  • 31. Data: 2021-10-02 14:59:48
    Temat: Re: Sterownik do pieca - czym on własciwie steruje?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Janusz j...@o...pl ...

    > Przecież to widać :)

    A to musze sie przyjrzec :)

> [...]
    > się go odkopać w koło oczywiście fragmentami na głębokość
    > przemarzania (na oko 1m poza górami)
    > i ocieplić styropianem. To dużo daje bo nie wychładzają się ściany
    > na dole i przez to zmniejsza efekt ciągnięcia zimnem po nogach.
    > Ja mam podobną powierzchnię, okna dwuszybowe 10letnie, piwnicę
    > ocieploną aż do ławy, teren górzysty, wypizdowo, grzeję gazem
    > razem z cwu i gotowaniem wychodzi mi rocznie <3,5kzł. To tak dla
    > porównania, samo grzanie to około 2-2,5kzł rocznie było więcej ale
    > ostatnie zimy słabsze to i zużycie spadło.

    W domu jest mała spizarnia i kotłownia które sa poniżej linii gruntu.,
    obnizone wzgledem parteru.
    W jednym miejscu widac, ze pod podłoga jest kilka cm styropianu.
    Co do fundamentu - nie mam pojecia i szczerze powiedziawszy - jakos
    tego nie widze zeby to rozkopywac :)
    Po obwodzie to bedzie ponad 50m...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jest Leżajsk, jest dobrze.

  • 32. Data: 2021-10-02 15:35:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 12:43, Marek pisze:

> [...]
    > występuje sytuacja gdy sterownik robi ciepło ale tylko w jednym
    > pomieszczeniu - wtedy piec grzeje mimo, że nie powinien i znowu
    > taktuje. Zauważyłem że w takich sytuacjach dobrze jest gdy sterownik
    > opiera się  na temp. podadzki (pętli) i zwiększonej histerezy (3-4
    > sto). Piec startuje przy dużej delcie (podłogówka chłodna), dogrzewa
    > ją do zadanej temperatury i się wyłącza i następnie czeka jak
    > podłogówka się "wychłodzi" wg ustawionej histerezy. Wtedy nie ma
    > taktowania i są płynne cykle typu 40min. pracy 4h przerwy niezaburzone
    > chwilowymi wahaniami temp. powietrza pomieszczenia.

    Z podłogówką jest podobnie.

    Jak będzie przewymiarowana (zbyt gęsto ułożona) to jak ją dogrzejesz i
    będzie już nagrzana to delta spada nawet do 1-2'C i wtedy kocił zaczyna
    taktować. Aby kocioł nie taktował przy takiej podłogówce to należy
    wprowadzić długie przerwy w grzaniu kotła, aby dać się podłodze mocniej
    wychłodzić.

    Przy dobrze obliczonej podłogówce i niezbyt gęstym ułożeniu, delta
    powinna być na poziomie ok. 5-7'C i wtedy kocioł będzie pracował tak jak
    trzeba. Dla grzejników liczy się deltę 15-20'C.

    Wtedy kocioł będzie miał dłuższe cykle grzania i postoju.

    Regulatory pokojowe stosuje się przy podłogówce tylko wtedy, kiedy jest
    ona przewymiarowana i tylko po to, aby zwiększyć histerezę oraz przerwy
    w grzaniu i ograniczyć taktowanie kotła.

    Reasumując:

    Ani przewymiarowanie grzejników, ani przewymiarowanie podłogówki nie
    jest dobre i stwarza później szereg problemów ze sterowaniem i
    regulacją, a kocioł taktuje jak głupi.

  • 33. Data: 2021-10-02 16:09:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 October 2021 at 08:17:05 UTC+2, Uzytkownik wrote:
> [...]
    szansa, że para wodna będzie się wykraplać w kominie i go zasyfiać wilgocią, gdy
    komin z cegieł.

    temperaturze do białości, bez czarnego czy śmierdzącego dymu nad dachem

    wykrapla już w kominie, a co wychodzi , ma niska temperaturę, szybko ulega
    wychłodzeniu, bo bez pary wodnej i opada wokół domu , jako toksyczne spaliny

  • 34. Data: 2021-10-02 20:05:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-02 o 14:59, Budzik pisze:
> [...]
    > obnizone wzgledem parteru.
    > W jednym miejscu widac, ze pod podłoga jest kilka cm styropianu.
    No ok, ale zimno z fundamentu 'idzie' w ścianę na dole i ją wychładza.
    Tam jest poważny mostek cieplny. Jak fundament wysoki
    tomożetylkogoobklej do poziomu gruntu.I zobacz jaki efekt przyniesie.

    > Co do fundamentu - nie mam pojecia i szczerze powiedziawszy - jakos
    > tego nie widze zeby to rozkopywac :)
    > Po obwodzie to bedzie ponad 50m...
    No i w czym problem? Jedną ścianę odkopiesz na powiedzmy 1m w ciągu
    tygodnia z palcem w nosie.
    Ja mając już 5 krzyżyk kopałem rowy w koło domu na rury odwodnienia z
    dachu i w ciągu chyba 2 tyg zrobiłem wszystko.

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2021-10-03 08:29:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 2 października 2021 o 09:53:27 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):
    .

    > Takim sterownikiem/regulatorem, który umie poprowadzić kocioł bez
    > dodatkowego czujnika zewnętrznego jest np. Honeywell Y87RFC

    Czesi coś tak samo działające sprzedają za.ok 250zl
    Nie będziesz chamski to podam model itp

  • 36. Data: 2021-10-03 09:34:11
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 2 października 2021 o 11:25:03 UTC+2 Marek napisał(a):
    ,
    > Skąd wtedy OT bierze wtedy temp. zew.?

    Użyszkodnik nie doczytał co to OpenTherm
    Ale doczyta i zaraz elaborat opublikuje.

  • 37. Data: 2021-10-03 09:51:01
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Kolego ToMaszu Twoje myślenie jest błędne.
    Bardzo dziękuję koledze za kulturalną krytykę

    > Zmniejszysz deltę to zmniejszy się też pojemność termiczna układu
    > grzewczego. Ponieważ kocioł ma jakąś minimalną moc grzewczą większą od
    > zera to kocioł będzie mocniej taktował, a przez to będzie spalał więcej
    > gazu i jego efektywność spadnie.
    wygląda to jak wiedza z wikipedii albo z broszury kotła. jeśli kocioł
    pracuje w idealnych warunkach, taktuje załóżmy 30 razy na dobę. jeśli
    nie - taktuje 60 razy na dobę. różnica w spalaniu? 30 sekund pracy
    pieca. owszem - jest. ale ma swój wymiar w złotówkach. taki sam wymiar w
    złotówkach ma cały osprzęt nie będący kotłem, rurą i kaloryferem, który
    poprawia parametry pracy kotła.

    > Najlepiej jest tak dobrać grzejniki, aby uzyskać jak największą deltę
    > pomiędzy zasilaniem, a powrotem, a jednoczęśnie aby grzejnik cała
    > powierzchnią oddawał ciepło.
    dokładnie tak! zgadzamy się? Nie. bo to znowu hasło z broszury
    producenta kotła. oczywista oczywistośc. ja w pewnej lokalizacji
    poprawiam ten prametr wentylatorem. da się? da, tylko po co? Nie lepiej
    dać większy kaloryfer ?

    > Aby kocioł pracował w kondensacji wystarczy, że temperatura powrotu
    > będzie niższa niż 57'C.
    skąd to wiesz? wikipedia?

    tu masz najprostszy wykres sankeya

    https://miroslawmamczur.pl/wp-content/uploads/2020/1
    0/title-735x400.png

    gruba strzałka to ogrzewanie mieszkania, chuda to energia która idzie w
    komin. nie bardzo możemy zmniejszyć przepływ, możemy zmniejszyć
    temperaturę. niestety w całym układzie CO. tyle że nie z 28 na 20, ale z
    60 na 35. jak zmniejszyć temperaturę grzejników nie zmniejszając
    wydajności? zwiększyć skuteczność wymiany grzejnik - powietrze. w domu -
    podłogówka lub duże kaloryfery. Aluminiowe mają zajebiście większą
    powierzchnie wymiany w stosunku do płytowych.
    w zeszłych latach, od 2002 roku, rachunki za gaz płacę ok 1000-1300zł.
    teraz robię fotki gazomierzom, za jakiś czas będę miał dokładne
    wyliczenia ile płacę za ogrzewanie.

    Wszystko co piszesz jest z grubsza prawdą. z niewielkim nastawieniem na
    poprawę parametrów pracy kotła, niekoniecznie człowieka. znaczy na końcu
    jest człowiek, ale to on musi swoją kasą zapewnić najpierw komfort
    kotła, potem swój. robiąc instalacje - nie pierdziele sie w takie
    szczegółowe wyliczenia, wiedząc że rurka kosztuje złotówkę (teraz jest
    trochę droższa) a żeberko kaloryfera 5zł. kocioł nie wie, czy mam 40m2,
    czy mam 140m2. jak wiem ze jest dobrze bo mało płacę, kotła nie
    zajechałem ani jednego.

    Dziękuję za zachowanie kultury. na serio. szacunek

    ToMasz

  • 38. Data: 2021-10-03 10:50:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-03 o 08:29, Kris pisze:
    > sobota, 2 października 2021 o 09:53:27 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):
    > .
    > Czesi coś tak samo działające sprzedają za.ok 250zl
    > Nie będziesz chamski to podam model itp

    Myślisz, że nie znam wyrobów firmy Elektrobock?

    Tyle, że algorytmy, które tam wsadzili to bida z nędzą.

  • 39. Data: 2021-10-03 10:51:53
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-03 o 09:34, Kris pisze:
    > sobota, 2 października 2021 o 11:25:03 UTC+2 Marek napisał(a):
    > ,
    >>
    > Użyszkodnik nie doczytał co to OpenTherm
    > Ale doczyta i zaraz elaborat opublikuje.

    Dlaczego kolejny raz jesteś chamski?

    Ani się ciebie chamie nie czepiam, a ty znów szukasz guza.

    Zajmij się zbijaniem tych swoich skrzynek i pseudo-mebli, choć jak widać
    tego też nie potrafisz robić, bo dopytujesz na grupach dyskusyjnych jak
    się to robi. Jak widać klienci nie chcą tego g.... kupować i już
    "zagłosowali nogami". Na blogu też zero zainteresowania. Stąd masz tyle
    czasu na pierdolenie głupot na grupach, bo twój życiowy interes nie wypalił.

    Ale to może być spowodowane tym, że oszukujesz ludzi podając fałszywe
    dane na FB oraz tym, że jesteś chamski. Jeżeli handlujesz tymi swoimi
    skrzynkami to rób to jako firma, a nie jako oszust, krętacz i cham.

  • 40. Data: 2021-10-03 12:06:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-03 o 09:51, ToMasz pisze:

> [...]
    > pieca. owszem - jest. ale ma swój wymiar w złotówkach. taki sam wymiar
    > w złotówkach ma cały osprzęt nie będący kotłem, rurą i kaloryferem,

    Masz rację, że czasami z tym taktowaniem ludzie przesadzają jak walczą z
    taktowaniem 60 razy na dobę i chcą uzyskać 30 razy. Mamy tu częsty
    przykład na grupie takich ludzi.

    Tyle, że ja nie piszę o takich przypadkach.

    To nie jest wiedza z Wikipedii ani z broszury, to jest wiedza praktyczna
    podparta sporą wiedzą teoretyczną i moje własne doświadczenia.
    Wielokrotnie byłem proszony o rozwiązanie problemów z taktującymi
    kotłami z powodu przewymiarowania instalacji. Jeżeli zaś chodzi o
    taktowanie to kotły potrafiły się załączać i wyłączać co
    kilkanaście-kilkadziesiąt sekund na okres kilku-kilkunastu sekund i to
    nawet przy podłogówkach.

    Podłogówki potrafiły być tak przewymiarowane, że żeby nie przegrzać domu
    przy temperaturze zewnętrznej ok. 0'C to temperatura zasilania musiała
    być na poziomie 25-27'C. Na powrocie woda miała taką samą temperaturę,
    albo o kilka dziesiątych 'C niższą.

    Zamiast rachunków 2,5-3 tys. zł jakie wynikały z obliczeń audytu
    energetycznego, ludzie płacili po 3,5-5 tys.zł.

> [...]
    > producenta kotła. oczywista oczywistośc. ja w pewnej lokalizacji
    > poprawiam ten prametr wentylatorem. da się? da, tylko po co? Nie

    Większy grzejnik to wyższy koszt zakupu. Dołożysz ze 2-3 tys. zł, a
    uzyskasz teoretycznie zysk na poziomie 0,5-2% czyli kilkadziesiąt
    złotych w skali roku. Ile lat będzie się zwracała ta inwestycja?

    Projekt instalacji jest kompromisem pomiędzy kosztem jej budowy,
    uzyskiwanymi oszczędnościami, a komfortem użytkowania.

> [...]
    > (teraz jest trochę droższa) a żeberko kaloryfera 5zł. kocioł nie wie,
    > czy mam 40m2, czy mam 140m2. jak wiem ze jest dobrze bo mało płacę,

    Jeżeli chodzi o przepływ to obecnie każdy kocioł gazowy wyposażony jest
    w pompę sterowaną elektronicznie (taki wymóg Unii Europejskiej) i
    naprawdę nie ma najmniejszego problemu tak wyregulować układ, aby był
    jak najbardziej wydajny. Co ciekawsze po jednokrotnym wyregulowaniu,
    dalej kocioł dba, aby pompa pracowała wydajnie (ani za szybko, ani za
    wolno) w zależności zapotrzebowania energetycznego.

    > Dziękuję za zachowanie kultury. na serio. szacunek
    >
    > ToMasz

    Nigdy nikomu nie ubliżam i nie obrażam jak sam nie jestem obrażany.
    Kiedy jestem obrażany nie pozostaję dłużny i nie przebieram w środkach.
    Miej to proszę na uwadze.