  • 131. Data: 2010-02-15 13:43:43
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:hl4g66$kmk$1@news.interia.pl...

    > OK, czekam na relacje. :-)

    Pierwszy wynik - 7,5% zuzycie mniejsze na korzysc tylko nocnej obnizki
    temperatury (ustawione o dwa stopnie mniej, na okres siedmiu godzin - nie
    mam rejestratora, ale wyglada, ze efektywnie roznica jest mniejsza -
    bezwladnosc). Nastepny test bedzie dla troszke nizszych temperatur na
    zewnatrz.

  • 132. Data: 2010-02-15 13:48:37
    Od: "J_K_K" <j...@i...fm>

    > Pierwszy wynik - 7,5% zuzycie mniejsze na korzysc tylko nocnej obnizki

    Z podłogówką, czy bez ?
    Przez dzień cały czas włączone ?

    Pzdr

    JKK

  • 133. Data: 2010-02-15 15:28:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "J_K_K" <j...@i...fm> napisał w wiadomości

    > Z podłogówką, czy bez ?
    > Przez dzień cały czas włączone ?

    Podlogowke mam ograniczona - jedna lazienka, kuchnia i niewielki przedpokoj.
    Caly dzien wlaczone, tylko od 23 to 6 rano temp. obnizona.
    Ale w tym byl weekend, inne gotowanie, inne otwieranie drzwi - w tygodniu
    moze bedzie dokladniej.

  • 134. Data: 2010-02-15 18:28:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Teraz mamy sytuacje, kiedy nadchodzą chłodne dni wczesną jesienią. Oba
    > domy są jeszcze w jakimś tam stopniu nagrzane. W obydwóch za dnia panują
    > temperatury A, a w nocy... w lekkim B, a w ciężkim C. Każdy z domów
    > posiada jakąś sumaryczną ilość energii - obydwa oczywiście różną, bo w
    > domu lekkim tej energii będzie zmagazynowane mniej. Dom ciężki - x kWh
    > energii, dom lekki x/y kWh energii.

    Ostatni raz napiszę.
    Jeżeli dom akumulacyjny ma zmagazynowane jak słusznie zauważyłeś więcej
    energii bo jest w końcu akumulacyjny to jeżeli mamy tą samą przegrodę
    izolacyjną co w domu nieakumulacyjnym to z prawideł fizyki wynika że dom
    akumulacyjny traci tej energii więcej. Dlaczego?
    Dlatego bo oba domy mając taką samą powierzchnię, te same temperatury
    wewnątrz pomiesczeń, ale akumulacyjny dom ma dodatkowo zmagazynowaną energię
    w pewnych fragmentach budynku. Zakładaliśmy cały czas że te fragmenty
    budynku nazwane akumulatorami potrafią utrzymać te 21stC w pomiesczeniach.
    Ale aby tak było muszą mieć wyższą temperaturę niż 21stC. Ilość
    zmagazynowanej wynika z ciepła właściwego tych elementów ich rozmiaru oraz
    temperatury. Ale aby zaszła wymiana energii z tych fragmentów do
    pomieszczenie to temperatura tych fragmentów _MUSI_ być wyższa od temp
    pomieszczenia.
    Jeszcze raz zaznaczam, że cały czas nawiązuję sytuacji jaką opisujemy że w
    domu akumulacyjnym jest stale 21stC cyklicznie dzięki ścioanom akumulacyjnym
    i pieca.
    Jeżeli więc jest to więcej niż 21stC to znaczy że przegroda w akumulacyjnym
    dotyka do ciała o wyższej temperaturze niż temperatura pomieszczenia a to
    oznacza że mamy większe K. W=U * m2 * K
    Ten wzór który stosujemy wielokrotnie udowadnia nam że z tej przegrody
    ucieka z domu więcej energii niż w sytuiacji gdy do tej przegrody nie dotyka
    żaden akumualtor tylko bezpośrednio powietrze pomieszczeniaę. Większe K to
    po prostu większe straty.
    Każdy cykl w którym mamy naładowany akumulator to są straty.
    I wcale nie jest tak jak napisałeś gdzieś poniżej że w domu akumulacyjnym
    jest 26stC a w nieakumulacyjnym 21stC. W obu domach przyjmujemy że
    utrzymujemy ___stale_tą_samą_temperaturę_21stC. Tyle że w jednym grzejąc na
    bieżąco a w drugim cyklicznie, magazynując energię.
    Jeżeli magazynujemy energię to znaczy że ma zastosowanie zasada że
    akumulator ma wyższą temperaturę niż temperatura w pomieszczeniu.
    Akumulatorem najczęściej jest podłoga lub fragment ściany ogrzewany
    bezpośrednio w sąsiedztwie grzejników.
    Napewno akumulatorem nie będzie ściana działowa albo zewnętrzna (poza
    miejscem sąsiedztwem grzejnika) bo aby utrzymać ___stale___ 21stC ta
    ściana musiałaby mieć _stale_wyższą_temperaturę_ od temp w pomiesczeniu.
    Jej funkcja akumulacyjna zacznie się dopiero wtedy gdy temperatura
    pomieszczenia spadnie poniżej temperatury tej ściany.Ale będzie to już
    poniżej 21stC. I znowu wystąpi wtedy zasada że ściana ta ma jednak wyższą
    temperaturę niz powietrze w pomiesczeniua aa gdy jest to ściana zewnętrzna
    lub podłoga na gruncie to oznacza że K jest znowu większe niż w domu w
    którym do przegrody izolacyjnej dotykałoby tylko powietrze.
    Oglądałem sporo domów kamerą termowizyjną i wiem że najcześciej temperatura
    ścian wewnętrznych wynosi 18-20stC więc nie ma możliwości aby taka ściana
    utrzymała w pomieszczeniu 21stC. Po prostu to jest prawo fizyki Pozostaje
    więc mowa o fragmentach ścian oraz podłogówce o których wspomniałem
    wcześniej oraz o sytuacji kiedy do w pomieszczeniu mamy mniej niż 19-20stC
    dzięki temperaturze ścian 18-20stC.

    Do widzenia.
    Marek

  • 135. Data: 2010-02-15 18:38:45
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > poskutkuje ciągłym poprawianiem usterek, a co za tym idzie, ciągłym
    > dokładaniem do interesu - i znowu to zeżre te nasze hipotetyczne
    > oszczędności wynikające z obniżania temperatury w domu :-).
    >
    > Po prostu w naszych warunkach kulturowych i gospodarczych cały czas
    > bardziej opłaca się dom murowany - tak myślę :-). A szkieletowe... są
    > modne, ale zapomina się, że ten rodzaj budownictwa w innych rejonach
    > świata jest raczej budownictwem socjalnym :-). Tam domy murowane są o
    > niebo droższe od szkieletowych... u nas ciągle ekonomia przemawia na

    Niedaleko mnie stoi dom szkieletowy który został wybudowany i zamieszkały po
    2 miesiącach od wylania fundamentu.
    Nie te czasy że do brało się chłopa ze wsi z siekierą i piłą "moja twoja".
    Sa u nas lokalnie dwie firmy które się zajmują takimi gotowcami. Teraz
    przyjeżdża ekipa z domem na TIRZe z HDSem i dom stawia w trzy doby. Reszta
    czasu to wykończeniówka wenątrz
    Razu pewnego widziałem jak to się miało. Jak tylko fundament związał
    widziałem rano jadac do pracy że pierwszym elementem jaki posadowili to były
    schody.
    śmiesznie to wyglądało - schody w szczerym polu. Wracając z pracy stały już
    pierwsze krokwie. Na drugi dzień wracając z pracy widziałem że zaczęli kryć
    dachówką.

    Marek

  • 136. Data: 2010-02-15 18:45:20
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik <z...@f...pl> napisał w wiadomości

    > .. I dlatego dom powinien dostawać cały czas taką dawkę energii jaką
    > akurat
    > traci do otoczenia.

    Kazdy dom musi dostawać dawkę energii jaką traci do otoczenia.
    Problem jest tylko jeden. Akumulowanie energii jest zawsze stratne

    _ZAWSZE_

    Jeszcze sie taki n aświecie nie urodził któremu by udało się zmagazynować
    energię bezstratnie.
    Nie bądź naiwny

    > Doskonały komfort przebywania w takim domu. Stała
    > temperatura przez całą dobę. Niskie zużycie energii.

    Takie same warunki uzyskam w domu nieakumulacyjnym tyle że taniej.
    Ile taniej, trudno powiedzieć. Ale napewno taniej.
    Mogę się założyć o transporter wódki.

    Marek

  • 137. Data: 2010-02-15 19:05:11
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:
> [...]
    >
    > Takie same warunki uzyskam w domu nieakumulacyjnym tyle że taniej.
    > Ile taniej, trudno powiedzieć. Ale napewno taniej.

    Nie rozumiem dlaczego podpierasz się dogmatem - 'akumulowanie energii
    _zawsze_ wiąże się ze stratami' :-)

    Z żadnego domu nie ucieknie więcej energii, niż pozwolą na to przegrody
    zewnętrzne i systemy wentylacjyne bez względu na to ile tej energii tam
    jest :-). To jest prawo fizyki, które nie jest do przeskoczenia. Jeśli
    masz dwa domy o takich samych parametrach izolacyjnych ścian, okien,
    drzwi i wentylacji, to po prostu nie ma możliwości, żeby z któregoś z
    nich uciekało więcej energii przy tej samej temperaturze tylko dla tego,
    że jest to dom 'akumulacyjny' :-)

    Możesz się nie zgodzić, ale to jest prawo fizyki i tyle :-)

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 138. Data: 2010-02-15 19:42:55
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Nie rozumiem dlaczego podpierasz się dogmatem - 'akumulowanie energii
    > _zawsze_ wiąże się ze stratami' :-)

    To nie jest dogmat tylko prawo fizyki.

    > Z żadnego domu nie ucieknie więcej energii, niż pozwolą na to przegrody
    > zewnętrzne i systemy wentylacjyne

    W domu akumulacyjnym masz więcej enegii. Tak? Jest zmagazynowana ogrzewaniem
    podłogowym. Tak?
    Magazynowanie tej energii polega na rozgrzaniu tej podłogi do wyższej
    temperatury niż powietrze w pomieszczeniu. Tak?
    Więc w domu akumulacyjnym przy izolacji cieplnej znajduje się medium o
    wyższej temperaturze niż powietrze w domu nieakumulacyjnym. Tak?
    Więc mamy wyższe K. Tak?
    Ilość ciepła jaka ucieka wynika ze wzoru W = U * m2 * K Tak?

    Rozumiesz ?

    A systemów wentylacyjnych do tego nie mieszaj bo to akurat nieistotne jest w
    tym rozważaniu gdyż wyustępuj etu i tu w takiej samej ilości.

    Marek

  • 139. Data: 2010-02-15 21:07:54
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    marko1a pisze:

    > Rozumiesz ?

    Uważam, że popełniasz podstawowy błąd w swoim rozumowaniu zakładając, że
    każdy dom - jak to nazywasz 'akumulacyjny', a ja go nazwę ciężkim, ma
    ściany i podłogi cieplejsze od otoczenia - powietrza.

    Wcale tak nie musi być, bo jak nie masz podłogówki, tylko zwykłe
    kalafiory, to temperatura ścian przy tychże kalafiorach nie jest żadnym
    miernikiem energii w domu, a same ściany nie są medium dostarczającym
    ciepło. Ciepło masz z kalafiorów, a te ogrzewają powietrze. Jak
    wyłączysz kalafiory, te staną się po krótkim czasie zimne, a ściany będą
    jeszcze przez długi czas utrzymywały temperaturę zbliżoną do temp
    powietrza - bo w przyrodzie wszystko dąży do zrównania temperatury jeśli
    zachowana jest równowaga energetyczna. Na zewnątrz ucieknie tyle a tyle
    MJ energii. Ta ilość wynika bezpośrednio z przenikalności cieplnej ścian
    zewn. razy ich powierzchnia. I skoro rozważamy dwa identyczne domy -
    lekki i ciężki - ty przy tej samej temp wewnątrz ucieknie TYLE SAMO !!!
    MJ w obu przypadkach, bo nie ma przesłanek, żeby było inaczej. Gdzie
    niby ta różnica energii miałaby się podziać? Możesz mi wskazać?

    Systemy wentylacji poruszyłem tu dlatego, żeby uściślić rozważania -
    możemy je pominąć i brać pod uwagę tylko i wyłącznie ściany, będzie nam
    łatwiej zrozumieć prawo fizyki zwane prawem zachowania energii :-))).

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 140. Data: 2010-02-15 21:38:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Ale w tym byl weekend, inne gotowanie, inne otwieranie drzwi - w tygodniu
    > moze bedzie dokladniej.

    Czekamy dalej, byc moze zweryfikuje poglady i wroce do testow w przyszla
    zime. :-)

    Pozdro.. TK