  • 81. Data: 2011-02-06 14:07:44
    Temat: Re: Stop GMO!
    Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl>

    TomekD formulated the question :
    > Użytkownik "Witek" <j...@p...p.lodz.pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    >
    > Możliwość patentowania genów i skutki prawne jest największym zagrożeniem ze
    > strony GMO.
    > Skażenie upraw konwencjonalnych przez uprawy GMO to fakt którego nie
    > kwestionują nawet zwolennicy GMO.

    Niezaprzeczam, na poczatku mówiłem, że nie uważam że GMO to "lek na
    całe zło świata", ale nie jest to przecież tylko i wyłacznie
    zagrożenie.
    Przeniesienie genów "patentowych", co Ty nazywasz skażeniem (brzmi o
    wiele bardziej pejoratywnie ;-) ), jest możliwym faktem czy
    ewentualności o której wiemy, a nie faktem występującym za każdym
    razem.
    O ile dobrze pamietam, występuje w nie więcej niż 0,5% przypadków, ale
    oczwiście nie należy tego lekceważyć.
    Ponieważ o takim zagrożeniu wiemy, część ośrodków badających GMO
    zajmuje się min. metodami zabezpieczającymi przed taka ewentualnością.

> [...]
    > genetyczny z upraw GMO przenoszony jest na uprawy konwencjonalne.
    > Uprawa roślin konwencjonalnych po skażeniu genetycznym z upraw GMO powoduje
    > że ich ziarna stają się 'piratami' zawierając opatentowane geny.
    > Jedyne rozwiązanie na obszarze skażenia to zakup takich samych nasion GMO
    > albo procesy o naruszanie patentów.
    > Efektem jest monokultura odmian i brak możliwości wyboru upraw.

    > Czy to nie fantastyczna wizja dla każdej korporacji - pełna kontrola nad
    > rynkiem i dobrowolny przymus kupowania tylko ich produktów niezbędnych do

    Czy nie przeceniasz nieco możliwości podporządkowywania Świata przez
    korporacje?
    Tzw ekologiczne rolnictwo jest dotowane choćby w UE, ale także zdobywa
    ogromną popularność w USA, co jest szczególnie ciekawe, biorąc pod
    uwagę ich "kulturową nieumiejętność" radzenia sobie bez półproduktów
    żywieniowych.

    > Dziwnym (albo nie) trafem ten aspekt jest prawie w ogóle pomijany przez
    > najbardziej krzykliwe i wojownicze organizacje przeciwników GMO. Mnóstwo za
    > to 'sieczki' informacyjnej o wątpliwej często wiarygodności. W efekcie
    > zaczyna kształtować się odbiór społeczny wszystkich którzy nie są 'za' jako
    > wrogów postępu, ekoterrorystów czy wyznawców teorii spiskowych.
    Tak jak, łatwo zmieniać obraz naukowców, jako żądnych władzy nad
    światem indywiduów rodem z kreskówek ;-)

    > Jak będzie wyglądała kuchnia z oparta na doskonale zdrowych i identycznych
    > odmianowo na całym świecie warzywach czy owocach to już aż strach pomyśleć.
    >
    > TomekD

    Nie będzie wyglądać, chyba że ta najbiedniejsza. Dobre jedzenie zawsze
    będzie miało zwolenników, a to gusta klientów narzucają mody. Zobacz
    jak w Polsce, w ciągu zaledwie kilku lat, wyrosła rzesza firm zajmująca
    się zdrowym jedzeniem. Odżywają małe browary (moda na piwo
    niepasteryzowane i lokalne), wraca moda na miody, przykłady można
    mnożyć. O choćby dyskusje na temat pieczenia chleba w domu czy własnego
    wyrobu win!

    Takie dyskusje uczulają ludzi na tematy zagrożeń, ale niech będą
    prowadzone w miarę rzetelnie -najlepiej z obu stron, a prawda jak
    zwykle jest gdzieś po środku ;-)
    Witek

  • 82. Data: 2011-02-06 15:59:17
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > Takie dyskusje uczulają ludzi na tematy zagrożeń, ale niech będą
    > prowadzone w miarę rzetelnie -najlepiej z obu stron, a prawda jak zwykle

    Przecież prawie wszystko co jemy[1] jest modyfikowane genetycznie.
    Te jadane przez nas rośliny i zwierzęta nie występują dziko,
    tylko są stworzone przez człowieka za pomocą manupulacji
    genetycznych. Bo czym jest krzyżowanie i dobór jak nie
    zmianą istniejącego materiału genetycznego na ten
    porządany przez nas?

    [1] - tymi wyjątkami są produkty lasów i dzikich wód.

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 83. Data: 2011-02-06 16:23:23
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 6 Feb 2011 16:59:17 +0100, Krzysztof Tabaczyński napisał(a):

    > Bo czym jest krzyżowanie i dobór jak nie
    > zmianą istniejącego materiału genetycznego na ten
    > porządany przez nas?

