  • 51. Data: 2017-01-20 14:38:58
    Temat: Re: Sprawność nowoczesnego kotła na pellet, groszek czy co tam się sypie
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Mylisz się i to bardzo. Krzywe kąty, porysowane nowe szyby, dziury
    > w izolacji, wentylacja kanalizy wypuszczona na poddaszu użytkowym,
    > niedomykające się, krzywe okna, pocięte przewody instalacji
    > elektrycznej (lub ich brak w niektórych częściach lokalu) i całe
    > mnóstwo innych wad wynikających z niedbalstwa lub braku fachowości
    > mogą sprawić, że przywrócenie np. mieszkania (nowego!) do stanu
    > używalności może kosztować 20-40 tysięcy, o ile ktoś nieopatrznie
    > podpisze protokół odbioru bez uwag.

    A więc się nie mylę -- co jasno wynika z powyższego wywodu. Różnice
    20-40 tysięcy warto dopłacić, jeśli mieszkanie ma spełniać Kryteria
    Podstawowe. Co nie znaczy, że trzeba. Jeśli diabeł tego nie może,
    najlepiej na odbiór babę posłać. Ona się wykłóci i jeszcze rabat
    uzyska. Tyle że znowu -- kłócić się może na zasadzie "panie, tu
    jest dziura, a nie powinna, tu znowu wieje, a tam odpada". Nie da
    się tak, że "w wyliczeniach stoi, że straty cieplne tego mieszkania
    przy obecnej temperaturze powinny wynosić 3671,03 wata, a moja
    kobieca intuicja i szósty zmysł mi mówi, że strumień ciepła przez
    przegrody budowlane wynosi teraz akuratnio 4268,97 wata".

    > W przypadku domku jednorodzinnego koszty w szczególnie drastycznych
    > przypadkach mogą być jeszcze większe.

    W przypadku domku jednorodzinnego szacowanie przed rozpoczęciem
    budowy kosztów całkowitych z dokładnością do 20-40 tysięcy stanowi
    szczególnie drastyczne pogwałcenie Rozumu.

    > Naprawdę? To ciekawe bo wielu znajomych na etapie budowy i ofert
    > na wykonanie instalacji dostawało od różnych Mietków rozrzut mocowy
    > źródła grzewczego od 8 do 30kW i to była norma, a nie wyjątek.
    > Albo żyjesz w jakimś idealnym świecie, gdzie Mietki wykonują
    > bezbłędną kalkulacje na poczekaniu, albo nie masz pojęcia o temacie
    > i kreujesz rzeczywistość.

    Naprawdę. Podejrzewam, że nawet darmowym programem da się oszacować,
    tfu, chciałem powiedzieć policzyć z dokładnością do siedmiu miejsc
    znaczących, jaki wpływ ma zamiana kotła o jedno oczko większy lub
    mniejszy z szeregu dostępnych. Ja oczywiście lubię sam kreować
    rzeczywistość -- w takich przypadkach nie słucham panów Mietków,
    tylko wybieram to, co mi wyjdzie z kalkulacji (oczywiście nie
    "bezbłędnej", ale zawierającej rachunek błędów).

    > No tak, ale pokazał, że opłaca się termomodernizować, niekoniecznie
    > na kredyt. Więc chyba był to pozytywny aspekt owego audytu. Chyba,
    > że koszt audytu był wyższy, niż spodziewane zyski z modernizacji :]

    A nie, nie pokazał. Bo to budynek stawiany za Bieruta, każdy wie, że
    dobrze go by było ocieplić. A koszt świstka faktycznie był taki, że
    krewcy lokatorzy się wkurzyli i gdzieś naskarżyli na pana audytora,
    że hochsztapler.

    > Ale żeby to wiedzieć to trza policzyć.

    Od samego początku twierdzę, że trzeba liczyć. Więcej liczyć, bo
    przecież jakieś rachunki już ktoś robi. Może zaczyna się rysować
    coś na kształt konsensusu?

    > Zrobić model i potem można sobie eksperymentować, jednym kliknięciem
    > zmienić grubość tego czy owego i zobaczyć jak to wpłynie na wynik.

    A nie, tak to nie może być! Nie może być tak, że dla uzyskanie
    podstawowego wyniku trzeba wykonać sto albo więcej "eksperymentów".
    A potem zapisywać wyniki na karteczce, notować co było zmieniane itd.

