  • 61. Data: 2010-02-11 09:27:05
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:hl0cn3$qd7$1@mx1.internetia.pl...

    > 10 stopni to nie to samo co 20.

    Przy 20 moze byc chyba tylko gorzej.

    > Zrob sobie testy jak sie juz wprowadzisz i zrob je porzadnie z udzialem
    > licznika gazu a nie z domyslami.

    Tak bylo. Na poczatku test trwal trzy dni. Zuzycie gazu po poczatkowym
    podniesieniu temp. to nawet 2m^3/h. Nie wiele wiecej kociol spalil przez
    cala dobe utrzymujac jedynie stala temp na podobnym poziomie. Temperatury na
    zewnatrz porownywalne. Szukalem najtanszego sposobu ogrzewania zima nie
    patrzac na komfort skoro tam nie mieszkam. Wyszlo niestety po tygodniowym
    zapisywaniu licznika, ze najtaniej bedzie utrzymywac po prostu stala temp.
    Wylacznie kotla na noc powodowalo tylko wieksze straty w dzien, kiedy kociol
    nadrabial nocne wychlodzenie.

    Pozdro.. TK

  • 62. Data: 2010-02-11 09:35:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > W domku tak masz?

    Chodzi o to, ze kociol wlacza sie, jak temp. zasilania spadnie do 15C, a
    wylacza jak wzrosnie do 25C. Osiagniecie 18C to kilka sekund po odpalenia
    palnika, dalej jest juz tylko dluzej mimo, ze miaszacz pod koniec jest
    bardziej zamkniety jak na poczatku cyklu.

    Pozdro.. TK

  • 63. Data: 2010-02-11 09:56:14
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Przy 20 moze byc chyba tylko gorzej.

    Owszem, po wylaczniu kotla na noc do rana spadnie wiecej.

> [...]
    > zapisywaniu licznika, ze najtaniej bedzie utrzymywac po prostu stala temp.
    > Wylacznie kotla na noc powodowalo tylko wieksze straty w dzien, kiedy

    To co piszesz byloby prawdopodobne gdyby Twoj kociol mial duzo wieksze
    straty gdy podnosi temperature z nizszej. Czy zmienia Ci sie wtedy
    temperatura zasilania?

    BTW zbyt wielu czynnikow nie jestes w stanie uwzglednic - musisz pomieszkac
    ze dwa sezony.

  • 64. Data: 2010-02-11 09:56:55
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...

    >Z tym ograniczaniem nagrzewania latem to albo cytujesz jakieś ściemy
    >marketingowe albo...
    >Zobacz sobie spektrum promieniowania słonecznego, docierającego do
    >Twego domu po filtracji w atmosferze:
    >UV < 5 % IR też bardzo mało, jakby było inaczej to Ewolucja zadbałaby
    >o inną budowę naszego oka. Natomiast napylana warstwa chroni przed
    >wypromieniowaniem IR z naszego domu i tyle.

    Chyba nie do końca wiesz co piszesz. Nie radzę patrzec prosto na tarczę
    słoneczną :)

    Promieniowanei UV niesie bardzo mało energii cieplnej Jest to około 5% ale
    jest to promieniowanie silnie szkodliwe.
    Promieniowanie IR bliska i daleka podczerwień to około 40%
    Około 45% przypada na światło widzialne.

    Irradiancja przed przejściem przez atmosferę na powierzchnę prostopadła do
    promieni słonecznych:
    UV 110W/m2
    widzialne 520W/m2
    podczerwień 720W/m2
    razem 1350W/m2 tyle dociera zewnętrznych warstw atmosfery
    ziemskiej.

    Po przejściu przez atmosferę wygląda to tak.
    UV 1%
    widzialne 40%
    IR 59 %

    Jak widzisz promieniowanie IR czyli to co niesie najwięcej energii dociera
    do ziemi niemal nie ruszone.
    To promieniowanie potrafi przebić się nawet przez warstwy chmur podczas gdy
    widzialne jest bardzo zależne od zachmurzenia.

    Po przejściu przez atmosferę irradiancia zależy od położenia
    geograficznego.
    Dla Polski można przyjąć średnio 1000W/m2

    >Jak kupisz sobie jakąś szybę termiczną to najczęściej na jednej stronie
    >jest coś przyklejone
    >i to oznacza stronę montażu - działa ten system w jedną stronę i
    >wszyscy montują tak aby IR odbijane było do domu. Tak naprawdę
    >transmisja tych szyb wynosi 60 % a normalnych 80 %.
    >Może są tacy użytkownicy z oknami dachowymi od strony południowej w
    >których ten system, który opisujesz działa - tzn nic im się latem nie
    >nagrzewa?

    Nie przyklejane ale napylane.
    Warstwa napylana jest owszem na jedną stronę szyby ale chciałem cię zmartwić
    jest to warstwa metaliczna i działa w obie strony tak samo. W zimie
    zatrzymuje ciepło w pomieszczeniu a w lecie nie dopuszcza do przegrzania.
    Nie jest to ściema marketingowa. To po prostu filtr UV oraz odbijający IR.
    Jako że jest mataliczny z obu stron wygląda tak samo i działa tak samo dla
    promieni IR. To nie jest jakiś świetlny półprzewodnik jak to komuś się może
    wydawać.
    Dzisiejsze szyby zespolone przepuszczają 35-50% promieniowania IR ale sa też
    takie zestawy szyb które przepuzczają zaledwie 25% IR. światło widzialne
    także jest trochę tłumione a UV prawie zupełnie. Z 1000W/m2 po przejściu
    przez taką szybę pozostanie więc jakieś 400-600W/m2

    >Pomyśl jak fajnie działa dom akumulacyjny w okresie przejściowym
    >wiosna czy jesień gdy światła trochę jest a grzać trzeba.
    >Np dla powyższej akumulacji (100 kWh/1C) i zapotrzebowaniu na ciepło
    >np 30 kWh /dzień Może być że dziennie przez szyby od strony południa
    >wpadnie nawet 25 - 40 kWh (jakieś 7 - 10 m2),
    >Można wówczas mieszkać komfortowo z oscylacjami temperatur poniżej 0,5
    >C.

    Wątpię aby tyle było.
    1. Po przejściu przez okno mamy do dyspozycji 400-600W/m2 i nic więcej i to
    pod warunkiem że promienie padają prostopadle na powierzchnię a tak raczej
    nie jest gdyż podłoga i ściany w budynku są albo poziomo albo pionowo.
    2. Efektywna powierzchnia 10m2 okna to nie 10m2 dla promieni słoneczych.
    Tak by było gdyby okno było cały czas skierowane ku słońcu :) Jak widzisz
    nie da się tego uzyskać więc o kazdej porze dnia rzeczywisty rozmiar okna
    dla promieni zmienia się. Rano i po południu jest to poniżej 10% W cały
    dzien około 50% wartość ogólnej.
    500 * 5 * 7 - 17,5kWh dziennie wpadnie przez okno 10m2 w ciągu 7 godzin a
    nie 25-40 jak podałeś.

    Weźmy jescze pod uwagę że tylko mala część zostanie zakumulowana ponieważ
    betony są zasłonięte wykładzinami i meblami. Jest jeszcze wentylacja.
    Z tych 17,5 zakumulowane zostanie moze 6-10kWh.

    Ciekawostka. Zwykła szyba budowlana zawiera sporo tlenków żelaza i dlatego
    niezbyt nadaje się na solary.
    Do tego celu stosuje sie specjalne szyby ze zredukowana ilościa tlenków.
    Kolektor przykryty szybą solarną 4mm ma 5% niższą sprawność od kolektora z
    szybą 3,2mm.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 65. Data: 2010-02-11 09:58:45
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Toz kociol nie grzeje w tym czasie.

    Ale nas tak naprawde ten czas nie interesuje.
    Interesuje nas co jest po zachodzie słońca i co się stanie z niepotrzebnie
    zakumulowaną energią dnia następnego jeżeli będzie również słoneczny.

    Marek

  • 66. Data: 2010-02-11 09:59:37
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > palnika, dalej jest juz tylko dluzej mimo, ze miaszacz pod koniec jest
    > bardziej zamkniety jak na poczatku cyklu.

    A, to o zasilaniu pisales. Uwzglednij jeszcze, ze termometr tez nie musi
    pokazywac dobrze, ba - moze co innego pokazywac gdy palniki chodza a co
    innego bez grzania.

  • 67. Data: 2010-02-11 10:02:42
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Gdyby tak bylo, to w domu po wschodzie temp. by rosla a tak nie jest, lub
    > jest w stopniu minimalnym. Temp. nie rosnie, bo kociol nie pracuje, lub
    > pracuje znacznie mniej.

    Ha. Własnie mylisz się. Jeżeli tylko słoneczko świeci to rośnie.
    A pisząc że kocioł pracuje znacznie mniej zaprzeczasz sam sobie temu co
    napisałeś we wcześniejszym wierszu

    > Do poki w domu nie zrobi sie za goraco to nie ma mowy o zadnych stratach,
    > bo po slonecznym dniu przyjdzie mrozna noc.

    I tu i tu trzeba będzie więc dogrzać. tyle że w domu nieakumulacyjnym tylko
    tyle ile jest to w danej chwili niezbędne i na dodatek bardzo szybko to
    nastąpi.

    Marek

  • 68. Data: 2010-02-11 10:11:19
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Przeciez to nie ma znaczenia. W bilansie ogrzewania akumulacja energii nie
    > ma zadnego znaczenia. To ze ona jest nic wiecej nie kosztuje w domu
    > calorocznym. Stanowi ew. bufor na wypadek szybkich zmian w jedna czy druga
    > strone. Ogrzewa sie przeciez caly czas, wiec ta akumulacja jest a jakby
    > jej nie bylo.

    Ma znaczenie. Bo musisz utrzymywac ścianę o wyzszej temperaturze niz
    wymagana temperatura pomieszczenia. Zauważ że ściana "przyklejona" jest do
    styropianu o jakims tam oporze cieplnym. Gdyby to było powietrze o nizszej
    temperaturze to zauważ że zarówno jego temperatura jest niższa niż ściany i
    betonu jak i przewodność cieplna.

    > Jak zaczynasz ogrzewac jesienia to energie w scianach masz gratis z lata i
    > nic dodatkowo nie kosztuje. Zima raczej malo kto wylacza ogrzewanie na
    > tydzien.

    Tej energii w ścianach starczy może na dzień dwa :)
    W domu nieakumulacyjnym nie muszę się martwić czy ściany w ostatnie dni
    lata zostały dostatecznie nagrzane czy też nie.
    Po zimnym i mokrym lecie trzeba będzie sporo władować energii w rozgrzanie
    tych ścian.

    Marek

  • 69. Data: 2010-02-11 10:15:26
    Od: robertr <e...@o...pl>

    -
    > UV                   110W/m2
    > widzialne         520W/m2
    > podczerwie  720W/m2
    > razem              1350W/m2 tyle dociera zewn trznych warstw atmosfery
    > ziemskiej.
    >
    > Po przej ciu przez atmosfer wygl da to tak.
    > UV 1%
    > widzialne 40%
    > IR 59 %

    Skąd wziąłeś dane o promieniowaniu IR ?. Masz przecież solary w
    których blacha absorbera jest selektywna to znaczy nie emituje
    promieniowania IR ale też je prawie w całości odbija - polecam strony
    producentów. Jeżeli by było tak jak piszesz to wszystkie solary
    domowej produkcji by były ponad dwukrotnie bardziej wydajne (zwłaszcza
    w niskich temperaturach gdy emisja IR - rośnie do czwartej potęgi -
    jest niewielka) niż producentów stosujących np TINOX. Po prostu zwykła
    blacha pomalowana na czarno łapała by cały IR.

    Pozdrawiam

  • 70. Data: 2010-02-11 10:17:25
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 11 Lut, 11:15, robertr <e...@o...pl> wrote:
> [...]
    > jest niewielka) niż producentów stosujących np TINOX. Po prostu zwykła
    > blacha pomalowana na czarno łapała by cały IR.

    Nadchodzi rewolucja w systemach solarnych.