  • 51. Data: 2009-11-02 14:30:12
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hcbjnt$fla$1@news.interia.pl...
    >Kolejny problem to gdzie zmiescic jakis wielki kolektor? Ledwo tego upchnale na
    >dachy, bo okno i takie tam. Dach mam duzy, ale nie w ta strone.

    Ja mam w ogrodzie i drugim razem także postawiłbym w ogrodzie. Mam swobodne
    podejście, możliwość sięgnięcia łatwo miotłą śniegu jak przez noc napada a nie
    zawsze się przecież zsunie. No i w razie wyjazdu na dłużej mimo że jest UPS w
    parę minut zasłaniam specjalnie do tego celu przygotowaną plandeką którą
    naciągam gumami takimi jak do trzymania bagaży w aucie.

    Marek

  • 52. Data: 2009-11-02 14:41:23
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości
    > Wychodzi mi, że przy 8 godzinach grzania 300 l wody o 9 stopni Twój kolektor
    > miał średnią moc 393 W, co daje ~100 W/m2. Od tego trzeba
    > odjąć moc pobieraną przez pompę. To się mniej więcej zgadza, kolektor
    > w domku jednorodzinnym to bardzo skomplikowany sposób na zaoszczędzenie
    > jednej złotówki dziennie ;-)

    A co powiesz o 75 stopniach z 14tu?
    A co powiesz że od zeszłego sierpnia do dnia dzisiejszego u mnie kolektor
    wyprodukował prawie 5MWh?
    Równowartość około 500m3 gazu czyli jakieś 875 zł. Dodatkowa korzyść to fakt że
    zeszłem do niższej taryfy gazowej W2 a to jest dalsze 300zł rocznie
    oszczędności. Woda ciepła doprowadzona jest także do zmywarki i pralki. Rachunki
    za prąd spadły o jakieś 10zł miesięcznie czyli 120zł/rok. Pompa w kolektorze ze
    sterownikiem pobiera 32W a kocioł gazowym podczas grzania 80W. Razem wszystko
    rocznie wyjdzie prawie 1300zł. Licząc dofinansowanei jakie dostałem całość
    spłaci się w 4-5 lat a biorąc pod uwagę rosnące ceny energii elektrycznej, gazu
    i bóg wie czego jeszcze może i nawet w 3 lata się spłaci.
    No i ten komfort: lać można wodę pod prysznicem bez ograniczeń. W lecie nawet
    trzeba :)

    Marek

  • 53. Data: 2009-11-02 14:47:36
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    >O ile rury w domu zaizolowalem na wszystkie mozliwe sposoby, to nie da sie
    >zaizolowac wszystkiego w kotlowni. Zaworow zwrotnych, srubunkow, czy mieszacza
    >jak u mnie. Tzn. niby sie da, ale technicznie to bardzo trudne i bedzie
    >wygladalo jak ruski czolg po wojnie, chocby izolowanie kolan wiekszej srednicy,
    >czy trojnikow.

    Ale co ty się przejmujesz izolacją rur w domu. Przecież ciepło promieniując z
    nich w końcu ogrzewa ten dom.
    Masz więc pośrednie wspomaganie ogrzewania. W niewielkim stopniu ale nie są to
    straty.

    Marek

  • 54. Data: 2009-11-02 14:51:34
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ale to jest bez sensu. Do ogrzewania potrzeba wydajnego zrodla a nie takiego
    > ktore nagrzeje 300L do 17C. Co Ci po 300 litrach na dzien wzglednie sloneczny?

    Zaręczam cię że w dzień względnie słoneczny przy prawidłowej instalacji, kąta i
    kierunku solarów i ustawieniu przepływu można wyciagać sporo więcej. Tez się
    dziwię że tylko 17C.

    Marek

  • 55. Data: 2009-11-02 17:35:03
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Na rotametrze tego nie zauwżysz bo grawitacyjny obieg zadziała w drugą
    > stronę.

    Toc pisze, ze mozliwy tylko w druga strone i plywak zamknie.

    Pozdro.. TK

  • 56. Data: 2009-11-02 17:40:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > W mroźny ale słoneczny dzień 300l zbiornik może spokojnie osiągnąć temp
    > 60stopni. W pochmurne dni bywa róznie.

    A ile Ty masz tego kolektora?
    60C? U mnie dzis w calkowicie sloneczny dzien temp. na kolektorze ok. godz.
    13 nie przekraczala 40C. Jak ma byc 60C w taki dzien i to cale 300L to ja
    nie mam pojecia.

    Pozdro.. TK

  • 57. Data: 2009-11-02 17:43:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Zaręczam cię że w dzień względnie słoneczny przy prawidłowej instalacji,
    > kąta i kierunku solarów i ustawieniu przepływu można wyciagać sporo
    > więcej. Tez się dziwię że tylko 17C.

    Kat polaci to 40 stopni, kolektor wg. kompasu idealnie na poludnie. Przeplyw
    1,4 l/min. Moze Ty mieszkasz w Grecji?

    Pozdro.. TK

  • 58. Data: 2009-11-02 17:45:10
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale co ty się przejmujesz izolacją rur w domu. Przecież ciepło
    > promieniując z nich w końcu ogrzewa ten dom.

    Kotlownie.

    > Masz więc pośrednie wspomaganie ogrzewania. W niewielkim stopniu ale nie
    > są to straty.

    Latem mi to nie potrzebne, a do ogrzewania jednak sluzy co innego, tam gdzie
    chce i w ilosci jakiej chce.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2009-11-02 18:13:12
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomoœci

    > Toc pisze, ze mozliwy tylko w druga strone i plywak zamknie.

    Eee. Widziałem kilka rotametrów i tak jak mój pływak ma dziurę, tak ajakby
    tulejka ze skrzydełkami. Więc jak ma niby zadziałać jako zwrotny?

    Marek

  • 60. Data: 2009-11-02 18:16:05
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > nie przekraczala 40C. Jak ma byc 60C w taki dzien i to cale 300L to ja nie mam

    U mnie 5,4m2 temperatura maksymalna na kolektorze było ponad 80 stopni. Wczoraj
    maks było 72.
    Widzisz się da.
    Mogę ci fotke zapodać ze sterownika z datą na sterowniku mocą chwilową i
    temperaturami.

    Marek