  • 1. Data: 2014-06-29 09:23:30
    Temat: Sprawdzenie jakości wody ze studni i zdatności do spożycia.
    Od: Rafał NGZ <r...@g...com>

    Mam pytanie.

    Kupiłem działkę na której jest już studia wiercona, czyli po prostu niebieska
    wystająca z ziemi rurka do której podłącza się hydrofor i mamy wodę.

    Chciałbym sprawdzić czy można z tej studni pić wodę, ale nie chciałbym testować na
    sobie. Czy ktoś może już sprawdzał lub wie jak to się robi, czy są jakieś punkty
    usługowe które to robią, aby sprawdzić czy taka woda nadaje się do spożycia? Studnia
    jest chyba na 9 metrach.

    Jeśli ktoś zna ceny lub punkty gdzie coś takiego wykonać w województwie mazowieckim
    to śmiało.

    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2014-06-29 09:44:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 czerwca 2014 09:23:30 UTC+2 użytkownik Rafał NGZ napisał:

    > Jeśli ktoś zna ceny lub punkty gdzie coś takiego wykonać w województwie
    >mazowieckim to śmiało.
    Sanepid?

  • 3. Data: 2014-06-29 09:46:03
    Od: Jacek <J...@o...pl>

    W dniu 2014-06-29 09:23, Rafał NGZ pisze:
> [...]
    jest chyba na 9 metrach.

    > Jeśli ktoś zna ceny lub punkty gdzie coś takiego wykonać w województwie mazowieckim
    http://www.wsse.waw.pl/PageContent.aspx?SubMenuID=10
    0

    patrz p.2.
    Jacek

  • 4. Data: 2014-06-29 10:17:47
    Od: Rafał NGZ <r...@g...com>

    @Jacek: Serdeczne dzięki!

  • 5. Data: 2014-06-29 11:59:31
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:53afc43b$0$2361$65785112@news.neostrada.pl,
    *Jacek* <J...@o...pl> typed:

    > http://www.wsse.waw.pl/PageContent.aspx?SubMenuID=10
    0

    Ooo, Kaczynski badaniem wody tez sie zajmuje? dobrze wiedziec ;-)

    PIS - Państwowa Inspekcja Sanitarna

  • 6. Data: 2014-06-29 12:09:38
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2014-06-29 11:59, Użytkownik_zyga napisał/a:
> [...]
    > *Jacek* <J...@o...pl> typed:

    0

    > Ooo, Kaczynski badaniem wody tez sie zajmuje? dobrze wiedziec ;-)

    Jak źle zbadają, to go LPR* dostarczy do szpitala ;-)

    *
    Liga Polskich Rodzin
    Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

    --
    Czarek

  • 7. Data: 2014-06-29 12:27:39
    Od: mal <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 czerwca 2014 09:23:30 UTC+2 użytkownik Rafał NGZ napisał:

    > Jeśli ktoś zna ceny lub punkty gdzie coś takiego wykonać w województwie mazowieckim
    to śmiało.

    Sanepid odradzam. Tam już czas się zatrzymał jeśli chodzi o metodykę badań, a ceny są
    porównywalne do innych.

    Radzę wyguglować w najbliższym sąsiedztwie jakiekolwiek laboratorium parające się
    analizami wody i wykonać (podstawowe) oznaczenia:
    - twardość
    - utlenialność
    - odczyn pH
    - zawartość żelaza
    - zawartość manganu.
    Za te kilka oznaczeń cena powinna być max 150 zł.
    Analizę bakteriologiczną można dodatkowo zlecić o ile okaże się, że woda ma
    podwyższoną utlenialność. Koszt badań bakteriologicznych to rząd 500-600 zł.

    Zanim zaczniesz jej używać do picia radzę wlać do studni około 0,3 litra np.
    podchlorynu sodu, odczekać dobę, a następnie pompować studnię na tzw. wolny wypływ
    przynajmniej 2-3 doby.

    Przed pobraniem próby wody (wyłącznie bezpośrednio ze studni, bo wtedy masz pewność
    co do jakości wody głębinowej) - także wcześniej studnię przepompować przez 2-3
    godziny.

  • 8. Data: 2014-06-29 12:32:26
    Od: mal <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 czerwca 2014 09:23:30 UTC+2 użytkownik Rafał NGZ napisał:

    Zapomniałam o jeszcze jednym, bardzo ważnym oznaczeniu: związki azotu, czyli -
    azotyny, azotany i amoniak.

    m.

  • 9. Data: 2014-06-29 12:36:09
    Od: ToMasz <t...@p...fm>

    W dniu 29.06.2014 12:27, mal pisze:

> [...]
    co do jakości wody głębinowej) - także wcześniej studnię przepompować przez 2-3

    wow, śmiałe teorie. Moim zdaniem należałoby przyjąć takie same normy
    jakie ma woda pitna w wodociągach. Natomiast ja bym radził wzbogacić
    chemią ale tej wody używać do wszystkiego innego niż picia i gotowania.

    ToMasz

  • 10. Data: 2014-06-29 12:56:30
    Od: mal <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 czerwca 2014 12:36:09 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

    > wow, �mia�e teorie.

    To nie teorie, ale moje 40-letnie doświadczenie w zawodzie hydrogeologa :)

    > Moim zdaniem nale�a�oby przyj�� takie same normy
    >
    > jakie ma woda pitna w wodoci�gach.

    Normy jakości są np. tutaj: http://www2.mz.gov.pl/wwwmz/index?mr=m0&ms=&ml=pl&mi
    =904&mx=0&mt=&my=9&ma=08195

    > Natomiast ja bym radziďż˝ wzbogaciďż˝
    >
    > chemi� ale tej wody u�ywa� do wszystkiego innego ni� picia i gotowania.

    Jeśli warstwa wodonośna posiada dobrą izolację od powierzchni (przynajmniej 1 m glin,
    iłów itp.) - nie ma się co martwić o jakość, nie należy wody uzdatniać, bo to błąd i
    niepotrzebne koszty.
    Woda w warstwie wodonośnej jest w ciągłym ruchu, nie stagnują w niej także
    zanieczyszczenia (jeśli kiedyś się dostały). Obawiać się należy jedynie bliskości
    wysypisk śmieci, mogilników i temu podobnych niespodziewanek.