  • 31. Data: 2011-09-23 10:39:25
    Temat: Re: Solarna statystyka
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Tak. Dobrze rozumiesz.
    > Jak napalę w poniedziałek wieczorem, to następne palenie uskuteczniam w
    > środę wieczorem - krótko przed i w czasie, kiedy się wszyscy myją/kąpią.

    Kurcze, a u mnie piec kopci w trybie ciągłym. Pewnie sprawność ma na
    poziomie 10%.
    Chętnie bym to zmienił.
    Mam zbiornik 300l z podwójną wężownicą (miały być solary, ale nie chcą się
    same sfinansować).
    Tyle, że jak zużyję trochę ciepłej wody, to woda w zbiorniku automatycznie
    zostaje uzupełniona do tych 300l i tym samym staje się chłodniejsza.
    Jak to u Ciebie jest rozwiązane? Zakręcasz dopływ zimnej i obieg ciepłej
    wymuszasz z pompki?
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6487
    (20110923) __________

  • 32. Data: 2011-09-23 12:19:59
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik jachoska napisał:
> [...]
    > zostaje uzupełniona do tych 300l i tym samym staje się chłodniejsza.
    > Jak to u Ciebie jest rozwiązane? Zakręcasz dopływ zimnej i obieg ciepłej

    Nie... nie wiem w ogóle w czym dylemat... :-)

    Latem palę drewnem - szkoda mi węgla, bo drewna mam dużo. Węglem
    rozpalam też raz na jakiś czas, żeby się te wszystkie mechanizmy nie
    zapiekły - podajnik ślimakowy i obrotowa retorta.

    Rozpalam, dociągam wodę do 55 st C w baniaku. Najlepiej jak dzieje się
    to w czasie kąpania rodzinki, to uzupełni się ciepło - zagrzeje zimna
    woda, która napływa z wodociągów.

    Tym sposobem pierwszy dzień mam załatwiony, a w drugi z reguły woda jest
    jeszcze ciepła na tyle, że rodzinka się ogarnie bez problemu. Na trzeci
    dzień już nie wystarcza :-) i znowu rozpalam. Ot i wszystko.

    Kocioł na drewnie tak sobie działa i przy dokładaniu trochę kopci - bo
    otworzyć drzwiczki trzeba, ale na węglu mi nic nie kopci :-).

    Zajrzyj na forum ogrzewanie.info - tam masz mnóstwo porad odnośnie
    grzania i obsługi różnorakich kotłów, są tam też ludzie chętni pomóc.

    pozdr
    Robert G

  • 33. Data: 2011-09-23 13:24:03
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jachoska" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Tyle, że jak zużyję trochę ciepłej wody, to woda w zbiorniku automatycznie
    > zostaje uzupełniona do tych 300l i tym samym staje się chłodniejsza.

    Nie staje się chłodniejsza, przynajmniej nie powinna. Jeżeli masz pionowy
    zbiornik i dobrze zrobiony dopływ, tak żeby nie mieszał wody w zbiorniku. To
    powinna powstać granica między zimną wodą na dola a ciepłą na górze i
    stopniowo przesuwać się ku górze wraz ze zużyciem wody.

    > Jak to u Ciebie jest rozwiązane? Zakręcasz dopływ zimnej i obieg ciepłej
    > wymuszasz z pompki?
    Jak byś chciał wymusić pompkami ?
    Do zbiornika musi dopływać swieża (zimna) woda i wypychać ciepłą.

    Ja mam zbiornik 750l bez wężownic z dołączonymi zewnętrznymi wymiennikami.
    Tak jak u Ciebie przewidziane są solary ale brak funduszy ;)
    Palę w piecu drewnem co jakieś 3-4 dni
    Rodzinka 4 dorosłe osoby + małe dziecko.
    Aha, palę w piecu z wyłączonym sterowaniem z uchylonymi drzwiczkami do
    popielnika i do paleniska - prawie nie ma dymu z komina. Za to podczas
    palenia ze sterownikiem, jak bym Batorego odpalał.

    Gejzero.

  • 34. Data: 2011-09-23 19:05:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Przemek" <e...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Baaaaa....., tez jestem ciekaw :)
    > Jeden czujnik na kolektorze, drugi w zasobniku i trzeci na powrocie tuz za
    > pompą,
    > Pompa ustawiona na I biegu, więc przepływ niewielki, ile - nie wiem bo
    > pływak sie zatarł i go nie widac :)

    Przeplyw wazna rzecz, jednak mozesz sobie poradzic i bez plywaka. Sprawdz
    jakie masz przewyzszenie temp. kolektora wzgledem zasobnika na dole, a
    lepiej na powrocie. Roznica powinna oscylowac ok. 15C na korzysc kolektora
    rzecz jasna. Jezeli kolektor rozgrzewa sie bardziej to generuje wieksze
    straty do otoczenia.
    Moze tez jakis idiota instalator podlaczyl Ci odwrotnie zasilanie wezownicy
    w baniaku, moze masz zapowietrzony uklad, a moze zbyt niskie cisnienie w
    instalacji?
    Przyczyn moze byc co najmniej kilka. Sprawdz podlaczenie hydrauliczne, podaj
    parametry pracy instalacji w sloneczny dzien, a moze cos znajdziemy. Pytanie
    jak ustawiony jest kolektor wzgledem stron swiata i kat wzgledem poziomu.

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2011-09-23 19:10:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > zostaje uzupełniona do tych 300l i tym samym staje się chłodniejsza.
    > Jak to u Ciebie jest rozwiązane? Zakręcasz dopływ zimnej i obieg ciepłej

    Do kotla masz podlaczona gorna wezownice, a to jakies 120 litrow. Przelacz
    sie na dolna to ogrzejesz cale 300.

