  • 61. Data: 2009-05-24 22:05:50
    Temat: Re: Skrzynka elektryczna na każdympiętrze?
    Od: o...@v...pl

    > Po policzeniu zapotrzebowania na esy wyszły dość absurdalne rozmiary
    > potrzebnych skrzynek.
    > Zatem czy praktykuje się w domkach stosowanie oddzielnych skrzynek
    > elektrycznych na każde piętro?

    No mi wyszlo cos jeszcze ciekawszego:
    Zamowilem elementy (roznicowki, esy, szafke) zgodnie z projektem ktory byl
    dolaczony do projektu domu (i elektryk popodlaczal). Teraz juz mam rozdzielnie
    zamontowana/obsadzona i niestety zorientowalem sie ze ten oryginalny projekt to
    troche porazka - swiatlo nie jest podlaczone przez roznicowke. Niestety nie mam
    juz miejsca w rozdzielni (tj, dokladnie jest miejsca na 4 esy - troche malo).
    Moge upchnosc 1 roznicowke ale to oznacza ze bede mial swiatlo z 1 fazy na caly
    dom - troche nieporozumienie )
    1 roznicowka 3fazowa tez nie zabardzo bo nic miejsca nie zostanie.
    A czy bedzie bardzo zle jak skorzystam z roznicowek gniazd i tam beda podpiete
    esy od swiatla? (do gniazd sa glownie roznicowoproadowe 1 fazowe i gdyby do
    nich podpiac swiatlo poprzez B10?).
    Jestem zly na ten oryginalny projekt, no i na elektryka ze nie dal znac ze to
    kicha, a zmieniac teraz szafke i przemontowywac wszystko to troche za duzo
    kasy - wole spytac na grupie niz elektryka :)
    Macie jakies pomysly?

    Pzdr,
    Jurek

  • 62. Data: 2009-05-24 22:10:18
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    Użytkownik <o...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kicha, a zmieniac teraz szafke i przemontowywac wszystko to troche za duzo
    > kasy - wole spytac na grupie niz elektryka :)

    Ale jaki problem widzisz w zamontowaniu dodatkowych RCD w rozdzielni ?
    Jeżeli nie masz miejsca to może dołóż gdzieś obok małą skrzyneczkę?

  • 63. Data: 2009-05-24 22:39:39
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > kicha, a zmieniac teraz szafke i przemontowywac wszystko to troche za duzo
    > kasy - wole spytac na grupie niz elektryka :)

    Kto to w ogóle robi zgodnie z projektem ? :)

    Tu niestety trzeba by było znowelizować prawo, bo tak naprawdę to instalacja
    jest projektowana przez instalatorów-elektryków, którzy są na bierząco w
    temacie, a nie projektantów-budowlańców, którzy klepią swoje projekty wg
    poznanego na uczelni schematu sprzed kilkudziesięciu lat :)
    I tu jestem za prostym i chyba logicznym prawem - masz wykształcenie wyższe
    elektryczne -> możesz projektować.
    Każdy, kto posiada inny zawód, a chaciałby zajmować się projektowaniem
    instalacji elektrycznych powinien natomiast zdać egzamion przed komisją
    państwową z zakresu wiedzy umożliwiającej projektowanie.
    Podobnie też powinno być z innymi zawodami.

  • 64. Data: 2009-05-24 22:48:12
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > państwową z zakresu wiedzy umożliwiającej projektowanie.
    > Podobnie też powinno być z innymi zawodami.

    Znaczy proponujesz egzamin z ksiazeczki liczacej kilkanascie stron?:)
    Czy tez umiejetnosci wklepania podstawowych danych do programu? :)

  • 65. Data: 2009-05-25 14:30:16
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > kicha, a zmieniac teraz szafke i przemontowywac wszystko to troche za duzo
    > kasy - wole spytac na grupie niz elektryka :)

    Nie ma żadnych przeciwskazań do tego by oświetlenie i gniazda miały wspólne
    różnicówki. Ważne jest to by miały oddzielne obwody (zarówno przewód fazowy
    jak i neutralny) - dla zminimalizowania migotania światła przy zmianach
    obciążenia oraz by mieć dwa obwody oświetleniowe (reduldancja). Ja osobiście
    na dom jednorodzinny bez ogrzewania prądem polecam taki podział:
    1) z fazy L1 różnicówka jednofazowa, zabezpieczenie 6A oświetlenie 1 obwód
    (w tym klatka schodowa) i gniazda w pokojach dziennych 10A
    2) z fazy L2 różnicówka jednofazowa, zabezpieczenie 6A oświetlenie 2 obwód
    (w tym oświetlenie zewnętrzne) i gniazda w łazience 10 lub 16A
    3) z fazy L3 różnicówka jednofazowa, zabezpieczenie 16A gniazda kuchni
    4) różnicówka trójfazowa, zabezpieczenie 3x16A, kuchnia elektryczna

    W sumie 18 pól w rodzielnicy na różnicówki i "esy", 4 na zabezpieczenie
    przeciwprzepięciowe, jedno na kontrolki, jedno na zapas. Wystarcza skrzynka
    24.

  • 66. Data: 2009-05-25 15:52:55
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości
    > Wystarcza skrzynka 24.

    Potwierdzam, bo tak u siebie mam i jest OK: 2 x 12.

    Pzdr

    JKK

  • 67. Data: 2009-05-26 09:54:02
    Od: o...@v...pl

    > Znaczy proponujesz egzamin z ksiazeczki liczacej kilkanascie stron?:)
    > Czy tez umiejetnosci wklepania podstawowych danych do programu? :)

    Mysle ze egzamin taki jak na maturze: co roku inne zadania (ale oczywiscie w
    ramach materialu).

    Pzdr,
    Jurek

  • 68. Data: 2009-05-26 10:10:18
    Od: o...@v...pl

> [...]
    > przeciwprzepięciowe, jedno na kontrolki, jedno na zapas. Wystarcza skrzynka

    Jasne rozumiem, ale w moim przypadku to te roznicowki maja juz wbudowane
    zabezpieczenia przeciwpradowe i to oznacza ze jak wyskoczy gdzies przeciazenie
    to od razu wylacza tez swiatlo. Od strony zabezpieczen wyglada to ok, ale
    srednio funkcjonalne. Chyba ze roznicowka od gniazdek z pokoju A ma podlaczone
    swiatlo z pokoju B.

    Pzdr,
    Jurek

  • 69. Data: 2009-05-26 10:43:53
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > to od razu wylacza tez swiatlo. Od strony zabezpieczen wyglada to ok, ale
    > srednio funkcjonalne. Chyba ze roznicowka od gniazdek z pokoju A ma

    U Was naprawdę jak zgaśnie światło, to są egipskie ciemności?
    Osobiście nie rozumiem tego problemu...

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 70. Data: 2009-05-26 11:19:30
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:gvgh97$3ei$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Użytkownik <o...@v...pl> napisał w wiadomości
    >
    > U Was naprawdę jak zgaśnie światło, to są egipskie ciemności?
    > Osobiście nie rozumiem tego problemu...

    Ja tez nie rozumiem. Powaznie.

    Krzysiek