  • 1. Data: 2012-11-19 14:54:22
    Temat: Sprawność kotła gazowego - jak zmierzyć?
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Tak się zastanawiam, czy mierząc temperaturę spalin na wylocie kotła
    mogę określić jego sprawność z jakąś sensowną dokładnością.
    Załóżmy, że spaliny mają 1000 K na palniku a po przejściu przez
    wymiennik 200. Mamy więc sprawność (1000-200):1000 = 0,8 czyli 80%
    Temperatura spalin na palniku jest chyba mniej więcej stała i raz mogę
    sobie zmierzyć jakimś pożyczonym przyrządem na podczerwień. Temperaturę
    na wylocie zmierzę miernikiem z termoparą.
    A jak z kotłami kondensacyjnymi? Tu już mi podany wzór przestaje pasować.
    Jacek

  • 2. Data: 2012-11-19 15:36:28
    Temat: Re: Sprawność kotła gazowego - jak zmierzyć?
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wylocie zmierzę miernikiem z termoparą.
    > A jak z kotłami kondensacyjnymi? Tu już mi podany wzór przestaje pasować.

    Utrudnieniem będzie niejednorodny rozkład temperatury w czopuchu nad
    wymiennikiem pierwotnym oraz pod nim. Pozostaje jeszcze uwzględnić straty
    promieniowania cieplnego przez obudowę do otoczenia oraz ilośc energii w
    parze wodnej a tego tak łatwo nie zmierzysz.

    Już lepiej będzie jak zmierzysz róznicę temperatur wody przed i za kotłem
    przy stałym jej przepływie przez kocioł. Np. jeżeli to kocioł dwufunkcyjny
    to napuść wody do wiadra np. 25l i zmierz tą temperaturę oraz temp. wody na
    zasilaniu kotła. Oczywiście kocioł ma być ustabilizowany więc wcześniej
    kocioł powinien pochodzić sobie z godzinkę no a woda na zasilaniu powinna
    mieć też stałą temperaturę czyli trochę jej upuścić trzeba.
    Zwróć uwagę że czym innym będzie wyznaczenie sprawności uwzględniając ciepło
    spalania a co innego wartość opałowa paliwa. To drugie nie uwzględnia
    energii traconej w parze wodnej która ucieka w komin. W kondensatach właśnie
    tą energie się odzyskuje i dolicza do wcześniej wyliczonej sprawności na
    podstawie wartości opałowej a nie ciepła spalania i dlatego masz te
    "cudowne" 110% sprawności kondensatów. Gaz GZ50 ma według taryfy PGNiG
    cytuję "ciepło spalania - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z
    dnia 2 lipca 2010r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu
    gazowego - nie mniejsze niż 34,0 MJ/m3 1) ) - Taryfa jednakże stanowi, że
    nie może być mniejsze niż 38,0 MJ/m3, za standardową przyjmując wartość 39,5
    MJ/m3"
    Wartość opałowa GZ50 to cytuję " wartość opałowa - nie mniejsza niż 31,0
    MJ/m3 1)"

    Marek

  • 3. Data: 2012-11-19 15:39:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    No godzinkę to przesadziłem... z 5-10 minut dla blaszaka wystarczy żeby się
    rozgrzał.

    Marek

  • 4. Data: 2012-11-19 16:01:57
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Dobre,dobre...:-).
    Precyzyjna metodologia.
    Procedura godna laboratorium akredytowanego przez PCA...:-).

    [to ludzka rzecz pogadać]

  • 5. Data: 2012-11-19 16:49:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2012 16:02:22 UTC+1 użytkownik zapinio napisał:
    > Dobre,dobre...:-).
    >
    > Precyzyjna metodologia.
    >
    > Procedura godna laboratorium akredytowanego przez PCA...:-).

    Tak jakoś dziwnie te posty piszesz że nie widac komu odpowiadasz.
    No i nie odpowiedziałeś na pytanie autora wątku.

  • 6. Data: 2012-11-19 18:39:15
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    > Dobre,dobre...:-).
    > Precyzyjna metodologia.
    > Procedura godna laboratorium akredytowanego przez PCA...:-).
    >
    > [to ludzka rzecz pogadać]

    Poczytaj.
    http://mif.duo.netstrefa.pl/oze_files/II-KG_sprawozd
    anie.pdf
    Może coś zrozumiesz.

    [PLONK]

    Marek

  • 7. Data: 2012-11-20 04:37:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:
    > Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]

    a co co zawinił zapinio?

  • 8. Data: 2012-11-20 07:12:33
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Eeee...nic.
    Na sąsiedniej grupie pl.misc.elektronika jest temat "obrona pracy
    inzynierskiej".
    Można poczytać..:-).

  • 9. Data: 2012-11-20 09:09:44
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Tak się zastanawiam, czy mierząc temperaturę spalin na wylocie kotła

    piec cwu mierzyłem poprzez pomiar nagrzenia wiekszej ilosci wody, chyba z
    60litrów poszło. Potrzebujesz znać liczniki wody i gazu przed i po, oraz
    temperature wody wlotowej i wylotowej. Założenie jest takie ze gazu w gazie
    jest tyle co norma mówi, no i trzeba lac bezposrednio, bez zasobnika.

    b.

  • 10. Data: 2012-11-20 09:28:08
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > temperature wody wlotowej i wylotowej. Założenie jest takie ze gazu w
    > gazie jest tyle co norma mówi, no i trzeba lac bezposrednio, bez

    No to się zapinio po tobie przejedzie jak po bananie.
    Za mało dokładne, nie nadaje się do laboratorium akredytowanego.

    Marek