  • 1. Data: 2011-10-30 19:02:24
    Temat: UPS w kotłowni.
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Przedwczoraj uruchomiłem u znajomego UPSa 1250VA wraz z dwoma akumulatorami
    samochodowymi 12V/40Ah.
    Założeniem JEST aby UPS dawał pełnego sinusa w celu podtrzymania w zasadzie
    tylko jednej pompy 70W w obiegu płaszcza wodnego kominka z buforem ciepła.
    Wskazane było też by był na tyle mocny aby w razie potrzeby napędzić całą
    resztę kotłowni (5 pomp pracujących w zależności od potrzeby oraz
    kocioł)przez około godzinę. Sąsiad ucieszył się że da się nawet w razie
    potrzeby zagotować nim wodę w małym garnku grzałką 250W.

    Koszt:
    UPS APCSmart UPS 1250i używany - 80zł.
    Akumulatory Centra Exide 12V40Ah - 2 sztuki nówki po 160zł.
    4 sztuki klemy do podłączenia akumulatorów warte około 20zł - gratis przy
    zakupie 2szt. akumulatorów.
    1,5mb linki miedzianej 10mm2 - 18zł (trochę drogo bo w markecie kupowane)

    Razem kosztowało to 418zł

    Po pełnym naładowaniu wpierw przystąpiłem do rekalibracji UPSa w związku z
    większymi akumulatorami. Dodatkowo przeprowadziłęm kalibrację pomiaru
    obciążenia oraz napięć sieci i akumulatorów. Nie obyło się bez problemów,
    okazało się że ten ups (2 generacji) ma nieco inną listę poleceń niż UPSy 3
    generacji i nieświadom co czynię, jednym poleceniem z terminala skasowałem
    zawartość całej pamięci EEPROM UPSa w skutek czego w ułamku sekundy zdechł.
    Dopiero na drugi dzień udało mi się znaleźć w necie wsad i zaprogramować
    ponownie EEPROM. UPS odżył.

    Po tych przejściach z UPSem na drugi dzień przyszła pora na test.
    UPS trzymał pompę 70W na chodzie non stop przez 7 godzin. Po tym czasie
    sąsiad stwierdził że to wystarczy gdyż napewno w takim czasie w kominku
    zgaśnie a i też znudziło się mu dalsze czekanie. Dodatkowo pod UPSa
    podłączył więc resztę kotłowni. I tak z takim balastem UPS pociągnął jeszcze
    pół godziny.

    Marek

  • 2. Data: 2011-10-31 07:30:51
    Temat: Re: UPS w kotłowni.
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    > Akumulatory Centra Exide 12V40Ah - 2 sztuki nówki po 160zł.

    a z ciekawosci: weźcie podmiencie te akumulatory na jakies uzywane
    samochodowe kilkuletnie - bedzie duza różnica?

    generalnie - fajne info.

    b.

  • 3. Data: 2011-10-31 08:40:35
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > a z ciekawosci: weźcie podmiencie te akumulatory na jakies uzywane
    > samochodowe kilkuletnie - bedzie duza różnica?

    A i owszem była taka próba na samym początku żeby podjąć decyzję o
    sensowności zakupu nowych. Wyjęliśmy dwa różne akumulatory z corsy oraz z
    Audi. Przy czym podwójnie słabym punktem był ten z corsy gdyż mniejszej
    pojemności oraz już mocno wyeksploatowany - w zimie często nie odpalał i
    sąsiad latał do mnie po łądowarkę. Test przeprowadziliśmy bez wstępnego ich
    ładowania w UPSie. Pompka kręciła się na nich ponad 4 godziny po czym sąsiad
    stwierdził że to i tak wystarczy znudził dalszym czekaniem i po wypiciu
    ostatniego drinka poszliśmy spać. Wychodzi więc że akumulator samochodowy za
    40-50% ceny żelowego odpowiednika nadaje się zupełnie. Warunki w kotłowni są
    dla niego idealne, brak mrozu, wstrząsów więc sporo problemów w
    eksploatacji odpada.
    To że ktoś napisze o ilości cykli to nie do końca prawda. róznica 600cykli a
    700 cykli przy tej różnicy ceny oraz odporności na duże prądy jest
    porażająca. Druga sprawa, akumulator żelowy przeważnie jako nieodpowiedni do
    dużych prądów szybciej się sypie (degradacja masy czynnej) niż odporny na
    wielkie prądy akumulator samochodowy.

    Marek

  • 4. Data: 2011-10-31 17:52:05
    Temat: Re: UPS w kot?owni.
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 30-10-2011 o 20:02:24 4CX250 <t...@p...3onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Koszt:
    > UPS APCSmart UPS 1250i u?ywany - 80z?.
    > Akumulatory Centra Exide 12V40Ah - 2 sztuki nówki po 160z?.
    > 4 sztuki klemy do pod??czenia akumulatorów warte oko?o 20z? - gratis przy
    > zakupie 2szt. akumulatorów.
    > 1,5mb linki miedzianej 10mm2 - 18z? (troche drogo bo w markecie kupowane)
    >
    > Razem kosztowa?o to 418z?
    >
    > Po pe?nym na?adowaniu wpierw przyst?pi?em do rekalibracji UPSa w zwi?zku
    > wiekszymi akumulatorami. Dodatkowo przeprowadzi?em kalibracje pomiaru
    > obci??enia oraz napieae sieci i akumulatorów.

    A zdradzisz gdzie to znalazłeś dla apc?
    No i wsad do pamięci :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-10-31 19:08:03
    Temat: Re: UPS w kot3owni.
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    Dnia 30-10-2011 o 20:02:24 4CX250 <t...@p...3onet.pl> napisał(a):

    >A zdradzisz gdzie to znalazłeś dla apc?

    Jeśli chodzi o kalibrację to ja to robię to w trybie terminalowym, można
    oczywiście ściągać jakieś APCUPSD czy inne rosyjskie wynalazki ale po co
    jeżeli w trybie terminalowym można wszystko zrobić. Najpierw trzeba zrobić
    sobie kabelek RS232 PC-UPSi połączyć się hyperterminalem 2400, 8, N, 1.

    Trzeba wiedzieć że smarty drugiej generacji aby wejść w tryb kalibracji
    napięć i mocy to trzeba zewrzeć najpierw rezystor który jest między nóżką 7
    a masą przetwornika ADC0838, wtedy wydając polecenie "C" (wystarczy nacisnąć
    "C") powinien pokazać temperaturę 0stC. Uważaj, duże i małe litery mają
    różne znaczenie.
    Każde wydanie polecenia to tylko jedno naciśnięcie jakiegoś klawisza.
    Są klawisze które tylko powodują że UPS pochwali się wartością ale są i
    takie które powodują najpierw zmianę wartości z jednoczesnym wyświetleniem
    nowej aktualnej.
    Generalnie we wszystkich smartach kalibracja napięć i mocy polega na tym że
    to ty musisz zmierzyć jakimś dobrym miernikiem napięcia i moc a nastpnie
    niejako "pokazać" UPSowi "patrz, to jest napięcie 230,5V" albo "patrz to
    jest napięcie baterii 27,4V" Te wartości są wartościami odniesienia dla
    UPSa.
    Często ludzie myślą że zmniejszenie napięcia ładowania akumulatora da się
    wykonać poleceniem. Nic bardziej mylnego, napięcie ładowania będzie ZAWSZE
    takie samo gdyż wynika ono z elektroniki a nie programowej strony a tylko
    informacja o wartości tego napięcia będzie nam podawana. Np. Możemy
    spowodować że napięcie na baterii będzie wynosiło 27V a UPS będzie
    wyświetlał wartość 1,5V.
    Żeby cię nie kusiło nacisnąć klawisza "+" bo to polecenie w smartach 2
    generacji kasuje EEPROM. Odpowiednikiem tego niebezpiecznego polecenia w
    smartach 3 generacji (np. SMART 1400) jest polecenie "ctrl Y"

    Zworka jest, terminal uruchomiony no to do dzieła:

    A- Zawsze najpierw po połączeniu się terminalem wydajesz to polecenie, UPS
    odpowiada "OK".

    następnie

    a- zmienia zawartość rejestru "napięcie sieci przy pracy z sieci" i poda
    nową wartość napięcia ale w HEX z przetwornika AD. Tym poleceniem każdy krok
    to jakaś wartość napięcia w rozdzielczości 8 bitowej.
    L- odczytasz "nauczone" napięcie sieci na wejściu UPSa w Voltach.
    O- odczytasz napięcie w Voltach na wyjściu UPSa. Przy przekroczeniu dolnej
    lub górnej granicy dopuszczalnej poleceniem "a" UPS przejdzie w tryb
    bateryjny więc się nie zdziw, dalsze odczytanie napięcia poleceniem O nic
    nie będzie dawać, gdyż będzie to napięcie wyjściowe UPSa a nie sieci.
    Poleceniem L nadal będziesz mógł sprawdzić napięcie sieci.

    b-jak wyżej a lecz obciążenie w HEX
    P- odczytasz dziesiętną wartość "obciążenie UPSa w %"

    d-jak wyżej lecz HEX napięcie baterii
    B- aktualne napięcie baterii akumulatorówi w Voltach

    0- jak wyżej czas podtrzymania baterii. Ten rejestr ulega zmianie przy
    każdej kalibracji po włożeniu nowego akumulatora lub w miarę eksploatacji
    przy kalibracjach okresowych.
    j-czas podtrzymania UPSa dla aktualnej baterii w minutach.

    l-dolne napiecie przejscia

    f - czestotliwość przy pracy z baterii
    F- aktualna czestotliwość z sieci

    C- Temperatura wewnątrz UPSa

    D- KALIBRACJA START. Musisz obciążyć UPSa najlepiej żarówką o mocy 30-60%
    mocy UPSa. Jeżeli UPS 1250VA to jego maks moc czynna to około 950W więc może
    to być halogen 400W. Kalibrację wykonujesz na w pełni naładowanym
    akumulatorze, najlepiej się upewnić że zakończony jest proces ładowania albo
    pomiarem prądu ładowania albo po około 48 godzinach (tak dla pewności) Aż do
    czasu gdu UPS nie skończy kalibracji niczego nie zmieniasz nie dotykasz nie
    naciskasz. Zwora z rezystora przy ADC podczas kalibracji ma być zdjęta.

    W UPSach 3 generacji nie zakłada się żadnej zworki, lecz po nawiązaniu
    połączeniau z UPSem poleceniem "A" należy w odstępie 1,5-3s wydać dwa
    polecenia "1". UPS powinien odpowiedzieć "PROG". Próbować do skutku, jeśli
    się na 100% nie da to najprawdopodobnie mamy do czynienia z 2 generacją,
    wtedy zworka. Wyjście z trybu programowania w 3gen to polecenie "R", ups
    odpowie "BYE". Lista poleceń w 3gen jest nieco inna i inaczej też zmienia
    się wartości rejestrów, przyciskami klawiszami "shift +" "shift -"
    Nie będę się rozpisywał o 3 generacji bo dość dobrze jest opisana w linku
    poniżej, nie ma tam tylko opisanych dokładnie poleceń smart 2 generacji, ale
    za to jest mowa o zworce i paru innych rzeczach jak ustawianie
    potencjometrów (w zakładce 1G-2G)
    Na procesorze w UPSie jest napisane 2Gen lub 3Gen.

    Jest jeszcze sporo różnych innych opcji i takich niuansów jak zmiana daty
    baterii czy innych dupereli mniej ważnych, będziesz chciał to albo
    wykorzystasz wiedzę z poniższego linku a jak nie to pytaj mnie. Mam za soba
    kalibrację kilku smartów 1400, 700, 400 oraz 1250.

    Wszystko na temat znajdziesz więc tu:
    http://www.saprjkin.narod.ru/UPS_SMART.htm

    Wsady pamięci do wielu wielu UPSów są tu: http://www.upsclub.org/eeprom/
    Musisz pamiętać że to co jest w plikach należy przed zaprogramowaniem
    EEPROMA dokonać tzw. swapu bajtów. Czyli w całym obrazie EEPROMA przed
    zaprogramowaniem za pomocą jakiegoś edytora HEX pozamieniać bajty 1 z 2, 3 z
    4, 5 z 6 itd... Ewentualnie lepiej jest użyć programatora i programu które
    mają opcję Swap Byte i zrobią to za ciebie.

    Powodzenia

    Marek

  • 6. Data: 2011-10-31 21:34:15
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Wielkie dzięki, nie bardzo łapie o co chodzi z tym swapowaniem bajtów,
    kostki eeprom są 8 bitowe, zgadza się? zgadza :)
    a liczby zapisane w nich 8 czy 16 bitowe?

    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2011-10-31 22:10:30
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    >Wielkie dzięki, nie bardzo łapie o co chodzi z tym swapowaniem bajtów,
    >kostki eeprom są 8 bitowe, zgadza się? zgadza :)
    >a liczby zapisane w nich 8 czy 16 bitowe?

    Są 8 bitowe.

    Przykład:
    W pliku HEX, podglądając go możesz zobaczyć taką kolejność 4 bajtów:

    0000 EE 3F C7 24

    Musisz więc zamienić tak bajty aby uzyskać:

    0000 3F EE 24 C7

    Z tym że tak szczerze to ci powiem coś czego nie napisałem wcześniej. Ja
    korzystam z trywialnego programatora pamięci 93C46. Kostka jest oczywiście
    wylutowana z płyty UPSa (znajduje się pod procesorem który jest w
    podstawce) i jest wprost podłączana pod LPT1. "Programator" to po prostu
    wtyk DB25 5 cm odcinki przewodów oraz podstawka DIL8. Zasilanie kostki na
    czas programowania pobieram z 5V zasilacza komputera w którym programuję.
    Pamiętaj, taski programator wymaga minimalnej długości przewodów, inaczej
    będą spore przekłamania.
    Użyłem do tego programu z tej strony http://www.apc-fix.com/ jest tam też
    "schemat" tego programatora. Ten program wymaga własnie wcześniejszego
    swapowania bajtów, ale działa. W zasadzie to mi sam autor tego programu z
    tej strony polecił ten programator jako pewny i sprawdzony.
    Mam też inny programator który od dawna używam do atmeli z ISP AVR oraz
    starszych AT89S52 który współpracuje z PonyProg ale nim nie próbowałem mimo
    że sam PonyProg obsługuije pamięci 9346 i podobne.

    Marek

  • 8. Data: 2011-11-01 09:16:20
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 31-10-2011 o 23:10:30 4CX250 <t...@p...3onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > oczywi?cie
    > wylutowana z p?yty UPSa (znajduje sie pod procesorem który jest w
    > podstawce) i jest wprost pod??czana pod LPT1. "Programator" to po prostu
    > wtyk DB25 5 cm odcinki przewodów oraz podstawka DIL8. Zasilanie kostki na
    > czas programowania pobieram z 5V zasilacza komputera w którym programuje.
    > Pamietaj, taski programator wymaga minimalnej d?ugo?ci przewodów, inaczej
    > bed? spore przek?amania.
    > U?y?em do tego programu z tej strony http://www.apc-fix.com/ jest tam te?
    > "schemat" tego programatora. Ten program wymaga w?asnie wcze?niejszego

    Ciekawostka ten programator :) ale przy zwykłym będzie to pewnie zbędne.
    Poczytałem i ściągłem zcałą stronę bo cenna :)
    Sam mam dwa ups-y rackowe Smarty 2,2kw kupione kiedyś za bezcen na allegro,
    jeden już mi działa podłączony do 4 aku żelowych 38Ah każdy.
    Tak myślałem nad jakąś kalibracją tego ale chyba dam sobie spokój,
    nie mam tyle czasu na zabawę.
    Poza tym jak widze to ustawia się tylko napięcie ładowania, ogranicznika
    prądu
    nie ma, albo jest na stałe ustawiony. Dlatego dam sobie z tym spokój,
    bardziej mnie interesuje zdalne sterowanie ups-a i odczyt jego stanu.
    Dzięki wielkie za fajną stronę i kupę informacji.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2011-11-02 09:36:15
    Temat: [OT] Re: UPS w kotłowni.
    Od: "Kowal" <s...@n...pl>

    > Założeniem JEST aby UPS dawał pełnego sinusa w celu podtrzymania w
    > zasadzie tylko jednej pompy 70W w obiegu płaszcza wodnego kominka z
    > buforem ciepła.

    Nie wiem, to pytam

    Czy dla silników potrzebny jest sinus czy zalecany?

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-11-02 11:31:01
    Temat: Re: [OT] Re: UPS w kotłowni.
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 02 Nov 2011 10:36:15 +0100, Kowal napisał(a):

    > Nie wiem, to pytam
    >
    > Czy dla silników potrzebny jest sinus czy zalecany?
    Jeżeli ta pompa z falownikiem, to nie musi, jeżeli na sztywno do sieci,
    to musi.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski