  • 81. Data: 2010-02-11 12:34:47
    Temat: Re: Spadek temperatury w domu o 1 st...
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hl0t2n$ru7$1@news.onet.pl...

    > Nic Tobie nie zamierzam udowadniać. Ty przyjełes tezę że po słonecznym
    > dniu następny tez będzie słoneczny i do tego dopasowujesz swoje wywody.
    > Ja tylko zwróciłem Tobie uwage że może byc taka sytuacja ze po słonecznym
    > dniu będzie chłodna noc i zmagazynowana w ścianach energia zostanie
    > wykorzystana.

    Ale może się okazać że tej energii zmagazynowanej będzie niewystarczająco a
    to oznacza że musi się włączyć kocioł. I tu jest pies pogrzebany bo w domu
    akumulacyjnym uzupełnienie brakującej energii trwa znacznie dłużej niż w
    domu nieakumulacyjnym.

    Marek

  • 82. Data: 2010-02-11 13:06:18
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ale te straty mogą się opłacać;)
    Opłacalne straty...

    Marek

  • 83. Data: 2010-02-11 13:14:04
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:hl0ta6$sou$1@news.onet.pl...

    > Opłacalne straty...
    Opłacalne opłacalne;)))
    Zresztą sam magazynujesz energie z solarów;))
    Straty tam masz tez ale jakoś to sie Tobie opłaca;)))
    W zasobnikach CO tez wiekszość z nas energie magazynuje licząc sie z tym że
    są straty.
    Mało kto stosuje przepływowe podgrzewacze

    Krzysiek

  • 84. Data: 2010-02-11 13:29:47
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Opłacalne opłacalne;)))
    > Zresztą sam magazynujesz energie z solarów;))
    > Straty tam masz tez ale jakoś to sie Tobie opłaca;)))

    Ale to jest energia za friko. Ta częśc energii nie jest brana pod uwagę.
    Tu chodzi o nagrzewanie betonów gdy słońca nie ma. Niestety ciepło
    dostarczyć wtedy musi kocioł.

    > W zasobnikach CO tez wiekszość z nas energie magazynuje licząc sie z tym
    > że są straty.

    Dlatego magazynuję tylko tyle ile jest mi potrzebne i panuję nad tym bo taki
    zbiornik jest niewielki i obliczalny. Nie trzymam całego gorącego baniaka
    nagrzanego kotłem gazowym do rana, nagrzewam tylko tyle ile zużyję wieczorem
    a to co pozostaje na rano to ilość wystaczająca do porannej toalety.

    > Mało kto stosuje przepływowe podgrzewacze.
    Miałem taki układ ale przerobiłem na zasobnikowy ze względu na solary. Od
    pół roku chodzi mo po głowie trzecia opcja. Być może zrobię jeszcze inaczej
    na wiosnę.

    Marek

  • 85. Data: 2010-02-11 17:12:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > To co piszesz byloby prawdopodobne gdyby Twoj kociol mial duzo wieksze
    > straty gdy podnosi temperature z nizszej.

    Ja to wiaze z czasem potrzebnym do nagrzania. Sterownik po prostu dobiera
    mozliwie najwyzsze parametry by jak najszybciej osiagnac zadana temperature.
    Jak podnosze recznie o pol stopnia to roznica w parametrach pracy jest
    prawie niezauwazalna.

    > Czy zmienia Ci sie wtedy temperatura zasilania?

    Owszem , nawet dwukrotnie.

    > BTW zbyt wielu czynnikow nie jestes w stanie uwzglednic - musisz
    > pomieszkac ze dwa sezony.

    Wynik wydaje sie byc dosc obiektywny. Brak wychlodzen przez wietrzenie, brak
    poboru CWU, ot czysta sytuacja.

    Pozdro.. TK

  • 86. Data: 2010-02-11 17:18:15
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A, to o zasilaniu pisales. Uwzglednij jeszcze, ze termometr tez nie musi
    > pokazywac dobrze, ba - moze co innego pokazywac gdy palniki chodza a co
    > innego bez grzania.

    To wskazania kotla, przyjmuje ze sa wlasciwe. Troche to niby dziwne, ale tak
    jest. Im wyzsza temp. tym mieszacz bardziej zamkniety, udzial bezposrednio
    grzanej wody z kotla w ukladzie spada, a mimo to nagrzewa sie wolniej.

    Pozdro.. TK

  • 87. Data: 2010-02-11 17:37:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > mozliwie najwyzsze parametry by jak najszybciej osiagnac zadana
    > temperature. Jak podnosze recznie o pol stopnia to roznica w parametrach

    No dobrze ale tylko mocno podwyzszone straty moga byc przyczyna pogorszenia
    sytuacji. gdyby byly podobne, a nawet troszke tylko wyzsze, musialbys miec
    oszczednosci przy nocnym wylaczeniu.

