  • 41. Data: 2012-11-27 13:22:27
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z g?owicami
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 października 2012 20:05:55 UTC+1 użytkownik dddddd napisał:

> [...]
    > z grzejników - dogrzewałem pomieszczenie grzejnikiem elektrycznym
    > bodajże 2kW. Nie mierzyłem temperatur, ale pomieszczenie wielkości
    > łazienki nagrzewało się bardzo szybko, jako że nie potrzebowałem tam
    > ciepła cały czas to przed wejściem włączałem grzejnik na 2 lub 3 bieg, a
    > w pozostałym czasie pracował na 1 biegu utrzymując kilkanaście (nie wiem
    > ile ale chyba ok. 15-16) stopni. Nagrzewało się bardzo szybko, prawie że
    > równie szybko wychładzało. Wniosek z tego taki że jak ściany nie
    > nagrzane to chwilowe wpompowanie większej ilości ciepła nagrzeje

    I nie bylo zimno? Wejscie stopa na gola kafelke nie spowodowalo zawalu? Jestes
    morsem? :D Ja mam w lazience podlogowke, w brodziku z kafelek tez. Komfort
    niesamowity. Te dziesiatki kilogramow plytek ceramicznych doskonale akumuluja cieplo
    - jezeli utrzymywales 15stC przez wiekszosc czasu to wlaczenie na godzine ogrzewania
    nic nie zmieni - moze zwiekszy temperature powietrza ale temperatura odczuwalna
    bedzie IMHO niekomfortowa (bedzie "bilo chlodem" od scian / podlog). Lepiej
    zainwestowac w podlogowke w lazience - wtedy mozna obnizyc o te 2-3stC temperature w
    niej a i tak komfort jest wyzszy. Chodzenie po nieogrzewanych kaflach jest straszne
    :) No chyba, ze ktos ma drewno egzotyczne na podlogach.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 42. Data: 2012-11-27 15:39:55
    Temat: Re: Sterowanie ogrzewaniem sterownik z głowicami {OT}
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > A co ma wydajnośc popmy w obiegu kotłowym(przed sprzęgłem) do zasilania
    > obwodów odbiorczych(za sprzegłem)?

    ... pytasz na poważnie, czy chcesz sie drażnić ?
    bo odnoszę wrażenie, ze to drugie...

  • 43. Data: 2012-11-27 16:13:45
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 listopada 2012 15:39:58 UTC+1 użytkownik qlphon napisał:

    > ... pytasz na powa�nie, czy chcesz sie dra�ni� ?
    >
    > bo odnosz� wra�enie, ze to drugie...

    Z wcześniejszych Twoich postów wynika że jesteś wrażliwą osobą i łatwo Ciebie urazić
    więc grzecznie odpowiadam: pytam na poważnie.
    Może się myle ale patrząc na schematy które podlinkowałes to pompa nazwijmy ja
    "kotłowa" jest przed sprzęgłem i pracuje na obiegu kotłowym a popmy obwodów
    grzejnikowych i podłogówki są za sprzęgłem i pracuja na obiegach grzejnikowych i
    podłogowych.
    Więc pytam dlaczego pompa na obiegu kotłowym ma mieć jak największą wydajność skoro
    sa jeszcze pompy na obiegach grzejnikowych i podłogowych. Nnie mam u siebie sprzegła
    więc grzecznie pytam.

  • 44. Data: 2012-11-28 08:59:08
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    *********************
    >Wiesz, to jest bardzo ciekawy sposob prowadzenia dyskusji przez Ciebie.
    >Najpierw jak widac nie zrozumiales wogole o co w dyskusji chodzi, a teraz
    >zarzucasz komus prowadzenie dyskusji niemerytorycznej. Jak nie jest
    >merytoryczna skoro rozmawiamy o sprzegle i jego wyplywie jakby nie bylo. To
    >jak nie jest merytoryczna?

    ostatnio się zrobiła trochę bardziej merytoryczna, dlatego odpisuję
    tylko dlatego...

    >Jaki kociol? Mowa jest o otwartym chociaz jednym grzejniku zeby zapewnic
    >cyrkulacje wody, kiedy inne grzejniki beda zamkniete glowicami.

    a ja to o czym niby pisałem? poniżej sam nie zaraz zacytujesz....

