  • 41. Data: 2010-10-27 22:00:38
    Temat: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ia9v07$17om$1@news2.ipartners.pl...

    > Przeszedł ale inny kolektor. Nie ten co go sprzedają na allegro. Ten z
    > allegro wogóle nie występuje w SPF. Nie rozumiesz tego?
    > To tak jakbyś oddał mały rowerek do testów a sprzedawał duży i chwalił się
    > że ten duży był testowany.

    Dla tego napisalem, ze masz prawo byc drobiazgowy. Dla mnie to ciagle
    przyklad, nie zastanawiam sie nad tym. Mozna by wyszukac inny kolektor,
    prawdopodonie bedzie mial te same rury.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2010-10-27 22:19:28
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Sama temperatura nie jest paradoksem. Zrozum że kolektor stał bez obiegu a
    > że ma mniejsze straty do otoczenia to sam się rozgrzał do sporo wyższych
    > temperatur niż płaski. Ale jak już włączysz obieg to różnice już nie będą
    > już takie duże. Przy 55K wykazałem ci że na dobrym próżniowym będzie to
    > już tylko 2% róznicy.

    To fakt. Prawde mowiac spodziewalem sie innych wynikow. W taki dzien przy
    tych temp. sadzilem, ze temp. obu kolektorow beda podobne. Roznice dwa do
    jednego po prostu mnie zdziwily i zdaje sobie sprawe, ze to zadna miara.

    > Ty nadal pisząc "dobry a nie grzeje" masz na myśli tylko te temperatury
    > które zauważyłeś przy wyłączonym obiegu?

    Tak bo gdyby teoretycznie byl jakis minimalny przeplyw to teoretycznie
    kolektor mogby cos nagrzac a plaski nie. Chodzi o calkowicie pochmurny
    dzien. Jakby zebral wiecej promieniowania niz plaski. Ciekawostka i tyle.
    Temp. tak czy tak nie byly uzytkowe. Co do reszty sie nie spieram.

    > Grzejniki panelowe pomalowane na czarno też bardzo dobrze grzeją. Pewnie
    > bym takie może i założył ale mając zamiar instalować kolektory w oogrodzie
    > nie chcę robić "wiochy" i kupiłem płaskie.

    Widuje czasem takie instalacje. Latem zepewne dziala, ale pozniej czy
    wczesniej to watpie, no ale tanie to bedzie.

    Pozdro.. TK

  • 43. Data: 2010-10-27 22:25:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > W płaskim szkło jest o grubości przeciętnie 3,8mm a w takim rurowym te
    > dwie warstwy to jakieś 2mm max więc tu się nie doszukuj niczego.

    Cos mi sie skasowalo...
    grubosc szkla rury to podobno 1,6mm, wiec bedzie podobnie jesli chodzi o
    grubosc szkla. Gorzej wydaje sie, bo szklo jest calkowicie gladkie.
    Nie wiem czy widywales inne kolektory, ale np. Hewalex ma szklo jakby matowe
    a kupe innych kolektorow ma szklenie calkowicie gladkie, wrecz mozna sie
    przejzec. Na pierwszy rzut oka wydaja sie gorsze bo czesc promieniowania
    moze byc odbita.

    Pozdro.. TK

  • 44. Data: 2010-10-28 07:04:59
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Czemu chcesz ograniczyc zasilanie podlogowki tylko do 28C? U mnie teraz
    > obliczeniowa temp. zasilania wg. krzywej to 31C. Podgrzeje troche temp. w
    > domu i spada.

    Za ciepła podłoga jest niezdrowa. Zresztą pojemność cieplna podłogi w
    stosunku do maksymalnej mocy kolektora i tak zrobi swoje i samo się
    ureguluje.
    Weźmy np. dzisiejszy dzień, teraz jest w miarę słonecznie i gdzieś w okolicy
    o stopni jeszcze bo widzę że szron z dachów i trawy jeszcze nie zszedł.
    Z każdą chwilą robi się cieplej i może dojdzie do 10stC. O takiej porze
    nalezy sądzić że delta nie przekroczy 20-25K a w tym punkcie na
    charakterystyce wychodzi sprawność 72%.
    Można więc załozyć że moich trzech kolektorów o powierzchni 5,4m2 uzyskać
    można wczesnym popołudniem około e,5kW mocy a w południe ponad 5. Wylewka ma
    dużą pojemność cieplną w stosunku do mocy kolektora więc sądzę że on i tak
    nie pierdnie wyżej niż 30stC. Do wyższych temperatur będzie ograniczał go
    czas oraz spadająca sprawność przy wzroście delty. Mogę więc śmiało założyć
    że nie potrzebny będzie nawet układ mieszający między wymiennikiem solarów a
    podłogówką.

    Marek

    > Fajny masz ten sterownik.

    W sumie to gdyby komuś nei trzeba było takich bajerów to są sporo tańsze na
    rynku. Ten ma tylko ten plus że zlicza energię, można podłączyć
    przepływomierz do dokładniejszych rozliczeń z energiino i ma możliwość
    rozbudowania o moduł ethernet oraz USB ale ethernetowy moduł kosztuje niemal
    tyle co sterownik więc dałem sobie siana.

    > Ja mam z jednej strony prosciej bo podlogowka to calkiem oddzielny obieg
    > zaczynajacy sie w kotlowni za sprzeglem hydraulicznym.\

    Ale ja też mam proste. Zaraz za kotłem jest trójnik na zasilaniu i powrocie
    do rozdziału na rozdzielacze grzejnikowe i podłogówki. Mogę sobie pozwolić
    na wyłączenie jednego albo drugiego sposobu grzania zamykając zaworami i
    nawet wodę mogę spuścić albo z wybranych grzejników albo z podłogówki bez
    konieczności zatrzymywania kotła.

    > Z drugiej strony trudniej bo mieszacz i takie tam. W sumie muszialbym
    > podejsc do tematu calkiem inaczej.

    Ja chcę to zrobić jak najmniejszym kosztem.

    Marek

  • 45. Data: 2010-10-28 07:14:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Nie wiem czy widywales inne kolektory, ale np. Hewalex ma szklo jakby
    > matowe a kupe innych kolektorow ma szklenie calkowicie gladkie, wrecz
    > mozna sie przejzec.

    To jest tzw szyba pryzmatyczna która powoduje że promieniowanie od absorbera
    ma trudniejszy sposób ucieczki z wnętrza
    Natomiast dla promieni wpadających działa jak jakies soczewki czy coś
    takiego. Podobno jest to jakiś dobry patent.

    Marek

  • 46. Data: 2010-10-28 07:29:52
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Dla tego napisalem, ze masz prawo byc drobiazgowy. Dla mnie to ciagle
    > przyklad, nie zastanawiam sie nad tym. Mozna by wyszukac inny kolektor,
    > prawdopodonie bedzie mial te same rury.

    Nie, nie o drobiazgowośc chodzi ale o nieuczciwość sprzedawcy oferującego
    kolektory Ulrich 1800/24 na allegro.
    Z przytoczonego protokołu z badań, o wskazanym na allegro numerze,
    dowiadujemy się przecież o parametrach kolektora 1800/18 a nie oferowanego
    800/24. Są to generalnei dwa rózne kolektory mimo że zbudowane są ze
    wspólnych elementów składowych. Ze wskazanego protokołu potencjalny inwestor
    dowiaduje się że w instytucie kolektor został obmierzony i przetestowany i
    podane są jego wymiary, powierzchnia czynnej apertury, przepływ glikolu,
    współczynniki sprawności, wartości uzyskanych temperatur, mocy i różne
    kreślone sa charakterystyki tego konkretnego. A już napewno faktem nie do
    zaprzeczenia jest że już na samym wstępie protokołu pisze jak byk że test
    dotyczy kolektora 1800/18.

    Gdybym był inwestorem i miał startować w jakimś przetargu albo dostałbym
    kredyt z banku gdzie wymagane by były np. badania kolektora w takim
    instytucie to realizując inwestycję w oparciu o kolektor 1800/24 miałbym
    bardzo poważne problemy z odbiorem gdyż nadzwyczajniej w świecie 1800/24
    badań tych nie przechodził. Nie mam na niego certyfikatu z tych badań i
    kropka. Nie ma dyskusji. W plecy jestem poważne kwoty tytułem kar i
    zobowiązań.

    To nie są drobiazgi! To jest poważne naciąganie klienta i w takich Niemczeh
    dawno by już ktoś zawiadomił ich odpowiednika naszego UOKiK.

    Marek

  • 47. Data: 2010-10-28 07:37:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Bo ja wiem? Wezownica ma chyba z 10L pojemnosci wiec nie tak malo.

    No to nie mało... ja mam coś około 8l a do całej instalacji wchodzi nieco
    ponad 11l glikolu. Dość mała bezwładność jak widzisz.

    > A no tego nie da sie zrobic dobrze dla wszystkich warunkow niestety. Ja
    > byc moze nie obserwowalem ukladu tak dokladnie bo praca i ogolny brak
    > czasu z rana. Z drugiej strony nie raz bylem zdziwiony relatywnie dobrymi
    > osiagami mimo tak zlych warunkow slonecznych. Spadek temp. kolektora to
    > raptem 10C mimo duzego zachmurzenia. Niestety w pelnym sloncu spodziewalem
    > sie wiecej. Tu plaskie beda nie do pobicia.

    Ano. Dlatego myślę o jednym panelu prózniowym jako kolektor dogrzewający to
    co uzyskały płaskie.

    > To prawda. Mam jednak obawy o zime i moc 50 - 200W przy niskich
    > temperaturach.

    Mam zdjęcia z dni w których na zewnątrz było -15 stopni nawet a kolektor
    rozgrzewał się przy pełnym słońcu do 40stC bez najmniejszych problemów. Toż
    to mamy te 55K w tym układzie.

    Marek

  • 48. Data: 2010-10-28 17:24:31
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Za ciepła podłoga jest niezdrowa.

    Za ciepla podloga tak, ale to nie jest rownoznaczne z temp. zasilania. Ona
    przeciez caly czas oddaje cieplo i zwykle ma znacznie nizsza temp. Nawet do
    obliczen przyjmuje sie 45C zasilania, wiec mozesz byc spokojny.

    > czas oraz spadająca sprawność przy wzroście delty. Mogę więc śmiało
    > założyć że nie potrzebny będzie nawet układ mieszający między wymiennikiem
    > solarów a podłogówką.

    Tak tez podejzewam.

    > Ja chcę to zrobić jak najmniejszym kosztem.

    A no to oczywiste.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2010-10-28 17:33:23
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > ponad 11l glikolu. Dość mała bezwładność jak widzisz.

    > Ano. Dlatego myślę o jednym panelu prózniowym jako kolektor dogrzewający

    Robie testy takiego rozwiazania. Dwa kolektory plaskie i jeden prozniowy,
    ten z tych dziadowskich. Zostalo mi jeszcze spiac do kupy kolektor
    prozniowy, moze w sobote sie z tym obrobie, na razie nie mam czasu i slonca
    nie za wiele.
    Przy okazji, kupilem cienka tasme alu z klejem do owiniecia otuliny.
    Sprawdza sie rewelacyjnie. Na dachach w wiekszosci stercza gole otuliny. Nic
    ludzie nie mysla. No i rzecz jasna na dluzszych odczinkach czego wcale nie
    tak malo w okolicy lepiej dolozyc druga warstwe otuliny, nawet teh
    chlodniczej. Rurka w rurke i calosc owinac alu. Bedzie przeciwslonecznie i
    przeciwwilgociowo.
    No i ciekawostka, jedna rura pekla w kolektorze. Nie na dlugosci, zadnego
    uszkodzenia mechanicznego, pekla w miejscu gdzie zewnetrzna rura laczy sie z
    wewnetrzna czyli w obudowie kolektora, jak odcieta nozem. Ciekawe co na to
    gwarancja...

    > Mam zdjęcia z dni w których na zewnątrz było -15 stopni nawet a kolektor
    > rozgrzewał się przy pełnym słońcu do 40stC bez najmniejszych problemów.
    > Toż to mamy te 55K w tym układzie.

    Czyli nie jest zle.

    Pozdro.. TK

  • 50. Data: 2010-10-28 17:35:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > To nie są drobiazgi! To jest poważne naciąganie klienta i w takich
    > Niemczeh dawno by już ktoś zawiadomił ich odpowiednika naszego UOKiK.

    Nie ma co dyskutowac.

    Pozdro.. TK