  • 51. Data: 2013-03-20 17:17:49
    Temat: Re: Tsunami cenowe nadciaga - z dedykacją dla Ergiego, zwolennika ustawy śmieciowej
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    news:kicl6k$jp6$1@node1.news.atman.pl...
    Czesc ;-)
    > dziura już jest i zabicie polityków i konfiskata ich majątków niewiele zmieni (poza
    dobrym
    > przykładem) dalej będzie dziura do zasypania (może trochę mniejsza) i otwarte
    pytanie czyimi
    > pieniędzmi ją zasypać.

    Ergie, historia sie powtarza nty raz, tragedii nie bedzie,
    bankrutowala Islandia, Grecja, Portugalia, regularnie co
    dwa lata bankrutuje USA, swiat sie nie zawalil i nikt nikogo
    z tej okazji nie okrada.
    Nie nasz biznes jak sobie poradzi Cypr, mysle ze mieszkancy
    Niemiec czy Europy Zach. w pore wycofali depozytu
    a leszczy i Rosjan probowano oskubac na 10% ich wkladow.

    Nie ma zadnego uzasadanienia to co sprobowano
    zrobic na Cyprze to byl zwykly wałek.

    pozdrawiam
    Adams

  • 52. Data: 2013-03-20 21:33:11
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" napisał w wiadomości grup

    > Nie usprawiedliwiam, według mnie też prawo własności powinno być
    > najważniejszym prawem, ale tej własności już nie ma. "Nie mamy pańskiego
    > płaszcza i co nam pan zrobisz?". Tych pieniędzy już nie ma jest dziura,
    > więc dyskusja na teraz na temat czy komuś zabrać jest o kilka lat za
    > późno. Skoro tych pieniędzy już nie ma to wiadomo że komuś trzeba zabrać.
    > Otwartym pozostaje tylko pytanie komu?

    Mam wrazenie, ze wcale nie wykorzystano wszystkich mozliwosci. Rzecz rozbija
    sie raptem o 10 miliardow, podczas gdy inne kraje dostaly grubo ponad 200.
    Nie rozumiem tez skad taka presja czasowa. Dziury nie trzeba zasypac w
    jednej chwili. Po to podobno sa budzety ratunkowe by nie trzeba bylo
    zasypywac dziury banknotami w jednej chwili. Pieniadze w ramach pomocy
    przeciez nie sa darowane, a pozyczane. Pozyczka ma uratowac kraj przed
    bankructwem i rozciagnac w czasie splate zobowiazan, po wprowadzeniu
    jakiegos planu/reform.

    > To że winnych tej sytuacji trzeba osądzić to nie podlega dyskusji i w
    > żaden sposób nie bronię rządzących - oni są winni, ale ich majątki to za
    > mało by zasypać dziurę w budżecie. Przyjmijmy na chwilę że na Cyprze
    > dobrze działa demokracja bezpośrednia (mało obywateli więc jest to
    > wykonalne) i pojawia się referendum z następującym pytaniem jak zasypać
    > dziurę budżetową:
    > A. Nie robić nic i ogłosić bankructwo
    > B. Podnieść VAT i PIT do 30%
    > C. Wprowadzić podatek od lokat powyżej 100 tys. w wysokości 9%

    Trudno o kraj z calkowicie zbilansowanym budzetem. Jakos nikt nie robil z
    tego problemu przez tyle lat. Sa instytucje typu MFW, ktore sa powolane do
    tego by do bankructwa nie dopuszczac. Wcale nie trzeba narazac niemal
    jedynej galezi gospodarki kraju. Ta decyzja sprawia, ze bedzie bardzo trudno
    odzyskac zaufanie do europejskiego kraju jako enklawy kapitalu. Latanie
    dziury to jedno, a wiarygodnosc to drugie. Ta wiarygodnosc wlasnie to drugie
    dno problemu, a jesli na niej opiera sie gospodarka to naprawde trudno
    zrozumiec chocby sugestie podobnej tresci co jednoznaczny medialny przekaz
    ostatnich dni.

    > Jak myślisz za czym zagłosuje większość? Ja myślę, że za C.

    Jezeli skonczyli tylko podstawowke to jest to mozliwe.
    Sytuacje mozna porownac do np. Niemiec. Wyobraz sobie przekaz podobnej
    tresci: w celu latania dziury budzetowej podjelismy decyzje, ze do
    sprowadzonych z Chin samochodow najnizszej polki bedziemy przyklejac znaczki
    BMW i nadal bedziemy je sprzedawac w oficjalnych kanalach dystrybucyjnych
    bez zmiany polityki cenowej. Kupujcie nasze samochody.
    Tego po prostu nie robi sie ten sposob. Trudno uwierzyc w przypadek, ze
    mozna zrobic podobna glupote. Tam jest jakas orkiestra, ktora gra muzyke
    jeszcze nie do konca slyszalna.

    > Islandzkie banki splajtowały a klienci (głównie Anglicy) stracili znacznie
    > więcej niż 9%

    A w USA prezesi wyplacali sobie bajonskie premie. Skutek jest taki, ze w
    europie ciagle nie widac konca kryzysu, a Islandia zyskuje na wartosci.

    Pozdro.. TK

  • 53. Data: 2013-03-20 23:46:27
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    {Ciach}

    Dokładnie tak. Dźgnięcie trafione, ciekawe czy krowa się wykrwawi?
    A jak się wykrwawi, to mamy sprawdzoną "dzidę" :(
    Całe szczęście że mam inwestycję i kapitał się z grubsza "rozszedł" ;)
    A na serio - banki czytałem że szybciutko pozamykali. To że rząd na
    obczyźnie czeka, to jakaś kpina. Ja by już takiego rządu do kraju nie
    wpuścił (gdyby to ode mnie w jakimkolwiek stopniu zależało).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 54. Data: 2013-03-20 23:58:09
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Właśnie o to chodzi. Pieniądze stracą głównie osoby zagraniczne które
    > tam chowały swoje oszczędności przed lokalnym fiskusem. Z wyliczeń które
    > widziałem problem dotknie tylko kilkanaście procent Cypryjczyków.
    > Dlatego z punktu widzenia większości mieszkańców jest to lepsze
    > rozwiązanie niż gdyby podnieść VAT lub PIT dla wszystkich.

    A bo teraz Panie, to już po musztardzie trochę jest i dobrego dla
    wszystkich rozwiązania nie ma.
    Zastanawia mnie, czy w takim kraju nie było nikogo, kto przewidywał by
    taki przebieg wypadków? Mam na myśli nie decyzje obecne, gdy jest już
    bardzo źle, ale znacznie wcześniejsze, które doprowadziły do obecnej.
    Mieli tak głęboko wszystko i wszystkich w okrężnicy?

    Słabo jestem zorientowany w "świecie", zwyczajnie czasu na wszystko
    brakuje, ale i tak wydaje mi się, że problem cypryjski jakoś nagle
    wyskoczył. No nie da się przecież zbankrutować państwa w miesiąc!

    Miłego.
    Irek.N.

  • 55. Data: 2013-03-21 09:44:48
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Mam wrazenie, ze wcale nie wykorzystano wszystkich mozliwosci. Rzecz
    > rozbija sie raptem o 10 miliardow

    Cypr jest malutki kto i z czego miałby to potem oddać?

> [...]
    >taka presja czasowa. Dziury nie trzeba zasypac w jednej chwili. Po to
    >podobno sa budzety ratunkowe by nie trzeba bylo zasypywac dziury banknotami

    Już wszystkie "koła ratunkowe" (pożyczki z MFW i od Rosji, których nie ma z
    czego spłacać) zostały już wykorzystane. Cypr jest już bankrutem i teraz
    jest oczywiste że kto mu pożyczy kasę to już jej nie odzyska. Teraz jest
    przerzucanie gorącego kartofla w interesie UE jest by to Rosjanie stracili
    kasę a nie Niemcy czy Francuzi dopłacali ze swoich podatków tak jak do
    Grecji.

    > Pieniadze w ramach pomocy przeciez nie sa darowane, a pozyczane. Pozyczka
    > ma uratowac kraj przed bankructwem i rozciagnac w czasie splate
    > zobowiazan, po wprowadzeniu jakiegos planu/reform.

    Pożyczki już były i Cypr nie ma ich z czego spłacać. Oczywiście zasadnym
    jest pytanie dlaczego przy okazji poprzednich pożyczek nikt nie stawiał
    wymagań reformy finansów i zbilansowania budżetu, ale jakoś od Cypru nikt
    nigdy nic nie wymagał, tak samo jak od Grecji - ot po prostu jak na
    budowie - kompletny brak nadzoru :-)

    > Trudno o kraj z calkowicie zbilansowanym budzetem. Jakos nikt nie robil z
    > tego problemu przez tyle lat.

    W trakcie prosperity nikt nie pyta co będzie jutro :-)

    > Sa instytucje typu MFW, ktore sa powolane do tego by do bankructwa nie
    > dopuszczac.

    MFW już pomogło, Rosja też. Pożyczki zostały przejedzone i nie ma ich z
    czego spłacać.

    > Wcale nie trzeba narazac niemal jedynej galezi gospodarki kraju.

    Nie przesadzajmy to nie Szwajcaria. Cypr żyje głównie z firm które tam mają
    swoje siedziby także znacznie gorszym posunięciem byłoby podniesienie CIT.
    A co do innych gałęzi to nie bardzo jest co poświęcić: przemysłu tam jak na
    lekarstwo, ziemi na sprzedaż też nie za wiele.

> [...]
    > jesli na niej opiera sie gospodarka to naprawde trudno zrozumiec chocby
    > sugestie podobnej tresci co jednoznaczny medialny przekaz ostatnich dni.

    Pełna zgoda - dla Cypru wiarygodność banków powinna być najważniejsza (no
    może tuż za niskimi podatkami dla firm). Skoro zdecydowano się na taki
    drastyczny krok to znaczy, że już na prawdę mają nóż na gardle.

> [...]
    > Tego po prostu nie robi sie ten sposob. Trudno uwierzyc w przypadek, ze
    > mozna zrobic podobna glupote. Tam jest jakas orkiestra, ktora gra muzyke

    Ja Cię rozumiem - jest to zabójstwo sektora bankowego, ale czasem pacjentowi
    trzeba odciąć nogę by uratować życie. Śledzę tę sprawę od kilku tygodni
    czytając różne opinie od liberalnych do socjalistycznych i ani jeden
    dziennikarz ani ekonomista nie zaproponował żadnego innego rozwiązania.

    > A w USA prezesi wyplacali sobie bajonskie premie. Skutek jest taki, ze w
    > europie ciagle nie widac konca kryzysu, a Islandia zyskuje na wartosci.

    Poziom życia w Islandii jest obecnie mniej więcej o połowę niższy niż przed
    kryzysem. Ceny nieruchomości spadły o więcej niż połowę, zarobki o 1/3, a
    sporo osób zostało bez pracy. O ile wcześniej można było sprzedać dom/ziemię
    wyjechać o tyle teraz nie ma chętnych a jak są to za grosze. Owszem Islandia
    zyskuje na wartości, ale zanim dojdzie do poprzedniego poziomu minie wiele
    lat.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 56. Data: 2013-03-21 09:48:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Adams" napisał w wiadomości grup

    > Ergie, historia sie powtarza nty raz, tragedii nie bedzie,
    > bankrutowala Islandia, Grecja, Portugalia, regularnie co
    > dwa lata bankrutuje USA, swiat sie nie zawalil i nikt nikogo
    > z tej okazji nie okrada.

    Ani Grecja ani Portugalia nie splajtowały tylko są sztucznie podtrzymywane
    przy życiu przez UE i MFW. USA nigdy nie splajtowało splajtowały jedynie
    poszczególne banki i instytucje finansowe.

    Islandia splajtowała i ludzie (głównie Anglicy) stracili znacznie więcej niż
    9%

> [...]
    > a leszczy i Rosjan probowano oskubac na 10% ich wkladow.

    > Nie ma zadnego uzasadanienia to co sprobowano

    Oczywiście to jest wałek, ale mając na uwadze przykład Islandii (jedynego
    Państwa które splajtowało w Europie w ostatnich latach) lepszy taki wałek na
    9% niż bankructwo.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 57. Data: 2013-03-21 09:54:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości grup

    > A bo teraz Panie, to już po musztardzie trochę jest i dobrego dla
    > wszystkich rozwiązania nie ma.

    No właśnie o tym piszę. Łatwo jest krytykować że jakieś rozwiązanie jest
    złe, ale czy ktoś widzi lepsze?

> [...]
    > bardzo źle, ale znacznie wcześniejsze, które doprowadziły do obecnej.
    > Mieli tak głęboko wszystko i wszystkich w okrężnicy?

    W trakcie prosperity nikt kto wieszczy koniec nigdy nie jest wysłuchiwany.
    Gdy wszyscy żyją na kredyt to nie chcą słuchać co będzie jutro bo dziś mają
    sporo kasy do wydania :-)

    > Słabo jestem zorientowany w "świecie", zwyczajnie czasu na wszystko
    > brakuje, ale i tak wydaje mi się, że problem cypryjski jakoś nagle
    > wyskoczył. No nie da się przecież zbankrutować państwa w miesiąc!

    To Państwo ma długi od lat - do tej pory było utrzymywane przy życiu przez
    pożyczki z MFW i od Rosji. Tak samo jak teraz UE sztucznie podtrzymuje
    Grecję która według optymistycznych scenariuszy wyjdzie na prostą za 60lat.
    Jak się przez 20-30 lat spłaca poprzednie kredyty nowymi większymi to efekt
    może być tylko jeden.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 58. Data: 2013-03-21 10:28:43
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

> [...]
    życiu przez UE i
    > MFW. USA nigdy nie splajtowało splajtowały jedynie poszczególne banki i instytucje

    Eeergie. Dobrze znasz sie na budownictwie, ale o tym co wyzej to niekoniecznie.;-))))
    Klif fiskalny mowi Ci to cos ;-)

    W USA plajty sa na porzadku codziennym nie chodzi mi o banki czy instytucje.

    A czy moze pamietasz skad sie i dlaczego
    wziely sie obecne problemy europejskich bankow i rządów?

    Tylko nie pisz o rozbuchanych wydaktach budzetowych i nierobach z Grecji.

    pozdrawiam
    Adams
    PS. Temat mocno OT

  • 59. Data: 2013-03-21 10:29:35
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Cypr jest malutki kto i z czego miałby to potem oddać?

    To lepiej odciac jedyna galaz z ktorej Cypr zyje?
    Jak widac tak. Teraz moze zaproponuja im budowe jakichs kopaln czy czego
    tam...

    > Już wszystkie "koła ratunkowe" (pożyczki z MFW i od Rosji, których nie ma
    > z czego spłacać) zostały już wykorzystane.

    I to mnie wlasnie dziwi. Dostac pozyczke z MFW np. nie jest tak latwo. Musza
    byc spelnione okreslone warunki. Wyplaty w transzach po zrealizowaniu planu.
    Rezydenci pilnujacy na biezaco...
    Skoro np. MFW zatwierdzil plan, a moze wrecz go narzucil, to moze niech
    partycypuje w ryzyku? Tylko szkoda, ze to tez nasze pieniadze.

    > W trakcie prosperity nikt nie pyta co będzie jutro :-)

    Zobacz, ze i dzis budzet UE wcale sie nie bilansuje. Jakos tylko nikt nie
    powiedzial skad wziac srodki na zalatanie dziury. To robi sie ciagle i
    obawiam sie, ze tez sie zemsci.

    > Nie przesadzajmy to nie Szwajcaria. Cypr żyje głównie z firm które tam
    > mają swoje siedziby także znacznie gorszym posunięciem byłoby podniesienie
    > CIT.

    No ale w jaki sposob zyje z tych firm? Z czynszu za wynajem nieruchomosci?
    Cypr zyje z przeplywow finansowych, a to jak w morde strzelil bank.

> [...]
    > tygodni czytając różne opinie od liberalnych do socjalistycznych i ani
    > jeden dziennikarz ani ekonomista nie zaproponował żadnego innego

    Pytanie zatem, czy dobrym wyjsciem bedzie zabrac za dlugi taksowkarzowi
    samochod i kazac pracowac dalej?

> [...]
    > dom/ziemię wyjechać o tyle teraz nie ma chętnych a jak są to za grosze.
    > Owszem Islandia zyskuje na wartości, ale zanim dojdzie do poprzedniego

    No tak, ale oni zdaje sie maja to za soba, a my gdzie jestesmy i co nas
    czeka?
    Nie popieram drastycznych rozwiazan. Zreszta Islandie trudno przyrownac do
    innega kraju europejskiego. Tylko jak wytlumaczyc premie dla prezesow
    upadajacych bankow? Wyplaty premii naszych politykow i urzednikow to jak
    odbicie w lustrze tych prezesow. Patrzac na ich zadowolone twarze w TV to az
    trudno nawet co kolwiek myslec. Nad czym by sie nie zastanowic patrzac na
    ich wartosc moralna to wszedzie jest czarna dziura. Jak mozna po wzieciu 40
    tys. premii pokazac sie w TV nastepnego dnia, kiedy wszystkim sie mowi, ze
    trzeba zaciskac pasa, podnosic oplaty za smieci i opowiadac, ze emerytur to
    wielkich nie bedzie?
    Oni tam siedza tyle czasu. Dopuscili do sytuacji w ktorej teraz jestesmy,
    nie Ty czy ja i wyplacaja sobie za to premie. Czy nie lepszym rozwiazaniem
    jest scenariusz Islandzki? Tu wcale nie chodzi o nas, a o ich dobre posadki,
    a te zapewnia im polityka zachowawcza.

    Pozdro.. TK

  • 60. Data: 2013-03-21 11:05:22
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Adams" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > poszczególne banki i instytucje finansowe.

    > Eeergie. Dobrze znasz sie na budownictwie, ale o tym co wyzej to

    Było zagrożenie bankructwem ale nie zbankrutowali.

    > W USA plajty sa na porzadku codziennym nie chodzi mi o banki czy
    > instytucje.

    Oczywiście, ale samo USA nie splajtowało, a nie dyskutujemy w tym wątku o
    plajtach spółek, banków itp. tylko o plajtach państw.

    > Tylko nie pisz o rozbuchanych wydaktach budzetowych i nierobach z Grecji.

    W różnych krajach przyczyny były różne. W Islandii i na Cyprze główną
    przyczyną była słabość gospodarki opartej przede wszystkim na przepływie
    pieniędzy. W Portugalii była potężna bańka spekulacyjna na rynku
    nieruchomości i życie ponad stan za pieniądze z UE które się zmniejszyły po
    otwarciu UE na nowych członków. W Grecji wszystkiego było po trochu:
    spekulacja na rynku nieruchomości, przejedzenie środków z UE które się
    znacznie zmniejszyły po rozszerzeniu unii. Do tego kreatywna księgowość,
    która usprawiedliwiała wysokie podwyżki dla budżetówki fikcyjnym wzrostem
    gospodarczym. Do tego wszystkiego zarówno w Portugalii jak i w Grecji
    doszedł problem mniejszego wpływu z turystyki po tym jak kryzys w USA
    przestraszył część Europejczyków przed zbyt pochopnym wydawaniem kasy. W
    portugali można oglądać dziesiątki jeśli nie setki niedokończonych hoteli
    których właściciele myśleli, że liczba turystów będzie rosła w
    nieskończoność.

    Pozdrawiam
    Ergie