  • 1. Data: 2009-08-22 07:42:06
    Temat: Słup betonowy
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Witam.
    W projekcie, na parterze, jest słup betonowy 24x24, będący zakończeniem
    fragmentu ściany. W fundamencie ten słup jest wylany z betonu. Coś
    takiego (proporcje są inne) :

    ---------------|===| |
    ---------------|===| salon |
    ściana słup |

    Okazuje się, że wykonawcy fundamentu przesunęli ten słup w głąb salonu o
    25 cm. Przez to ta ściana ze słupem 'wchodzi' głębiej w salon. Pytanie
    jest następujące, czy można cofnąć ten słup, np. zostawiając dwa
    istniejące pręty zbrojenia (te pręty po lewej stronie) i dołożyć dwa
    nowe? Wtedy słup będzie się opierał na bloczkach fundamentowych. Jeżeli
    to istotne, to w projekcie nie ma już słupa na piętrze.
    Pozdrawiam.
    Rick

  • 2. Data: 2009-08-23 08:49:29
    Temat: Re: Słup betonowy
    Od: o...@o...pl

> [...]
    > nowe? Wtedy słup będzie się opierał na bloczkach fundamentowych. Jeżeli
    > to istotne, to w projekcie nie ma już słupa na piętrze.
    Nie jest to napisane, ale najprawdopodobniej słup jest częścią podciągu pod
    strop. Jeżeli jest to jeden podciąg wchodzący na ścianę (narysowaną) i nie ma
    podciągów poprzecznych (w miejscu słupa) to przy dobrym podparciu i
    odpowiedniej wytrzymałości bloczków tak. Jeżeli jest inaczej to bedą problemy.
    Musiałbym więcej wiedzieć. Proponuję albo zadzwonić do mnie (może uda mi się
    pomóc telefonicznie, albo poszukać konstruktora na miejscu. Pzdr.

  • 3. Data: 2009-08-24 08:22:22
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

> [...]
    > Wtedy słup będzie się opierał na bloczkach fundamentowych. Jeżeli to
    > istotne, to w projekcie nie ma już słupa na piętrze.

    Słup żelbetowy jest bardzo ważym elmentem konstrukcji. Jakiekolwie samowolne
    przesuwanie go lub zmiana zbrojenia jest niedopuszczalne.
    Radzę skonsultować ten problem z projektantem lub zaprosić na budowę
    konstruktora. Oczekujesz że lekarz wyleczy nie widzac pacjenta.
    Wiem z doświadczenia że często wykonawcy (bez przygotowania zawodowego)
    przypisuja sobie ogromną wiedzę na podstawie podglądania innych..
    Gdybyś ewentualnie wykonał zdjęcia tego słupa to mógłbym cos wiecej
    podpowiedzieć.
    Pozdrawiam
    Adam

  • 4. Data: 2009-08-24 15:00:45
    Od: Rick <r...@o...pl>

> [...]
    > przypisuja sobie ogromną wiedzę na podstawie podglądania innych..
    > Gdybyś ewentualnie wykonał zdjęcia tego słupa to mógłbym cos wiecej

    Tego słupa fizycznie jeszcze nie ma, wystają tylko pręty zbrojenia. Poniżej link do
    dokumentacji stropu. Problem dotyczy słupa S1-2 . Został on wylany w fundamencie o 25
    cm dalej, w stronę słupa S1-1 (patrząc na dokumentację, jest przesunięty w górę).
    Kierownik budowy twierdzi, że przesunięcie w tej osi nie stanowi problemu, gorzej by
    było, gdyby słup był przesunięty w lewo/prawo.
    http://tinyurl.com/mttuzj

    Pozdrawiam
    Rysiek

  • 5. Data: 2009-08-25 08:13:44
    Od: "Adam" <k...@o...pl>

[...]

    Rysunek troszkę wyjasnił i raczej kierownik budowy ma rację.
    Szkoda jednak że nie pokazałeś rzutu parteru oraz fundamentów.
    Nie jestem w stanie określić na podstawie tych rysunków roli tego słupa.
    Może on być tylko usztywnieniem ściany parteru ale raczej spełnia rolę
    nośną dla belek pomiedzy słupami
    Może to jednak mieć wpływ na zbrojenie belki między słupami (odgiecia
    skośne).
    Jeśli jednak chcesz go przesunąć to można chyba przyjąć tylko częściowo
    Twoją propozycję:
    -pozostawić dwa istniejące pręty
    -dwa nowe powinny jednak być doprowadzone dołem do projektowanego poziomu i
    przywrócić projektowane strzemiona.
    -dostawienie dwóch prętów na bloczkach betonowych jest nieprawidłowe i
    bedzie powodowało mimośród z uwagi na przenoszenie obciążenia tylko przez
    dwa pręty
    Zastrzegam się jednak że jest to moje gdybanie.
    Gdybyć pokazał rzut parteru i fundamentów to byłbym bardziej konkretny
    pozdrawiam
    Adam