  • 51. Data: 2011-05-09 18:58:48
    Temat: Re: Solar -kat nachylenia
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:iq8hei$7c0$1@node2.news.atman.pl...
    >... taką dwuskładnikową, jak np do napraw zderzaków czy coś podobnego..
    > Będzie to trzymać?

    Pisałem ale nie czytasz. Możesz zrobić kolektory poziome
    bez przenoszenia króćców. To po pierwsze...

    A po drugie jak nie umiesz spawać a chcesz spawać
    na szczelnie, to po każdej plamce uspawanej obij
    "ślakę" młoteczniem i podczyść szczotką. Nie spawaj
    jak jest "ślaka"!!! Tio spienia spaw właśnie.

    --
    Yozwig

  • 52. Data: 2011-05-09 19:06:43
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Ooo, to Ty chyba nie z tego najmlodszego pokolenia wyzwolonego jestes.
    > Zwykle sa pytania i pocalujcie mnie. :-))

    No nie z najmłodszego, skoro już po 20tu prawie
    latach inżynierowania zdąrzyli mnie wywalić i nie
    mam na gaz do CWU :P.

    > Sprobuj zarejestrowac temp. startu, konca grzania i czas pracy. Znajac
    > powierzchnie oszacujemy moc solara.

    Dziś startnęło 10:10 z temperaturą 28`C a zgasnęęło cosik
    koło 18tej (nie wiem dokładnie) z temperaturą 36`C na....
    a własnie już nie na tysiączce tylko na 1120-tce bo trochę
    darłem na chatę. Poprostu wpinałem drugi sterownik
    różnicowotemperaturowy między kaster solara (1000)
    a baniak domu (120). Mytlałem dość długo, bo to i gwinty
    trza było podociągać i takie tam. Temperatura na baniaku
    w domu (120) podniosła się z 25 do 27,7`C ale tego
    na dużym baniaku nie było widać, bo solar grzał. Poza
    tym ciągle ktoś puszczał wodę w kuchni ;).

    Przy okazji wyczaiłem, ze moja "wężownica" czyli utopiony
    po przekątnej w 1000czce grzejnik panelowy działa efektywnie
    przy minimum 10`C różnicy temperatur. To było widać.

    --
    Yozwig

  • 53. Data: 2011-05-09 19:27:43
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Dziś startnęło 10:10 z temperaturą 28`C a zgasnęęło cosik
    > koło 18tej (nie wiem dokładnie) z temperaturą 36`C ....

    Zapomniałem dodać, że jutrzejsza pogoda to totalne
    zachmurzenie :/

    --
    Yozwig

  • 54. Data: 2011-05-09 23:05:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No nie z najmłodszego, skoro już po 20tu prawie
    > latach inżynierowania zdąrzyli mnie wywalić i nie
    > mam na gaz do CWU :P.

    No to wspolczuje, znam to po czesci z autopsji niestety. Na szczescie
    wczesniej sie zabezpieczylem.

    > Dziś startnęło 10:10 z temperaturą 28`C a zgasnęęło cosik
    > koło 18tej (nie wiem dokładnie) z temperaturą 36`C na....

    Czyli osiem godzin.

> [...]
    > na dużym baniaku nie było widać, bo solar grzał. Poza
    > tym ciągle ktoś puszczał wodę w kuchni ;).

    No to jest wlasnie sens takiej instalacji moim oczywiscie zdaniem. U mnie na
    300 litrach ze startu ok. 10C do godziny 11 mialem 40C. Sterownik grzeje
    wode do 55C a pozniej przelacza sie na podloge. W ten sposob mam niezimna
    posadzke wykonczona gresem, stabilna temp. w domu i ciepla wode. Wlasnie dla
    tego na poczatku dyskusji pisalem o zbyt duzym zasobniku w stosunku do
    powierzchni Twojego solara.
    No ale..
    10,45kWh, w praktyce bedzie wiecej bo nie uwzgledniamy strat, wiec calkiem
    fajnie. Srednia moc Twojego kolektora to 247,4W/m^2 a bedzie tylko lepiej.
    Moj sterownik ok. 11 pokazywal moc chwilowa po przeliczeniu 465,51W/m^2, a
    srednio dziennie ~ 366W/m^2. Sprawnosc bylaby lepsza gdyby pracowal w takich
    warunkach jak Twoj. To dane miedzy innymi dla Albercika, ktory nizej
    zamierza grzac basen i dla fascynatow marketingu opierajacych sie na
    podawanych danych rzedu 1000W/m^2.

    > Przy okazji wyczaiłem, ze moja "wężownica" czyli utopiony
    > po przekątnej w 1000czce grzejnik panelowy działa efektywnie
    > przy minimum 10`C różnicy temperatur. To było widać.

