  • 1. Data: 2009-05-22 09:00:43
    Temat: Tynki gipsowe czy cementowe?
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Witam

    mam dylemat - jakie tynki na ściany wewnętrzne domku - gipsowe czy
    cementowe?
    Wykonawca twierdzi, że mu wszystko jedno, jakie będzie kładł, ale jego
    zdaniem lepsze cementowe, bo "oddychają", a gipsowe są bardziej ścisłe,
    mniej przepuszczające wilgoć i powietrze. Z kolei w sieci znalazłem info,
    że cementowe to raczej na ściany zewnętrzne.
    Ściany i tak będą "cekolowane", więc kwestia estetyki nie ma znaczenia.
    Boję się jednak, czy cementowe z czasem nie będą się kruszyć i odpadać. Ale
    może się mylę. Z kolei przy gipsowych boję się tego braku (ponoć)
    przepuszczalności i zawilgocenia domu.
    Pomożecie? :) Z góry dziękuję.

  • 2. Data: 2009-05-22 09:12:40
    Temat: Re: Tynki gipsowe czy cementowe?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > Boję się jednak, czy cementowe z czasem nie będą się kruszyć i odpadać.
    > Ale może się mylę. Z kolei przy gipsowych boję się tego braku (ponoć)

    Ja mam cementow-wapienne. Gipsowych nie robiłem bo wydawały mi się za
    miękkie.
    Jedyny błąd jaki zrobiłem to to że zacekolowałem(konkretnie zamegaronowałem)
    te tynki.
    Drugi raz zrobiłbym tynki cementowo wapienne gładkie i tak zostawił albo ew
    wygładził jakas gładzią wapienna(są takie w sprzedazy)
    Ew. tynki cementowo wapienne z piaskiem kwarcowym- dobrze połozone nie
    wymagaja gładzenia

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-05-22 09:54:20
    Od: Mat <m...@g...com>

    On 22 Maj, 11:12, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ew. tynki cementowo wapienne z piaskiem kwarcowym- dobrze połozone nie
    > wymagaja gładzenia

    Dokładnie takie zrobiłem - i faktycznie wyszły nadspodziewanie dobrze
    - nie wiem jeszcze czy gładź będzie aż tak perfekcyjna jak potrafi być
    przy gipsie - ale myślę że po pomalowaniu może tak być.
    Nie chciałem gipsu ze względu na higroskopijność (choć słyszałem że
    może to być zaleta) - poza tym wydawało mi się że tynk gipsowy będzie
    łatwiej ulegał dewastacji przez dzieci - ale to się okaże dopiero.
    Póki co polecam to rozwiązanie - które również okazało się tańsze.

    Pzdr
    Mat

  • 4. Data: 2009-05-22 10:05:38
    Od: f...@g...com

    Witam.
    Ja tez u siebie położyłem (tzn ekipa) tynki tradycyjne z agregatu
    zacierane na gładko.
    Zastanawiam się czy jest sens zaciągac to cekolem?(ew. większe
    niedociągnięcia)
    A tak przy okazji.. co po kolei kładziecie na taki tynk? poja
    propozycja to ;unigrunt,rzadka emulsja 1;5 woda,2 x emulsja pod
    kolor.
    Słyszałem tez coś o farbach lateksowych ale jakoś nie mam przekonania
    pozdr.

  • 5. Data: 2009-05-22 10:18:33
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > mam dylemat - jakie tynki na ściany wewnętrzne domku - gipsowe czy
    > cementowe?

    Jeśli cię stać to cementowe + gładź.

> [...]
    > mniej przepuszczające wilgoć i powietrze. Z kolei w sieci znalazłem info,
    > że cementowe to raczej na ściany zewnętrzne.

    Lobbing producentów gipsu.

> [...]
    > Boję się jednak, czy cementowe z czasem nie będą się kruszyć i odpadać.
    > Ale może się mylę. Z kolei przy gipsowych boję się tego braku (ponoć)

    Każdy tenk odpadnie jeśli będzie narażony na złe warunki - np. skraja
    wilgotność i częste przemrożenia.