    To nie jest *model*, to jest szkolno-pociągowo-basenowe rozwiązywannie
    zadań na kółku matematyczno-fizycznym. Porządny program do symulacji
    musi mieć możliwość podawania realnych danych, a nie tylko wydumanych.
    W realnym świecie ściana ma parametr 0,21-0,29 W/K, a inna 0,24-0,26.
    Tylko w idealnym świecie istnieją pany Mietki, które nieważką kielnią
    stawiają ściany 0,251 W/K. Takie modelowanie, to jedynie o kant idealnie
    sferycznej panamietkowej dupy potłuc.

    > Nikt nie jest w stanie wiarygodnie określić, czy dokładając np. 5
    > tysięcy do okien taka zabawa zwróci się za 5 lat, czy może za 50,
    > a może nigdy. Jest to fizycznie niewykonalne metodą "na oko" lub
    > wysysając z brudnego palucha. A kto tak szacuje i utrzymuje że ma
    > rację jest ściemniaczem.

    Jedno z zaleceń Audytu mówi, by wymienić jakieś tam okna w piwnicy.
    I że będzie to kosztowało 8005,00 zł (chyba w zaokrągleniu, bo na
    pozycji groszy są zera). Inwestycja zwróci się w ciągu 66,3 lat
    (0,3 roku, to inaczej 109 i pół dnia). Ale to jakiś ściemniacz
    pisał, bo te okna co są teraz, nawet dziesięciu lat nie wytrzymają.
    Trzeba wymienić, bo wstyd.

    > A to tylko dlatego, że wcześniej wykończyli go partacze budowlani :>

    Oni są nieobliczalni!

    Jarek

    --
    Widzi dom czerwony,
    Nowo zbudowany,

  • 52. Data: 2017-01-20 19:27:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 20 stycznia 2017 14:39:30 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > A więc się nie mylę -- co jasno wynika z powyższego wywodu. Różnice
    > 20-40 tysięcy warto dopłacić, jeśli mieszkanie ma spełniać Kryteria
    > Podstawowe.

    No to ja nie kapuję za bardzo. Zamawiasz u dewelopera mieszkanie
    za 400 tysięcy, przy odbiorze nie zgłaszasz uwag, mimo że jest
    w wielu miejscach spieprzone. Płacisz grzecznie 400 tysięcy,
    a potem wynajmujesz ekipę i wymieniasz uszkodzone elementy, płacąc
    extra 40 tysięcy. Jak dla mnie jest to ciut bez sensu, ale
    ja to truskawki cukrem...

    > W przypadku domku jednorodzinnego szacowanie przed rozpoczęciem
    > budowy kosztów całkowitych z dokładnością do 20-40 tysięcy stanowi
    > szczególnie drastyczne pogwałcenie Rozumu.

    Ja nie mówię o szacowaniu czegokolwiek tylko o odbiorze domu
    od dewelopera, gdzie cena za całość jest znana od samego początku,
    a przy odbiorze wychodzą kosztowne syfy.

    > Ja oczywiście lubię sam kreować
    > rzeczywistość -- w takich przypadkach nie słucham panów Mietków,
    > tylko wybieram to, co mi wyjdzie z kalkulacji (oczywiście nie
    > "bezbłędnej", ale zawierającej rachunek błędów).

    Czyli jednak liczysz w jakiś sposób, no to może napisz jak liczysz?

    > Od samego początku twierdzę, że trzeba liczyć. Więcej liczyć, bo
    > przecież jakieś rachunki już ktoś robi. Może zaczyna się rysować
    > coś na kształt konsensusu?

    Wykuwa się w trudzie i znoju...

    > A nie, tak to nie może być! Nie może być tak, że dla uzyskanie
    > podstawowego wyniku trzeba wykonać sto albo więcej "eksperymentów".
    > A potem zapisywać wyniki na karteczce, notować co było zmieniane itd.

