  • 41. Data: 2009-10-28 21:29:41
    Temat: Re: Ukladam welne
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    news:1f7cc142-6f46-4c87-8791-c4b3bbaa1477@h14g2000pr
    i.googlegroups.com...
    On 28 Paź, 14:45, Dy <d...@m...com.pl> wrote:
    > Adam Sz.

    ownloadItem&g2_it...

    >Coprawda jeszcze ~60 kabli wisi i czeka
    >na podlaczenie do PLC ale juz widze, ze bedzie podobnie - na koniec
    >nie omieszkam cyknac fotek ;)

    Powiedz jaki planujesz PLC i co ma robić
    Ja jestem w miarę na bieżąco z Siemensem, ale to wyjdzie dość drogo, mimo że
    mógłbym kupić ze sporym upustem.
    Na pewno są tańsze systemy ale jakoś nie mam rozeznania

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 42. Data: 2009-10-28 22:01:31
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Paź, 22:29, "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>
    wrote:

    > Powiedz jaki planujesz PLC i co ma robić

    Moj PLC lezy wlasnie obok laptopa na biurku podlaczony do LANu i
    gotowy do zabawy :-) Ostatecznie po wielu tygodniach namyslow wybralem
    FATEKa (http://www.fatek.com.pl) - dokladnie model FBs-60MCUTJ ->
    http://www.multiprojekt.pl/artykul.php/artykul.45 plus dwa moduly po
    24 wyjscia, jeden modul 24 wejscia no i dodatkowo port ethernet. Bede
    jeszcze musial w przyszlosci dokupic pare wejsc analogowych do pomiaru
    temperatur :) W sumie wiec mam 60 wejsc i 72 wyjscia cyfrowe, a sam
    sterownik jest fajniutki, ma kalendarz z zegarem, darmowy soft do
    programowania na drabinkach i mozliwosc komunikacji po tcp/ip w
    protokole modbus :) Mozna jeszcze dokupic modul GSM i glosowy ale mi
    to niepotrzebne - bede mial (wlasciwie to juz dziala na budowie od
    paru miesiecy) oddzielny modulik GSM z mozliwoscia podsluchiwania,
    zdalnego sterowania urzadzeniami (podepnie sie pod wejscia fateka:)
    etc.

    > Ja jestem w miarę na bieżąco z Siemensem, ale to wyjdzie dość drogo, mimo że
    > mógłbym kupić ze sporym upustem.
    > Na pewno są tańsze systemy ale jakoś nie mam rozeznania

    Siemens na pewno bedzie duzo drozszy. Ja za moj komplet zaplacilem 3k
    pln bez paru dyszek :)

    Co bedzie u mnie robil ? Poki co same podstawy, tj:

    1. Sterowanie oswietleniem:
    - sceny swietlne w salonie (mam tam 9 oddzielnych punktow
    swietlnych...)
    - wylaczanie jednym klawiszem z sypialni i przy wyjsciu z domu
    oswietlenia w calym domu
    - przytrzymanie na ~1 sek dowolnego klawisza w danym pomieszczeniu =
    wylaczenie oswietlenia calego pomieszczenia
    - przytrzymanie na ~0,3 sek (to sie jeszcze wypraktykuje) -
    wylaczenie pojedynczego punktu swietlnego
    - w razie zaniku pradu - po jego przywroceniu ... to jeszcze
    koncepcja ... wlacza sie na pare minut swiatla "dyzurne" (jakies male
    kinkiety) i np. w czasie 1 czy 2 minut bedziemy mogli kliknac dowolny
    klawisz i wlaczyc wszystkie swiatla tak jak przed zanikiem pradu. Jak
    nie klikniemy to po paru minutach wylacza sie wszystkie swiatla
    (znaczy ze np. wyszlismy z domu).
    - czujki ruchu (te od alarmu) po wykryciu ruchu w korytarzach w nocy -
    wlacza w nich swiatlo - chce tu zastosowac sciemniacz i swiatla beda
    sie wlaczac lagodnie

    2. Symulacja obecnosci domownikow - jako ze jest zegar / kalendarz, a
    takze bedzie czujka na zew. od oswietlenia - po wlaczeniu alarmu
    (oddzielny modul - prawdopodobnie satelowski) zaczniemy symulowac
    obecnosc wlaczajac / wylaczajac oswietlenie w odpowiedniej
    kolejnosci , czasie etc.

    3. Kombinuje czy nie zalozyc sobie czujnikow zalania w lazienkach +
    kotlowni i nie dolozyc na wode elektrozaworu. Ten zamykalby dodatkowo
    glowny doplyw jezeli nie bedzie nas w domu (alarm uzbrojony).

    4. Nie pamietam - mam wiele pomyslow (ale zadnego nie zapisuje, a mam
    skleroze;) i z pewnoscia wiekszosc zrealizuje bo mam zapas kabli w
    kazdym pokoju.

    Punkty 1 i 2 moge zrobic na przyslowiowe "juz". Nie potrzebuje nic
    dodatkowego, a oprogramowac sterownik zeby to dzialalo to 1-2h
    pracy :)

    BTW.

    Dy i inni ktorzy czekali na fotki zeby sobie poogladac lub skrytykowac
    - moja podlogowka na parterze:

    http://szyna.civ.pl/gallery2/main.php?g2_itemId=1844

    Przed zalaniem doszly jeszcze peszle na wszystkie rurki w kazdym progu
    no i na dylatacjach w pokojach - tu jeszcze ich nie widac :) I jakos
    mi sie rece trzesly (chyba z zimna) bo wiekszosc fotek wyszla jakas
    rozmazana ;(
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 43. Data: 2009-10-28 22:06:26
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Paź, 23:01, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > 4. Nie pamietam - mam wiele pomyslow (ale zadnego nie zapisuje, a mam

    Zapomnialem o drugiej po oswietleniu najwazniejszej sprawie -
    sterowanie wentylacja! Bedzie na pewno rekuperator z wentylatorami
    EBM, ktorymi steruje sie przez PWM - tutaj to bajeczka bo jest funkcja
    PWM ktora mozna w kazdym momencie wywolac i sterowac tym predkoscia
    wentylow. Podepnie sie czujniki wilgotnosci w kuchni / lazienkach,
    dodatkowo reczna "wajha" do kilku biegow (wystarcza 3 na dobra
    sprawe).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2009-10-28 23:52:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości

    > "Maniek4" <b...@w...pl> wrote in message

    > dawaj foty :-)

    Prawde mowiac nie chce mi sie. Zreszta co tu fotowac, to welna tylko miedzy
    krokwiami. Bez upychania, bez szczelin miedzy krokwiami i z wiatroizolacja
    za Twoja rada. :-)

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2009-10-29 00:33:53
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Zupelnie bezstronnie te technologie polecam.

    Jak zwykle z ciekawoscia i coraz wieksza nie wiem czemu rzadkoscia
    przeczytalem Twoj post. Niestety dach juz mam tradycyjny i nici z hameryki.
    :-) Ale jedna dniowka na ocieplenie calosci to bardzo optymistyczny
    rezultat, bardzo naprawde.

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2009-10-29 06:48:47
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 28 Paź, 23:01, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > FATEKa (http://www.fatek.com.pl) - dokladnie model FBs-60MCUTJ
    ->http://www.multiprojekt.pl/artykul.php/artykul.45p
    lus dwa
    <ciach/>
    > Ja za moj komplet zaplacilem 3k
    > pln bez paru dyszek :)

    Coś dużo mi się to wydaje ... Chyba da sie sklecić PLC za dużo
    mniejszą kwotę.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 47. Data: 2009-10-29 06:55:25
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Adam Szendzielorz pisze:

> [...]
    > sterownik jest fajniutki, ma kalendarz z zegarem, darmowy soft do
    > programowania na drabinkach i mozliwosc komunikacji po tcp/ip w
    Jeszcze jakiś panel operatorski by Ci się przydał, albo jakaś SCADA :)

    > Siemens na pewno bedzie duzo drozszy. Ja za moj komplet zaplacilem 3k
    > pln bez paru dyszek :)

    Faktycznie sporo tańsze od Siemens

    > Co bedzie u mnie robil ? Poki co same podstawy, tj:
    >
    > 1. Sterowanie oswietleniem:
    Może i ładne, ale mnie budowa chyba zbytnio zczyści finansowo (wolę
    mniejszy niż większy kredyt) żeby pójść w mojej opinie trochę bajer.
    Nawet nie wiem jak wyszukane będę miał oświetlenie (co żona wymyśli). Ja
    chcę żeby było jasno, one będzie chciała jakieś bajerki tylko nie może
    sobie tego domu wyobrazić

> [...]
    > (oddzielny modul - prawdopodobnie satelowski) zaczniemy symulowac
    > obecnosc wlaczajac / wylaczajac oswietlenie w odpowiedniej
    Dobre dobre

    > 3. Kombinuje czy nie zalozyc sobie czujnikow zalania w lazienkach +
    > kotlowni i nie dolozyc na wode elektrozaworu. Ten zamykalby dodatkowo
    > glowny doplyw jezeli nie bedzie nas w domu (alarm uzbrojony).
    Można z tym kombinować, a ten elektrozawór tylko w razie zalania. Ja z
    braku czasu czasem pralkę zostawiam uzbrajamy alarm i idziemy po zakupy.

    > 4. Nie pamietam - mam wiele pomyslow (ale zadnego nie zapisuje, a mam
    > skleroze;) i z pewnoscia wiekszosc zrealizuje bo mam zapas kabli w
    > kazdym pokoju.

    Pisałeś o wentylacji. No ja właśnie bym myślał ogólnie o HVAC, a tutaj
    głównie drogie moduły analogowe.

    Dzięki za podpowiedź
    Mam kilka zimowych miesięcy na zastanawianie się. Na razie siwieje z
    powodu pogody i harmonogramu.

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 48. Data: 2009-10-29 07:37:36
    Temat: PLC w domu Było: Ukladam welne
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    lus dwa
    > <ciach/>
    >
    > Coś dużo mi się to wydaje ... Chyba da sie sklecić PLC za dużo

    Czekam z zainteresowaniem na jakieś konkrety ?
    Nie mówię że się nie da, ale przyznaje że ja mam w temacie PLC klapki na
    oczy (zawodowo buduje systemy ze sprzętem PLC za kilka- do kilkuset
    tysięcy złotych). Ale firma póki nie jest przyparta do muru lecimy na
    Siemensie, a to do domu jest zdecydowanie za drogie (a to co zostaje po
    przedsięwzięciu oddaje do magazynu)

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 49. Data: 2009-10-29 08:08:09
    Temat: Re: PLC w domu Było: Ukladam welne
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 29 Paź, 08:37, Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>
    wrote:

    ->http://www.multiprojekt.pl/artykul.php/artykul.45p
    lusdwa

    > Czekam z zainteresowaniem na jakieś konkrety ?

    Na razie to tylko moje wewnętrzne przekonanie. Nie miałem na razie
    czasu przyjąć nawet wstępnej koncepcji, choć na wiosnę pewnie prace
    ruszą.
    ;-)

    Myślałem o wykorzystaniu jakiegoś sterownika jednoukładowego. Ale jak
    mi się nie będzie chciało to jakiś gotowy moduł. Może coś z tych co na
    szybko wygooglałem w eternicie:
    http://www.allegro.pl/item748841264_plc_wago_750_842
    _moduly_wej_wyj.html
    http://www.plcs.pl/index.php?d=sklep&f=wiecej&katego
    ria=7&ida=67&podkategoria=%|28|%

> [...]
    > tysięcy złotych). Ale firma póki nie jest przyparta do muru lecimy na
    > Siemensie, a to do domu jest zdecydowanie za drogie (a to co zostaje po

    Cóż, w Twoim przypadku zaleta Siemensa jest taka że go dobrze znasz.
    Ja na razie nie mam takich ograniczeń...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 50. Data: 2009-10-29 08:31:14
    Od: Bartosz Augustyniak <ogest@toya_usunto.net.pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    >
    > Myślałem o wykorzystaniu jakiegoś sterownika jednoukładowego. Ale jak
    > mi się nie będzie chciało to jakiś gotowy moduł. Może coś z tych co na
    No tutaj pochodzenie trochę nie pewne (ktoś po demontażu nie odniósł do
    magazynu :) ), no i poza tym bez rewelacji 550 zł za 12DI/8DO.
    Nie mam przy sobie cennika Wago I/O (jestem na zwolnieniu) ale te
    "listki" z wejściami nie były jakoś powalająco tanie (nawet dla
    "siemensowca")
    > http://www.plcs.pl/index.php?d=sklep&f=wiecej&katego
    ria=7&ida=67&podkategoria=%|28|%
    A to w zasadzie nie jest PLC tylko przekaźnik programowalny

    > Cóż, w Twoim przypadku zaleta Siemensa jest taka że go dobrze znasz.
    Sprzęt bardzo dobrze, z programowaniem trochę gorzej (bo to nie moja
    działka, ale miałem kilka epizodów), ale takie proste programy do domu,
    to 2-3 grille i chłopaki z pracy by napisali :), albo bym się doszkolił

    > Ja na razie nie mam takich ograniczeń...
    > ;-)
    Czyli nie masz takich klapek na oczach jak ja

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź