  • 51. Data: 2009-05-19 21:37:40
    Temat: Re: Skrzynka elektryczna na każdym piętrze?
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości
    > I te 20 wyłączników nadprądowych nie przekracza na fazie zabezpieczenia
    > przedlicznikowego ? :)

    W wersji pesymistycznej np ogrzewanie prądem pobór wyniesie 10-12 kW jeżeli
    nie będzie nic gotowane ani prane. :-)
    Włączenie czajnika może spowodować konieczność przepięcia kabelków. Dlatego
    chyba dobrze jest mieć miejsce na przełączenie albo rozdzielenie obwodów?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 52. Data: 2009-05-19 21:40:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 19 May 2009 09:31:22 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > Zatem czy praktykuje się w domkach stosowanie oddzielnych skrzynek
    > elektrycznych na każde piętro?

    A czemu nie? Ja praktykuje nawet osobna skrzynkę na kuchnię.

    > Jeżeli tak, to jakim kablem poprowadzić pomiędzy piętrami? 5x4 czy grubszy?
    > Obecne zabezpieczene główne to chyba 3x25A.

    To 5x4mm^2 wystarczy.

    > Jakie zabezpiecznenia powinny się znajdować za licznikiem, a przed kablami
    > na poszczególne kondygnacje?

    A po co tam zabezpieczenia? Daj wyłącznik na każdej tablicy odcinający ją
    od WLZ i po sprawie.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 53. Data: 2009-05-19 22:30:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości

    > Suszarka chodzi przez 2-3 godziny i pobiera w tym czasie ok 5kWh. Nie jest
    > to zatem pobór przez 5 minut. Terma również działa przez półtorej godziny,

    OK, pewnie nie wiem co to za suszarka.

    > jeżeli jest większe zużycie wody. Obecnie są na jednej fazie i wystarczą
    > DWA urządzenia, aby koreczki wybiło. Muszę się męczyć i odłączać. Nie po
    > to robię remont, żeby dalej się tym denerwować.

    To jest jasne, tylko czy przedlicznik na to pozwoli? Masz jakies duze
    zapotrzebowanie na prad.
    W mieszkaniu gdzie mieszkam, stara instalacja, w ogole wszystko tu strasznie
    stare. Cale mieszkanie jest na jednej fazie. Gniazda maja jeden bezpiecznik,
    oswietlenie drugi i lazienka trzeci. Jak wszystko sie wlaczy to wychodze na
    klatke schodowa wymieniac przedlicznik. :-)

    > To znaczy że po liczniku najpierw robię różnicówki każda na kilka obwodów,
    > a potem już nadprądowe na poszczególne obwody?

    Po liczniku lepiej zaczac od FR, pozniej przepieciowke, dalej roznicowki i
    za nimi esy. Roznicowkami zabezpieczasz tylko fazy, kazda oddzielnie plus
    3f. Rozdzielasz to jako oddzielne obwody. Obwod 3f, roznicowka i bezpiecznik
    3f, obok trzy roznicowki 1f i esy. Masz w ten sposob niezelezne obwody,
    jeden 3f i trzy obwody 1f. Dalej kazda faze starasz sie obciazyc
    rownomiernie dzielac tak obwody jakie rozprowadziles w domu zabezpieczajac
    je odpowiednio esami.

    > Tak. Po co czekać na ciepłą wodę, jak można ją mieć w ułamku sekundy?

    Mozna zrobic cyrkulacje.
    Niewazne...

    > Dobra. Liczymy wersję minimalną.
    > Różnicówki - 10.
    > Zegar, stycznik i przełącznik faz - 9

    Potrzebny Ci ten przelacznik faz?
    Nie jestem specjalista, ale zanik jednej fazy w dzisiejszych czasach to
    raczej rzadkosc. Prad albo jest, albo go nie ma, przy najmniej tak mi sie
    wydaje, a moze zalezy od regionu?

    > Jeden bezpiecznik 3F na obwody 3F i po cztery na obwody 1F - 7 pól.
    > Razem 26. Zostaje 10 miejsc na piętro, które musi być osobno i piwnicę.

    Nie wiem jaka rozdzielnia, jak 3x12 to zostaje 8.
    Na pietro, jezeli sypialnie, optymalnie potrzebujesz trzech obwodow. Nie
    wiem co tam wykombinujesz w lazience, ale do gniazdek i oswietlenia
    wystarczy Ci trzy obwody plus lazienka. Jeden na gniazda i dwa na
    oswietlenie. Oswietlenie dzielisz miedzy pokojami i holem z jakims strychem
    np. Jak walnie jeden obwod oswietlenia to nie chodzisz po ciemku na calym
    pietrze. Obciazenie gniazdek w sypialniach raczej mozna pominac. W lazience
    zwykle wystarcza jeden obwod do gniazdek, w sumie cztery esy. Zostaje Ci
    szesc/cztery na piwnice.

    > Teoretycznie da się to zmieścić, ale gdybym chciał coś zmienić lub
    > rozdzielić, to zaczyna się problem. Np jak włączanie ogrzewania
    > elektrycznego będzie czasem wysadzało bezpiecznik od lodówki itp. Planując
    > uruchamianie prądożernych urządzeń w II taryfie nieuniknione są
    > spiętrzenia poboru mocy.

    Ogrzewanie powinienes zrobic na oddzielnym obwodzie/obwodach, unikniesz
    konfliktow lodowkowych. Grzejesz pradem listwami?

    > Na skrzynkę wydam, ale nie zamierzałem od razu wykorzystywać całego
    > miejsca, tylko zostawić sobie pole manewru. To są groszowe sprawy.

    No nie wiem, sama rozdzielnia moze i tak, ale jedna roznicowka 1f kosztuje
    ok. 80zl. Jak narobisz ich tyle co esow to koszty wzrosna geometrycznie, a
    pozytek z tego zaden.

    Pozdro.. TK

  • 54. Data: 2009-05-19 22:47:41
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > OK, pewnie nie wiem co to za suszarka.

    Do prania. Wygląda jak pralka.

    > Po liczniku lepiej zaczac od FR, pozniej przepieciowke, dalej roznicowki i

    Co to jest FR?

    > za nimi esy. Roznicowkami zabezpieczasz tylko fazy, kazda oddzielnie plus

    > Mozna zrobic cyrkulacje.

    Wg obliczeń taniej eksploatacyjnie i inwestycyjnie wyszła mała terma pod
    umywalką.

    > Potrzebny Ci ten przelacznik faz?
    > Nie jestem specjalista, ale zanik jednej fazy w dzisiejszych czasach to
    > raczej rzadkosc. Prad albo jest, albo go nie ma, przy najmniej tak mi sie

    Ostatnio znaczna część wyłączeń, to awarie jednej lub dwóch faz.

    > Ogrzewanie powinienes zrobic na oddzielnym obwodzie/obwodach, unikniesz
    > konfliktow lodowkowych. Grzejesz pradem listwami?

    Piece akumulacyjne będą. Załączone w tym samym czasie, co dwa ogrzewacze,
    pralka itp.

    > No nie wiem, sama rozdzielnia moze i tak, ale jedna roznicowka 1f kosztuje
    > ok. 80zl. Jak narobisz ich tyle co esow to koszty wzrosna geometrycznie, a

    Zapomniałem dodać, że rozdzielenie obwodów na osobne skrzynki do każdego
    piętra daje jednak znacznie mniejszą ilość niezbędnych bruzd. Po
    uwzględnieniu kabelków UTP naprawdę robi się ciasno.

  • 55. Data: 2009-05-19 23:11:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości news:guvdg1$4qj$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Do prania. Wygląda jak pralka.

    A tak, dosc rzadkie zjawisko, no moze niezbyt popularne przy najmniej w moim
    regionie.

    > Co to jest FR?

    To taki wylacznik, wyglada jak bezpiecznik 3f ale nie jest bezpiecznikiem.
    Rozlaczasz tym prad we wszystkich obwodach, dla tego daje sie go jako
    pierwszego przed roznicowkami. Jak potrzebujesz wylaczyc prad, idziesz do
    rozdzielki pstryk i po sprawie.

    > Wg obliczeń taniej eksploatacyjnie i inwestycyjnie wyszła mała terma pod
    > umywalką.

    Wymaga jednak miejsca.
    W jednej z lazienek czekasz na wode?

    > Zapomniałem dodać, że rozdzielenie obwodów na osobne skrzynki do każdego
    > piętra daje jednak znacznie mniejszą ilość niezbędnych bruzd. Po
    > uwzględnieniu kabelków UTP naprawdę robi się ciasno.

    To napewno, jednak rozdzielnie sa znacznie drozsze. Nie zawsze bruzdy sa
    konieczne, rzeklbym ze rzadko chyba sa konieczne. Zwykle kabel mocuje sie do
    scian opaskami, a tynk zakrywa calosc wystarczajaco.

    Milej zabawy.

    Pozdro.. TK

  • 56. Data: 2009-05-21 12:07:42
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:15tvkbig993vk.dlg@oldfield.org.pl...

    > A czemu nie? Ja praktykuje nawet osobna skrzynkę na kuchnię.

    A nie dajesz osobnychna sypialnie, pokój, salon?
    To dopiero byłby fulwypas

    Krzysiek

  • 57. Data: 2009-05-21 16:45:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 21 May 2009 14:07:42 +0200, kris napisał(a):

    > A nie dajesz osobnychna sypialnie, pokój, salon?

    Nie, gdyż takowych nie posiadam :D Widziałeś kiedyś prawdziwy loft? ;)

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 58. Data: 2009-05-21 21:05:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Nie, gdyż takowych nie posiadam :D Widziałeś kiedyś prawdziwy loft? ;)

    no ja widziałem, nawet zbudowałem coś w tym stylu ale jednak zrobiłem też
    część prywatną.

    klasyczne lofty to są dobre dla singli a nie dla normalnych ludzi.

    daj jakieś zdjęcia tego twojego "Loftu" bo to jedno co widziałem nie wygląda
    zachęcająco.

  • 59. Data: 2009-05-22 09:29:53
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 21 May 2009 23:05:02 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

    > no ja widziałem, nawet zbudowałem coś w tym stylu ale jednak zrobiłem też
    > część prywatną.
    >
    > klasyczne lofty to są dobre dla singli a nie dla normalnych ludzi.

    Na razie jest nas dwoje, jak przybędzie, to bede dzielił.

    > daj jakieś zdjęcia tego twojego "Loftu" bo to jedno co widziałem nie wygląda
    > zachęcająco.

    Chcesz oglądać ładne zdjęcia? To je sobie k.... zrób ( [c] J. Piątek)

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 60. Data: 2009-05-22 20:21:41
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Jan Werbiński wrote:

> [...]
    > Włączenie czajnika może spowodować konieczność przepięcia kabelków.
    > Dlatego chyba dobrze jest mieć miejsce na przełączenie albo rozdzielenie

    Zjechali cię trochę za te skrzynki ale nie przejmuj się :) ja mam na
    piętrze jedną na 24pozycje na parterze takie dwie, a wpiwnicy 72poz i
    małą na 12poz :) i na pietrze jest pełna, na parterze trochę luzu będzie
    w piwnicy w dużej też trochę będzie luzu ale mała będzie pełna :)
    Tak że tez mam trochę obwodów,np w kuchni mam 5 obwodów :)
    a oprócz tego mam wydzielone w całym domu obwód z podtrzymania z ups-a
    na gniazka, osobny z ups-a na oświetlenie po jednym punkcie w pokoju.
    Co do pytania, 5*4mm2 na kondygnację wystarczy, ja też taki dawałem.

    --
    -----
    Pozdr