  • 21. Data: 2011-04-27 22:11:54
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ip9nb3$5av$1@news.onet.pl...

    > Skąd w ogóle takie absurdalne założenie, że będę
    > "resetował" codziennie temperaturę zbiornika?
    > Ja uważam, że te 1000 litrów będzie się rozgrzewało
    > z tydzień...

    Na moj gust nie rozgrzeje sie w tydzien, a jesli nawet to raz na tydzien
    bedziesz sie kapal?

    Pozdro.. TK

  • 22. Data: 2011-04-28 05:42:35
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Dostarczenie energii mozliwej z takiej instalacji zakladam na jakies 20kWh
    > dziennie i to czystym latem podniesie temp. wody w tak duzym zasobniku o
    > raptem 17 stopni minus straty. Jak kogos zadowala woda o optymistycznej
    > temp. 25-27C to nie ma o czym dyskutowac. Z tego straty dobowe na poziomie
    > 10C praktycznie wykluczaja sens jej gromadzenia nawet przez tydzien.

    Straty dobowe zależą od izolacji - załóż ze bedzie taka ze straty będa 1C

    > Na mycie rak przed snem. :-)

    Jak ci ten duzy baniak wyłączył wszystkie zalety solarów to nie wiem :) Chyba ze
    usredniasz temperature w tym zbiorniku - tylko ze tak sie nie robi.

    b.

  • 23. Data: 2011-04-28 08:12:35
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 22.04.2011 19:54, Yozwig pisze:
    > Witam
    >
    > Temat przewijał się już kilka razy, ale nie mogę
    > znaleźć konkretów a przymierzam się do montażu
    > solarów (własnej roboty :P). Jaki powinienem
    > zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie
    > woda, na zimę spuszczana z instalacji?

    Przykleję się do tematu, choć co innego chciałem wiedzieć.
    Mam basen ogrodowy, to znaczy w tej chwili jeszcze garażowy, pojemność
    jakieś 6m^3 (366x70coś)popularny ostatnimi czasy z takim dmuchanym
    pierścieniem. Chciałbym wydłużyć okres jego użytkowania.

    Mam 3 panele(już pojedyncze) z grzejnika, długość strzelam ze 2m,
    szerokość chyba standardowo 60cm - nie mierzyłem ich..
    Leżakują sobie już jakiś czas...

    No i teraz pytania:

    O ile stopni może się udać podnieść temperaturę wody w takim basenie z
    pomocą takiego kolektora? Basen jest/będzie postawiony na 3cm styropianu
    i przykrywany plandeką podczas nieużywania. czy 10stC w szczycie sezonu
    jest wartością realną?

    Jako że grzejniki sobie leżakują czas jakiś, w środku pewnie syf nie do
    wypłukania, a jak wypłukam porządnie to pewnie znowu się nazbiera, po
    czasie się ścianki z anihilują. Pomyślałem żeby wrzucić do basenu jakąś
    "wężownicę" jakie i z czego ona by musiała być i mieć parametry aby
    działała tak jak należy?
    A może w obiegu filtra wody basenowej dać chłodniczkę z samochodu w
    jakiejś zgrabnej obudowie..? wtedy nie mam problemu z dodatkowymi
    "akcesoriami" w basenie..

    Ma ktoś jakiś inny pomysł na tani wymiennik do takiego przypadku?

    Jak by kogoś zainteresował temat, to zapraszam do dyskusji odnośnie
    poniższych zagadnień. Może ktoś będzie miał coś ciekawego do powiedzenia..

    Czy zdzierać farbę z grzejników? Czym?(Chemicznie czy mechanicznie)
    Czym malować na czarno?
    Jaka szybka przed grzejnikiem? A może folia? jaka?
    Jaka pompka do obiegu solarów? czy pompka z pralki by się nadawała?
    Czym zalać kolektory? Jaką pojemność ma taki grzejnik płytowy?
    Jak łączyć ze sobą grzejniki?
    Jakiej wielkości i z czego zrobić naczynie przeponowe?

    Kwestie sterowania na razie pomijam, coś wykombinuje na jakimś AVR'ku,
    części powinny być w szufladzie, o szczegóły będę się martwił jak już
    będzie się woda grzać.
    oczywiście przede wszystkim liczy się cena, chciałby całość zrobić z
    wykorzystaniem już posiadanych elementów, minimalizując koszty, park
    maszynowy w postaci szlifierki, piły, wiertarki, spawarki itp posiadam.