    Nocopan... Zmieniasz grubość styropianu na ścianach (4 kliknięcia),
    zatwierdzasz dla całej chałupy i klikasz "wyniki". Masz wynik od ręki.
    Za dużo z tym styropianem nie ustalisz bo wariantów jest ze 3 np.
    Co tu zapisywać? Potem bierzesz wariant obniżenia temperatury
    bytowej z 22 do 20 stopni C (patrzeć czy kobita nie zagląda przez ramię).
    Klikasz i patrzysz co wychodzi. Podobnież czynisz z innymi aspektami
    chałupy, robota na 15 minut z przerwą na kawę. I wszystko można w głowie
    zapisać :>

> [...]
    > Tylko w idealnym świecie istnieją pany Mietki, które nieważką kielnią
    > stawiają ściany 0,251 W/K. Takie modelowanie, to jedynie o kant idealnie

    Ale się sprawdza. Bo jak wyjdzie obliczeniowe zużycie opału
    na poziomie 2 tysięcy zł na rok a w rzeczywistości ktoś zużyje 1800 zł
    lub 2400 zł to jest to margines do przyjęcia dla normalnego mieszkacza.
    Nikt tutaj nie wymaga precyzyjnych obliczeń bo to jest nierealne.

> [...]
    > (0,3 roku, to inaczej 109 i pół dnia). Ale to jakiś ściemniacz
    > pisał, bo te okna co są teraz, nawet dziesięciu lat nie wytrzymają.

    No ale jest to jakiś konkret. Gość wykazał (o ile nie popełnił błędu)
    że nowe okna to słaby pomysł pod względem energetycznym. Ale on nie
    jest konserwatorem zabytków, więc nie ma za zadanie oceny ile
    obecne okna pożyją.

  • 53. Data: 2017-01-20 19:58:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zeby to jeszcze z mieszkaniem bylo jak napisales. Frajerzy placa cala kwote zanim
    szpadel ktos w ziemie wbije w miejscu gdzie ma stac budynek. Niech w takiej sytuacji
    ktos wymysli jak mozna cokolwiek wymagac w momencie odbioru mieszkania.

  • 54. Data: 2017-01-20 21:25:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > a potem wynajmujesz ekipę i wymieniasz uszkodzone elementy,
    > płacąc extra 40 tysięcy. Jak dla mnie jest to ciut bez sensu,

    Idę do dewelopera, co to ma akurat gotowe mieszakania do sprzedania,
    patrzę i oczom nie wierzę. -- No panie, ale żeś mi akuratnio trafił!
    Okolica moja wymarzona, zawszę chciałem tu mieszkać. A jak wdzięcznie
    ten bydynek w resztę wkomponowany, widać z gustem ktoś projektował.
    Ja to biorę od razu, bo już tyle się naoglądałem. Ludzie nie potrafią
    budowć, a pan żeś jest mistrzu, nigdzie tak nie ma. Tylko w środku
    ściany nie tak jakbym chciał -- z tych dwóch pokojów chciałbym jeden
    mieć, a obok garderobę. Te drzwi pół metra w lewo, bo mam taki kredens
    po dziaduniu jeszcze, na tej ścianie się nie zmieści. Kuchnię też bym
    chciał większą, kosztem pokoju. "-- Panie, gdybyś pan miesiąc temu
    przyszedł, to by problemu nie było, a teraz już tynki, gładzie, terakoty
    i parkiety, żal tego...". -- A żebym to ja miesiąc temu wiedział, że pan
    takie budujesz! Ale co tam, dopłacę, daj pan młota chłopakom, niech walą
    po ścianach. A jak im żal swojej roboty, to innych wezmę.

    Po prostu różnie w życiu bywa. Czasem przyjdzie zjeść truskawki ze
    śmietaną.

    > Ja nie mówię o szacowaniu czegokolwiek tylko o odbiorze domu od
    > dewelopera, gdzie cena za całość jest znana od samego początku,
    > a przy odbiorze wychodzą kosztowne syfy.

    Rzecz o oglądaniu syfów przwz kobity przyplątała nam się niejako
    przypadkiem. A cały czas mowa była o precyzji obliczeń i o sensie
    brania pod uwagę niejednorodności Wszschświata. Skoro jednak tu
    dotarliśmy, to powiem, że w całej dziedzinie budownictwa ogólnego,
    jedynie cena wymyślona przez dewelopera może być stałą. Nic poza nią.

    > Czyli jednak liczysz w jakiś sposób, no to może napisz jak liczysz?

