  • 11. Data: 2010-11-21 08:07:47
    Temat: Re: Solarów porównanie
    Od: robertr <e...@o...pl>

    wiadomościnews:ic8h5r$b6f$1@news.onet.pl...

> [...]
    > W najsłoneczniejsze letnie dni - a ma kolektory już od dwóch lat -
    > temperatura w zbiorniku nigdy nie dochodziła do 75stC. Jak mu powiedziałem
    > że u mnie w lecie bywało ponad 90stC to z niedowierzaniem otwierał oczy.
    > Fakt, że nie ma rotametru i trudno ocenić jaki faktycznie ma przepływ ale
    > doradziłem że lepiej aby go zamontował. Narazie zmniejszyłem mu obroty pompy
    > z 3biegu na 1 i poradziłem aby podczas słonecznej pogody ustawił przepływ
    > zaworem odcinającym na powrocie tak aby temperatura na wyjściu wężownicy
    > była niewiele wyższa niż w zbiorniku na dnie.

    Oczywiście kąt solara jest bardzo ważny. Sądzę jednak, że pewnie
    występuje tu drugi czynnik. Kolektory płaskie są bardzo czułe na
    wszelkie wychłodzenia - straty cieplne wysokie. Tutaj dużą rolę może
    grać np wiatr na dachu płaskim - dlaczego wiatraki stawia się chętnie
    jak najwyżej. Myślę że kolektory Tarnusa mogą być trochę osłonięte od
    wiatru - stoją w ogrodzie.

  • 12. Data: 2010-11-21 17:29:56
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    >Myślę że kolektory Tarnusa mogą być trochę osłonięte od
    >wiatru - stoją w ogrodzie.

    Jest to bardzo prawdopodobne.

    Marek

  • 13. Data: 2010-11-21 20:31:56
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jest to bardzo prawdopodobne.

    U mnie leza na dachu przyklejone do polaci. Sadze, ze wiatr nie bedzie tu
    najwazniejszy. Stawiam na kat.

    Pozdro.. TK