  • 21. Data: 2023-03-06 11:44:20
    Temat: Re: Szklarnia z poliwęglanu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Co powstrzyma te wręgi dachu od ugięcia pod wpływem śniegu? - przecież
    > w takim wykonaniu (bez jętek) to nie ma prawa przetrwać zimy.

    Wszyscy tu jacyś bojaźliwi. Jeden boi się wiatru, drugi śniegu. Ja wierzę
    w efekt szklarniowy występujący w szklarniach. Cała energia promienista
    trafiająca ze Słońca do wnętrza tej konstrukcji zamieni się w ciepło,
    niczym w pyranometrze Angstroma. Zresztą to nie tylko kwestia wiary.
    Znajomi od dobrych kilkunastu lat mają taką poliwęglanową konstrukcję
    przystawioną do chaty w charakterze zimowego ogrodu. Nie ma ogrzewania,
    poza tym co z domostwa przez ścianę przenika. Śnieg ani myśli gromadzić
    się dłużej na czymś takim.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2023-03-06 11:46:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > a szklarnię chcę posadowić na fundamencie z bloczków - czyli
    > nie będzie stała bezpośrednio na ziemi.
    > Z gruntem wewnątrz, czy na zewnątrz nic nie będę robił.

    Prawdziwy fundament zagłębiny poniżej strefy przemarzania, czy bloczki
    w dołku wygrzebanym łopatą? Jeśli ten drugi przypadek, to nie wiem po co.
    Ta konstrukcja jest (prawie) samonośna. To znaczy, że radzi sobie bez
    fundamentu. Najlepiej gdy wprost na glebie, gdyż tam siły się wyrównują.
    Podkład twardych bloczków, jeśl dojdzie do przemieszczenia pod wływem
    mrozu lub rosnących korzeni drzew, tylko zaszkodzi takiej konstrukcji.
    Ja myślałem po położeniu drzewnianych belek (które też są samonośne) --
    bardziej jako symboliczne przejście od konstrukcji technicznej do Matki
    Ziemi.

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2023-03-06 12:17:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > w efekt szklarniowy występujący w szklarniach. Cała energia promienista
    > trafiająca ze Słońca do wnętrza tej konstrukcji zamieni się w ciepło,

    Ja tego nie neguję. Pisałem, że opanowałem wzrost warzyw bez folii,
    którą kiedyś nawet miałem ale mi się nie spodobało. Miałem też czas na
    dobór odpowiednich nasion, które dają mi dobre plony i generalnie to co
    mogę, rozmnażam sobie w domu w korytkach a w maju do ziemi. Mam lepsze
    zbiory niż sąsiedzi w szklarniach, bo <70 sadzonek pomidorów by mi sie
    tam nie zmiesciło :) Podobnie mam z ogórkiem afrykańskim (kiwano) czy
    rodzynkiem brazylijskim, papryką (sporo domian) lub arbuzem (co roku
    eksperymentuję coś innego). Warunkiem było dobranie odpowiedniej
    kwasowości gleby i nawożeniem. W mojej okolicy są też całe pola uprawne
    pomidora i nie narzekają :)

    Fakt, wszystko zależy od temperatur i położenia geograficznego jak i
    pielęgnacji. (U mnie Wlkp/północna) czyli jednak nie tak ciepło.

    Sąsiad obok ma folię, którą mu już 2x zwiało ale ma tam 20 krzaczków
    pomidorowych i...jego żona dostaje ode mnie w sezonie kilka kg
    pomidorów, które mam w nadmiarze. Nie twierdzę, że "przesadzam" z
    ilością jak na swoje potrzeby ale z nadmiaru jeszcze biedy nie było :)

> [...]
    > przystawioną do chaty w charakterze zimowego ogrodu. Nie ma ogrzewania,
    > poza tym co z domostwa przez ścianę przenika. Śnieg ani myśli gromadzić

    Pisałem też, że należy sobie sprawdzić te wiatry...a przystawienie do
    boku domu, zabezpiecza jednak przed wiatrem.

    Wielkość mojej działki warzywnej to ok 700m czyli niewielka a w dodatku
    1/3 to trawnik i drzewa.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 24. Data: 2023-03-06 13:10:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 11:46 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > Ja myślałem po położeniu drzewnianych belek (które też są samonośne) --
    > bardziej jako symboliczne przejście od konstrukcji technicznej do Matki

    Będzie tak:
    Dołek w ziemi, podsypka z piachu, dwie warstwy bloczków na zaprawie,
    profil stalowy mocowany do bloczków spinający całość, szklarnia mocowana
    punktowo do profila. Jak mróz coś uniesie - to cały bok.

    Te tanie szklarnie nie są samonośne, mają za cienki profil dolny. Położone
    na gruncie mocno klawiszują i po dwóch sezonach wyglądają jak "kupa".
    Belka drewniana bezpośrednio na gruncie zgnije, belka drewniana na
    bloczkach - jest lepiej, ale też spływająca woda ze ścianek powoduje
    butwienie drewna.

    TG

  • 25. Data: 2023-03-06 13:15:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 11:44 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Wszyscy tu jacyś bojaźliwi. Jeden boi się wiatru, drugi śniegu. Ja wierzę
    > w efekt szklarniowy występujący w szklarniach.

    To wiadomo, ale raz na ruski rok spadnie 30-50cm śniegu w nocy i ugnie
    dach.
    Na jutubie są filmiki, gdzie ludzie pokazują szkody po takim opadzie.

    > Znajomi od dobrych kilkunastu lat mają taką poliwęglanową konstrukcję
    > przystawioną do chaty w charakterze zimowego ogrodu.

    Samonośna czy zakotwiona do ściany? z jakich profili?
    Te z allegro co linkowałem mają profile z gównolitu, które gną się od
    samego patrzenia.
    Nawet jak szklarnia ma profil 20x40mm to grubość ścianek wynosi 0,5mm. Te
    bardzie wytrzymałe z obciążeniem na śnieg > 200kg/m2 to już koszt 6-8k PLN
    przy wymiarach 3x6m.

    TG

  • 26. Data: 2023-03-06 13:21:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 08:56 ptoki (ptoki) <s...@g...com> pisze:

> [...]
    om-lux-3x6m-6mm-40x20-12605951622

    > IMHO za te cene moze byc. Ale musisz pamietac o jednej sprawie:
    > Poliweglan pewnie komorowy, cienki, Po paru latach zrobi sie kruchy (o
    > ile nie popeka ci od razu przy montazu.

    Mam taki o grubości 6mm na małym daszku. Po 12 lata jest brudny i z mchem,
    ale cały.

    > Chcesz trwale to szukaj szklanych.
    W cenie gotowej, szklanej będę miał ze 3-4 szklarnie z poliwęglanu.

    > Za 3k to mozna z drewna zrobic. Obczaj sobie ile kosztowalo by szklo,
    > ile drewno.
    Dużo sam w domu robię ale tego już nie dam rady przed sezonem. Nie mam
    czasu,

    > I jak ci to szklo za drogie wyjdzie to machnij folie. Kosztuje psi
    > pinionc, przymontujesz zszywaczem albo listewkami na gwozdzie. Jak sie
    > zuzyje za 3-4 lata to wymienisz na nowa za pare pln.
    >
    > U mnie szklana stoi juz chyba 10 albo 15 rok. Nie sadze aby poliweglan
    > byl trwaly tyle czasu po naswietleniu UV.
    > Ale moze kto inny obali moje obawy.

    U znajomych stoi już ponad 10 lat taka z poliwęglanu. Mniejsza niż te z
    linku, przeżyła 2 małe gradobicia i styczniowe wichury.
    Fakt, że ma grubsze profile niż aktualnie dostępne, ale poliwęglan 4mm, ja
    chcę 6mm.

    TG

  • 27. Data: 2023-03-06 14:02:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To wiadomo, ale raz na ruski rok spadnie 30-50cm śniegu w nocy
    > i ugnie dach. Na jutubie są filmiki, gdzie ludzie pokazują szkody
    > po takim opadzie.

    Jestem w stane wziąć takie ryzyko na klatę.

    > Samonośna czy zakotwiona do ściany? z jakich profili?

    Jakie to ma znaczenie? Śnieg nie leży, szybko spływa po nocnych opadach,
    gdy rano wyjdzie słońce. A jeśli nie, to raz na ruski rok mogę mu kijem
    wytłumaczyć, bo szklarnia wzrost ma niewiele większy od mojego.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2023-03-06 14:08:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > profil stalowy mocowany do bloczków spinający całość, szklarnia
    > mocowana punktowo do profila. Jak mróz coś uniesie - to cały bok.

    Przetaczały się tu nieraz dyskusje na zasadniczy temat: Jak Budować?
    Ja wiery jestem stronnictwu, w którym uważa się, że wiek domu powinny
    opisywać wieki. Czterystuletni jest świetny do mieszkania. W tym drugim
    obozie podchodzi się do tego jak do kupna koszuli czy sukienki -- liczy
    się moda. Najlepszy jest postawiony w tym sezonie, mieszkać całe życie
    w jednym domu to obciach i wstyd, prawie jak bezdomność. Po kilkunastu
    latac najlepiej rozwalić i stawiać nowy. Nowoczesny jeszcze bardziej.
    Taki to obóz.

    Nikt nie jest w stanie ocenić, kto w tym sporze ma rację. Ja zaznaczę
    tylko, że do plastikowej budy na warzywa w ogrodzie mam inne podejście,
    niż do domu.

> [...]
    > jak "kupa". Belka drewniana bezpośrednio na gruncie zgnije, belka
    > drewniana na bloczkach - jest lepiej, ale też spływająca woda ze

    Stąd pomysł z belką. U mnie sucho, drewno, nawet leżące na gruncie, nie
    butwieje szybko. Sprawdzone. Może wytrzymać dłużej niż ja. Zwłaszcza
    gdy na wstępie zadba się o nie. Gotowym nawet zapłacić za gatunek
    bardziej odporny. Możliwości jest wiele. Konstrukcja lekka, łatwo ją
    unieść, belki wymienić. Albo unieść i wynieść wszystko precz, gdy chęci
    na dłubanie przy badylach całkiem osłabną. Gorzej, jeśli na to "wszystko"
    składają się też betonowe kloce stalą zbrojone. Wtedy koszt takiej akcji
    może być podobny do kosztu inwestycji.

    Jarek

    --
    Słuchaj, kiedyś przechodziłem przez wioskę. Jakiś dziewięćdziesięcioletni
    dziadunio sadził drzewo migdałowe.

  • 29. Data: 2023-03-06 18:10:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .03.2023 o 14:08 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > gdy na wstępie zadba się o nie. Gotowym nawet zapłacić za gatunek
    > bardziej odporny. Możliwości jest wiele. Konstrukcja lekka, łatwo ją

    Masz coś wybrane? - piszesz jakbyś już "obadał" rynek.
    Ja po "pomacaniu" dzisiaj kilku gotowców już jestem prawie przekonany do
    samodzielnej budowy.
    Wszystko co widziałem jest z gównolitu. Profile z blaszki z puszek po
    piwie. Spawy nasmarkane od strony poliwęglanu, już w opakowaniu korodują.
    Jakiś dramat...

    TG

  • 30. Data: 2023-03-06 20:30:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 6 marca 2023 o 18:10:25 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > Wszystko co widziałem jest z gównolitu. Profile z blaszki z puszek po
    > piwie. Spawy nasmarkane od strony poliwęglanu, już w opakowaniu korodują.

    Stelaż z elastycznych rur pompowanych powietrzem
    https://youtube.com/shorts/HtF31kOcOeo?feature=share