  • 51. Data: 2017-10-05 22:02:39
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

    > No jesli na takim poziomie stoi nasza buidowlanka to ja pier dole :)

    Nasza budowlanka stoi na takim poziomie, że za jabola (w odpowiednich
    ilościach) da się postawić wszystko. Ale tu chodzi o inżynierów, którzy
    to i tamto policzą, ale swoje muszą przy tym wiedzieć.

    Jarek

    --
    Przed nami naród odkrywa głowy
    Inżynierowie z petrobudowy

  • 52. Data: 2017-10-06 00:38:20
    Temat: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pomysl zeby to byla polkula jest bez sensu bo marnie powierzchnie da sie wykorzystac.
    Wczesniej napisalem jak w przypadku piwnicy zrobic sciany. Jak bedziesz mial sciany,
    moga byc z bloczkow, to gore ja bym robil z cegly. Obsypany mur bedzie malo wrazliwy
    na rozepchniecie. Na 110% nie masz jak goscie z filmow cyrkla w oku. To wzornik. Ale
    technika ta sama co na filmach. Kazda cegla obsmarowana zaprawa i wsadzone w swoje
    miejsce. Po wymurowaniu rzedu wyciagasz wzornik i robisz nastepny z przesunieciem na
    pol cegly. Po wymurowaniu calosci zalewasz szpary betonem, nie musisz robic zeby
    wylac na plasko. Na to izolacja polaczona z izolacja scian. Na koniec zasypujesz
    ziemia z wykopu. Posadzke zagruzowujesz i zalewasz betonem. Ale zanim zagruzujesz i
    wylejesz beton robisz dziure zeby weszlo wiadro. Dziura musi byc obmurowana, moze byc
    jakas rura z pcv itp. Wazne zeby dno bylo przepuszczalne. Taka piwniczke mozna zrobic
    tylko tam gdzie poziom wod gruntowych bedzie nizej posadzki. Na koniec jakas kratke
    wsadzisz zebys mogl wyciagnac wiadro jak by do piwniczki dostala sie woda na przyklad
    po duzych deszczach. O wytrzymalosc sie nie martw. Cegly przy luku beda pracowaly na
    sciskanie i nawet najgorsze beda mialy wytrzymalosc dziesiatki razy wieksza niz
    wymagana. Takie piwniczki ludzie budowali od zawsze i nigdy nie pytali o obliczenia
    wytrzymalosciowe. Cegly dobrze pracuja na sciskanie bo inaczej kilkupietrowe domy z
    cegiel by sie zawalily, a sie nie zawalaja chociac na cegle w pierwszej warstwie jest
    czasami polozonych kilka tysiecy cegiel. To ze sa to mocne konstrukcje widac na
    filmach. Po zwiazaniu zaprawy bez zadnych obaw chodza po nich ludzie.

  • 53. Data: 2017-10-06 22:03:15
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Nasza budowlanka stoi na takim poziomie, że za jabola (w odpowiednich
    > ilościach) da się postawić wszystko. Ale tu chodzi o inżynierów, którzy
    > to i tamto policzą, ale swoje muszą przy tym wiedzieć.> Jarek

    Kurna, jak bym nie był zarobiony, to sam bym to policzył i wystarczyła by mi
    do tego jedynie wiedza szkoły podstawowej, no może średniej a inżynierowie
    tego nie wiedzą, to czego się oni na tych studiach uczą, chlać jabola?
    Pewnie nie wiele się pomylę, albo nawet strzelę w dziesiątkę, jak powiem że
    nośność takiego stropu na jego szerokości jest równa wytrzymałości na
    ściskanie jednego bloczka ja jego grubości, czyli zdaje się 20MPa na jego
    grubości.

  • 54. Data: 2017-10-06 22:09:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

> [...]
    > w dziesiątkę, jak powiem że nośność takiego stropu na jego szerokości
    > jest równa wytrzymałości na ściskanie jednego bloczka ja jego grubości,

    Za jabola (płatne przelewem, trzymam za słowo), to ja najwyżej mogę
    po inżyniersku powiedzieć (używaąc ogólnobudowlanej terminologii), że
    nośność takiego sklepienia jest zajebista.

    Jarek

    --
    Ale kochany! Nie ma żadne "tylko"! Nic! Żadnej roboty nie wezmę,
    nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem!

