  • 1. Data: 2009-08-18 21:42:30
    Temat: Sosnowe futryny - problem
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    Witam,
    kupilismy sosnowe futryny w stanie surowym.
    Podczas malowania zauważyłem, że są one powykręcane, tzn jak położę ją
    długim bokiem na podłodze, to jeden róg jest w powietrzu nawet ok 2 cm.
    Czy dam radę ją zamontować aby była prosta? zaklinuję na klinkach -
    tylko nie wiem czy dam radę je wyprostować.
    Albo dać sobie z nimi spokój i niech ten geniusz co je robił je zabiera
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2009-08-18 22:02:55
    Temat: Re: Sosnowe futryny - problem
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "..::Adam::.." <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie wiem czy dam radę je wyprostować.
    > Albo dać sobie z nimi spokój i niech ten geniusz co je robił je zabiera

    Te najprawdopodobniej są z drewna jednolitego, dlatego się wypaczają.
    Kup z drewna klejonego.
    Jeżeli nie podoba Ci się klejonka, bo składa się z kawałków drewna o różnej
    strukturze i barwie, pomiędzy którymi widać dokładnie miejsca klejenia to są
    też w sprzedaży futryny z drewna klejonego, oklejanego naturalnym fornirem.

  • 3. Data: 2009-08-18 22:11:16
    Od: "..::Adam::.." <e...@o...pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

> [...]
    > różnej strukturze i barwie, pomiędzy którymi widać dokładnie miejsca
    > klejenia to są też w sprzedaży futryny z drewna klejonego, oklejanego

    I nie da się ich zamontować aby były proste?
    Może są jakieś metody?

  • 4. Data: 2009-08-18 22:21:10
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > I nie da się ich zamontować aby były proste?
    > Może są jakieś metody?

    owszem sa
    oddac bubel dostawcy i zamowic z tzw. meblowki
    drewno wysuszone do 12% i sie nie paczy...
    tzn. paczy sie ale minimalnie
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 5. Data: 2009-08-19 05:40:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ..::Adam::.. wrote:

    > I nie da się ich zamontować aby były proste?
    > Może są jakieś metody?

    nie da trzeba zwrócić "specjaliście" którey ten szajs wyprodukował.

  • 6. Data: 2009-08-19 07:17:32
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > owszem sa
    > oddac bubel dostawcy i zamowic z tzw. meblowki
    > drewno wysuszone do 12% i sie nie paczy...

    oraz sezonowane przez przynajmniej kilka lat przed ostateczną obróbką, a nie
    takie, które 2 dni wcześniej jeszcze sobie rosło w lesie.
    Sezonowanie drewna na meble oraz stolarkę okienną i drzwiową polega na tym,
    że drzewo zostaje okorowane (obdarte z kory), a następnie pocięte na belki
    lub deski. Belki lub deski układa się w pryzmy, przedzielając każdą warstwę
    przekładkami tak, aby zapewnić pomiędzy nimi swobodny przepływ powietrza.
    Całą pryzmę zabezpiecza się przed bezpośrednimi opadami poprzez zakrycie
    brezentem, folią lub wiatą.
    Tak przygotowane drewno podlega wpływom atmosferycznym, a dokładniej mówiąc
    zmiennej temperaturze oraz zmiennej wilgotności. Drewno to zaczyna się
    skręcać wraz ze zmianami wilgotności powietrza i temperatury, raz w jedną,
    raz w drugą stronę, a z upływem czasu te skręcenia są coraz słabsze.
    Dopiero z takiego drewna można ciąć elementy meblowe oraz stolarki
    budowlanej.
    Niestety duże tempo konsumpcji powoduje, że obecnie drewno suszone jest w
    suszarniach, w których proces suszenia drewna ogranicza się do
    kilku-kilkunastu godzin. Pomimo tego, ze drewno takie zostaje wysuszone to
    pozostają w drewnie naprężenia, które z czasem mogą doprowadzić do
    wypaczenia gotowego elementu, wyprodukowanego z tego drewna.
    Nietety dość częstą praktyką jest produkcja stolarki z mokrego drewna i
    chyba z czymś takim miałeś do czynienia, sądząc po opisie.

  • 7. Data: 2009-08-19 12:56:46
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Ja mam takie futryny (rok prod 1987) i przy montażu trzeba było je zmusić
    przy pomocy dodatkowych wkrętów. Niektóre maja nawet po 5 wkrętów na przelot
    przez dłuższy bok.
    Wtedy nie było wyboru i brało się co było.
    Jacek

  • 8. Data: 2009-08-19 20:36:30
    Od: Andrzej <c...@w...pl>

    On 19 Sie, 09:17, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Nietety dość częstą praktyką jest produkcja stolarki z mokrego drewna i
    > chyba z czymś takim miałeś do czynienia, sądząc po opisie.

    Jak długo należy sezonować drzewo, np. sosnę albo dęba?

  • 9. Data: 2009-08-19 21:25:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jak długo należy sezonować drzewo, np. sosnę albo dęba ?

    Niestety nie jestem stolarzem i tego dokładnie nie wiem, ale z całą
    pewnością czas sezonowania zależy od gatunku, klasy, warunków sezonowania, a
    także przeznaczenia drewna.

  • 10. Data: 2009-08-20 10:37:35
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Niestety nie jestem stolarzem i tego dokładnie nie wiem, ale z całą
    > pewnością czas sezonowania zależy od gatunku, klasy, warunków sezonowania,

    Jacek dokladnie to ujal

    najlepiej kupic wilgotnosciomierz (kolo 200 pln najtansze) i sprawdzac
    u mnie od kwietnia sosna surowa wyschla pod wiata na 20-15%
    ale pogoda jest idealna wieje i cieplo

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl