  • 41. Data: 2012-04-12 18:07:22
    Temat: Re: Solar-przekroczone 3000kWh
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:
    > Czyli pewnie wyjdzie około 4 tys/sezon. Cudów nie ma.

    > Skoro tak twierdzisz to znaczy ze TOBIE sie opłacają.
    > Ja np uważam że 12tys(tyle kosztował Ciebie solar) starczyłoby na
    > grzanie ciepłej wody gazem przez 100-120 miesięcy, czyli zwrot
    > solarów to oszczędnie licząc(zakłądam że 8 miesięcy w roku zapewnia
    > 100% CWU) 10-15lat.
    > Tobie się opłaca , wg mnie nie bardzo.

    czyli realnie po odliczeniu dotacji zapłącił jakieś 8000

    odejmijmy do tego cenę zasobnika który i tak trzeba kupić ok 1000 do 1500

    mamy 6500

  • 42. Data: 2012-04-12 19:11:30
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 kwietnia 2012 12:28:02 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Ja obserwuje takie zjawisko, ze woda jak ma te 48C wieczorem, bo mniej
    > wiecej do tylu jest grzana solarem, to rano kapal bym sie w wodzie ok. 30C
    > po wieczornej kapieli pieciu osob. Do mycia porannego wiecej jak 30C nie
    > trzeba, ale do kapieli to tak sobie. Nie wiem tez ile tej wody w baniaku

    No wlasnie - to kolejny powod dla ktorego solar jest bezsensu - ja grzeje wode dwa
    razy w ciagu doby - o 13.00 i o 22.00. Czasem wlaczy sie dogrzewanie jeszcze o 5.30
    (jak ktos po 22 dlugi prysznic czy wanne wezmie). Wychodzi na to ze przynajmniej
    polowe czasu i tak musialbym dogrzewac wode czyms innym. Ja bardzo czesto kapie sie
    rano i wieczorem, zona zawsze rano myje glowe. 30 stC to zdecydowanie brak komfortu!

    BTW. Sadzilem ze solar nagrzewa wode do wiecej niz 48stC (przy normalnym korzystaniu
    z CWU oczywiscie).
    pozdr.

    --
    Adam

  • 43. Data: 2012-04-12 19:33:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 12 kwietnia 2012 15:47:02 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Masz wodomierz na CWU?
    > Jeśli masz 4 osobowa rodzine to zapewne wody zuzywasz ok 16m3 miesięcznie czyli ok
    500litrów dziennie.
    > Ile z tego szcujesz jest CWU?

    Przeciez wszystko zalezy od tego do jakiej temperatury ten baniak grzejesz. Samo
    zuzycie kompletnie nic nie mowi bo mozesz CWU grzac do 40stC, a mozesz do 80stC :-)
    Ja zakladam i realnie zuzywam ok 3 tys kWh na cele grzania CWU w ciagu calego roku.
    Dla rodziny 4-osobowej przyjmuje sie wlasnie 4 tys kWh (mi wychodzi wieksza srednia
    bo ja lubie dlugie gorace prysznice). Sek w tym ze rodzina zuzywa te 4 tys kWh dosc
    regularnie - czyli wychodzi srednio po ~330kWh / m-c. Manka solary pewnie daja w zime
    20kWh, a w lato 600kWh - proporcje na pewno nie sa idealne.. :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 44. Data: 2012-04-12 19:54:49
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    ion-forums@yncc41...
> [...]
    >zona zawsze rano myje glowe. 30 stC to zdecydowanie brak komfortu!
    >BTW. Sadzilem ze solar nagrzewa wode do wiecej niz 48stC (przy normalnym

    mysle ze tu jest jakies niedomówienie - podniesienie temperatury wody z 10
    stopni do 30 daje realny zysk energetyczny przeliczalny na złotówki
    niezależnie od tego czy ta wode należy jeszcze do jakiejs temperatury np. 40
    stopni dodatkowo podgrzać.

    b.

  • 45. Data: 2012-04-12 21:15:52
    Od: lancellot <l...@w...pl>

    > Gdzies wyzej JanuszK pisze, ze sama szyba w jego planowanym kolektorze to
    > prawie 200,- i doszedl madrze do wniosku, ze jednak malo to sie oplaca.

    Trzeba traktować to jako hobby i zabawę. Ma ktoś kasę to się bawi.

    Pozdro.

  • 46. Data: 2012-04-12 22:16:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >zona zawsze rano myje glowe. 30 >stC to zdecydowanie brak komfortu!

    >BTW. Sadzilem ze solar nagrzewa wode do wiecej niz 48stC (przy normalnym

    Te temperatury to skutek mojej, ze tak powiem optymalizacji.
    Solar spokojnie nagrzeje wode powyzej 48C, choc to zalezy od pory roku rzecz
    jasna i zachmurzenia. No na to wplywu nie mamy.
    Rzecz w tym, ze po 48C dwa zawory trojdrogowe przelaczaja obieg solarny i
    wymiennika na podlogowke. Po prostu na te chwile dla mnie to optymalne
    rozwiazanie. Solar znacznie lepiej sprawdza sie na obiegu podlogowki, gdzie
    temp. obliczeniowa zasilania wg. sterownika o tej porze roku waha sie w
    granicach 20 - 26C. Solar w pogodny dzien jak w niedziele przelacza sie ok.
    godziny 1pm i grzeje podloge woda o temp. 31C a nie baniak przekraczajac
    temp. kolektora 60C. Nie ma problemu zeby latem baniak rozgrzac do temp.
    80C. Prawde mowiac rzadko kiedy temp. latem w baniaku nie przekracza 30C. To
    juz musi byc kompletne zachmurzenie.
    A co do temp. w baniaku... Uznalem, ze lepiej wykorzystam instalacje grzejac
    podlogowke i nawet gdybym musial dogrzac wode w baniaku to zuzyje na to
    mniej energii niz grzejac podloge kotlem. I wlasnie zeby lepiej wykorzystac
    kolektor, lepiej kiedy dol baniaka bedzie mozliwie zimny od samego rana. Tak
    tez wlasnie robie. Dogrzanie gory baniaka kotlem to raptem 10 - 15min i
    wcisniecie pstryczka na sterowniku. Nie oplaca sie tez utrzymywac stale,
    kiedy nikogo nie ma w domu, czy tez w nocy wysokiej temp. w baniaku grzejac
    kotlem. Gaz nie zmusza mnie do korzystania z taryf nocnych. Gdyby bylo
    inaczej to pewnie baniak grzal bym noca. Zawsze moge wstac rano, wcisnac
    przycisk i miec ciepla wode za 10 minut, ew. ustawic sterownik na grzanie
    kiedy zechce.

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2012-04-12 22:18:30
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > stopni do 30 daje realny zysk energetyczny przeliczalny na złotówki
    > niezależnie od tego czy ta wode należy jeszcze do jakiejs temperatury np.

    Dokladnie tak. Przy kotle weglowym nie ma znaczenia czy baniak rozgrzejemy
    do 30 czy 50C skoro i tak musimy w nim palic.
    W gazowej korelacji, ze tak powiem, kazdy wat ma znaczenie. Dogrzanie wody
    to mniej spalonego gazu niz grzanie od 10C.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2012-04-12 22:20:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    on-forums@ynjc2...

> [...]
    >te 4 tys kWh dosc regularnie - czyli wychodzi srednio po ~330kWh / m-c.
    >Manka solary pewnie daja w zime >20kWh, a w lato 600kWh - proporcje na

    No nie sa idealne to jest pewne, jednak w skali roku jakie to ma znaczenie?

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2012-04-12 22:34:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >Podrzuc. Od przybytku glowa nie boli.
    >Interesujace bedzie np. Jak wyglada roznica miedzy srednim dniem w
    >lato a maksymalnym w zime...

    Przejzalem sterownik. Najwiekszy uzysk dzienny najgorszych miesiecy tj. w
    listopadzie 11,4kWh, w grudniu 8,5kWh, w styczniu to 11kWh, w lutym 13,9kWh
    i marcu odpowiednio 16,6kWh. Dla kwietnia jak narazie 20kWh. Jutro moge
    zrobic zdjecia wykresow sterownika dla poszczegolnych miesiecy gdyby Cie to
    interesowalo, dzis juz mi sie nie chce.

    Pozdro.. TK

  • 50. Data: 2012-04-13 08:14:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 12 Kwi, 21:15, lancellot <l...@w...pl> wrote:
    > Trzeba traktować to jako hobby i zabawę. Ma ktoś kasę to się bawi.

    Zabawa jak zabawa, każda inwestycja w oszczędność na przyszłość to
    zysk, mimo że może być w danej chwili kosztowna. Teoretycy z lubością
    robią obliczenia jak to kasę zaoszczędzoną na tym czy owym wsadzają na
    lokatę i po xx latach mają na wycieczkę na Bahamy, a w życiu
    najczęściej jest tak że jak zostanie jakiś wolny grosz to człowiek
    przepuści na jakieś książki, wydech do motóra, kolejny rower czy nową
    kosiarkę lepszą od tej co ma sąsiad, tak więc według mnie już lepiej
    zainwestować w te solary ;)

    L.