  • 21. Data: 2009-09-09 16:23:27
    Temat: Re: Szerokosc scian fundamentowych a szer scian nosnych
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Krzemo pisze:
    [...]
    > A tymczasem te "procenty" wskazują co można jeszcze udoskonalić.
    > Jeżeli jednak zajmiemy się wentylacją to możemy doprowadzić do takiego
    > stanu:
    > 40%, 20%, 40%
    > I co z tym strasznym stanem zrobić? Przecież TYYYLLLE ciepła ucieka
    > przez ściany i drzwi! No właśnie ile?
    > 10,5 i10 jednostek bezwzględnych.
    > ;-)

    No właśnie... Też chciałem zauważyć to, co napisałeś, bo masz tu rację.
    Ze wzrostem grubości ocieplenia zewnętrznego ścian zmienia się ich
    procentowy udział w ucieczce ciepła i... tyle, zatem chcąc mieć dom
    rzeczywiście energooszczędny, trzeba zainwestować nie tylko w ocieplenie
    ścian, ale i w inne elementy, które mają spore znaczenie. Jednak w
    sytuacji, kiedy dom ma być ogrzewany paliwami stałymi - węglem i
    drewnem, kombinacje z wyszukanymi sposobami termoizolacji tracą na
    praktycznym znaczeniu. U mnie tak właśnie jest - planuję kocioł na jakąś
    odmianę węgla - nie bardzo wiem jeszcze jaki on ma być :-), ale na pewno
    coś z nowocześniejszych konstrukcji, dodatkowo piec kaflowy w salonie z
    przejściem do sąsiedniej sypialni - piec ogrzewający/dogrzwający w
    praktyce cały parter. Gazu u mnie nie ma i nie będzie w przewidywalnej
    przyszłości, a w płynny gaz wejdę dopiero kiedy będzie to miało
    ekonomiczny sens, to samo z olejem opałowym. Prąd... też raczej odpada z
    wiadomych względów :-).
    W świetle tego wszystkiego nie bardzo przekonują mnie te... 'procenty'.
    Skoro dom ma pow. użytkowej 138,5 m2, to na ogrzewanie przewiduję jakieś
    ze trzy do czterech tys rocznie wliczając w to koszt podgrzewania cwu.

    Nie bardzo uśmiecha mi się stawianie cieńszych ścian konstrukcyjnych niż
    te z projektu - 25 cm, bo mam dach kryty dachówką ceramiczną, a strefa
    wiatrowa i śniegowa w mojej okolicy raczej do lekkich nie należą, zatem
    obciążenia będą chwilami spore i ściany muszą to wytrzymać. Nie
    zamierzam zatem nadwerężać konstrukcji przez robienie cieńszych ścian.
    Styro też jak dam 12 do 14 cm, to uważam, że będzie ok. Na fundament
    styrodur.

    pozdr
    robercik-us

  • 22. Data: 2009-09-09 17:35:56
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > Twoje obliczenia sa moze i poprawne ale przy zalozeniu ze dom sklada sie z
    > samych scian.
    > A niestety sa tam równiez okna, drzwi, dach itp.
    > I jak to wezmiesz pod uwage to okaze sie ze przez sciany ucieka stosunkowo
    > najmniej ciepla.

    A jakie ma znaczenie to ile wydaje na utrate ciepla przez okna czy wentylacje skoro
    liczymy czy oplaca sie ocieplic SCIANE a nie okna ? Nie wiem czemu mnóstwo ludzi
    lapie sie na ten marketingowy slogan o procentowym udziale sciany w kosztach
    ogrzewania itd. To idac dalej latwo wykaze, ze w ogóle nie oplaca sie ocieplac domu,
    bo udzial wydatków na ogrzewanie w ogóle kosztów jedzenia, dojazdów, wypoczynku
    wakacyjnego itd. nie jest duzy i oszczednosc na ogrzewaniu nie zmniejszy mi znaczaco
    puli rocznych wydatków w rodzinie....

    Reasumujac, obliczenia sa poprawne niezaleznie od tego czy sa okna i drzwi czy ich
    nie ma. Po prostu grubsze ocieplenie sciany zwróci sie po 3,5 roku i tyle. Inna
    sprawa, czy np. przy powierzchni scian 200m2 roczna róznica w kosztach ogrzewania
    430zl (przy inwestycji 1400zl) ma dla kogos istotne znaczenie czy nie. Dla jednego
    430zl w rocznym budzecie to drobiazg, dla drugiego polowa miesiecznej emerytury.