    Prawo Pecleta: Q=m*cw*delta T.
    Zmiana jednego parametru powoduje wprost proporcjonalna zmiane drugiego
    parametru o ta sama wartosc. Czyli dwukrotne zmniejszenie przeplywu
    spowoduje dwukrotnie wyzsza temperature. Niestety, nie dziala idealnie w
    instalacjach solarnych. :-) Tu trzeba znalezc wlasciwy kompromis miedzy
    skuteczna wymiana energii przez wezownice w zasobniku, stratami kolektora i
    moca pompy. W skrajnym przypadku moc pompy zniweczy sens instalacji. Zbyt
    duzy przeplyw spowoduje powrot z wezownicy o podobnej temp. jak zasilania co
    skutkowac bedzie wiekszymi stratami przesylu. Z drugiej strony mniejszy
    przeplyw to wyzsza temp. kolektora i mniejsza sprawnosc ale lepsza wymiana
    przez wezownice.
    Moim zdaniem przeplyw powinien byc taki, jaka w skrocie jest moc wezownicy.
    Temp. wyjscia wezownicy powinna byc nie wiele wyzsza jak wody w tym miejscu
    zasobnika. Mozna to osiagnac na dwa sposoby - mierzac temp. wody przy
    wezownicy, albo "rozkrecajac" przeplyw do lekkiego przewyzszenia na wyjsciu
    wezownicy.
    Pozno juz, ide spac.

    Dobranoc TK

  • 55. Data: 2011-05-09 23:07:04
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > na szczelnie, to po każdej plamce uspawanej obij
    > "ślakę" młoteczniem i podczyść szczotką. Nie spawaj
    > jak jest "ślaka"!!! Tio spienia spaw właśnie.

    Dokladnie. Pozniej trzeba malym amperarzem nadlac spaw ruchem okreznym w
    kolo otworu. No ale do tego trzeba praktyki, albo poxiliny. :-)

    Pozdro.. TK

  • 56. Data: 2011-05-10 09:42:27
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Dziś startnęło 10:10 z temperaturą 28`C a zgasnęęło cosik
    > koło 18tej (nie wiem dokładnie) z temperaturą 36`C na....

    A dziś startnęło 11:23 ale 10 minut sadziło mi wodę
    77`C do zbiornika. Okazało się, że mam nieosłoniętą
    od wiatru czujkę temperatury z solara i żeby na niej
    bez przepływu ustaliło się te 36+3 solar musiał się
    aż tak rozgrzać. Zapodałem na nią izolację termiczną
    i uczę się dalej :).

    Nawiasem mówiąc zaraz po starcie władowało mi
    do kastra około 30 litrów wody w temperaturze
    77`C i już na starcie podniosło jego temperaturę
    do 38`C :P

    --
    Yozwig

  • 57. Data: 2011-05-10 17:48:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > bez przepływu ustaliło się te 36+3 solar musiał się
    > aż tak rozgrzać. Zapodałem na nią izolację termiczną

    Hehe...

    > Nawiasem mówiąc zaraz po starcie władowało mi
    > do kastra około 30 litrów wody w temperaturze
    > 77`C i już na starcie podniosło jego temperaturę
    > do 38`C :P

    No to fajnie. Oby instalacja spelnila Twoje oczekiwania. Jak widze mozna byc
    o to spokojnym jak uporasz sie ze szczegolami.:-)

    Pozdro.. TK

  • 58. Data: 2011-05-10 18:51:55
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Oby instalacja spelnila Twoje oczekiwania. Jak widze mozna byc o to
    > spokojnym jak uporasz sie ze szczegolami.:-)

    Dzięki :).
    Dziś dzień zakończyli`m wynikiem 45`C w baniaku
    ale 1 czy 2`C wdarło do domu i już se poużywaliśmy
    darmowej energii ;). (-1`C na 1000czce robi mi w domu
    około +10 na 120tce).

    --
    Yozwig

  • 59. Data: 2011-05-10 19:23:14
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > ale 1 czy 2`C wdarło do domu i już se poużywaliśmy
    > darmowej energii ;). (-1`C na 1000czce robi mi w domu

    Nooo i zrobily sie temperatury calkiem uzytkowe. Oby izolacja baniaka zdala
    egzamin, to bedziesz mial wode na pare dni pochmurnej pogody. Nie ma to jak
    wziac sie do roboty zamiast banialuczenia. Wynik jak dla mnie jest
    rewelacyjny biorac pod uwage, ze to grzejniki :-DD i mysle, ze Twoje
    doswiadczenia komus sie przydadza.

    Pozdro.. TK

  • 60. Data: 2011-05-10 19:46:25
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Nooo i zrobily sie temperatury calkiem uzytkowe.

    Jeszcze ze 2 dni pogody i będę mógł zrobić
    urlop gazowy.

    > Oby izolacja baniaka zdala egzamin, to bedziesz mial wode na pare dni
    > pochmurnej pogody.

    Bardziej obawiam się "co na to powie" polietylen
    1000czki.

    >Nie ma to jak wziac sie do roboty zamiast banialuczenia.

    Mnie to jednak w dużej mierze życie przymusiło...

    > Wynik jak dla mnie jest rewelacyjny biorac pod uwage, ze to grzejniki :-DD

    No właśnie. Grzejniki i to ze złomu. Mimo, że wszystkie
    były wykwaszane przez cyrkulowanie pompą Fosolu,
    to jednak woda w wannie jest lekko herbaciana ;).
    Myślę, że to jednak może być wina starej pompy CO
    podarowanej mi przez przyjaciela... Ona nie była
    czyszczona... Nie pomyślałem... Ale parę dni i "przedrze" :D

    --
    Yozwig