  • 55. Data: 2017-10-06 22:22:47
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

> [...]
    > konstrukcje
    > widac na filmach. Po zwiazaniu zaprawy bez zadnych obaw chodza po nich

    Ale dlaczego mi każesz robić z cegły, gdy bloczek jest 10 razy tańszy a
    wytrzymałość ma chyba taka samą?
    Przy łuku niepełnym musisz dać wzmocnienia niezależnie od obsypania ściany,
    bo grunt pod stałym i długotrwałym naporem też sie rozeprze.
    Po co i jaka izolacja do piwniczki z betonu?
    Pisałem że murowanie łuku na ścianach jest zbyt skomplikowane a sam łuk jest
    wielokrotnie prostrzy, dla łuku o średnicy 3m masz piwniczkę o śzerokosci
    użytkowej 4-5m
    Pytam o wytrzymałość żeby wiedzieć czy wytrzyma i ile razy przewymiaruję, bo
    może wystarczy cieńszy kloczek a to wyjdą znowu ogromne oszczędnosci. Pewnie
    że 2 metrowa ściana wytrzyma, ale warto policzyć, bo może 20cm też wytrzyma
    a koszrty dziesiatki razy mniejsze.
    Natomiast jesteś w wielkim błędzie ze nikt tych łuków nie obliczał. Pierwszą
    piwniczkę obliczyli inżynierowie, następne pewnie kopiowali murarze.

  • 56. Data: 2017-10-06 22:27:56
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Nie jest lepsza, bo to cykloida jest optymalnym kształtem dla obciążeń
    > działających pionowo z góry. Jarek

    Chcesz powiedzieć że cykloida jest bardziej wytrzymała od łuku na obciażenia
    z góry? Ile razy?
    Jednak cykloida jest zbyt skomplikowana i niestety rozpycha ściany, trzeba
    wzmocnienia, zbrojenia i koszty lecą na łeb a może i cegła poleci z tej
    cykloidy:)

  • 57. Data: 2017-10-06 22:31:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

    > Natomiast jesteś w wielkim błędzie ze nikt tych łuków nie obliczał.
    > Pierwszą piwniczkę obliczyli inżynierowie, następne pewnie kopiowali
    > murarze.

    Katedry gotyckie budowano w ten sposób, że łukowe sklepienie ciągnięto
    dajmy na to przez trzydzieści lat. A potem się zawaliło, albo nie. Jeśli
    nie, to jechano dalej z budową. A gdy wszystko runęło, kombinowano dalej
    z następnym pomysłem.

    Jarek

    --
    Szefie, jaka piękna katastrofa!

  • 58. Data: 2017-10-06 22:37:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

    > Chcesz powiedzieć że cykloida jest bardziej wytrzymała od łuku na
    > obciażenia z góry? Ile razy?

    Tu nie ma "ile razy". Jest najbardziej.

    > Jednak cykloida jest zbyt skomplikowana i niestety rozpycha ściany,
    > trzeba wzmocnienia, zbrojenia i koszty lecą na łeb a może i cegła
    > poleci z tej cykloidy:)

    Przy użyciu szablonu dodatkowa komplikacja jest nieznaczna, łatwo
    wyrysować cykloidę i odrobić ją w drewnie. Cykloidalny kształt mają
    kamienne mosty, również te z czasów rzymskich, stojące po dziś dzień.
    Tak buduje się najtaniej, bez żadnych zbrojeń.

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2017-10-06 22:37:56
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Za jabola (płatne przelewem, trzymam za słowo), to ja najwyżej mogę
    > po inżyniersku powiedzieć (używaąc ogólnobudowlanej terminologii), że
    > nośność takiego sklepienia jest zajebista. Jarek

    Że jest zajebista to ci powie każdy gimnazjalista a inżynier to takie proste
    zadanko to by strzelił tak od niechcenia że tyle i tyle i nawet by po
    kalkulator nie siegał.
    Jak by była mozliwosć to nawet dał bym ci to moje wykwintne winko, bo dla
    mnie to żadnen problem, ale przez internet jakoś trudno.
    Tak czytając twoje wypowiedzi, to dostrzegam tą waszą łapuwkarską patologię
    budowlaną, każdy tylko kombinuje jak by tu na lewo wziąść w łapę 100 tysi za
    nic, ot cała budowlanka:)

  • 60. Data: 2017-10-06 22:46:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

> [...]
    > by po kalkulator nie siegał. Jak by była mozliwosć to nawet dał bym
    > ci to moje wykwintne winko, bo dla mnie to żadnen problem, ale przez

    Dzisiaj nie ma z tym problemu -- kurierzy potrafią dostarczyć na następny
    dzień. Chociaż jutro jest sobota, więc to trochę komplikuje sprawę.
    W poniedziałek jestem cały czas na miejscu, mogę odebrać o każdej porze.

    > Tak czytając twoje wypowiedzi, to dostrzegam tą waszą łapuwkarską
    > patologię budowlaną, każdy tylko kombinuje jak by tu na lewo wziąść
    > w łapę 100 tysi za nic, ot cała budowlanka:)

    Gdyby sprawy miały przyjąć taki obrót (wyrażony liczbowo), to bym musiał
    podać numer konta. Też nie widze przeszkód. Urząd skarbowy (do deklaracji
    na zaliczke od umowy) to Warszawa Wawer.

    --
    Jarek