  • 6. Data: 2009-05-22 12:18:53
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > Boję się jednak, czy cementowe z czasem nie będą się kruszyć i odpadać. Ale
    > może się mylę. Z kolei przy gipsowych boję się tego braku (ponoć)

    Jak Przedpiscy Ci napisali wybirz normalny, tradycyjny tynk cementowo wapienny
    lub wapienny.
    Tynk gipsowy, o czym sie nie mowi ani nie pisze, nie jest produkowany z gipsu
    jako mineralu naturalnego lecz jest to tynk syntetyczny, z ktorego produkuje
    sie tez plyty KG. Technologia pozyskiwania gipsu syntetycznego uzyskiwanego z
    instalacji odpylających w elektrowniach gwarantuje nieograniczony dostęp do
    surowca. Jest to po prostu material odpadowy, wiec powinien byc znacznie
    tanszy a tymczasem jego cena jest porownywalna z tynkiem mineralnym.
    Podejrzewam, ze wlasciwosci zdrowotne takiej sciany sa tez podejrzane... Na
    pewno przez kilka lat wydziela rozne gazy a i promieniowanie radioaktywne moze
    byc znaczne.
    Ponadto trzeba wiedziec, ze gips jako zwiazek chemiczny ma inny wspolczynnik
    rozszerzalnosci termicznej, on w czasie wiazania pecznieje powodujac
    powstawanie naprezen, ktore moga ograniczac jego wieloletnia trwalosc. A tynki
    wapienne maja te trwalosc kilkusetletnia nawet.
    Ja nie stosowalem ale dane techniczne tynku keramzytowego sa tez zachecajace;
    on ma dobre paramatry izolacyjne i tez jest materialem mineralnym, te puste
    wewnatrz kuleczki keramzytu to odmiana normalnej cegly wypalanej z naturalnego
    ilu, illitu i kaolinu, zatem materialu, ktory miliony lat spokojnie sobie w
    zlozu lezal.
    Reasumujac ja bym tez wybral tynk tradycyjny.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2009-05-22 13:26:29
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > Na
    > pewno przez kilka lat wydziela rozne gazy a i promieniowanie radioaktywne

    taaaa... po prostu mała bomba jądrowa
    ludzie, nie piszcie bredni !!

    pozdr
    p.

  • 8. Data: 2009-05-22 13:56:20
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl>

    akurat w Polsce gips naturalny występuje w takich ilościach, że jest
    *tańszy* od "syntetycznego"; ten drugi zresztą ma dość wątpliwe
    właściwości mechaniczne i najlepiej nadaje się do rekultywacji hałd
    kopalnianych i śmietnisk, do czego też jest używany.
    A co do topicu, akurat gips ma bardzo korzystne właściwości jeśli chodzi
    o mikroklimat -potrafi akumulować nadmiar wilgoci dużo lepiej niż
    jakikolwiek inny materiał budowlany. Niezły jest też tynk
    gipsowo-wapienny, bo dodatkowo przez dość długi czas działa
    bakteriobójczo. Tynk wapienny jest też dobry, ale długo schnie i trzeba
    go umieć kłaść. Cementowy i cementowo-wapienny naprawdę lepiej zachować
    na elewację. Z różnych powodów.

  • 9. Data: 2009-05-22 14:57:13
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

    On 22 Maj, 15:26, "Przemek" <e...@v...pl> wrote:

    > taaaa... po prostu mała bomba jądrowa
    > ludzie, nie piszcie bredni !!

    Jeżeli nie wierzysz sprawdz sam - normy dla producentów gipsu z
    elektrociepłowni dokładnie określają poziom izotopów radioaktywnych w
    gipsie

    pozdrawiam
    Sebastian

  • 10. Data: 2009-05-22 14:58:11
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Ja bym wybrał gipsowy - szybko się go kładzie, tworzy równą powierzchnię,
    jest akumulatorem wilgoci (buforuje zmiany wilgotności powietrza w
    pomieszczeniu). Wadą jest mała odporność mechaniczna - łatwo uszkodzić.
    Twój wykonawca nieco bredzi, ale nie miej za złe człowiekowi po 8 klasach,
    że mówi co wie, ale nie bardzo wie, co mówi ;)
    Tynki cementowo-wapienne są twarde i odporne, ale brzydsze i bardziej
    kłopotliwe w wykonaniu - nie tolerują błędów wykonania. Jak chcesz uzyskać
    elegancką powierzchnię, to musisz na nie położyć gładź gipsową :).
    Oczywiście, naturalny gips - a z niego robi się tynki, bo jest biały czyli
    nie zawiera "brudnych" domieszek - nie wydziela żadnych szkodliwych gazów,
    bo niby skąd? Promieniować też nie promieniuje, bo niby jakim cudem? Gdyby
    zaiwerał popioły, to zgoda. Ale popioły wielkopiecowe zawiera każdy cement
    - a więc jesli coś tu promieniuje, to tynk cem-wap. Jednak nie
    przykładałbym do tego faktu wielkiego znaczenia, bo to nie żużel :)

    T.