    >Nawet sobie zadalem trud i odnalazlem post Krisa:
    >"Dlaczego nioeefektywne? Sterown ik kotła i głowice termostatyczne na
    >grzejnikach,- ropzwiązanie proste i skuteczne. tylko trzeba pamietac aby
    >chociaz jeden grzejnik(np łazienka był bez głowicy/ciągle otwarty zeby nie
    >nastapiła sytuacja że popma chodzi a wszystkie grzejniki zamkniete"
    >Na co odpowiedziales:
    >"mimo, że IMHO nie jest to wcale konieczne,
    >woda i tak będzie krążyć po kotłowej stronie wymiennika ciepła, albo przez
    >sprzęgło hydrauliczne, albo przez mieszacz..."

    czy widzisz tu jakąś sprzeczność?
    ja nie...

    >Pojawia sie zatem pytanie: w jaki sposob woda ma zasilac grzejnik bez pompy
    >za sprzeglem?
    >No chyba, ze uwazasz, ze pompa kotlowa przepchnie wode przez sprzeglo, czy
    >jeszcze ciekawiej - przez wymiennik do grzejnika?

    zaraz zaraz!
    nawet przez sekundę nie twierdziłem niczego podobnego!
    wytknąłem tylko brak pompy przed sprzęgłem - krytycznej jak pewnie wiesz,
    dla poprawnego działania całej instalacji
    brak tej pompy to babol! a widziałem już takie instalacje...

    mieszasz moje odpowiedzi: bezpośrednio w temacie z inną odpowiedzią z
    klauzulą [OT]

    >Ale to juz nie nasza wina, ze nie zrozumiales tego co czytasz.

    >:-)))))))
    >Nie wiem o co chodzi, ale jestem za.

    jestem za sterowaniem grzejników głowicami - teraz bardziej zrozumiałe?

    >Takie rzeczy to robia tylko amatorzy.

    Ok. ale po proszę o sprecyzowanie do której części mojej wypowiedzi sie
    odnosisz?
    Czy tego co ja polecam, czy tego co ja neguję?

    > W dzisiejszych czasach chyba nikt swiadomy tego nie robi, poza istnieniem
    > szczegolnych warunkow okreslajacych stosowanie takich rozwiazan. Zadnych
    > punktow referencyjnych, tylko regulacja calej instalacji.

    to zdanie by sugerowało, że jednak podzielasz mój pogląd...

    > Jezeli proponujesz sterowanie petlami podlogowki na zasadzie glowic
    > termostatycznych to powiem szczerze, doswiadczenie z wiekszymi
    > podlogowkami masz chyba niewielkie.

    no i sam popatrz - zadajesz pytanie i sam sobie na nie błędnie odpowiadasz
    potem bazując na swoich domniemaniach mnie obrażasz.
    to jest właśnie nie merytoryczne...

    >To ciekawe, tylko czy ktos o to pytal?

    wydaje mi się że tego dotyczył wątek - zamknięcia wszystkich grzejników
    przez głowice na grzejnikach
    czyli nawet bez [OT]

    >Moze juz nic nie pisz... Mieszacz robiacy to samo co sprzeglo.... Rece
    >opadaja.

    ok. źle to zabrzmiało - różnice są znaczne
    ja miałem na myśli funkcję ochrony kotła przed korozją temperaturową
    ale praktyk by się na pewno zorientował z kontekstu w czym rzecz...
    nie mniej jednak, zdanie wyjęte z kontekstu może wzbudzać sprzeciw...

    >Czytales chociaz ten link, ktory sam cytowales? Tam jest mowa o
    >zrownowazeniu przeplywu kilku niezaleznych obiegow naraz, a nie sterowanie
    >temperatura.

    oczywista oczywistość,
    ale wydaje mi się, że nie sugerowałem niczego podobnego...
    znowu coś błędnie domniemujesz,
    ale takie nieporozumienia mogą sie zawsze zdarzyć, jak popełniam błąd i
    próbuje kogoś czegoś nauczyć na odległość...
    [tak wiem, zaraz nabluzgasz, że nie potrzebujesz nauki ode mnie... może to
    nie było do Ciebie]

    z drugiej jednak strony, równoważenie przepływów przydatne jest
    przy precyzyjnej regulacji temperatury na kotle oraz na odbiornikach.
    to nie są tematy kompletnie rozłączne...

    dziwne, że tu sie do niczego nie przyczepiłeś?

    > Poglady to mozna miec w polityce, Ty niestety nie rozumiesz o czym
    > piszesz.

    no i po co te osobiste wycieczki?
    co to ma do merytoryki, na którą się klniesz?

  • 45. Data: 2012-11-28 09:17:59
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    OK. nie jestem jakoś szczególnie drażliwy, ale jak się spotykam z wrogim
    atakiem, moja czujność wzrasta..

> [...]

    > wydajność skoro sa jeszcze pompy na obiegach grzejnikowych i podłogowych.
    > Nie mam u siebie sprzegła więc grzecznie pytam.

    obwody grzejnikowe maja jakąś sumaryczną wydajność niezbędną do dostarczenia
    założonej ilości energii do odbiorników.
    obwód kotłowy ma za zadanie dostarczyć tą energię "do sprzęgła".

    bardzo upraszczając, pompa kotłowa powinna zatem podać tyle czynnika, ile
    chcą pobrać wszystkie odbiorniki razem wzięte

    obliczenia robisz uwzględniając różne założeń np. w zależności od typów
    odbiorników (np. przy podłogówce to może wyglądać mocno inaczej)
    czy priorytetów

    jeśli za sprzęgłem jest jedna pompa, to ta na kotle będzie miała podobną
    wydajność,
    ale wtedy najprawdopodobniej dałoby się zrobić poprawną instalację w ogóle
    bez sprzęgła...

    IMHO w budownictwie jednorodzinnym jest niewiele sytuacji, w których
    sprzęgło jest konieczne - dokładnie zbadaj czy go potrzebujesz

  • 46. Data: 2012-11-28 10:21:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 28 listopada 2012 08:59:08 UTC+1 użytkownik qlphon napisał:

    > wydaje mi się że tego dotyczył wątek - zamknięcia wszystkich grzejników
    >
    > przez głowice na grzejnikach

    Że się wtrące- tu jest "pies pogrzebany"
    Zgodze sie z Mańkiem że nikt nie pytał czy bedzie to korzystne czy nie dla kotła.
    Problem dotyczył zamkniecia wszystkich grzejników i związanymi z tym konsekwencjami
    dla pomp- pomp obiegów grzejnikowych. A Ty ciągle o obiegu kotłowym.
    Maniek pisał:
    Wybacz, nie chce mi sie tlumaczyc.
    "Masz kociol. Za kotlem sprzeglo, za sprzeglem pompy. Przyjmijmy jedna do
    podlogowki, druga do grzejnikow. Wszystkie grzejniki zostaja zamkniete. Jak
    przy zamknietych grzejnikach woda ma krazyc w obiegu?"

    Ty odpowiedziałeś"
    "jak by mi ktoś takiego babola strzelił,
    to miałbym pewnie proces o naruszenie nietykalności osobistej "
    I dyskusja się zaczeła. Ty uparcie o pompie w obiegu kotłowym, pomijałeś całkowicei
    że dyskusja dotyczy pomp obiegów grzejnikowych.
    Czyli my o niebie Ty o chlebie.
    Ale może ponówmy po raz kolejny pytanie Mańka:
    "Jak przy zamknietych grzejnikach woda ma krażyć w obiegu?"- grzejnikowym dodam

  • 47. Data: 2012-11-28 11:52:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > ostatnio się zrobiła trochę bardziej merytoryczna, dlatego odpisuję
    > tylko dlatego...

    Nic nie rozumiem, ale moze zycie Cie jakos meczy.

    > a ja to o czym niby pisałem? poniżej sam nie zaraz zacytujesz....

    > czy widzisz tu jakąś sprzeczność?
    > ja nie...

    Taka jedynie, ze Kris pisal o grzejnikach, zamknietych glowicach i pompie,
    ktorej powinno sie zapewnic cyrkulacje. Grzejnik, glowica, pompa, rozumiesz?
    Nie jakis tam kociol. Jak nie bedzie sprzegla i mieszacza, bo instalacja
    tego nie wymaga to i pompa kotlowa pozostaje bez przeplywu.

> [...]
    > dla poprawnego działania całej instalacji
    > brak tej pompy to babol! a widziałem już takie instalacje...