    > Wynik wydaje sie byc dosc obiektywny. Brak wychlodzen przez wietrzenie,
    > brak poboru CWU, ot czysta sytuacja.

    Ale chociazby temperature masz niska - wiec zarowno jesli utrzumujesz stala
    gazu Ci idzie mniej, jak i element pt. wielkosc spadku w nocy przy
    wylaczeniu ogrzewania jest inna. Piszesz, ze testowales przez tydzien -
    miales powtarzalne warunki w porownaniu z niewylaczaniem kotla na noc?
    Teperatura na zewnatrz, kolejnosc przeprowadzonych testow, itp, itd.

    O ile spada Ci teraz temperatura w nocy jesli wylaczysz?

  • 88. Data: 2010-02-11 17:40:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > tak jest. Im wyzsza temp. tym mieszacz bardziej zamkniety, udzial
    > bezposrednio grzanej wody z kotla w ukladzie spada, a mimo to nagrzewa sie

    Jesli roznica tempetur rosnie (zasilanie/powrot) to tak powinno byc, wzrost
    temperatury coraz wolniejszy.

  • 89. Data: 2010-02-11 18:09:00
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > W domu nieakumulacyjnym przedmioty firanka, meble ksiązki mają mała
    > pojemność cieplną ale oddają szybko energie do pomieszczenia więc nie
    > trzeba duże tej energii w takim domu aby szybko zrobiło się ciepło.
    > W domu akumulacyjnym wszystkie te przedmioty działają niekorzystnie bo
    > przesłaniają ściany i betony które chcielibyśmy aby akumulowały energię ze
    > słońca.
    > Więc w domu nieakumulacyjnym w sam raz a w akumulacyjnym za mało.

    To jest bez sensu, bo slonce tak naprawde rzadko kiedy swieci bezposrednio
    na sciany wewnatrz. Sciany nagrzeja sie od powietrza ogrzewanego sloncem
    przez firanke, posadzke czy co tam jeszcze. Energia w scianach zakumulowana
    jest od dawna i dzien sloneczny czy nie nie ma zadnego znaczenia. W domu
    akumulacyjnym sa analogiczne meble jak w domu maloakumulacyjnym i tak samo
    wystarczy do ogrzania domu akumulacyjnego.

    > Musi ale zrobi to na bierząco szybciej i sprawniej.

    Jezeli sciany maja zblizona temp. jak powietrze to tak jakby ich nie bylo.
    Poki temp. nie zacznie spadac to nie ma zadnych roznic.

    > Co mi ze sporej pojemności cieplnej jeżeli za dnia ściany i podłogi
    > zasłonięte wykładzinami i meblami nie zdołają zakumulować tyle ile byśmy
    > chcieli?

    One nie musza akumulowac, ta energia jest od lata a nie w cyklu dobowym. Dom
    ogrzewa sie przeciez caly czas a nie wychladza sciany i nagrzewa cyklicznie.

    > Spadnie. Gdyż akumulator nie był ładowany tak jak nalezy w ciągu dnia więc
    > ma niedobór energii.

    Jak nie byl ladowany? Wylaczasz ogrzewanie zeby sciany mogly oddac energie??

    > Masz na myśli swój dom drewniany bez izolacji ścian i bez żadnej izolacji
    > na gruncie.

    Moj dom drewniany nie ma tu zadnego znaczenia. Ta energia ze scian nie
    podziewa sie nie wiadomo gdzie skoro dom od lata jest caly czas ogrzewany i
    utrzymuje wzglednie stala temp. przez caly czas. Ilosc energii w scianach
    praktycznie sie nie zmienia, ona jest bez znaczenia. Za to lagodzi szybkie
    zmiany temp. na zewnatrz i gwarantuje odpowiedni komfort przez jakis czas w
    razie awarii.

    > Bo w domu nieakumulacyjnym docierająca energia przez okna musi nagrzac
    > tylko powietrze a w domu akumulacyjnym powietrze, ściany i podłogiz
    > jedoczesną ucieczka ciepła z akumulatorów jak ściany zewnętrzne i podłogi
    > na gruncie przytulonych bezpośrednio do styropianu.

    Dom maloakumulacyjny nie ma scian i podlogi na gruncie??

    > Akumulator mając wyższą temperaturę

    Nie tak dawno temu sam pisales, ze sciany maja nie wyzsza temp. jak
    powietrze, podobno sprawdzane kamera termowizyjna. Dla mnie to jest sluszne
    podejscie i tu nie rozumiem skad akumulator - sciana ma miec wyzsza temp.
    jak powietrze? Moze miec wylacznie wtedy kiedy powietrze z jakiegos powodu
    zostanie szybko wychlodzone. Inaczej moze miec co najwyzej taka sama.

    > niż temperatura w pomieszczeniu odda przez opór cieplny sturopianu więcej
    > energii niż powietrze które jest o niższej temperaturze i na dodatek
    > mniejszej przewodności cieplnej.
    > Energia nie jest chyba z gumy.

    Energia nie, ale argumenty jakby tak. :-)

    > Nie do końca. Rozpatrujesz oddawanie energi ścian tylko w jedną stronę.
    > Ściany zewnętrzne i podłogi na gruncie oddają energię nie tylko do
    > wewnątrz ale i na zewnątrz budynku.

    Sciany i posadzki w obu domach oddaja tyle samo. Zakladamy najlepiej takie
    same parametry obu scian a to sa wartosci bezwzgledne. W Twoich
    wypowiedziach staja sie wzgledne.

    > Nie.

    Bo??

    > Nie zawsze. Np. podłoga na gruncie. W domu akumulacyjnym mając ogrzeane
    > podłogi na gruncie ucieka więcej energii niż gdyby to była taka sama
    > grubość styropianu ale z podłoga drewnianą. Wystaczy że w słoneczny dzien
    > mamy na zewnątrz mróz -10 stopni aby się okazało że ucieczka ciepła do
    > gruntu z rozgrzanego betonu i rozgrzanych ścian zewnętrznych jest większa
    > niż ilość dochodzącej energii przez okna. Liczy się jeszcze efektywne
    > światło okna. W domu nieakumulacyjnym nie potrzeba tak dużo energii bo te
    > straty są niewielkie.

    "U" to "U", co za roznica??

    > Tak naprawdę to nie ja napisałem że zrobi się cieplej w ciągu dnia.
    > Przeczytaj uważnie.

    Relatywnie, skoro jeden traci to relatywnie w drugim zrobi sie cieplej.

    > Mnie nie interesuje to co jest podczas dnia ale tuż po zachodzie słońca.
    > Tylko mi nie mów że dom akumulacyjny ma mniejsze straty niz
    > nieakumulacyjny.

    Wlascie, ze Ci napisze. Podniecaliscie sie niedawno bezwzglednymi
    wyliczeniami opierajac sie na bezwzglednych wspolczynnikach. Porownujesz je
    teraz i wychodzi Ci cos innego?? To niedorzeczne.

    > Magazynowanie energii to zawsze straty.

    Dom ten i ten ma te same temperatury. Straty to roznica temperatur. Nie
    rozumiem jakim cudem te straty maja byc rozne jezeli temp. w obu przypadkach
    jest taka sama? Powierzchnia wymiany analogiczna to skad roznica w
    stratach?? W obu przypadkach trzeba dostarczyc te sama ilosc temp. kotlem by
    utrzymac staly poziom. Energia w scianach to wylacznie bufor, nic poza tym.

    > Gdyby tak było to woda w szklance nie stygła by nigdy do temperatury
    > otoczenia a kamień po wyjęciu z ogniska cały czas byłby gorący.

    Ale dom akumulacyny i nieakumulacyjny rozgrzewasz do tych samych temp. a nie
    roznych.

    Pozdro.. TK

  • 90. Data: 2010-02-11 20:25:12
    Od: M <M...@w...pl>

    W dniu 2010-02-11 10:27, Maniek4 pisze:
    > U?ytkownik "Ghost"<g...@e...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Przy 20 moze byc chyba tylko gorzej.

    > Tak bylo. Na poczatku test trwal trzy dni. Zuzycie gazu po poczatkowym
    > podniesieniu temp. to nawet 2m^3/h. Nie wiele wiecej kociol spalil przez

    Dochodzi jeszcze kwestia wychłodzenia murów. Człowiek jednak reaguje nie
    tylko na temperaturę powietrza ale także odczuwa temperaturę ścian
    (dlatego podłogówka daje taki komfort).

    Zmniejszanie temperatury ścian jest proste (w końcu na zewnątrz jest np.
    -20C, a co najwyżej 0C - czyli różnica wynosi 20-40K. A jak jest w drugą
    stronę? Załóżmy, że temperatura ścian spadnie do 18C - przecież nie
    podgrzejemy powietrza do +30C, czy nawet +25C żeby doprowadzić do
    szybszego podniesienia temperatury ścian.

    Dlatego skłonny jestem przychylić się do wniosków z eksperymentów TK
    mimo, że sam takowych nie robiłem (a przynajmniej nie w takim reżimie,
    by móc wyciągać wnioski).

    M.