  • 71. Data: 2017-10-06 23:31:23
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Tak może napisać tylko ktoś, kto w życiu nie widział gotyckiej katedry.
    > Albo oglądał tuzin takich na wycieczcze "Europa w trzy dni". Takie budowle
    > obfitują w schody prowadzące do nikąd, przejścia nie wiądące nigdzie,
    > zamurowane otwory ze sklepieniami różnymi. To naprawdę budowano bez
    > planów!

    Te schody i przejścia nie prowadzą do nikąd, tylkom tobie się tak wydaje, bo
    planów na oczy nie widziałeś.
    A z twierdzeniem budowania bez planów tak skomplikowanych budowli to stajesz
    się nawet nie śmieszny a załosny.

  • 72. Data: 2017-10-06 23:32:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

    > No wieć o ile, słucham?

    A jakie są te inne dane? A zwłaszcza jakie są ich tolerancje (kiedyś była
    tu o tym dyskusja), bo od tolerancji może zależeć więcej niż od danych
    podstawowych.

    > Żresztą tu nie chodzi o to co mocniejsze, tylko o prostotę i koszty,
    > łuk kołowy jest zdecydowanie tańszy i prostrzy od cykloidy. A ziemia
    > nie stanowi żadnej podpory dążącej do nieskończonosci, zwłaszcza że
    > tam gdzie to sklepienie jest osadzone, to akurat jest najpłycej w tym
    > gruncie.

    W przypadku byle piwnicy można robić kołowo, wszystko i tak jest
    przewymiarowane (wytrzymałość będzie zajebista), ale mosty o dużej
    rozpiętości budowano na granicy wytrzymałości. Wtedy cykloida.
    Wyliczona.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2017-10-06 23:33:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy pisze:

    > No więc wychodzi na to że huja wiesz i huja strugasz.

    Mogę też zastrugać. Za dodatkową opłatą.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2017-10-06 23:35:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bob Budowniczy napisał:

    > Te schody i przejścia nie prowadzą do nikąd, tylkom tobie się tak wydaje,
    > bo planów na oczy nie widziałeś.

    Nikt nie widział. Może jakieś tam rysunki, całkiem ładne, ale nie plany.

    > A z twierdzeniem budowania bez planów tak skomplikowanych budowli to
    > stajesz się nawet nie śmieszny a załosny.

    Dziękuję za komplement. Nawet nie wiem jak mam się odwdzięczyć.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2017-10-06 23:37:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jesli wiesz jak to zrobic to po co pytasz? Obliczysz sobie sam bez zadnej laski. Na
    kazda cegle bedzie dzialala sila skierowana do dolu. Rozlozy sie w cegle na skladowa
    pionowa i pozioma bo kazda cegla bedzie pod jakims katem do poziomu. Powstanie
    rownoleglobok sil w ktorym przekatna bedzie sila sciskajaca cegly. I przy podparciu
    muru ziemia sila sciskajaca nie moze byc wieksza od wytrzymalosci cegly na sciskanie
    razy wspolczynnik bezpieczenstwa. Dlaczego cegly? Bo lzejsze a przy budowaniu czegos
    takiego waga cegly ma duze znaczenie bo w stanie kiedy zaprawa ma mala wytrzymalosc
    masa stropu bedzie pochodzila od masy cegiel. Poza tym chyba nie jestem prawdziwym
    Polakiem bo przy robocie nie lubie sie narobic tak zebym zdychal potem dwa dni. Jak
    chcesz beton to mozesz uzyc plyt chodnikowych. To nie musi byc bloczek. W fazie
    budowania trzyma sie to na sile tarcia a ta nie zalezy od powierzchni czyli
    powierzchnia styku moze byc mala.

  • 76. Data: 2017-10-07 11:50:38
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 06.10.2017 22:03, Bob Budowniczy wrote:

    > Kurna, jak bym nie był zarobiony, to sam bym to policzył i wystarczyła
    > by mi do tego jedynie wiedza szkoły podstawowej, no może średniej a
    > inżynierowie tego nie wiedzą, to czego się oni na tych studiach uczą,
    > chlać jabola?

    Ja zawsze mówiłem, że do budowlanki jest selekcja negatywna. Jak już nic
    nie umiesz i się niczym nie interesujesz to będziesz robił na budowach.
    Sa oczywiście pewnie wyjątki ale tyczy się to inżynierów jak i
    pomocników murarza.

    Nie wiem czy uwierzycie ale mówił mi ktoś, że z braku rąk do pracy
    zatrudnia się każdego. Miał jednego takiego co w pierwszy dzień kazał mu
    ponaprawiać różne rzeczy, a to coś dokręcić, a to daszek uszczelnić a to
    coś tam zrobić.

    Gość poszedł wywiercić kilka dziur i go nie ma i nie ma. Znajomy idzie
    tam a on się mocuje w wiertarką, którą przestawił na lewe obroty. Brak słów.

  • 77. Data: 2017-10-08 22:10:01
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Jesli wiesz jak to zrobic to po co pytasz?
    > Obliczysz sobie sam bez zadnej laski.

    Już sobie policzyłem, liczyłem też na rady a nie łaskę i laske.
    ktoś mógł za zadanko winka zarobic, ale trudno, sam wypije.

    To sklepienie fachowo nazywa sie kolebkowe, jak by co.
    Siły działajace pionowe i poziome są identyczne im równe obciażeniu.
    Najwieksza siła działa na klucz łuku, bo jest jeden, podstawy są dwie.
    Więc dla łuku o promieniu 3m i bloczka B20 24cm wytrzymałosć jest
    następująca:

    Wmax = (0,24m x 20MPa)/(2x3m) = 0,8MPa więć jest to 80 ton nacisku

    Jeśli będzie to murowane na zaprawę B15 to maksymalne obciążenie będzie:

    Wmax = (0,24m x 15MPa)/(2x3m) = 0,6MPa więć jest to 60 ton nacisku

    Dla załozenia że ciężar gruntu to 2t/m^3, to piwniczka wytrzyma zagłebienie
    40m w gruncie jeśli będzie budowana z samych bloczków, oraz 30m jeśli będzie
    z bloczka na zaprawie.

    Mi wystarczy zagłębie sklepienia na głębokości 1m, więc musi wytrzymać
    powiedzmy 5m razy dwa naddatku, więc 10m, czyli 20ton, czyli wystarczy żeby
    bloczek miał 8cm gruości, czyli wystarczy bloczek o wymikarach cegły. Z
    bloczkami o wadze 30klg faktycznie moze być problem, ale skoro buduje siez
    nich ściany fundamentowe, wiec jakoś sobie z tym radzą.

  • 78. Data: 2017-10-08 22:21:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy wyliczył:

    > Dla załozenia że ciężar gruntu to 2t/m^3, to piwniczka
    > wytrzyma zagłebienie 40m w gruncie

    A nie mówiłem, że to ma wytrzymałość zajebistą!?

    Jarek

    --
    Co wyliczę to wyliczę, ale zawsze wtedy powiem,
    że najbardziej mi żal:

  • 79. Data: 2017-10-09 23:52:12
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > A nie mówiłem, że to ma wytrzymałość zajebistą!?
    > Jarek

    Tak to każdy może powiedzieć, ale to nic nie znaczy, pusta gadka.
    A matematyka obliczeniowa okazała się prosta jak na poziomie szkoły
    podstawowej a inźyniery nie potrafili policzyć.

    Sprawdziłem że z bloczkami betonowymi jest tak że tylko te duże są tanie, te
    małe kosztują tyle co cegła.
    Duży bloczek jest trzy razy tńszy na płaszczyźnie ściany, wieć gdyby budować
    z cegły to trzeba by zapłacić 3x więcej za materiał niż bloczek.

    Objrzałem sobie trochę filmów na temat na youtube i powiem że to sklepienie
    kolebkowe to wcale nie jest takie proste jak wygląda pod względem wykonania,
    u nas brakuje dużo kultury budowania zeby cos takiego wykonać. Nasi
    budowlańcy są na takim poziomie żeby ułożyć bele słomiane, zalać wszystko
    betonem i wybrać słomę jak zaschnie, na wiele wiecej nie ma co liczyć.

    Sprawdziłem jak buduje się z tych wielkich kloczków betonowych, z
    dzwiganbiem nie ma wielkiego problemu ale zaprawa jest lana poziomo, na to
    ukłąda sie bloczki i wciapuje zaprawę w spoiny pionowe, nic dziwnego że
    potem trzeba taką betonową scianę zaizolować zeby niem prtzeciekała,
    normalnie ręce opadają.

    Sklepienia kolebkowego nie da się zbudować na szabloniem z 2-3 rzędów
    bloczka, trzeba zrobić od razu szablon na całej długości i układać bloczki
    warstwami od dołu do góry. Więc trzeba by zbudować ruszrowania na dziesiątki
    ton wytrzymałości. Żeby układać takie sklepienie na waskim szablonie, to
    trzeba układać bloczki dwiema warstwami, pierwszą ukośnie a następną
    równoległą, więc to jeszcze większa jazda.

    Przy okazji zobaczyłem jak się buduje schody na sklepieniach łukowych.
    Muruje sie fragment łuku z cegieł na zaprawę dwiema warstwami i potem na tym
    łuki muruje się schody, wszystko bez rusztowań, szalunków, zbrojenia i lania
    betonu, z ręki cegła po cegle, u nas by to nie przeszło.

  • 80. Data: 2017-10-10 00:59:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Bob Budowniczy napisał:

    > Tak to każdy może powiedzieć, ale to nic nie znaczy, pusta gadka.
    > A matematyka obliczeniowa okazała się prosta jak na poziomie szkoły
    > podstawowej a inźyniery nie potrafili policzyć.

    Inżyniery potrafili, tylko inżyniery nie kwapią się do liczenia bez
    sensu, a już zwłaszcza do pisania bez sensu. W przypadku takiej
    piwniczki wytrzymałość na ściskanie ma niewielkie znaczenie, nawet
    nie warto tego liczyć, bo wiadomo ile wyjdzie (tyle, ile napisałem
    poprzednio). O wiele bardziej istotne są inne siły, na przykład
    ścinające w spoinach. To można policzyć, rachunki są ciekawe, choć
    już nie na poziomie szkoły podstawowej. Ale też z góry wiadomo jakie
    wnioski płyną z tych rachunków -- niezbędna jest wysoka kultura
    techniczna przy kładzeniu elementów sklepienia, bo najmniejsze
    zaniedbanie i odstępstwo w jednym miejscu prowadzi do zmian w całej
    strukturze. Tu żaden inżynier nie weźmie odpowiedzialności za to,
    że komuś te bloczki spadną na łeb, a co gorsza wytłuką wszystkie
    flaszki. Nawet jeśli za takie doradztwo obiecają mu jabola. A nawet
    dwa (jeden słodki, drugi wytrawny).

    Jarek

    --
    My tutaj mamy program gotowy