  • 71. Data: 2009-11-03 10:04:29
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    news:9fb00fde-deb4-4ed1-9962-ac1d64076093@a32g2000yq
    m.googlegroups.com...
    On 2 Lis, 15:41, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > A co powiesz o 75 stopniach z 14tu?

    >jak to z 14stu? a skad masz taka ciepla woda?

    U mnie zanim woda dojdzie do kotłowni przechodzi pod garażem i domem w ziemi.
    Jakieś 11m będzie. Zawsze cos się podgrzeje
    To co wychodzi w lecie z wodociągu to jakieś 15-17C a w zimie spada do 10-12C.
    Takie temp wskazuje sterownik który je mierzy precyzyjnie czujnikami PT1000.

    >poza tym rewelacja ale to chyba juz maksymalne przyrosty a nie
    >średnie...
    W lecie gdy temp spadała poniżej 60 w zbiorniku stopni to juz są chłodne dni :)
    W upalne dni potrafi na kolektorze osiągnąć 110C a zbiornik na koniec dnia ponad
    90C.

    >ale jednak kupiles piec + przylacza, pozwolenia, instalacja, komin a
    >mogles od razu wieksze panele, w sytuacjach awaryjnych najwyzej prądem
    >dogrzewać lub zwyklym taniutkim kotlem na biomase/drewno - moze z
    >10dni mamy naprawde mroznych w roku tu w Polsce

    Moim założeniem od początku było mieć ogrzewanie bezobsługowe. Koszty: kocioła
    gazowy 3400, przyłącze 2700, gaz w budynku 1000 - to już z pozwoleniem i
    projektem. Komin tak czy siak dzisiaj robi się z nierdzewki, tyle że do gazu
    może być mniejszy przekrój i cieńsza blacha więc tańszy - 1200zł. ceny z roku
    2006.
    Myślałem wtedy o kolektorach ale w przyszłości. Tylko dlatego że gmina
    zorganizowała dofinansowanie na które się załapałem, postanowiłem skorzystać i
    zakupiłem kolektory, kocioł przerobiłem z dwufunkcyjnego z przepływowego
    ogrzewania wody na dwufunkcyjny z zasobnikiem solarnym 300l. Grupa pompowa
    skręcona własnoręcznie.
    Wszystko montowałem sam.
    Paneli raczej zwiększac nie myślę chyba że spadną mocno ceny, ale i tak najpierw
    musi być basen w ogrodzie na lato bo inaczej za dużo energii w lecie jak na
    zbiornik 300l.
    Póki co myślę powaznie nad rekuperatorem. Juz zaplanowałem

    >jak trzeba to mozna przy takich 75stopniach przewymiarowane "szambo"
    >ze stearyna ogrzewac, nie trzeba duzo wydawac na uszczelnianie takiego
    >tworu, tyle co wykopanie i styropian ;-)
    >dla ortodoksow 10mx10mx1m metr pod ziemią lepiej wodę :-)

    Pomysł ciekawy ale aby uzbierać wystarczająco dużo ciepła aby to miało sens
    zbiornik musi być naprawdę duży.
    Jakie jest ciepło właściwe stearyny? Kiedyś liczyłem dla zbiornika wodnego i
    wyszło mi 200m3 :)

    Marek

  • 72. Data: 2009-11-03 10:23:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    >I jak?

    Zapomnilem, zajalem sie analizowaniem ostatnio ciekawych danych solarnych
    pojawiajacych sie na grupie. :-)
    Kiedy bylem na budowie, pewnie w apogeum w godzinach 12-13, a slonce wczoraj
    bylo przez caly dzien idealne jak mi sie wydaje, temp. kolektora nia
    przekraczala 40C. Woda w zasobniku przez 5 godzin (tego nie jestem pewny)
    pracy pompy osiagnela 26 - 27C w calym zasobniku. Z wczesniejszych ok. 17C,
    to wzrost o ok. 10C. Teraz pewnie z kazdym dniem bedzir tylko gorzej, bo
    slonce chyba jeszcze szybko sie oddala i dzien coraz krotszy.
    Masz tu link Gliwicki do weryfikacji, cytowany juz wczesniej, niestety nie
    znalazlem jakiego kolektrora dotyczy.
    http://temperatury.ipnet.pl:32777/tmp/as2b.php
    Mozna analizowac na biezaco. Wydaje mi sie, ze osiagam nizsze temp, choc
    chwilowych max. moj sterownik nie notuje.
    Jak na potrzeby budowlane mam sporo wystarczajaco cieplej wody bez
    dodatkowych zrodel. W przyszlosci mniej ogrzeje kociol, ale na dzis rezultat
    jes powiedzmy zimowy, no ale tego raczej sie spodziewalem i celowo nie
    montowalem rur z absorberem wczesniej.
    Dzis widze znow sporo chmur, wiec pewnie niczym rewelacyjnym sie nie
    pochwale.

