  • 41. Data: 2011-05-07 10:19:00
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Witajcie :)

    Ja aby uniknąć przespawywania króćców w grzejnikach
    (choć spawam nieźle i mam inwertora) poprostu zbudowałem
    "poziome solary" zamiast pionowych! I tak tworzą wielką
    wspólną powierzchnię optycznie, całkiem "normalnie" to
    wygląda.

    Jak na złość odkąd to odpaliłem nie ma słońca i jest zimno.
    Napełniłem zbiornik wodą 9`C (1000 litrów) i dziś z rana
    mam odczyt 18`C. Przy takiej pogodzie to z miesiąc mi to się
    będzie grzać ;)

    --
    Yozwig

  • 42. Data: 2011-05-07 14:29:18
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jak na złość odkąd to odpaliłem nie ma słońca i jest zimno.
    > Napełniłem zbiornik wodą 9`C (1000 litrów) i dziś z rana
    > mam odczyt 18`C. Przy takiej pogodzie to z miesiąc mi to się
    > będzie grzać ;)

    Nie przemuj sie. U mnie slonca nie widac i pada deszcz. Na zewnatrz ok. 10C.
    Kolektor rozgrzal sie do 21C i sterownik pokazuje moc 300 - 700W. Zdaje sie,
    ze rownie dobrze moglby wcale nie chodzic, ale przez te pare godzin ze dwie,
    trzy kWh sie uzbieraja. Z tego pompa i sterownik wezma z 0,3kWh. Woda w
    baniaku jakies 18C, wiec dzis na kapiel nie starczy.

    Przeplyw to jakos ustawiles?

    Pozdro.. TK

  • 43. Data: 2011-05-07 15:17:38
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Przeplyw to jakos ustawiles?

    W sumie sam się teraz ustawia, mam sterownik z falownikiem.
    Jak za tak zaawansowane urządzenie z ekranem LCD wyświetlającym
    słońce, solar i animację przepływu w rurach dałem coś koło 260zł
    na allegro. Jest możliwość nastawienia obrotów startowych
    w procentach i ja dałem na czuja 50%. Poza tym to nie ma
    aż trakiego znaczenia, nie mogą być tylko za małe (co praktycznie
    jest rzadko spotykane i dużo za duże (bo się często będzie
    włączać i wyłączać pompa), co zresztą niewiele przeszkadza ;)
    (bo to pompa 100W).

    Początkowo jednak trochę zahitrzyłem i zastosowałem pompę
    obiegową CWU 25W wymontowaną z domu (i tak jej nie używam)
    i okazała się za cienka (za małe podnoszenie, tylko 1,5m
    a solary mają 2,2). Szczęśliwie kumpel hydraulik dał mi
    jakąś "krowę" obiegową zdemontowaną z pieca CO.
    Taki kawał ajzola, że aż postawiłem na ziemi (na podstawce
    z desek narazie).

    I teraz to ślicznie smyka :)

    --
    Yozwig

  • 44. Data: 2011-05-07 17:37:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > jest rzadko spotykane i dużo za duże (bo się często będzie
    > włączać i wyłączać pompa), co zresztą niewiele przeszkadza ;)

    Wlaczania i wylaczania pompy sie nie uniknie, ale sterownik z plynna
    regulacja obrotow pompy to cenne urzadzenie. Lepiej utrzymywac staly nawet
    powolny przeplyw niz skokowa prace pompy. Zatrzymanie pompy powoduje
    stygniecie stojacego w rurach czynnika, a kiedy wystapia warunki do pracy to
    po drodze rozgrzany czynnik bedzie tracil energie na rozgrzewanie rury by za
    chwile znow sie zatrzymac nie dochodzac byc moze nawet do zasobnika.

> [...]
    > jakąś "krowę" obiegową zdemontowaną z pieca CO.
    > Taki kawał ajzola, że aż postawiłem na ziemi (na podstawce

    Pytajac o przeplyw mialem na mysli roznice temp. miedzy kroccami kolektora
    tj. wejsciem i wyjsciem, oraz temp. wody w zasobniku przy wyjsciu do solara.
    Matematycznie podchodzac do sprawy nie ma to znaczenia, jednak ustawienie
    wlasciwego przeplywu to dosc istotna sprawa. Na testy jednak przyda sie
    pogodny dzien, gdy pada deszcz to mozna sobie..

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2011-05-07 18:02:08
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Pytajac o przeplyw mialem na mysli roznice temp. miedzy kroccami kolektora
    > tj. wejsciem i wyjsciem, oraz temp. wody w zasobniku przy wyjsciu do
    > solara.

    Tej różnicy temperatur na razie nie można chycić,
    bo słońca nie ma ;). Jak pompa się bujnie to
    "przebija" całą baterię (4 kolektory poziome
    szeregowo) wodą o temperaturze aktualnej
    w zasobniku w ciągu paru minut. Poprostu na
    razie nastawiłem różnicę solar-baniak na 1`C,
    w związku z brakiem słońca a chęcią wypróbowania.
    No i pompa dojeżdża do tego 1`C i staje.
    Największa różnica jaką widziałem narazie to 60`C
    jak wymontowałem starą pompę (tą za słabą)
    i puściłem nową, a tak "bez światła" to kilkanaście
    stopni jest albo i 10... Sterownik "nie daje" tej
    różnicy się zwiększyć bo tak go ustawiłem na razie.

