  • 1. Data: 2011-04-19 07:54:33
    Temat: Taras z deski ryflowanej modrzewiowej - pytania
    Od: wolim <w...@i...pl>

    Witam.
    Stawiam taras (podłogę tarasu) z deski ryflowanej modrzewiowej 27x135
    mm i mam parę nurtujących pytań...

    1) Jakie dać szczeliny między deskami? Wystarczy 5mm?

    2) Co ile dawać legary pod deski? 60 cm wystarczy?

    3) Jakimi wkrętami przykręcać deski do legarów? W sieci sporo jest
    mowy o wkrętach torx Spaxa, ale są dość drogie i zastanawiam się, czy
    nie użyć zwykły wkrętów do drewna (nierdzewnych). Czy te wkręty, poza
    gniazdem różnią się jakoś?

    Pozdry,
    MW

  • 2. Data: 2011-04-19 19:33:05
    Od: Krzysztof Thomas <p...@g...com>

    On 19 Kwi, 09:54, wolim <w...@i...pl> wrote:
    > Witam.
    > Stawiam taras (podłogę tarasu) z deski ryflowanej modrzewiowej 27x135
    > mm i mam parę nurtujących pytań...
    >
    > 1) Jakie dać szczeliny między deskami? Wystarczy 5mm?

    zalezy od wilgotnosci drewna. jesli bardzo wysuszone to jesienia moze
    byc za ciasno. przyjmij 1 cm , bedzie pewniej.

    > 2) Co ile dawać legary pod deski? 60 cm wystarczy?

    tak, zastosuj rowniez modrzew.

> [...]
    > mowy o wkrętach torx Spaxa, ale są dość drogie i zastanawiam się, czy
    > nie użyć zwykły wkrętów do drewna (nierdzewnych). Czy te wkręty, poza

    kazde nierdzewki moga byc.

    pzdr
    krzychut
    www.drewnianebudowanie,pl

  • 3. Data: 2011-04-20 03:27:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Kwi, 21:33, Krzysztof Thomas <p...@g...com> wrote:

    > tak, zastosuj rowniez modrzew.

    A ja mam pytanie - dlaczego ? Czy chodzi tylko i wylacznie o
    dopasowanie pod wzgledem np. rozszerzalnosci cieplnej /
    wilgotnosciowej, czy poprostu modrzew bedzie tutaj trwalszy? Jezeli
    chodzi o rozszerzalnosc - to przeciez deski sa nabijane w poprzek
    legarow, wiec ta rozszerzalnosc bedzie tylko w minimalnym stopniu
    zmieniac szczeline miedzy nimi. Wyjasnij jesli mozesz, planuje rowniez
    taras z czegos w stylu modrzewia (zeby sie finansowo nie zajechac), a
    zostalo mi sporo kantowek (10x8) ktorych chcialbym uzyc jako legarow -
    nie wiem z czego to - pewnie z sosny :)

    Troche tez martwie sie o mojego piesa - ruchliwe stworzenie i niemale
    (40kg), lubi sobie drapnac tu i tam. Nie wiem jak dlugo taki modrzew
    bedzie wygladal w miare przyzwoicie (ale to w koncu taras wiec nie
    wymagam od niego jakichs szczegolnych wlasciwosci - dla mnie to
    bardziej czesc ogrodu niz domu, wiec rysy az tak mnie draznic nie
    powinny :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2011-04-20 15:49:25
    Od: Krzysztof Thomas <p...@g...com>

    On 20 Kwi, 05:27, Adam <a...@g...com> wrote:

    > A ja mam pytanie - dlaczego ? Czy chodzi tylko i wylacznie o
    > dopasowanie pod wzgledem np. rozszerzalnosci cieplnej /
    > wilgotnosciowej, czy poprostu modrzew bedzie tutaj trwalszy?

    chodzi o trwalosc. legary beda "przebywaly" w trudniejszych warunkach
    (stala wilgotnosc , mniejszy dostep wiaterku_ dla plasni wymarzone
    warynki, trudniejszy dostep do konserwacji) i jesli zrobisz z gorszego
    (pod wzgledem odpornosci) gatunku to deski beda ok a ruszt ze spodu
    zacznie sie sypac , taras bedzie sie krzywil i rospadal.

