  • 41. Data: 2010-07-12 10:12:29
    Temat: Re: Studnia wbijana abisyńska - jak samemu zrobić?
    Od: ZS <a...@w...pl>

    A wymyśliłem jakby taka studnia była za mało wydajna można jakoś
    równolegle podłączyć 5 takich rur? Czy wtedy wydajność by wzrosła?

    Tylko problemem jest że jeżeli w jednej skończy się woda to pompa się
    zapowietrzy i koniec. Ale jakby dobrać odpowiedni przepływ dla tych 5
    rur? Np z jednej byłoby 5L/min to z 5 miałbym 25L. Tylko czy np 1-2m
    międz nimi wystarczy?

    To wszystko są moje dywagacje poniewieważ wszystko zamknąłbym kwotą
    100zł za te rury:) a jak 25mm to i 50zł.

    Co na to mal?:) Na razie muszę zmierzyć wydajnosć jednej studni.

  • 42. Data: 2010-07-12 10:27:05
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "ZS" <a...@w...pl> wrote in message news:i1ei5v$d3i$1@news.dialog.net.pl...

    > A jaką wydajność ma twoja studnia?

    Trzydzieści lat temu pełna rurą na ręcznej dwucylindrowej, teraz nie
    wiem, przestałem sobie nia głowę zawracać tak jak i działką.

  • 43. Data: 2010-07-12 12:11:46
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > 100zł za te rury:) a jak 25mm to i 50zł.
    >
    > Co na to mal?:) Na razie muszę zmierzyć wydajnosć jednej studni.

    Musiałabym Ci to policzyć, by mieć pewność przynajmniej w 50%. Do
    obliczeń muszę przyjąć jakiś współczynnik filtracji i obliczyć zasięg
    leja depresyjnego. Potem dopiero można określić w przybliżeniu
    odległość pomiędzy otworami.
    Na razie mózg mam rozlasowany przez upał. Wieczorem.

    mal

  • 44. Data: 2010-07-12 12:18:09
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "mal" <m...@g...com> wrote in message
    j.googlegroups.com...
    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
> [...]

    odległość pomiędzy otworami.
    Na razie mózg mam rozlasowany przez upał. Wieczorem.

    Weź pod uwagę menisk w rurze przy tym upale...

  • 45. Data: 2010-07-12 12:27:55
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 14:18, "Panslavista" <p...@i...pl> wrote:

    > Weź pod uwagę menisk w rurze przy tym upale...

    To się nazywa fachowo zeskok zwierciadła wody w studni :-)

  • 46. Data: 2010-07-12 12:55:30
    Od: Rick <r...@a...pl>

    W dniu 2010-07-12 12:07, ZS pisze:

    > Rurę prostujesz najpierw. Bardzo szybko się poddaje. Potem podłaczasz
    > wąż z pompy albo z kranu, najlepiej jak najgrubszy aby dużo wody leciało
    > i wkładasz powoli. Woda wypłukuje piasek. Zrobiłem2 takie dziury i nie
    > natrafiłem na kamienie. Dopiero ta glina (lub coś takiego na 6m).

    Ok, masz wyprostowaną rurę. Do jednego jej końca podłączasz wąż z wodą,
    a drugą stronę 'wtykasz' w ziemię i powoli ją wciskasz?

  • 47. Data: 2010-07-12 14:41:39
    Od: ZS <a...@w...pl>

    W dniu 2010-07-12 14:55, Rick pisze:
    > ostowaną rurę. Do jednego jej końca podłączasz wąż z wodą, a drugą
    > stronę 'wtykasz' w ziemię i powoli ją wciskasz?

    tak

  • 48. Data: 2010-07-12 21:08:55
    Od: mal <m...@g...com>

    On 12 Lip, 12:12, ZS <a...@w...pl> wrote:
    > A wymyśliłem jakby taka studnia była za mało wydajna można jakoś
    > równolegle podłączyć 5 takich rur? Czy wtedy wydajność by wzrosła?

    Tak. Byłaby sumą wydajności poszczególnych otworów, ale pod warunkiem,
    że nie byłoby między nimi współdziałania.

    > Tylko problemem jest że jeżeli w jednej skończy się woda to pompa się
    > zapowietrzy i koniec.

    Dlatego już wcześniej pisałam, że musisz znać wydajność.
    Jeśli będziesz wiedział jaka jest wydajność to wtedy ustawiasz
    (DŁAWISZ) pompę w taki sposób, by w sposób ciągły podawała wodę.