    --
    Yozwig

  • 46. Data: 2011-05-08 19:53:31
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Witajcie :).

    Dziś trochę świeciło na przemian z chmurkami.
    Jest 28`C na 1000-czce... "Nie za tłusto" ale
    idzie w górę...

    --
    Yozwig

  • 47. Data: 2011-05-08 20:07:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Witajcie :).
    >
    > Dziś trochę świeciło na przemian z chmurkami.
    > Jest 28`C na 1000-czce... "Nie za tłusto" ale
    > idzie w górę...

    Niezle. Jaka byla poczatkowa temperatura?
    Wyliczenia zdaja sie potwiedzac, choc brakuje danych o pocztkowej
    temperaturze. Jak chcesz w kolejnych dniach miec wyzsza temp. to musisz
    zadbac o dobra izolacje zasobnika. Przez noc temp. spadnie i bedzie spadac
    bardziej w miare podnoszenia temp. w kolejnych dniach. Z czasem spadnie
    rowniez sprawnosc kolektora, ale temp. zewnetrzne maja byc coraz wyzsze.
    Ciekaw jestem sprawnosci Twojego kolektora w kolejnych dniach i caly czas
    trzymam kciuki. Pisz co jakis czas.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2011-05-09 07:18:07
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Niezle. Jaka byla poczatkowa temperatura?

    9`C, taką wodą go napełniłem, ale pierwszej nocy
    pojawiła się na panelu opcja Frozen Protect i puściła
    w nocy wodę na solar, który miał już 2`C. (Przestawiłem
    to na 1`C)

    >Jak chcesz w kolejnych dniach miec wyzsza temp. to musisz zadbac o dobra
    >izolacje zasobnika.

    Wczoraj z kobitą go "obiliśmy" watą szklaną. :)

    > Ciekaw jestem sprawnosci Twojego kolektora w kolejnych dniach i caly czas
    > trzymam kciuki. Pisz co jakis czas.

    Też jestem ciekaw. Koledzy mi tu poświęcili swój czas
    doradzając, to czuję się w obowiązku zdawać relację.

    Lekką wadą rozwiązania jest dom sąsiada od południowego
    wschodu. Start solarów mam dopiero po 10tej. A może nawet
    koło 11tej? No ale na to już nic nie poradzę. W sumie mogłem
    skierować solary bardziej na zachód... Ale to przecież jeszcze
    do zrobienia. Budowla jest z rurek chromoniklowych (takie
    miałem :P) i stoi na trawniku. W czterech chłopa (a nawet
    czujnie dwóch) da ją się "dygnąć", tylko zbiornika pod nimi
    do pierwszych mrozów już raczej nie >1000kg.

    --
    Yozwig

  • 49. Data: 2011-05-09 10:59:30
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 03.05.2011 23:42, Maniek4 pisze:
    > Jak nie radzisz sobie ze spawaniem to i
    > tig nie wiele pomoze. Zaklej spawy poxilina i powinno pomoc.

    Po chwilowej przerwie w pracach kolektorowych wracam do tematu..
    Obgoniłem okoliczne warsztaty blacharskie, oraz hydrauliczne i albo
    mówią wprost że się nie da ich sprzętem(elektrycznym), a nie mają
    palnika, albo cenę mi podali taką że jeszcze trochę i bym sobie
    oryginalne kolektory kupił.. więc dupa. A kurcze, akurat nie mam
    znajomego z palnikiem, co by mi to za "flaszkę" pospawał..

    No nic, ale mam inny pomysł, podobny do tej poxiliny.. ale że poxilina
    ani tania, ani wydajna, to zamiast niej chciałbym zastosować żywicę
    poliestrową, taką dwuskładnikową, jak np do napraw zderzaków czy coś
    podobnego..
    Będzie to trzymać?

    Plan taki:
    Obspawam na tyle na ile mi się uda, tak aby nie było dużych dziur,
    całość wyczyszczę do "żywego" szlifierką i zamaluje żywicą. Ciśnienia
    tam nie będzie, a nawet jak by coś miało w przyszłości szczelić to i
    wielkiej straty nie będzie bo to na gruncie w ogródku stać będzie..

  • 50. Data: 2011-05-09 18:39:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Też jestem ciekaw. Koledzy mi tu poświęcili swój czas
    > doradzając, to czuję się w obowiązku zdawać relację.

    Ooo, to Ty chyba nie z tego najmlodszego pokolenia wyzwolonego jestes.
    Zwykle sa pytania i pocalujcie mnie. :-))

> [...]
    > czujnie dwóch) da ją się "dygnąć", tylko zbiornika pod nimi
    > do pierwszych mrozów już raczej nie >1000kg.

    Sprobuj zarejestrowac temp. startu, konca grzania i czas pracy. Znajac
    powierzchnie oszacujemy moc solara.

    Pozdro.. TK