> [...]
    > wymagam od niego jakichs szczegolnych wlasciwosci - dla mnie to
    > bardziej czesc ogrodu niz domu, wiec rysy az tak mnie draznic nie

    no chyba w deskach drapac kopac nie bedzie, w ziemii latwiej;-)

    pzdr
    krzychut
    www.drewnianebudowanie.pl

  • 5. Data: 2011-04-20 18:45:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 20 Kwi, 17:49, Krzysztof Thomas <p...@g...com> wrote:

    > no chyba w deskach drapac kopac nie bedzie, w ziemii latwiej;-)

    Roznie z tym moze byc. Bywa ze "kopie" w twardym gresie w
    kuchni ;) ;) ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-04-21 05:48:39
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > planuje rowniez
    > taras z czegos w stylu modrzewia (zeby sie finansowo nie zajechac)

    masz moze dostawce desek z modrzewia syberyjskiego w naszej okolicy? Tez
    chce zrealizowac taki taras i mam dostawce z okolic Brennej, nie ma problemu
    z transportem, ale zastanawiam sie czy nie ma czegos blizej.
    Druga pytanko dotyczy samej konstrukcji. A gdyby tak zamiast legarow z
    modrzewia czy innego drewna zmajstrowac to z profili zamknietych albo
    ceownikow? Pomalowac to podkladem, farba olejna i wytrzyma 20 lat. Aha taras
    chce posadowic na betonowych slupach, wiec konstrukcja nie bedzie lezec na
    ziemii a dobierajac odpowiednio grubosc profili moglbym zredukowac znacznie
    ilosc betonowych slupow. Co Wy na to?

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2011-04-21 07:58:15
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Tomek napisał:

> [...]
    > ziemii a dobierajac odpowiednio grubosc profili moglbym zredukowac znacznie

    Ja tam w poradnikach czytałem, że legary powinny być drewna o takiej
    samej gęstości jak deska.

    pozdrawiam
    rafał

  • 8. Data: 2011-04-21 10:44:38
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 21 Kwi, 07:48, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:

    > masz moze dostawce desek z modrzewia syberyjskiego w naszej okolicy? Tez
    > chce zrealizowac taki taras i mam dostawce z okolic Brennej, nie ma problemu
    > z transportem, ale zastanawiam sie czy nie ma czegos blizej.

    Oo, dasz namiar? Do Brennej mam z 40km :)

> [...]
    > ziemii a dobierajac odpowiednio grubosc profili moglbym zredukowac znacznie

    Ja mam wylany caly taras betonowy grubosci ~12-14cm oparty na murach,
    a te na lawach domu. Na tym beda lezec legary. Taras ma spadek od
    domu. Pozatym same legary bym posadowil na jakichs metalowych
    ksztaltownikach zamocowanych kolkami w tej plycie (tak zeby legary nie
    lezaly na betonie tylko 2-3cm powyzej :) Wiec akurat o trwalosc
    legarow sie nie martwie.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 9. Data: 2011-04-21 12:07:18
    Od: Kadar <o...@g...com>

    U mnie jest juz czesciowo zrobiony taras z gresu. Zamierzam polaczyc
    go z drewnianym tak zeby wszystko bylo na tej samej wysokosci. Ziemia
    jest ponizej ok. 5-6 cm. Czy powinienem zebrac z 5 cm ziemi zeby
    poglebic? Zdaje sie, ze powinna byc szczelina pomiedzy podkladami a
    gruntem?

    KADAR

  • 10. Data: 2011-04-21 13:25:58
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Kadar" <o...@g...com> wrote:
> [...]
    > jest ponizej ok. 5-6 cm. Czy powinienem zebrac z 5 cm ziemi zeby
    > poglebic? Zdaje sie, ze powinna byc szczelina pomiedzy podkladami a

    Powinienes zdjac humus, polozyc na to geowlóknine, na to bloczki betonowe pod
    legary. Geowlóknine obsypujesz zwirem. Legary mocujesz do bloczków kolkami
    rozporowymi. Przemysl jednak, czy na pewno taki taras chcesz... Taras drewniany
    tani nie jest. Robocizna od 100zl/m2, deska od 150zl/m2, legary od 3500zl/m3. Do
    tego wkrety, olej, bloczki, zwir... Potem zima bedziesz to szuflowal i zamiatal,
    bo szkoda Ci bedzie tarasu kilkakrotnie drozszego niz podloga w salone, na
    którym lezy pól metra sniegu...
    Dwóch moich kolegów z biura ma taras drewniany. Kiedys, bylem podekscytowany i
    koniecznie taki chcialem. Doszedlem jednak do wniosku, ze: 1) nie stac mnie, 2)
    nie chce mi sie tego co rok, czy co dwa, odnawiac.

    --
    Bartek