  • 24. Data: 2011-04-28 08:48:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Jak by kogoś zainteresował temat, to zapraszam do dyskusji odnośnie
    > poniższych zagadnień. Może ktoś będzie miał coś ciekawego do powiedzenia..

    robiłem takie próby - faktycznie syf leciał z takiego starego panelu.

    > Czy zdzierać farbę z grzejników? Czym?(Chemicznie czy mechanicznie)

    niekoniecznie, byle sie niełuszczyło.

    > Czym malować na czarno?

    czymkolwiek, zwykła olejna bedzie ok.

    > Jaka pompka do obiegu solarów?

    ja uzywałem tej od filtrowania wody w basenie.

    >czy pompka z pralki by się nadawała?

    raczej tak ale zaizoluj ja bo kogoś prąd zabije. Gdybys nie wiedzial jak to zrobic z
    głową -odpuść.

    > oczywiście przede wszystkim liczy się cena, chciałby całość zrobić z
    > wykorzystaniem już posiadanych elementów, minimalizując koszty, park
    > maszynowy w postaci szlifierki, piły, wiertarki, spawarki itp posiadam.

    u mnie nie ma miejsca na nasłonecznienie całodzienne i musiałem je przestawiać. Czyli
    do dupy. Teraz rozwine ze 100m rurki ogrodniczej na pobliskim blaszanym dachu i
    zobaczymy jak to bedzie dzialac.

    b.

  • 25. Data: 2011-04-28 18:19:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    >Straty dobowe zależą od izolacji - załóż ze bedzie taka ze straty będa 1C

    Ja i Ty mozemy sobie zakladac co chcemy, a chlopina sie narobi zeby dojsc do
    wniosku tu prezentowanego tyle ze wlasnymi sposobami i nieco dluzej.
    Chcialem oszczedzic pytaczowi czasu a zrobi i tak jak zechce.

    >Jak ci ten duzy baniak wyłączył wszystkie zalety solarów to nie wiem :)
    >Chyba ze usredniasz temperature w tym zbiorniku - tylko >ze tak sie nie
    >robi.

    Moze nie tyle duzy baniak co za malo kolektora. A co do temperatury to mozna
    by pewnie spowodowac, ze czesc wody w ogole nie bedzie grzana umieszczajac
    wezownice wyzej. Ale moim zdaniem lepiej dac mniejszy zasobnik. Sam
    zauwazylem taka zaleznosc, ze woda w zasobniku dazy co by nie bylo do
    wyrownania temp. w calej obietosci. To oczywiscie uproszczenie, ale jak wody
    cieplej jest mniej np. zima gdy grzeje tylko gorna wezownica to woda na
    gorze robi sie szybciej chlodna niz w sytuacji gdy caly baniak ma podobna
    temp. Dla tego uwazam, ze calosc bedzie dazyc do sredniej i co by nie robic
    wody uzytkowej z tego nie budziet. Sam pomysl mi sie podoba i nie tylko z
    powodu kolektora, ale w ogole pomyslu na trudne zyciowe chwile. Jednak w tym
    wypadku uwazam, ze fajna koncepcje pogrzebie ten nieszczesny baniak.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2011-04-28 18:38:28
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Jednak w tym
    > wypadku uwazam, ze fajna koncepcje pogrzebie ten nieszczesny baniak.

    Pozyjom - uwidim. Mam w pewnym sensie "nóż na gardle",
    muszę ciąć koszty (gaz). To co wyrzeźbiłem jest zgodne
    z moją teoretyką i praktyką zawodową (inżynieria chemiczna
    i to w latach kiedy nie odbywało się to metodą "kopiuj - wklej").
    W zasadzie już kończę instalację, więc jak zdrowie i pogoda
    dopiszą to przedstawię kolegom wyniki :).

    --
    Yozwig

  • 27. Data: 2011-04-28 18:40:29
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > przykrywany plandeką podczas nieużywania. czy 10stC w szczycie sezonu jest

    O ile sie nie walnalem z obliczeniami na szybkiego potrzeba ok. 70kWh
    energii. Z trzech paneli nie ma zadnych szans.
    Szacunkowo policz sobie srednio jakies 500W z metra kwadratowego (choc ne
    wiem czy ne za duzo) na dzien tj. jakies przyjmijmy 10 godzin pracy
    instalacji. Tyle ma szanse dzialac bo odbiornik bedzie wzglednie zimny.
    Szczegoly obliczen sobie doprecyzujesz, ale nie wiadomo ile z takiego
    grzejnika mozna wyciagnac. Zmierz powierzchnie grzejnikow, dodaj do siebie,
    przemnoz przez 0,5kW, razy 10 godzin i wyjdzie Ci ilosc uzyskanej energii.
    Temp. obliczysz mnozac: obliczona energie przez 1000*3600/6000/4200

> [...]
    > "akcesoriami" w basenie..
    >
    > Ma ktoś jakiś inny pomysł na tani wymiennik do takiego przypadku?

    Najprosciej pewnie puscic wode z pompy filtrujacej przez panele. A i panele
    pomaluj farba matowa, sa takie nawet olejne w cenie kilkanascie zl. za litr.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2011-04-28 18:44:08
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > W zasadzie już kończę instalację, więc jak zdrowie i pogoda
    > dopiszą to przedstawię kolegom wyniki :).

    Czekamy, gratulujemy i trzymamy kciuki. :-)

    Pozdro.. TK

  • 29. Data: 2011-04-28 19:12:31
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Moze nie tyle duzy baniak co za malo kolektora.

    A widzisz -przy duzym baniaku mozna w razie W dołozyc solarów.

    Ciekawe czy fotki bedą :P

    b.

  • 30. Data: 2011-04-29 07:39:45
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 28.04.2011 20:40, Maniek4 pisze:

> [...]
    > przemnoz przez 0,5kW, razy 10 godzin i wyjdzie Ci ilosc uzyskanej energii.
    > Temp. obliczysz mnozac: obliczona energie przez 1000*3600/6000/4200

    mógłbyś nieco opisać ten Twój wzór?
    Bo tak jakoś nie pasuje mi to do przeczytanych w necie opinii. Ludzie
    sobie chwalili takie rozwiązania, a muszę przyznać że Twoje obliczenia,
    o ile poprawne, nie napawają optymizmem.

    > Najprosciej pewnie puscic wode z pompy filtrujacej przez panele. A i panele
    > pomaluj farba matowa, sa takie nawet olejne w cenie kilkanascie zl. za litr.

    To że czarny mat to jest oczywiste, w powłoki selektywne inwestować nie
    będę, bo przy pracy w takich niskich temperaturach sprawność jest
    porównywalna do "zwykłej" farby. Zastanawiam się czy nie lepiej zamiast
    malowania grubą warstwą farbą olejną, nie lepiej cieniutko szprycnąć ze
    spraya.. Cienka powłoka powinna stanowić mniejszą izolacje, i lepiej
    oddawać ciepło do wody. Czy będzie miało to znaczący wpływ na sprawność
    kolektora?

    Wody z basenu nie wpuszczę do grzejnika, bo te leżakowane już trochę i
    pewnie cały ten syf znalazł by mi się w basenie. Stąd właśnie
    konieczność stosowania wymiennika. Wpierw myślałem nad zakupem takiego
    dedykowanego do centralnego ogrzewania, za 199 na allegro, ale cena moim
    zdaniem nie jest warta tego, już prędzej zrobię wymiennik z nagrzewnicy
    samochodowej, muszę znaleźć tylko odpowiedni, z dość rzadkimi lamelkami,
    aby nie dawał dużego oporu dla pompy basenowej.

    Na allegro widzę też w dobrej cenie pompki z pralek, które to mają
    zabudowany silnik, oraz zintegrowane są z filtrem, zawsze coś z tego
    syfu z grzejników się na nim zatrzyma i nie zapcha mi to nagrzewnicy..

    Na youtube znalazłem filmik przedstawiający kolektor specjalny do
    basenów. Ciekawe rozwiązanie. Czarne węże, połączone razem, jeden obok
    drugiego. Taką taśmę węży docina się na pożądany wymiar i każdy z tych
    wężyków za pomocą opasek, łączy się do zbiorczej rury. W obiegu woda
    basenowa.
    http://www.youtube.com/watch?v=RNLapUrGX0k&feature=r
    elated