    Pozdro.. TK

  • 73. Data: 2009-11-03 11:08:17
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zapomnialem wstawic linka:
    > http://temperatury.ipnet.pl:32777/tmp/as2b.php

    Z czego masz takie szpile na temp kolektora? Nie jest to efekt sterowania pompą
    włącz/wyłącz. Ja mam sterownik który reguluje obroty pompy w zakresie 40-100%
    przy czym 100% to 6l/min.

    Marek

  • 74. Data: 2009-11-03 13:03:01
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Dla niedowiarków zdjęcia z dzisiejszego dnia w południe. Niebo czyste bez chmur
    ale nie tak jak wczoraj. Więcej zanieczyszczeń.

    http://www.garnek.pl/tarnus/7688314
    http://www.garnek.pl/tarnus/7688316
    http://www.garnek.pl/tarnus/7688315

    Marek

  • 75. Data: 2009-11-03 17:30:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Z czego masz takie szpile na temp kolektora? Nie jest to efekt sterowania
    > pompą włącz/wyłącz. Ja mam sterownik który reguluje obroty pompy w
    > zakresie 40-100% przy czym 100% to 6l/min.

    Nie interesuja mnie szpile temp. kolektora, zwracam uwage, ze nie bylo temp.
    72C w ciagu ostatniego tygodnia. Ty piszesz, ze "wczoraj" miales 72C. Rownie
    dobrze moga to byc chmury.

    Pozdro.. TK

  • 76. Data: 2009-11-03 17:51:25
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    >
    > Nie interesuja mnie szpile temp. kolektora, zwracam uwage, ze nie bylo
    > temp. 72C w ciagu ostatniego tygodnia. Ty piszesz, ze "wczoraj" miales

    Zapytałem z ciekawości. Nie wygląda to na chmury bo występuje cyklicznie w
    każdym dniu.

    Marek

  • 77. Data: 2009-11-03 17:52:12
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Nie interesuja mnie szpile temp. kolektora, zwracam uwage, ze nie bylo
    > temp. 72C w ciagu ostatniego tygodnia. Ty piszesz, ze "wczoraj" miales
    > 72C. Rownie dobrze moga to byc chmury.

    Aaa czy oglądałeś fotki do których link podałem?

    Marek

  • 78. Data: 2009-11-03 17:57:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Aaa czy oglądałeś fotki do których link podałem?

    Ogladalem. Zakladajac, ze jest to prawdziwy rezultata a na grupach inaczej
    byc nie moze, to powiem szczerze, ze masz bardzo optymistycznie. Co najmniej
    optymistycznie. Nie znalazlem jak dotad potwierdzenia Twoich wynikow w
    zadnym innym zrodle, obserwujac przy okazji moj wlasny kolektor i
    rozmawiajac z ludzmi majacymi podobne instalacje w mojej szerokosci
    geograficznej. Tajemnica tego byc moze jest miejsce w ktorym zamieszkujesz.

    Pozdro.. TK

  • 79. Data: 2009-11-03 18:04:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Zapytałem z ciekawości. Nie wygląda to na chmury bo występuje cyklicznie w
    > każdym dniu.

    To fakt, sa cykliczne. Nie wiemy co to za kolektor, nie ma opisu. Ale
    analizujac temp. w zasobniku w korelacji z temp. kolektora, to trudno
    uzasadnic te skoki zalaczeniami pompy. Temp. zasobnika jest stosunkowo
    niska. Moze kolektor jest przy kominie hucianym i co raz zawiewa na dluzej.
    :-)

    Pozdro.. TK

  • 80. Data: 2009-11-03 18:26:59
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > wynikow w zadnym innym zrodle, obserwujac przy okazji moj wlasny kolektor
    > i rozmawiajac z ludzmi majacymi podobne instalacje w mojej szerokosci

    Wiesz... ja też rozmawiam z różnymi ludźmi na ten temat i wierz mi także nie
    wierzą dopóki nie zobaczą mojego parowozu w kotłowni.
    Instalatorzy do mnie nawet przyjeżdzają z polecenia innych instalatorów:) A
    to tylko kolektory słoneczne.
    Wniosek jest jeden. Można sporo wycisnąć z takiego układu ale nie każdemu
    instalatorowi się to udaje. Czasem jest to wina instalatora bo po prostu
    tego nie czuje ale czasem także inwestora. Jeżeli ktos kupi np. kolektor
    prózniowy renomowanej marki który jest tak naprawdę oklepanym schematem
    powielanym w wielu chińskich fabrykach to wybacz. Nowobogacki kupi solary
    prózniowe za 15tys i myśli ze kupił mercedesa. No fakt to się ładnie
    prezentuje na dachu. Zapewniam cię że w naszej strefie klimatycznej można
    więcej uzyskać z kolektorów płaskich. No i jeszcze lokalizacja i nachylenie.
    Także jest wazna.
    Sąsiad ma na dachu bo nie będzie zagracał ogródka. A ja mam w ogródku ładnie
    obsadzone z tyłu roślinami. On ma a ja używam.

    > Tajemnica tego byc moze jest miejsce w ktorym zamieszkujesz.

    Jak będziesz kiedyś w NSącz to zapraszam.

    Marek