    Ale ona nie ma znaczenia dla zamknietych glowic. Po co wogole o niej pisac?

    > Ok. ale po proszę o sprecyzowanie do której części mojej wypowiedzi sie
    > odnosisz?
    > Czy tego co ja polecam, czy tego co ja neguję?

    Jedno i drugie robia amatorzy.
    Sterowanie petlami podlogowki na zasadzie glowic termostatycznych jest
    amatorszczyzna i przerostem formy. Amatorszczyzna, bo ten rodzaj ogrzewania
    nie nadaje do takiego sterowania.
    Szukanie pomieszczenia referencyjnego w polaczeniu z ogrzewaniem podlogowym
    tez jest amatorszczyzna i swiadczy tylko o kompetencji instalatora.
    Oczywiscie pomijajac szczegolne przypadki.

    > to zdanie by sugerowało, że jednak podzielasz mój pogląd...

    Tak, ale nie zamiennie z glowicami.

    > no i sam popatrz - zadajesz pytanie i sam sobie na nie błędnie odpowiadasz
    > potem bazując na swoich domniemaniach mnie obrażasz.
    > to jest właśnie nie merytoryczne...

    Ja Ciebie obrazam powiadasz...? :-)
    A gdzie? Mam jakies dziwne wrazenie, ze... no nic. Wiec skoro bierzesz
    udzial w dyskusji to chyba mozesz odniesc sie w jakis konwersacyjny sposob
    zamiast pisac o obrazaniu, a jezeli normalna dyskusja powoduje u Ciebie
    dyskomfort psychiczny, to moze rzeczywiscie nie bierz w niej udzialu. Pozwol
    wiec, ze pomine Twoj stan emocjonalny i zacytuje cos co napisales i co
    sugeruje, ze chcesz sterowac bezposrednio odbiornikami ciepla, grzejnikami i
    petlami podlogowki:
    ">>> zawsze polecam sterowanie odbiornikami ciepła (tu: grzejnikami i
    pętlami

    Moje zdanie "jezeli proponujesz..." nie jest pytaniem, tylko zdarzeniem
    warunkowym.
    Czytajac to co pisales o sterowaniu odbiornikami ciepla zakladam, ze chcesz
    petle podlogowki sterowac bezposrednio, mniej wiecej kazda oddzielnie. A
    jezeli wykluczymy temp. na kotle o czym sam pisales to zakladam, ze
    proponujesz robic to w oparciu o inne czynniki wewnatrz domu.
    Wiec kiedy warunek "jezeli" w tej dyskusji jest spelniony to wnioskuje, ze
    doswiadczenie z wiekszymi podlogowkami masz niewielkie.

    > wydaje mi się że tego dotyczył wątek - zamknięcia wszystkich grzejników
    > przez głowice na grzejnikach
    > czyli nawet bez [OT]

    Czyli nie rozmawiamy juz o cyrkulacji wody, sprzegle i glowicach? OK

> [...]
    >
    > oczywista oczywistość,
    > ale wydaje mi się, że nie sugerowałem niczego podobnego...

    Sugerujesz, ze mieszacz robi to samo co sprzeglo, tylko lepiej. Nie wiem co
    autor wewnetrznie mial na mysli piszac cos tak nieodpowiedzialnego. Tekst
    techniczny czyta sie wprost, wiec kiedy widze mieszacz robiacy to samo co
    sprzeglo, to cos mi sie jednak nie zgadza. Nie domniemam blednie tylko widze
    co widze. To tak jakby napisac, ze pocisk z armaty robi to samo co samolot
    pasazerski, oba przeciez lataja, z ta roznica, ze jedno przy okazji. Chcesz
    byc dobrze rozumiany to pisz precyzyjnie.

> [...]
    > próbuje kogoś czegoś nauczyć na odległość...
    > [tak wiem, zaraz nabluzgasz, że nie potrzebujesz nauki ode mnie... może to

    Po prostu pisz precyzyjnie uzywajac wlasciwej terminologii. Czytaja to takze
    tacy co planuja wlasne rozwiazania i to co tu wyczytaja moze byc dla nich
    wazne.

    > z drugiej jednak strony, równoważenie przepływów przydatne jest
    > przy precyzyjnej regulacji temperatury na kotle oraz na odbiornikach.
    > to nie są tematy kompletnie rozłączne...

