  • 11. Data: 2012-01-29 21:19:20
    Temat: Re: Solarny styczen
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:1bb6fd2c-9495-460a-86bb-

    > Caly baniak caly wychlodzony? Znaczy ze uzywasz CWU az z kranu zacznie
    > leciec 9stC ? :) No bez jaj ;) Ja przy ladowaniu baniaka CWU mam na
    > gorze temperature ~36stC, na srodku ok 30stC. Na dole pewnie bedzie
    > kolo 20stC. Trudno wiec pisac ze w calym baniaku temperatura wzrosla z
    > 9stC do 40stC bo 9stC to moze bylo tylko na samiutkim dnie :)

    Baniak jak wiesz ma dwie wezownice. Ta na gorze jest mniej wiecej w 1/3
    wysokosci baniaka, czyli jakies 100 - 120 litrow. Tyle grzeje kociol. Zatem
    na dole zawsze jest temp. wody wchodzacej z wodociagu do 2/3 wysokosci.
    Kociol grzeje wode dwa razy wieczorem przed kapiela. W ciagu dnia zuzywamy
    wode z poprzedniego dnia, a jak zajdzie potrzeba mamy na sterowniku magiczny
    przycisk do grzania wody w ciagu dnia. A tak swoja droga, 36C na gorze
    baniaka to niezly Oswiecim zonie fundujesz. :-)

    > Przyjmujac ze w baniaku bylo srednio niech bedzie 25stC (a u mnie
    > srednia bardziej przy 30stC wypadnie), to do podgrzania do 40stC
    > trzeba tylko 5kW energii, a nie 10kW. Pytanie jeszcze czy te 40stC
    > bylo pod koniec w calym baniaku czy tylko na gorze.

    No tak, pompiarze grzeja wode do mycia przez noc, zeby nie grzac w drogiej
    taryfie. :-)
    Ja nie grzeje na dole. Doswiadczalnie znalazlem pory dnia kiedy ciepla woda
    jest potrzebna. W ten sposob wiekszosc baniaka jest gotowa na przyjecie
    energii z kolektora. Sukcesywnie w ciagu dnia, a zwykle rano zuzywa sie wode
    z poprzedniego dnia. Wychodzi slonce i grzeje caly baniak, nie tylko na
    gorze.

    > Dla mnie EOT bo jade w gory na narty, do zobaczyska za jakis czas :-)

    Czyli bedziesz mial okazje przekonac sie jak grzeje slonce w styczniu. :-)

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2012-01-30 08:02:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    f.googlegroups.com...

    > Caly baniak caly wychlodzony? Znaczy ze uzywasz CWU az z kranu zacznie
    > leciec 9stC ? :) No bez jaj ;)

    Adam czy ty widziales kiedykolwiek baniak z dwoma wezownicami???

    U mnie górna wezownica to grzenie z kotla gazowego a dolna to solarna.
    Górna to okolo 120litrów a dolna pozostala czesc z 300tu
    Sa dni bez slonca i wtedy cala ta pozostala czesc dolna jest zimna jak plecy
    nieboszczyka.

    Wyobraz sobie teraz dzien sloneczny. Solar ma do nagrzania 180litrów
    lodowatej wody. U mnie zdziwilem sie ostatnio bardzo gdyz okazalo sie ze z
    wodociagów mi leci woda 4,5-5stC. W zbiorniku cos sie tam wstepnie zagrzeje
    wiec niech bedzie te 8-9stC temperatury poczatkowej. O 16:30 kociol sprawdza
    i ewentualnie dogrzewa wode ale tylko w górnej czesci zbiornika.
    Od chwili kiedy tylko solar przestaje pracowac, zbiornik od dolu wypelnia
    zimna, lodowata woda. Jeden przysznic i juz jej masz tam 10-15litrów. Na
    rano okaze sie ze nawet cala ta czesc zbiornika w której jest dolna
    wezownica jest na powrót zimna.

    Marek

  • 13. Data: 2012-01-30 08:05:05
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > No tak, pompiarze grzeja wode do mycia przez noc, zeby nie grzac w drogiej
    > taryfie. :-)

    No tyle że 40stC to dla na w domu woda zimna. U nas kocioł dogrzewa do
    55stC.
    W 40st to nawet tłuszcz z patelni nie zejdzie jak należy.

    Marek

  • 14. Data: 2012-01-30 11:17:10
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 29 Sty, 17:39, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > Pogoda jak marzenie mozna powiedziec.
    > O 10 rano kolektor rozgrzal sie do ponad 30C. Byl nieco zaszroniony, wiec
    > wylaczylem obieg na pietnascie minut.
    > Po osuszeniu temp. przekroczyla 40C. Na zewnarz -14C. Niebo bezchmurne,
    > przejrzyste jak w Tybecie.
    > Na koniec dnia grzejnego CWU w baniaku 39C, reszta szla w podlogowke.
    > Poczatek pracy pompy cos przed 10am, temp. poczatkowa w baniaku 9C. Przy
    > takich parametrach moc chwilowa przekraczala 3kW z 5,8m^2 kolektora. Prawde
    > mowiac bylem zdziwiony, bo to ponad 500W z metra w styczniu. Wynik na koniec

    Czyli praktycznie miales jakies 500W z m2. Troche lepiej niz kiedys
    zakladalem (300W).
    Ale problem z tymi zimowymi sceptykami jest taki ze z tego co pamietam
    sloneczna pogoda u nas to tak w 50% jest, wiec zakladajac ze masz te
    300W z m2 przez 8h dziennie to w zbiornik wejdzie ci ciepla za jakies
    7zl (w elektryce). Co w ciagu 3 miesiecy zimy da jakies 650zl +20%
    -50%. . W praktyce troche mniej bo wode taniej sie grzeje weglem czy
    gazem.

  • 15. Data: 2012-01-30 11:53:24
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
> [...]
    > sloneczna pogoda u nas to tak w 50% jest, wiec zakladajac ze masz te
    > 300W z m2 przez 8h dziennie to w zbiornik wejdzie ci ciepla za jakies

    zima? jakie 8 godzin :-) licz 3

    b.

  • 16. Data: 2012-01-30 12:00:18
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 30 Sty, 12:53, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:
    > Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w
    wiadomoscinews:02a5348d-d160-48d2-8d69-eaf5687f211c@
    s7g2000vby.googlegroups.com...

    > zima? jakie 8 godzin :-) licz 3

    Wzialem 8 bo jednak to 3 miesiace i jednak troche sie tego uzbiera w
    okolicach
    http://www.astro.amu.edu.pl/mra/index.php?s=nie_dl
    Ale w sumie jakby uczciwie podliczyc to bedzie mniej niz srednio 8h
    uzytecznego swiatla.

  • 17. Data: 2012-01-30 19:12:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > 7zl (w elektryce). Co w ciagu 3 miesiecy zimy da jakies 650zl +20%
    > -50%. . W praktyce troche mniej bo wode taniej sie grzeje weglem czy

    No i?

    Pozdro.. TK