    Krzyżowanie oraz dobór , jako metodyt nie ingerujące w stałe zestawy genów
    identyfikujących gatunek, nie zagraża stworzeniem miedzygatunkowych hybryd.
    A to w tych hybrydach widzę GŁÓWNE niebezpieczeństwo, które niesie GMO.
    Usprawiedliwia się, wręcz zachwala takie hybrydy różnie - a
    to odpornością na choroby jednego z użytych gatunków, a to przydatnością do
    przeszczepów i czym tam jeszcze nęcącym... skrzętnie przemilczając
    zagrożenia chorobami, które dzieki hybrydom moga pokonywać bariery
    międzygatunkowe. Choroby te, dla danego gatunku może i niegroźne, poprzez
    hybrydy ulegną przeniesieniu między gatunkami, po drodze przechodząc
    mutacje. Może w przyszłości my, ludzie, zaczniemy chorować i padać masowo
    na rdzę zbożową, dziesiątkującą obecnie np ryż - bo ryż z genem człowieka
    już istnieje...

  • 84. Data: 2011-02-06 16:26:27
    Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl>

    Krzysztof Tabaczyński explained on 2011-02-06 :
    > Użytkownik "Witek" <j...@p...p.lodz.pl> napisał w wiadomo?ci

    > Przecież prawie wszystko co jemy[1] jest modyfikowane genetycznie.
    > Te jadane przez nas ro?liny i zwierzęta nie występuj? dziko,
    > tylko s? stworzone przez człowieka za pomoc? manupulacji
    > genetycznych. Bo czym jest krzyżowanie i dobór jak nie
    > zmian? istniej?cego materiału genetycznego na ten
    > porz?dany przez nas?
    >
    > [1] - tymi wyj?tkami s? produkty lasów i dzikich wód.
    >
    > Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

    Tylko chyba nie do mnie to co piszesz ;-)
    Witek

  • 85. Data: 2011-02-06 16:35:54
    Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl>

    Ikselka was thinking very hard :

> [...]
    > A to w tych hybrydach widzę GŁÓWNE niebezpieczeństwo, które niesie GMO.

    Niestety, po raz kolejny mijasz się z prawdą, na co nawet w tym watku
    zwracałem Ci uwagę.
    Krzyzowanie powoduje wzbogacenie materiału genetycznego, związane jest
    z nowymi genami powstałymi na zasadzie mutacji.
    NOWYMI - jakbys przeoczyła. GMO charakteryzuje się wprowadzaniem genów
    juz znanych a nie czekaniem na powstanie nowych w sposób przypadkoswy.
    Do znudzenia będę Ci przypominał - poczytaj o przenoszeniu genów między
    gatunka mi przez wirusy.

> [...]
    > przeszczepów i czym tam jeszcze nęcącym... skrzętnie przemilczając
    > zagrożenia chorobami, które dzieki hybrydom moga pokonywać bariery
    Pzremilcza się także wpływ kosmitów!

> [...]
    > na rdzę zbożową, dziesiątkującą obecnie np ryż - bo ryż z genem człowieka
    Gdzie Ty takie informacje znalazłaś, o przeniesieniu chorób roślinych
    na zwierzęta?
    Masz na tej liście co rusz wpadki, jak choćby w innym wątku logiką
    mycia czajnika w zmywarce, inne kiedyś wypisywałem ;-)
    Witek

  • 86. Data: 2011-02-06 16:36:17
    Od: "skryba ogrodowy" <s...@o...eu>

    > hybrydy ulegną przeniesieniu między gatunkami, po drodze przechodząc
    > mutacje.

    A one muszą przechodzić czy chcą?
    Pozdrawiam spacerowo
    skryba

  • 87. Data: 2011-02-06 16:52:17
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

> [...]
    > na rdzę zbożową, dziesiątkującą obecnie np ryż - bo ryż z genem człowieka

    Po wybuchu w Hiroszimie ludziom napromieniowanym rosła w ranach bawełna...

  • 88. Data: 2011-02-06 17:24:37
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "TomekD" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jak będzie wyglądała kuchnia z oparta na doskonale zdrowych i
    > identycznych odmianowo na całym świecie warzywach czy owocach to już aż
    > strach pomyśleć.

    Hejka. Ten proces dokonał się bez GMO.
    Na świecie jest 350 000 gatunków roślin, z czego 80 000 nadaje się do
    spożycia. We wczesnym rozwoju cywilizacji spożywano około 7 000 a w miarę
    rozwoju techniki obecnie w uprawie jest 150 gatunków.
    Obecnie 90% naszego pożywienia pochodzi od 30 gatunków roślin w tym 75%
    zaledwie od 12 gatunków.
    Pozdrawiam monodietetycznie Ja...cki

  • 89. Data: 2011-02-06 17:31:10
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    > Przeznaczać środki to póki co można, pytanie co stanie się z uprawianymi
    > w tych gospodarstwach roślinkami po skażeniu GMO - pozostaną nadal
    > ekologiczne ?

    Hejka. Chyba nietrudno sobie wyobrazić produkcję (ha, ha nieskażonego)
    materiału siewnego.
    Pozdrawiam sterylnie Ja...cki
    LUDZIE TNIJCIE POSTY! NIE SKAŻAJCIE TEJ GRUPY!

  • 90. Data: 2011-02-06 17:39:17
    Od: Witek <j...@p...p.lodz.pl>

    on 2011-02-06, Dirko supposed :

    > Pozdrawiam sterylnie Ja...cki
    > LUDZIE TNIJCIE POSTY! NIE SKAŻAJCIE TEJ GRUPY!

    Moja wina - będę sie pilnował.
    Witek