  • 31. Data: 2012-11-02 19:48:13
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami {OT}
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Ale co mamy doczytywac bo nie rozumiem.
    > Twierdzisz, ze pompy sa przed sprzeglem czy jak?
    > Moze nas oswiec to sie czegos nauczymy.

    daj spokój to jest kulfon...

  • 32. Data: 2012-11-04 12:12:27
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami
    Od: "Plumpi" <p...@p...pl>

    Użytkownik "xfiles" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Witam,

    > Czy ktos moze zna jakies dostepne na rynku rozwiazania?

    np. system FS20 firmy Conrad
    Poza tym możesz założyć pompę adaptacyjną, która sama dostosowuje parametry.
    Kiedy zawory się przymykają i spada zapotrzebowanie na przepływ to pompa
    zmniejsza obroty.

    Poza tym po co chcesz kombinować?
    Załóż normalne zawory termostatyczne z głowicami standardowymi lub
    elektronicznymi.
    Zawory termostatyczne nigdy się wszystkie nie pozamykają, ponieważ działają
    one w taki sposób, że ustawiają się w określonym położeniu, które wynika z
    zadanej temperatury oraz strat energetycznych danego pomieszczenia,
    przepuszczając tyle wody ile trzeba do utrzymania zadanej temperatury. Mogą
    się przymknąć prawie całkowicie ale tylko chwilowo przy nagłych skokach
    temperatury zadanej lub temperatury wody obiegowej.
    Jeżeli jedank się boisz, że zawory się poprzymykają i pompa bęzie dostawać w
    d... to możesz założyć zawór upustowy AVDO, który w razie przymknięcia
    zaworów będzie się otwierał pozawalając na normalną pracę pompy.

    Sterowanie kotła stałopalnego sterownikiem pokojowym znacznie skraca jego
    żywotność.
    Temperatura wody w takich kotłach powinna być utrzymywana na poziomie nie
    mniejszym jak 58stC. Woda w kotle powinna być stale mieszana.
    Dlatego też przy kotłach węglowych montuje się zawory mieszające, a pompy
    działają non-stop wymuszając mieszanie wody w kotle.
    Sterowniki pokojowe natomiast wyłączają pracę kotła, powodując wychładzanie
    wody w tym kotle. Każde takie ochłodzenie i ponowny start palnika powoduje,
    że do chwili przekroczenia temperatury 58stC wody w kotle, wykrapla się w
    nim para wodna tworząca kwas siarkowy. Powoduje to szybką korozję i żużycie
    kotła.
    Dlatego też przy kotłach węglowych nie stosuje się sterowników pokojowych
    lub stosuje się sterowniki pokojowe, sterujące nie pracą kotła lecz zaworem
    mieszającym lub też pompą obiegową znajdującą się za zaworem mieszającym.
    Kocioł ma natomiast utrzymywa temperaturę wody nie niższą jak te 58stC.

  • 33. Data: 2012-11-26 09:52:09
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    > pass...

    Ale co mamy doczytywac bo nie rozumiem.
    Twierdzisz, ze pompy sa przed sprzeglem czy jak?

    ok. miałem odpuścić sobie agresywne zaczepki, ale kulturalnie prosisz,
    więc czuje sie wywołany do tablicy:

    rzuć okiem na pierwszy, lepszy schemat wydłubany z sieci

    http://www.elterm.pl/pl/files/instrukcja_armatura.pd

    pierwszy schemat, zobacz gdzie są pompy (oznaczone "1")
    gdzie MUSZĄ być pompy

    bez wymuszonego obwodu kotłowego wszystko o kant d. można rozbić
    pompa przed sprzęgłem powinna mieć największą wydajność (obliczenia)
    zapewniającą optymalne zasilenie obwodów odbiorczych wg założeń projektowych

    IMHO w małych instalacjach dla domków jednorodzinnych wprowadza to więcej
    problemów niż korzyści
    i jest ekonomicznie nieuzasadnione...

  • 34. Data: 2012-11-26 10:44:19
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > http://www.elterm.pl/pl/files/instrukcja_armatura.pd
    >
    > pierwszy schemat, zobacz gdzie są pompy (oznaczone "1")

    Niestety sie pograzasz, ale to jak chcesz...
    Wiec gdzie Ty widzisz te pompy oznaczone "1"? Za sprzeglem, czy przed
    sprzeglem?

> [...]
    > pompa przed sprzęgłem powinna mieć największą wydajność (obliczenia)
    > zapewniającą optymalne zasilenie obwodów odbiorczych wg założeń

    Nie wciskaj pompy kotlowej. Mowa byla o zamknietych glowicach grzejnikowych,
    na co odpowiedziales, ze sprzeglo i tak zapewni cyrkulacje wody w obiegu.
    Wiec gdzie na schemacie sa pompy obiegow grzewczych, za sprzeglem czy przed
    sprzeglem?

    > IMHO w małych instalacjach dla domków jednorodzinnych wprowadza to więcej
    > problemów niż korzyści
    > i jest ekonomicznie nieuzasadnione...

    Nie wprowadza i jest uzasadnione.

    Pozdro.. TK

  • 35. Data: 2012-11-26 12:58:44
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 listopada 2012 09:52:10 UTC+1 użytkownik qlphon napisał:
    > pierwszy schemat, zobacz gdzie są pompy (oznaczone "1")
    >
    > gdzie MUSZĄ być pompy

    No właśnie: popatrz i odpowiedz gdzie są/gdzie muszą byc pompy obiegów grzejnikowych/
    podłogowych- ja na podanym przez Ciebie schemacie widze je ZA sprzęgłem
    No i ponowię Mańka pytanie: "pokaż mi sprzęgło zamontowane za pompa obiegu
    grzejnikowego czy podłogowego"

  • 36. Data: 2012-11-27 09:43:49
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    na co odpowiedziales, ze sprzeglo i tak zapewni cyrkulacje wody w obiegu.

    widzę, ze dyskusja nie jest merytoryczna,
    a nie mam ochoty udowadniać nikomu że nie jestem wielbłądem

    w dalszym ciągu uważam, ze brak pompy w obwodzie kotłowym to babol
    a do tego właśnie ktoś tam się przyczepił ,

    celowo zostawiłem o czym "była mowa", do czego nawiązałem
    i co ja mówiłem... tylko za to mogę odpowiadać.

    w kwestii sterowania grzejników głowicami,
    nie pamiętam już o co chodziło wątkotwórcy -
    ale ja jestem jak najbardziej "za".
    zawsze polecam sterowanie odbiornikami ciepła (tu: grzejnikami i pętlami
    podłogowymi)
    zamiast zabaw z temperaturą na kotle
    i szukaniem punktu referencyjnego do sterowania temperaturą w całym budynku

    dla posiadaczy sprzęgła h. zamknięcie wszystkich grzejników
    nie odbije sie niekorzystnie na kotle

    w pozostałych przypadkach będzie jeszcze kilka innych możliwości, np otwarta
    wężownica CWU
    lub polecany przez mnie mieszacz na powrocie kotła
    robiący to samo co sprzęgło, tylko lepiej, bo w kontrolowany sposób
    albo wymiennik ciepła separujący obwód otwarty od zamkniętego.
    spotkałem się też z bardzo ciekawym użyciem prostego zawora różnicowego do
    zabezpieczenia
    obwodu kotłowego przed obciążeniem zerowym
    po prostu wystarczy wiedzieć, ze sprzęgło nie jest jedyną opcją
    a jak ktoś już sie na nie uprze, to ok. ale instalacja i tak musi być
    prawidłowo wykonana
    - sprzęgło nie jest cudownym lekiem na każde zło

    [to są moje prywatne opinie - każdy ma prawo się z nimi nie zgodzić i mieć
    odmienne poglądy]

  • 37. Data: 2012-11-27 09:56:09
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > No właśnie: popatrz i odpowiedz gdzie są/gdzie muszą byc pompy obiegów
    > grzejnikowych/ podłogowych- ja na podanym przez Ciebie schemacie widze je
    > ZA sprzęgłem

    a przed sprzęgłem nie widzisz pompy obwodu kotłowego?

    > No i ponowię Mańka pytanie: "pokaż mi sprzęgło zamontowane za pompa obiegu
    > grzejnikowego czy podłogowego"

    nie chcę na siłę forsować idei której ja nie wymyśliłem i słów które na siłę
    próbujesz mi włożyć,

    ale podejmuje Twoje wyzwanie - tylko nie wiem czy je ogarniesz:

    kotłownia:
    kocioł
    obwód kotłowy z pompą
    sprzęgło h.
    obwód grzejnikowy z pompą

    na piętrze:
    rozdzielacz do og. podłogowego z mieszaczem i centralną pompą

    instalacja prawidłowa, prawda *?

    i teraz popatrz czym jest taki mieszacz - działa jak regulowane sprzęgło h.
    :)

    to tyle, jeśli chodzi o hipotetyczne zabawy...
    wiem, że nie o to Ci chodziło i chciałeś na siłę cos mi udowodnić
    prawdopodobnie dla tego, że się gdzieś nie zrozumieliśmy

    pzdr

    *) ja do takiego projektu, przy jednym kotle nie użyłbym sprzęgła...

  • 38. Data: 2012-11-27 10:39:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 listopada 2012 09:56:09 UTC+1 użytkownik qlphon napisał:
> [...]

    Kotłowego widzę.Ale przeciez dyskutujemy o pompach obwodów grzejnikowych/podłogowych
    a to nijaka różnica. I zamknięcie wszystkich głowic może byc problematyczne dla
    działania pompy(pompy obiegu grzejnikowego przypominamn)

    > nie chcę na siłę forsować idei której ja nie wymyśliłem i słów które na siłę
    > próbujesz mi włożyć,

    Czyli jakich słów? Bo to cytat z dyskusji z Twoim udziałem:
    "
    > Masz kociol. Za kotlem sprzeglo, za sprzeglem pompy.

    jak by mi ktoś takiego babola strzelił,
    to miałbym pewnie proces o naruszenie nietykalności osobistej"
    Mi wychodzi z tego że dla Ciebie babolem jest umieszczenie pomp ZA sprzęgłem. A na
    linku który podałeś ZA sprzegłem sa 3 pompy

    Tak sobie myślę że Ty piszesz o przysłowiowym chlebie a my o niebie lub odwrotnie.
    Popatrz na spokojnie na schematy z linka który sam podałeś i pompy oznaczone "1" ale
    z pominieciem pompy w obiegu kotłowym bo nie o niej mowa.