    Panie kierowniku, czy ja liczę? Ja liczę cały czas! A liczę oczywiście
    dokładnie, przez co się rozumie branie do obliczeń liczb niedokładnych.

> [...]
    > ramię). Klikasz i patrzysz co wychodzi. Podobnież czynisz z innymi
    > aspektami chałupy, robota na 15 minut z przerwą na kawę. I wszystko

    Zamieniam styropiam, który ma rozrzut parametrów (strzaelam) plus minus
    7% na wełnę niemoralną z rozrzutem 25%, czy inna celulozę. Zamieniam nie
    w całym domu, tylko w dachu. A tam znowu keramzyt... Właściwie czemu nie
    wpisać tego kretowiska i dziurki od klucza... Trzeba mocno wierzyć w to,
    że wszystko od jednego styropianu zależy, by móc spokojnie pić kawę.

> [...]
    > lub 2400 zł to jest to margines do przyjęcia dla normalnego mieszkacza.
    > Nikt tutaj nie wymaga precyzyjnych obliczeń bo to jest nierealne.

    Liściastemu się nie sprawdziło, bowiem ma on ciepłą pompę, której
    na wyższe obroty nie podkręci, choćby się skręcił. A jak liczył,
    to wyliczył, że teraz musi ganiać z pianka po strychu, bo mu nie
    owijając w bawełnę jakiś dyskalkulik robotę z ogacaniem skopał.
    Dobrze, gdyby już liczyć zaczął, co będzie, gdy we wełnę wejdzie
    uwiąd starczy, czy wtedy pompy starczy.

    Mamy tu świetną okazję by powrócić do dydaktycznego przykładu, od
    którego wątek się zaczął. Dylemat był taki, że z dwóch sprawności
    kotła trzeba wybrać jedną. Tę prawdziwą oczywiście. A one się o 6%
    różnią. Gdyby odejść od prawdy ku zgniłemu kompromisowi, to by trzeba
    krakowskim targiem wziąć warość pośrednią plus minus 3%. Dalej liczymy
    z tego, że za opał wyjdzie 2000 złotych na rok. Margines taki, że być
    też może 1940 zł albo 2040 zł. To realne? Akceptowalne? Czy plama na
    honorze rachmistrza, który by chciał wszystko dokładnie? Skoro te 20%
    jest do przyjęcia, to może i na różnice w sprawności kotła lepiej
    położyć przecinek?

> [...]
    > że nowe okna to słaby pomysł pod względem energetycznym. Ale on nie
    > jest konserwatorem zabytków, więc nie ma za zadanie oceny ile obecne

    Obawiam się, że jednak popełnił. Tam w ogóle nie ma jak w tej piwnicy
    oszczędzać, najwyżej zrobi się w w niej nieco cieplej, co z wdzięcnościę
    przyjmą okoliczne koty. A gość potraktował to jako inwestycję do zwrotu.

    Jarek

    --
    Truskawki w Milanówku
    Na talerzykach Rosenthala

  • 55. Data: 2017-01-20 22:11:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 20 stycznia 2017 21:26:15 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > Po prostu różnie w życiu bywa. Czasem przyjdzie zjeść truskawki ze
    > śmietaną.

    Ja się kompletnie nie czepiam sytuacji, gdzie ktoś przechodząc
    obok z tragarzami znajdzie nagle wymarzone lokum, zapłaci i rozwali
    połowę aby zrobić po swojemu. Opisywałem jedynie zachowanie klientów
    deweloperów, którzy od samego początku wiedzieli ile dany obiekt
    będzie kosztować, a przy odbiorze nie zauważali lub udawali że
    nie widzą baboli, za które prędzej czy później wybulą dodatkowe dukaty.
    Co więcej, klienci owi zamawiali fachmana na czas odbioru, celem
    znalezienia niedoróbek. Tylko po co, skoro potem nie brali tego pod
    uwagę? Wot zagadka.

    > brania pod uwagę niejednorodności Wszschświata. Skoro jednak tu
    > dotarliśmy, to powiem, że w całej dziedzinie budownictwa ogólnego,
    > jedynie cena wymyślona przez dewelopera może być stałą. Nic poza nią.

    Stałe są też przerwy na fajkę majstrów. Oraz stała grawitacji jest stała,
    chyba.

    > Panie kierowniku, czy ja liczę? Ja liczę cały czas! A liczę oczywiście
    > dokładnie, przez co się rozumie branie do obliczeń liczb niedokładnych.

    Jakieś niejasne to dla mnie, a wręcz niedokładne...

    > Trzeba mocno wierzyć w to,
    > że wszystko od jednego styropianu zależy, by móc spokojnie pić kawę.

    Nie mówię że zależy od styropianu. Ale ruszając jakiś parametr
    widzimy, czy całość zmienia się o 1% czy o 10%, a to już jest konkretna
    informacja.

    > Liściastemu się nie sprawdziło, bowiem ma on ciepłą pompę, której
    > na wyższe obroty nie podkręci, choćby się skręcił.

    Nie wiem czy się nie sprawdziło, mieszkam od miesiąca :>
    A pompy nie muszę kręcić, sama się kręci. Jak się kręci dłużej
    to ciepła więcej, jak krócej to mniej. Proste jak wsadzić i wyjąć ;)

> [...]
    > honorze rachmistrza, który by chciał wszystko dokładnie? Skoro te 20%
    > jest do przyjęcia, to może i na różnice w sprawności kotła lepiej

    Problem z kotłem jest mało istotny, chciałem poznać opinię praktyków,
    wpisać jakąś wartość i zapomnieć o temacie. Coś trza tam wpisać,
    a lepiej żeby to było coś zbliżonego do rzeczywistości, niż
    pobożne życzenia.

    > Obawiam się, że jednak popełnił. Tam w ogóle nie ma jak w tej piwnicy
    > oszczędzać, najwyżej zrobi się w w niej nieco cieplej, co z wdzięcnościę
    > przyjmą okoliczne koty. A gość potraktował to jako inwestycję do zwrotu.

    No ale napisał że się zwróci za 60 lat? To może dobrze napisał :>

    L.

  • 56. Data: 2017-01-20 23:01:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > wpisać jakąś wartość i zapomnieć o temacie. Coś trza tam wpisać,
    > a lepiej żeby to było coś zbliżonego do rzeczywistości, niż pobożne

    No to były opinie praktyków. Takie na przykład, że żaden kocioł nie
    ma sprawności dajmy na to 87,29%, ale na przykład 75-85% -- w środę
    taką, w piątek śmaką. I nie ma tak, że "coś trzeba wpisać". Bo jeśli
    nie da się wpisać czegoś zgodnego z rzeczywistością, a jedynie
    pobożne życzenia, to nie jest to program do symulacji, a najwyżej
    zabawka albo młynek modlitwny. Tak samo jest z innymi parametrami,
    które w całym swym bezwstydzie i bezbożności nie chcą być stałe.

    > No ale napisał że się zwróci za 60 lat? To może dobrze napisał :>

    Za 66,3. A napisał, bo se wydumał temperaturę w piwnicy (nie miał jak
    poznać realnej), na podstawie danych klimatycznych wyznaczył strumień
    ciepła podążający przez okna stare i okna nowe, scałkował to przez
    okres roczny, pomnożył przez jednostkową cenę zakupu energii i coś mu
    wyszło. Coś, co wyrażone jest w nowych złotych polskich. Inwestycja
    też w tych złotych (dokład nie 8005 złotych), więc jedno przez drugie
    podzielił -- wyszło 66 lat 109 dni i 12 godzin oczekiwania na zwrot
    kasy. Tyle że czekaj tatka latka, bo piwnica grzana ciepłem odpadowym
    węzła grzewczego, nic przykręcić się nie da. Bezmyślność oprogramowania
    skumulowała się z bezmyślnością operatora.

    Jarek

    --
    Taki kocioł, takie nerwy,
    W kotle wrzenie nie przemija

  • 57. Data: 2017-01-21 21:24:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 20 stycznia 2017 23:02:00 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > zabawka albo młynek modlitwny. Tak samo jest z innymi parametrami,
    > które w całym swym bezwstydzie i bezbożności nie chcą być stałe.

    No niby tak, z tym że co robić żeby było lepiej? Ja nie znam innego
    narzędzia póki co. Chyba, że Ty znasz :>

    > Tyle że czekaj tatka latka, bo piwnica grzana ciepłem odpadowym
    > węzła grzewczego, nic przykręcić się nie da. Bezmyślność oprogramowania
    > skumulowała się z bezmyślnością operatora.

    To raczej lenistwo i niekompetencja, bo jak certyfikat na podstawie
    projektu papierowego można zrobić, to nie wyobrażam sobie wykonania
    audytu energetycznego bez ruszenia dupy i obmacania rzeczywistego
    obiektu. No ale ktoś przyjął te bezwartościowe wypociny i za nie
    zapłacił, więc winny jest nie tylko audytor ;)

    > Taki kocioł, takie nerwy,
    > W kotle wrzenie nie przemija

    No właśnie coś nasze pogaduszki tracą impet, a chętnych współdyskutantów
    brak. Może wszyscy już wszystko wiedzą, a tylko my jak te 2 głupki...

    L.

  • 58. Data: 2017-01-21 22:38:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > No niby tak, z tym że co robić żeby było lepiej? Ja nie znam innego
    > narzędzia póki co. Chyba, że Ty znasz :>

    Nie znam, skoro sam o nie pytałem, znaczy, że nie znam. Gdybym
    strasznie potrzebował czegoś do powtarzalnych rachunków, to
    bym sobie takie napisał. Ale z pewnością by to przyjmowało dane
    w postaci zakresów liczb. Bo ja leniwy jestem.

> [...]
    > obiektu. No ale ktoś przyjął te bezwartościowe wypociny i za nie
    > zapłacił, więc winny jest nie tylko audytor ;)

    Aż tak leniwy, to on nie był. Na pewno ruszył to co jest napisane,
    bo dokument zdobią kolorowe fotografie obiektu w wykonaniu autora.
    Co do macania, ślady może mniej widoczne, lecz także musiało nastąpić.
    Gość pracowicie wylicza, ile ten budynek rocznie zużywa energii.
    Bierze wskaźniki zużycia wody na osobę, mnoży przez liczbę lokatorów.
    Zestawia wszystkie rodzaje istniejących przegród budowlanych wraz
    z ich całkowitymi powierzchniami, mnoży przez wspóczynniki przenikania
    (raczej nie ich nie wymacał, bo jak, wziął z tabel). Na koniec otrzymuje
    jakiś wynik. Potem nazad robi to samo, ale już po termomodernizacji,
    czyli po zamianie pozycji "ściana z cegły" na "ściana z cegły ze
    styropianem". Wychodzi co innego. A że różnica wygląda atrakcyjnie,
    tedy pada wniosek: obłożyć styropianem.

    Mąż ów w zapale swoim twórczym zapomniał o jednym. Należało iść do
    księgowego i zapytać, ile to kilowatów stoi na rocznych rachunkach
    z elektrociepłowni miejskiej. To by dało prawdziwą odpowiedż na
    ważne pytanie, daleko lepszą od wyniku najtkliwszego nawet macania
    i wpisywania danych z dokumentacji ogólnobudowlanej do programu.
    Wtedy zamiast fantazjować o wszystkim, wystarczy założyć jedną daną,
    czyli przenikalność bierutowskiego muru. Tu nawet dużego rozrzutu
    nie będzie. Nie będę się wdawał w szczegóły, ale łatwo jest w tej
    sytuacji dalej liczyć na uproszczonym modelu, w którym ciepło ucieka
    dwiena drogami: znaną (bierutowski mur) i nieznaną (cała reszta,
    która nas mało obchodzi). Z tego prosto się wylicza, ile kW mniej w
    ciągu roku przejdzie przez tem mur, jeśli obłożymy go styropianem.
    I ile to będzie złotówek. Władysław Gomułka, gdy go kiedyś pytali,
    jak obliczać wynagrodzenie murarzy, powiedział, że system musi być
    tak prosty, by robotnik mógł sobie pensję wyliczyć kredą na łopacie.
    Tutaj wiele więcej do rachowania nie ma.

    > No właśnie coś nasze pogaduszki tracą impet, a chętnych współdyskutantów
    > brak. Może wszyscy już wszystko wiedzą, a tylko my jak te 2 głupki...

    Wyjaśnień może być kilka. Już wcześniej mogli nas wszyscy powsadzać
    do swoich killfajli, więc nawet nie wiedzą, że my tu z mniejszym lub
    większym impetem dyskutujemy. Albo znaleźli sobie bardziej budujące
    tematy i nimi się zajmują. Jak się zajrzy do wątków sąsiednich, to widać.

    Jarek

    --
    Bardzo mi przykro -- odpowiedział Szwejk z wielką powagą -- ale w wojsku
    byłem poddany superarbitracji z powodu idiotyzmu i urzędowo zostałem

  • 59. Data: 2017-01-22 11:47:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 21 stycznia 2017 22:38:54 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
    > bym sobie takie napisał. Ale z pewnością by to przyjmowało dane
    > w postaci zakresów liczb. Bo ja leniwy jestem.

    To może faktycznie jest nisza na rynku :> Tylko pytanie, czy taki soft
    miałby jakieś większe grono odbiorców, poza pewnym procentem fanatyków
    liczenia kilowatów...

    > styropianem". Wychodzi co innego. A że różnica wygląda atrakcyjnie,
    > tedy pada wniosek: obłożyć styropianem.

    Czyli jednak trochę się narobił i pofatygował na miejsce, czyli
    nie jest tak źle.

    > Mąż ów w zapale swoim twórczym zapomniał o jednym. Należało iść do
    > księgowego i zapytać, ile to kilowatów stoi na rocznych rachunkach
    > z elektrociepłowni miejskiej.

    No a tutaj to już wtopa faktycznie, bo to jest bardzo cenna informacja.

> [...]
    > która nas mało obchodzi). Z tego prosto się wylicza, ile kW mniej w
    > ciągu roku przejdzie przez tem mur, jeśli obłożymy go styropianem.

    No nie do końca się zgodzę, bo inne elementy budynku też są ważne,
    a zagadnienie jest jak zaoszczędzić na ogrzewaniu, a nie ile się
    zaoszczędzi obkładając styropianem. Bo równie dobrze może wyjść,
    że lepiej w ogóle nie obkładać bo mur gruby jak w zamku, ale wrzucić
    ciężarówkę wełny na poddasze lub wymienić okna od północy czy co tam
    jeszcze jest do ruszenia.

    L.

  • 60. Data: 2017-01-22 13:57:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > To może faktycznie jest nisza na rynku :> Tylko pytanie, czy taki
    > soft miałby jakieś większe grono odbiorców, poza pewnym procentem
    > fanatyków liczenia kilowatów...

    Nawet do głowy by mi nie przyszło, żeby podejmować próbę sprzedaży!
    Ale roboty przy tym tak niewiele, że nawet dla siebie warto. Jeśli
    jest potrzeba. Natomiast fanatyzm nigdy nie idzie w parze z mądością
    i zdolnością pojmowania -- wytłumaczyć takiemu, że program, który
    jako wynik podaje 3900-4800 kW jest lepszy od tego, co z precyzją
    napisze 4013,27 kW, to zadanie ponad moje siły. Nie warto próbować.

    > No a tutaj to już wtopa faktycznie, bo to jest bardzo cenna informacja.

    Ale czarno na białym daje najważniejsze dane do dalszych szacunków.
    Kilkanaście stron kolorowego na białym jest wtedy na nic. Za taki audyt
    nie można wiele zażądać, więc cena tej informacji może być ujemna.

> [...]
    > że lepiej w ogóle nie obkładać bo mur gruby jak w zamku, ale wrzucić
    > ciężarówkę wełny na poddasze lub wymienić okna od północy czy co tam

    Jaka jest ściana bierutowska, to z grubsza wiadomo. Niektórzy nawet
    wiedzą dokładnie, co do miliwata (w audycie przyjęto 1,377 W/m2K).
    To się jednak kwalifikuje do szybkiej interwencji. Natomiast co do
    stropu, to już tam sporo wrzucono kilka lat temu przy adaptacji
    poddasza. Tyle że ślady zatarto i wymacać się nie da. Audytorowi to
    nie przeszkodziło, by liczyć również zyski z inwestycji w wełnę na
    strychu. Jasne, że gdyby zapytał, to by mu ktoś powiedział, że błądzi.
    Ale nie po to jest audytorem, by pytać niefachowców.

    Jarek

    --
    Święte słowa, że kogo Pan Bóg chce ukarać, temu najpierw rozum odbiera!
    No i co ten wiercipięta miał w sobie z rewizora? Nic! Ani tycio! A wszyscy: