  • 21. Data: 2017-02-06 10:33:58
    Temat: Re: Średnia temp. dobowa
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.02.2017 o 10:11, s...@g...com pisze:
    > Zamiast czepiać sie mojego pojmowania sprawy napisz mi jak sie dowiesz z pomiarów
    które masz dziurawe ile czasu dana temperatura trwała aby ja wagować :)

    > Albo inaczej:
    > Tak jak prosiłem wyżej, ponawiam prośbę. Podaj mi przykład _nie_z_sufitu_ na
    potrzebę owagowania pomiarów temperatury w kontekscie pogody.
    Spokojnie, tylko chcę wyklarować co to jest ta średnia temperatura.
    Ja bym postawił termograf i na podstawie jego zapisu miałbym średnią
    temperaturę, jako całkę po czasie.
    Jak mierzymy co jakiś czas "punktowo" i nie wiadomo za dobrze, jak się
    temperatura zmieniała w czasie, to tak średniej dobrze nie zmierzymy.
    Jacek

  • 22. Data: 2017-02-06 11:15:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]

    Tutaj zauważę, że meteorologia niejako z definicji zajmuje się pomiarami
    zjawisk "z sufitu".

> [...]
    > Jak mierzymy co jakiś czas "punktowo" i nie wiadomo za dobrze, jak się
    > temperatura zmieniała w czasie, to tak średniej dobrze nie zmierzymy.

    Ja w pomiarach meteorologicznych stosowałem zawsze średnią arytmetyczną
    liczoną z równomiernie rejestrowanych próbek. Niektórzy nazywają te
    rachunki "całkowaniem numerycznym", więc wszystko się zgadza. Jeśli
    jakaś próbka wypadła (co się zdarza i było przewidziane), to algorytm
    brał wartość aproksymowaną na podstawie próbek sąsiednich, a nie dawał
    wag wybranym próbkom.

    Akurat temperaturą nigdy się nie zajmowałem, tylko bardziej fikuśnym
    wielkościami, ale metodologia wszędzie jednaka. Uśrednia się zawsze,
    bo nawet gdy dane rejestrowane są co minutę, to i tak pomiary odbywają
    się częściej, na przykład co sekundę. Ta operacja matematyczna redukuje
    błędy pomiarowe i inne szumy.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2017-02-06 13:33:22
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 lutego 2017 10:33:58 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > Jak mierzymy co jakiś czas "punktowo" i nie wiadomo za dobrze, jak się
    > temperatura zmieniała w czasie, to tak średniej dobrze nie zmierzymy.

    I z powyższym sie zgadzam w 98% :)
    Bo nie chce sie czepiać ale całka temperatury po czasie to nie średnia temperatura ;)
    Ale wiem co chciałeś przekazać. :)

  • 24. Data: 2017-02-06 16:13:41
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2017-02-06 o 10:33, Jacek pisze:

> [...]
    > Jak mierzymy co jakiś czas "punktowo" i nie wiadomo za dobrze, jak się
    > temperatura zmieniała w czasie, to tak średniej dobrze nie zmierzymy.

    Grupa budowlana to kiepskie miejsce na takie rozkminki

    Polecam
    http://meteomodel.pl/BLOG/

    np. ten wpis:
    http://meteomodel.pl/BLOG/?p=2612

    i ten
    http://meteomodel.pl/BLOG/?p=14689

    "Co to oznacza? Oznacza to, że zmiana metody wyliczania średniej
    temperatury dobowej w 1996 w znaczny sposób wpłynęła na ich wartości,
    zaniżając je względem średniej rzeczywistej. Na stacjach synoptycznych
    badanych w artykule zmiana ta sięga 0.2°C.
    Siedem metod wyznaczania średniej dobowej temperatury powietrza
    opisanych w artykule, to:

    M1 = (T00 + T01 + T02 + ... + T23) / 24; tzw. średnia rzeczywista, w
    czasie GMT,
    M2 = (T00 + T03 + T06 + T09 + T12 + T15 + T18 + T21) / 8; średnia
    stosowana na stacjach synoptycznych IMGW od 1966 r. do dziś, w czasie GMT,
    M3 = (T00 + T06 + T12 + T18) / 4; średnia stosowana na stacjach
    klimatologicznych IMGW w latach 1971-1995 r., w czasie GMT,
    M4 = (Tmax + Tmin + T06 + T18) / 4; średnia stosowana na stacjach
    klimatologicznych IMGW od 1996 r. do dziś; Tmax i Tmin mierzone od godz.
    18.00 dnia ,,N" do godz. 18.00 dnia ,,N + 1" w czasie GMT,
    M5 = (T06 + T13 + 2*T20) / 4; średnia stosowana przez państwowe
    służby ČHMÚ (czeska) i DVD (niemiecka), w czasie GMT,
    M6 = (Tmax + Tmin) / 2; średnia stosowana przez kraje Ameryki
    Północnej, Australię i niektóre kraje europejskie (np. w Hiszpanii, w
    Wielkiej Brytanii),
    M7 = (T06 + T12 + 2*T20) / 4; średnia stosowana w latach 1946-1965
    na stacjach synoptycznych i klimatologicznych IMGW oraz w latach
    1965-1970 na klimatologicznych IMGW, w czasie GMT."

    Anomalie liczy się jeszcze inaczej. Poczytaj np. tutaj
    http://meteomodel.pl/BLOG/?p=2910

    M.

  • 25. Data: 2017-02-06 16:24:29
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 lutego 2017 16:13:44 UTC+1 użytkownik M. napisał:

    > Grupa budowlana to kiepskie miejsce na takie rozkminki

> [...]

    Ciekawe materiały :)

    Troche pokazują że moje "problemy" z czujnikiem na parapecie od strony wschodniej nie
    są aż tak przyziemne jak sądziłem :)

  • 26. Data: 2017-02-06 16:37:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

    > Ciekawe materiały :)
    >
    > Troche pokazują że moje "problemy" z czujnikiem na parapecie
    > od strony wschodniej nie są aż tak przyziemne jak sądziłem :)

    Zdecydowanie nie są przyziemne. Zgodnie z regułami sztuki temperaturę
    do badań meteorologicznych należy mierzyć w klatce umieszczonej na
    wysokości dwóch metrów nad powierzchnią gruntu.

    Jarek

    --
    Witaj, Zosieńko, otwórz okienko na wschodnią stronę
    Daj dla ochłody łyk zimnej wody -- usta spragnione

  • 27. Data: 2017-02-06 18:52:06
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 lutego 2017 13:33:23 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:
> [...]
    > >

    > I z powyższym sie zgadzam w 98% :)
    > Bo nie chce sie czepiać ale całka temperatury po czasie to nie średnia temperatura

    qurcza, alez potraficie skomplikowac. Zamiast zastosowac prosty w sumie wzór dla
    sredniej ważonej doszliscie do termografu, brawo :)

    b.

  • 28. Data: 2017-02-07 02:13:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I wiesz co Budyn, zeby te srednie mogly sie komus poza statystykami przydac. Na chuj
    informacja ze cos juz bylo jak w przypadku pogody nie istnieje zadna prawidlowosc ze
    sie jeszcze kiedys powtorzy. W przypadku pogody prognozy moga chociaz nie musza byc
    przydatne. Rozwazanie do wlasnych celow jaka byla temperatura to glupota jakich malo.

  • 29. Data: 2017-02-07 08:21:58
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 lutego 2017 02:13:02 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    nie musza byc przydatne. Rozwazanie do wlasnych celow jaka byla temperatura to

    to ze sobie nie potrafisz wyobrazic zastosowanie to nie poradze - no i nie o tym
    rozmawiamy. Rozmawiamy jak poprawnie to policzyc, niekoniecznie to muszą być dane
    pogodowe.

    b.

  • 30. Data: 2017-02-07 10:11:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To mnie oswiec do czego moze byc potrzebna informacja o sredniej temperaturze z 12
    grudnia zeszlego roku.