    Po to daje sie sprzeglo.

    > dziwne, że tu sie do niczego nie przyczepiłeś?

    Co to za podejscie? Czepiac sie?
    Odnioslem sie do calosci nizej co tez Ci sie nie podoba, bo podobno
    niemerytoryczne i jakies osobiste czy cos.

    > no i po co te osobiste wycieczki?
    > co to ma do merytoryki, na którą się klniesz?

    Nie ma tu osobistych wycieczek. Nie uznajesz krytyki to moze lepiej nic nie
    pisz. Tu nie ma miejsca na poglady. Sa jakies tam rozwiazania, ktorych
    stosowanie warunkuja inne czynniki. Wiec jakie poglady? Kiedy piszesz, ze
    mieszacz robi to samo co sprzeglo to czego sie spodziewasz? Pisanie, ze
    widziales zawor nadmiarowy przy kotle jako zabezpieczenie, ze sprzeglo nie
    jest jedyna opcja czy lekiem na kazde zlo, swiadczy o tym, ze rozumiesz o
    czym piszesz? Stosowanie wymiennika ciepla, zaworu nadmiarowego, czy
    mieszacza nie ma nic wspolnego ze sprzeglem. To w zaden sposob nie sa
    zamienne urzadzenia. Sprzeglo hydrauliczne pelni konkretna role w instalacji
    i nie sluzy do tego co jakos w domysle sugerujesz, czyli zapewnieniu
    cyrkulacji obiegu kotlowego. Stosowanie sprzegla to nie kwestia czyjego
    uporu o czym wspominasz, a kwestia dedykowanych rozwiazan dla konkretnych
    sytuacji. Poglady nic do tego nie maja.
    I owszem to jest jak najbardziej merytoryczne, pokazywanie co jest nie tak,
    co jest glupie i nieprawidlowe.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2012-11-28 12:04:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > wydajność,
    > ale wtedy najprawdopodobniej dałoby się zrobić poprawną instalację w ogóle

    Najprawdopodobniej?
    To jest dopiero babol, a Ty piszesz najprawdopodobniej...

    > IMHO w budownictwie jednorodzinnym jest niewiele sytuacji, w których
    > sprzęgło jest konieczne - dokładnie zbadaj czy go potrzebujesz

    Prawie zawsze kiedy stosuje sie nieproste uklady mieszane.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2012-11-28 18:14:43
    Od: dddddd <n...@w...pl>

    W dniu 2012-11-27 13:22, Adam pisze:

> [...]
    w niej a i tak komfort jest wyzszy. Chodzenie po nieogrzewanych
    kaflach jest straszne :) No chyba, ze ktos ma drewno egzotyczne na

    nie jestem morsem, a jako że nie buduję się a remontuję to łazienka jest
    przewidziana na 3 etap inwestycji (drugi to kuchnia, a na razie jestem
    przy pierwszym) - jako że podłoga jest częściowa (kafle trochę zbite bo
    rury były wkuwane) na wierzchu położyłem tymczasowo gumoleum a pod wanną
    dywanik - więc zawału nie dostaję ;)

    docelowo chcę elektryczną podłogówkę - w łazience i wc - bo podłogi będę
    miał tam naprawdę niewiele...

    Lukasz

  • 50. Data: 2012-11-29 13:49:21
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > Problem dotyczył zamkniecia wszystkich grzejników i związanymi z tym
    > konsekwencjami dla pomp- pomp obiegów grzejnikowych. A Ty ciągle o obiegu

    ja faktycznie skupiłem się na cyrkulacji cieczy w obiegu kotłowym (który nie
    ucierpi z podanych wcześniej przyczyn, przy zamkniętych odbiornikach)
    być może zabrakło z mojej strony tego krótkiego wyjaśnienia...

    > "Jak przy zamknietych grzejnikach woda ma krażyć w obiegu?"- grzejnikowym
    > dodam

    odpowiedź jest dość prosta: skoro grzejnik (stanowiący cześć obwodu) jest
    zamknięty => brak krążenia i tyle...
    a co to znaczy dla pompy? zależy jaka to będzie pompa, ale w najczęściej
    spotykanych małych pompkach nie będzie grozić niczym
    i pozostawianie jednego grzejnika na stałe otwartego takiej pompie w niczym
    nie pomoże...

    pzdr