  • 41. Data: 2022-01-21 10:54:56
    Temat: Re: Skraplająca się para wodna na ramach okien
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 09:11:13 +0100, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > Obstawiam jednak że zima to wszystko
    > pozamykane na cztery spusty, a kratki >wentylacyjne pozasłaniane -
    > "bo wieje".

    Wszystkie kratki/przewody wentylacyjne(kominy) są otwarte, słychać
    jak hula w nich wiatr.

    > Niemożliwe przecież żeby
    > trzyszybowy pakiet trzymał tak słabo przy -5 i to jeszcze wszystkie
    > okna.

    Przy czym jest rozkład ilościowy, mniej roszą ramy okien
    "normalnych", które mają parapet a więcej duże okna sięgające
    posadzki. W tych roszenie słupków jest intensywne w niskich partiach
    i bardziej na środku lub przy posadzce niż przy murze.

    --
    Marek

  • 42. Data: 2022-01-21 10:58:10
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-21 o 10:46 +0100, Marek napisał:
    > Jak chcesz uzyskać mniejszą niż 50% wietrząc, skoro na zewnątrz jest
    > 70%?

    70% przy +5 st. C to już tylko raptem 20% przy +20 st.

    Mateusz

  • 43. Data: 2022-01-21 11:11:58
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-21 o 10:54 +0100, Marek napisał:
> [...]
    > posadzki. W tych roszenie słupków jest intensywne w niskich partiach
    > i bardziej na środku lub przy posadzce niż przy murze.

    Kluczowe są tu tylko trzy dane: wilgotność i temperatura powietrza w
    domu oraz temperatura powierzchni okna. Na tej podstawie łatwo obliczyć
    punkt rosy. Np. dla podawanej wcześniej względnej wilgotności powietrza
    60% i temperaturze 21 st. w domu, ramy okien zaczną rosić kiedy ich
    temperatura spadnie poniżej 13 st.

    Z ciekawości sprawdziłem jak to wygląda obecnie u mnie: temperatura w
    domu 19 st, wilgotność 39%. Przy tych wartościach punkt rosy zaczyna
    się dopiero poniżej 5 st, a moje ramy (drewniane, 30-letnie) mają teraz
    ok. 15 st., czyli zapas jeszcze spory.

    Tutaj fajny kalkulatorek w tym temacie:
    https://klimapoint.pl/kalkulator-punktu-rosy/

    Mateusz

  • 44. Data: 2022-01-21 12:07:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 10:58:10 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
    > 70% przy +5 st. C to już tylko raptem 20% przy +20 st.

    Gdzie ta woda znika? Np. tutaj:
    https://goodair.pl/blog/temperatura-i-wilgotnosc-w-d
    omu

    zależność (stosunek ilościowy) temperatury i wilgotności jest łączona
    wyłącznie jako "powinna" tj. im wyższa temp tym wilgotność powinna
    być mniejsza (w sensie zalecana, komfortowa) a nie że "będzie". Więc
    jak to jest?

    --
    Marek

  • 45. Data: 2022-01-21 12:09:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Jan 2022 11:11:58 +0100, Mateusz Viste
    <m...@x...invalid> wrote:
> [...]
    > i powietrza
    > 60% i temperaturze 21 st. w domu, ramy okien zaczną rosić kiedy i

    No to skoro rama jest metalowa to nie ma szans by przy -5 na zew i
    przy +20 wew temperatura ramy była wyższa niż 13. O niższych niż -5
    temp. nie wspominając.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2022-01-21 12:24:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-21 o 12:09 +0100, Marek napisał:
    > No to skoro rama jest metalowa to nie ma szans by przy -5 na zew i
    > przy +20 wew temperatura ramy była wyższa niż 13. O niższych niż -5
    > temp. nie wspominając.

    Nigdy nie miałem metalowych ram okiennych, więc moje doświadczenie w
    tej materii jest żadne. Domniemywam jednak, że ta rama to nie jeden
    blok żelastwa, tylko jakiś fikuśnie zoptymalizowany profil.
    Zoptymalizowany pod kątem jak najmniejszego przewodnictwa cieplnego, ma
    się rozumieć. Być może producent podaje jakieś dane w tym temacie? A
    tak w praktyce, to jaką te ramy mają obecnie temperaturę?

    Mateusz

  • 47. Data: 2022-01-21 12:29:27
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-01-21 o 12:07 +0100, Marek napisał:
    > Gdzie ta woda znika? Np. tutaj:

    Woda nie znika, ale powietrza przybywa. Tj. zwiększa swoją objętość.
    Dlatego mówimy o "względnej" wilgotności powietrza, podając ją w
    procentach.

    Mateusz

  • 48. Data: 2022-01-21 12:34:14
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2022 o 12:09 Marek <f...@f...com> pisze:

    > No to skoro rama jest metalowa to nie ma szans by przy -5 na zew i przy
    > +20 wew temperatura ramy była wyższa niż 13. O niższych niż -5 temp. nie
    > wspominając.

    60% w pomieszczeniu w zimie to się woda prawie leje po ścianach.
    Musisz zejść sporo z wilgotnością, nie działa Ci wentylacja. Przy sprawnej
    w zimie jest problem ale odwrotny - trzeba nawilżać powietrze bo jest za
    sucho.
    Rosa na oknach to problem wtórny - podstawowy to za duża wilgotność w
    pomieszczeniach.

    Zmierz temp. ramy okna i szyby np. czymś takim:
    https://allegro.pl/oferta/pirometr-termometr-laserow
    y-bezdotykowy-50-400-6515488119

    TG

  • 49. Data: 2022-01-21 12:50:11
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Widocznie 22 to za mało.

    A może od razu 30, albo 50'C?

    Jak nie masz pojęcia dlaczego para się skrapla na oknach to nie pisz
    bzdur, bo podnoszenie temperatury w domu poza bezsensownym zwiększeniem
    kosztów ogrzewania nic nie da.

    Problem leży zupełnie gdzie indziej.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 50. Data: 2022-01-21 12:56:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 18.01.2022 o 20:23, a a pisze:
    > ... każdy może sprawdzić, że mają bardzo dobrą przenikalnośc zimna, czyli
    przemarzają zimą, para na ramie, szybie, czyli wielki syf, projektowany dla krajów
    południowych a sprzedany w Polsce, bo Zenki niekumate

    a a - niekumate .... hm........?

    , a co to jest "dobra przenikalność zimna"?

    Albo jestem niekumaty, albo Ty pierdzielisz od rzeczy i wymyślasz nowe
    pojęcia - bez pojęcia?