  • 39. Data: 2012-11-27 11:21:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >
    > widzę, ze dyskusja nie jest merytoryczna,
    > a nie mam ochoty udowadniać nikomu że nie jestem wielbłądem

    Wiesz, to jest bardzo ciekawy sposob prowadzenia dyskusji przez Ciebie.
    Najpierw jak widac nie zrozumiales wogole o co w dyskusji chodzi, a teraz
    zarzucasz komus prowadzenie dyskusji niemerytorycznej. Jak nie jest
    merytoryczna skoro rozmawiamy o sprzegle i jego wyplywie jakby nie bylo. To
    jak nie jest merytoryczna?

    > w dalszym ciągu uważam, ze brak pompy w obwodzie kotłowym to babol
    > a do tego właśnie ktoś tam się przyczepił ,

    Jaki kociol? Mowa jest o otwartym chociaz jednym grzejniku zeby zapewnic
    cyrkulacje wody, kiedy inne grzejniki beda zamkniete glowicami.
    Nawet sobie zadalem trud i odnalazlem post Krisa:
    "Dlaczego nioeefektywne? Sterown ik kotła i głowice termostatyczne na
    grzejnikach,- ropzwiązanie proste i skuteczne. tylko trzeba pamietac aby
    chociaz jeden grzejnik(np łazienka był bez głowicy/ciągle otwarty zeby nie
    nastapiła sytuacja że popma chodzi a wszystkie grzejniki zamkniete"

    Na co odpowiedziales:
    "mimo, że IMHO nie jest to wcale konieczne,
    woda i tak będzie krążyć po kotłowej stronie wymiennika ciepła, albo przez
    sprzęgło hydrauliczne, albo przez mieszacz..."

    Pojawia sie zatem pytanie: w jaki sposob woda ma zasilac grzejnik bez pompy
    za sprzeglem?
    No chyba, ze uwazasz, ze pompa kotlowa przepchnie wode przez sprzeglo, czy
    jeszcze ciekawiej - przez wymiennik do grzejnika?

    > celowo zostawiłem o czym "była mowa", do czego nawiązałem
    > i co ja mówiłem... tylko za to mogę odpowiadać.

    Ale to juz nie nasza wina, ze nie zrozumiales tego co czytasz.

    > w kwestii sterowania grzejników głowicami,
    > nie pamiętam już o co chodziło wątkotwórcy -
    > ale ja jestem jak najbardziej "za".

    :-)))))))
    Nie wiem o co chodzi, ale jestem za.

> [...]
    > podłogowymi)
    > zamiast zabaw z temperaturą na kotle
    > i szukaniem punktu referencyjnego do sterowania temperaturą w całym

    Takie rzeczy to robia tylko amatorzy. W dzisiejszych czasach chyba nikt
    swiadomy tego nie robi, poza istnieniem szczegolnych warunkow okreslajacych
    stosowanie takich rozwiazan. Zadnych punktow referencyjnych, tylko regulacja
    calej instalacji. Jezeli proponujesz sterowanie petlami podlogowki na
    zasadzie glowic termostatycznych to powiem szczerze, doswiadczenie z
    wiekszymi podlogowkami masz chyba niewielkie.

    > dla posiadaczy sprzęgła h. zamknięcie wszystkich grzejników
    > nie odbije sie niekorzystnie na kotle

    To ciekawe, tylko czy ktos o to pytal?

> [...]
    > lub polecany przez mnie mieszacz na powrocie kotła
    > robiący to samo co sprzęgło, tylko lepiej, bo w kontrolowany sposób

    Moze juz nic nie pisz... Mieszacz robiacy to samo co sprzeglo.... Rece
    opadaja.
    Czytales chociaz ten link, ktory sam cytowales? Tam jest mowa o
    zrownowazeniu przeplywu kilku niezaleznych obiegow naraz, a nie sterowanie
    temperatura.

> [...]
    > - sprzęgło nie jest cudownym lekiem na każde zło

    > [to są moje prywatne opinie - każdy ma prawo się z nimi nie zgodzić i

    Poglady to mozna miec w polityce, Ty niestety nie rozumiesz o czym piszesz.

    Pozdro.. TK

  • 40. Data: 2012-11-27 12:42:43
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    >
    > pompa przed sprzęgłem powinna mieć największą wydajność (obliczenia)
    >
    > zapewniającą optymalne zasilenie obwodów odbiorczych wg założeń projektowych

    A co ma wydajnośc popmy w obiegu kotłowym(przed sprzęgłem) do zasilania obwodów
    odbiorczych(za sprzegłem)?