    Zapowietrzenie jest możliwe tylko wtedy, gdy pompa jest mocniejsza od
    dopływu wody (większa wydajność pompy od dopływu wody z warstwy
    wodonośnej).

    Ale jakby dobrać odpowiedni przepływ dla tych 5
    > rur? Np z jednej byłoby 5L/min to z 5 miałbym 25L. Tylko czy np 1-2m
    > międz nimi wystarczy?

    Policzyłam zakładając, że:

    - miąższość warstwy wodonośnej wynosi 2,5 m (od lustra wody do spągu)
    - możliwa do wytworzenia depresja (obniżenie lustra wody w otworze)
    wynosi 1 m
    - współczynnik filtracji k = 0,00001 m/sek

    I wyszło mi, że przy takich parametrach zasięg oddziaływania Twojego
    otworu
    wynosi 2,8 m.

    Uwzględniając błąd - bezpieczna odległość pomiędzy otworami wyniesie
    3,5 m.
    Zatem przy takiej odległości nie powinny na siebie oddziaływać, ale
    pod warunkiem, że wydajność nie będzie większa jak 82 litry/godz.

    Obliczyłam to dla średnicy 40 mm. Mniejsza średnica (25 mm) niewiele
    zmieni wartość.

    Mogę Ci podać wzory, na których się oparłam, ale to chyba nie jest dla
    Ciebie istotne.

    Reasumując:

    przy założeniu, że wykonasz np. 5 identycznych otworów do głębokości
    ok. 5 m i odległości między nimi nie mniejszej jak 3,5 m to z 1 otworu
    wydobędziesz 80 l/h, a z 5 otworów będzie to 400 l/h.

    ALE PAMIĘTAJ, że to musi być nie więcej wody z 1 otworu, niż
    napisałam,
    bo gdy zaszalejesz - zniszczysz wszystko i będziesz w nieskończoność
    tworzył kolejne otwory, z których i tak więcej wody nie dopłynie.

    To obliczenie teoretyczne. Jeśli określisz rzeczywisty wydatek tego
    otworu może się to jeszcze zmienić. Jeśli ten wydatek będzie większy
    np. dwukrotnie (co jest możliwe) - przeliczę jeszcze raz.

    Na dzisiaj koniec wypracowania.

    Dobranoc

    mal

  • 49. Data: 2010-07-14 08:30:17
    Od: ZS <a...@w...pl>

> [...]
    >nieskończoność
    >tworzył kolejne otwory, z których i tak więcej wody nie dopłynie.

    Co to znaczy zniszczysz? Czy jak zabraknie wody to nie wystarczy
    poczekać aż napłynie? Co będzie gdy będę brał np 10L na min?

    >To obliczenie teoretyczne. Jeśli określisz rzeczywisty wydatek tego
    >otworu może się to jeszcze zmienić. Jeśli ten wydatek będzie większy
    >np. dwukrotnie (co jest możliwe) - przeliczę jeszcze raz.

    Wielkie dzieki za obliczenia. Wczoraj wstępnie zmierzyłem wydajność. Z
    rury 25mm podziurawionej na odległosci 50cm na końcu i wrzyconej na 5,5m
    (lustro na 2,5m) Wypompowywałem 5L/min ze zdławioną pompą, później
    spróbowałem na nie zdławionej wyszło 9L/min. Okazało się że mój filtr
    jest mało wydajny bo pompa może dawać 30L/min. Wypompowałem z 50L i wody
    nie brakło.

    Rurę obsypałem żwirkiem takim płukanym wiec sporo piasku. Który ja zatykał.

    Dzisiaj spróbuję z rurą z otworami na 1m i owiniętymi geowłókniną (a
    może jakieś inne pomysły na filtr) i jak będzie szło też 8L to będę
    próbował z dwoma otworami. Spróbuję też czy przy przepływie 8L na ile
    starczy wody.

  • 50. Data: 2010-07-14 08:44:28
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "ZS" <a...@w...pl> wrote in message news:i1jsim$anc$1@news.dialog.net.pl...

> [...]
    > dwoma otworami. Spróbuję też czy przy przepływie 8L na ile starczy wody.

    Kup gotowy nie są aż taki drogie, aby była to bariera nie do przeskoczenia.
    Linki podałem, ale w wielu sklepach z narzędziami blisko domu też mogą być,
    do wbijania, do wkręcania, do wpłukiwania, do włożenia do ziemi - wszystko
    pod linkiem, który wcześniej podałem.