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2011-09-23 20:29:08
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Sep 22, 1:51 pm, Robert G <r...@p...onet.pl> wrote:

    > No to znowu zadam nieśmiertelne pytanie:
    >
    > Ile kasy opłaca się zainwestować w kolektory, żeby w sezonie
    > zaoszczędzić do 500 zł?

    Nie napisalem ze cala zabawa sie oplaca. Gdyby tak bylo to mielibysmy
    run na solary jak kiedys na odtwarzacze video czy golfy z rajchu.

    Ale odpowiem pytaniem:
    Zakladasz ze prad zawsze bedzie docieral do domku?

    I od razu nie przedluzajac :) wyjasnie ze nie tylko koszt en. el. sie
    liczy.
    U mnie w tym roku bylo dobre 5 pojedynczych dni kiedy energii
    elektrycznej nie bylo. Kumpel mieszkajacy gdzies pod warszawa jojda ze
    widzi z dachu palac kultury a prad mu wylaczaja tak czesto ze kupil
    agregat bo wylaczenia sa tak czeste ze zamrazarka mogla by sie ogrzac
    do tych -8, -5...
    Dodajac takie i inne zaleznosci okazac sie moze ze solary nie sa
    zbytnim marnowaniem kasy.

  • 37. Data: 2011-09-23 20:41:53
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ptoki napisał:
    > Zakladasz ze prad zawsze bedzie docieral do domku?

    He... :-)
    A przeczytałeś gdzieś, że ja grzeję prądem?
    Palę drewnem... Tu też wprawdzie jest potrzebny prąd, ale do
    podtrzymania pompki i wiatraka w kotle przez te dwie godziny wystarczy
    zwykły ups... zresztą u mnie - na wsi - wyłączenia zdarzają się raczej
    rzadko.

    pozdr
    Robert G

  • 38. Data: 2011-09-23 20:52:54
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    >do tych -8, -5...
    >Dodajac takie i inne zaleznosci okazac sie moze ze solary nie sa

    To dobrze, ze maja watpliwosci. Lubie te grupe bo zwykle nie ma na niej
    kretynow. Skoro maja watpliwosci, licza i zastanawiaja sie to znaczy, ze
    warto tu byc. :-)
    Co innego ci ktorzy zainwestowali te paredziesiat tysiecy w instalacje
    solarna. Podobnie pompy ciepla za 70 tysi.
    Prawda jest taka, ze nie kazdemu sie oplaca. Dla tych ktorzy pala drzewem
    oplacac sie nie bedzie, ale komfort to oddzielne zjawisko. Mam kumpla ktory
    przepala co drugi, trzeci dzien. Mozna i tak, nic w tym zlego jak kto lubi.
    Ja akurat nie mam gdzie przepalac, a oszczednosci gazu nawet przez te pare
    miesiecy sa dla mnie wymierne. Moj sasiad spala dziennie srednio 2m^3 gazu,
    czyli jakies 4-5zl dziennie. 4*30=120zl co rocznie da oszczednosci ok.
    800-900zl na samym gazie. Instalacja na etapie budowy z baniakiem w
    granicach 8 tysi minus koszt baniaka zwrocic sie powinna w czasie krotszym
    niz 10 lat. Uwzgledniajac wzrost kosztow nosnikow czas skroci sie jeszcze
    bardziej a instalacja te 10 lat dluzej spokojnie powinn popracowac.
    Ja pokusilem sie dodatkowo o grzanie podlogi, sterownik przelacza sie na
    ogrzewanie po zaladowaniu baniaka. Na razie grzeje baniak ile wlezie, bo
    ogrzewanie konieczne nie jest, ale nielodowata podloga juz dzis jest zaleta.
    To jednak dodatkowe koszty i o tym nie pisze. Prawde mowiac zeby to dzialalo
    wymiernie nalezaloby dolozyc jeszcze ze dwa kolektory, ale czy warto?
    Co innego spojzenie Adama i dobrze, ze takie opinie tez sa.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2011-09-24 02:55:56
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maniek4 napisał:
> [...]
    > To jednak dodatkowe koszty i o tym nie pisze. Prawde mowiac zeby to dzialalo

    No właśnie... przetestowałeś już tą podłogę?
    Bo ja mam tak zrobioną instalację, że gdy grzeję wodę, to sterownik pcha
    ciepło do baniaka, ale jak się baniak zagrzeje, to już grawitacyjnie sic
    ! ciepło odprowadzane jest z kotła i dalej, za wymiennikiem sama załącza
    się pompa do podłogówki, która tłoczy w podłogę nadmiar ciepła.

    Jak się pali drewnem, to nigdy się nie wycyrkluje z ilością tego drewna
    i trochę ciepła zawsze zostaje w kotle. U mnie ono się nie marnuje i
    idzie w podłogówkę - fajna sprawa, a wcale nie zamierzona :-) Ot, tak
    wyszło.

    pozdr
    Robert G.

  • 40. Data: 2011-09-24 06:36:25
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Sep 23, 10:41 pm, Robert G <r...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > podtrzymania pompki i wiatraka w kotle przez te dwie godziny wystarczy
    > zwykły ups... zresztą u mnie - na wsi - wyłączenia zdarzają się raczej

    Po tych 500zl za sezon letni zalozylem ze to koszt pradu. U mnie tak
    wychodzi.
    Zreszta nie pisze o tobie tylko o samej idei.
    Tez znam wsie ktore nie doswiadczyly wylaczenia latami. Ale niestety
    jest roznie i dlatego niektorym moze solar pasowac i nie kosztowac
    drogo w stosunku do alternatyw.