  • 21. Data: 2015-05-13 12:14:02
    Temat: Re: Ustawa śmieciowa
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:107arajh2uvcg$....@m...org...

> [...]
    > szwagrem, który też, jak Ty, ma 1W mury, 130m2, grzeje ekosyfem i płaci
    > zajefajnie mało, bo 1500 zł. ;)) Dlatego on też buduje 1W i też zamontuje
    > ekosyf. W końcu co to za problem dorzucić paliwo i wyczyścić piec raz w
    > tygodniu... Styropianu na ścianę nie położy, bo mieszkał w mieszkaniu
    > obłożonym styropianem i mu grzyb wychodził na ścianach -- taki to
    > niekorzystny mikroklimat robi ten styropian na elewacji... ;P Że
    > wentylacja
    > była po prostu ewidentnie uwalona, to już mało istotne.

    Na fanatyków albo ludzi co się czegoś nasłuchali albo naczytali nie ma rady.
    Ja jak wielokrotnie pisałem wybrałem taką technologię ze względu na
    samodzielną budowę. W _moim_ przypadku w ten sposób wyszło na tyle taniej że
    dodatkowy styropian długo by się zwracał.

    > Swoją drogą, nie ma problemów z 1W z YT?

    Żadnych. A jakie miałyby być?
    Szczerze powiedziawszy jest lepiej niż się spodziewałem. Śledząc inne budowy
    w tej technologii i słuchając kierownika byłem przygotowany na to że mogą
    pojawić się jakieś rysy bo BK na klej jest bardzo sztywny i znacznie mniej
    błędów wybacza niż ceramika na tradycyjną zaprawę. Tym bardziej że ja mam od
    razu bezpośrednio na ścianę gładź bez tynków wewnętrznych. I w całym domu
    pojawiła się tylko jedna rusa o długości poniżej 10 cm w narożniku pod
    którymś oknem. Dalej na pewno nie urośnie bo poniżej jest zbrojenie
    (technologia murowania z BK wymaga "zbrojenia"* jedną warstwę poniżej
    każdego otworu okiennego - jak widać słusznie).

    *- to "zbrojenie to po prostu dwa pręty włożone w wyskrobany rowek i zalane
    zaprawą.

    > Co tam za grubość masz tej "komórki"?

    40cm.

    Kolejny dom pewnie postawię z BK szerokości 24 + wełna. Bo normy się
    zmieniają i coraz trudniej o ścianę 1w.
    A to co Xella wymyśliła czyli BK + jeszcze bardziej spieniony BK (Multipor)
    IMO nie ma sensu bo ten Multipor od zewnątrz jest tak miękki i kruchy że
    przed tynkowaniem trzeba dawać siatkę - a jeśli tak to po co przepłacać?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 22. Data: 2015-05-13 13:54:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 May 2015 12:14:02 +0200, Ergie

    > Żadnych. A jakie miałyby być?

    Mam na myśli głównie wykonanie, które nie wybacza nawet najmniejszych
    błędów, a które to ew. błędy może "naprawić" druga warstwa, izolacyjna. Co
    może przekładać się na koszty ogrzewania.

    > 40cm.

    Wspomniany człowiek będzie klecić z 36.5, nie będzie tynkować, pomieszka, a
    jak będzie za zimno (czyt. za dużo będzie płacić za ekosyf), to dołoży 5 cm
    styro. Dla mnie to jest podejście zupełnie nieprzemyślane. Zwłaszcza że
    piec (8-16kW) dobiera na chybił trafił bez liczenia zapotrzebowania.

    Ja nadal się waham z czego klecić. Szwagier proponuje porotherm + styro, ja
    raczej skłaniam się ku silce (ze względu na dobre wygłuszanie akustyczne i
    łatwą obróbkę).

    > Kolejny dom pewnie postawię z BK szerokości 24 + wełna.

    Wełna na elewacji zupełnie do mnie nie przemawia (zwłaszcza przy pełnym
    piętrze). Ma jakieś szczególne zalety w stosunku do styro frezowanego?

    --
    Pozdor Myjk

  • 23. Data: 2015-05-13 14:05:52
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 13:54, Myjk pisze:
    > Wełna na elewacji zupełnie do mnie nie przemawia (zwłaszcza przy pełnym
    > piętrze). Ma jakieś szczególne zalety w stosunku do styro frezowanego?

    Jakie zalety ma styropian frezowany? Względem gładkiego.

    --
    MN

  • 24. Data: 2015-05-13 14:45:15
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Wed, 13 May 2015 12:14:02 +0200, Ergie

    > Mam na myśli głównie wykonanie, które nie wybacza nawet najmniejszych
    > błędów,

    Powtarzasz jakieś mity sprzed nastu lat gdy budowlańcy co w życiu murowali
    tylko z byle jak rzucanych cegieł po raz pierwszy do ręki dostali równe
    bloczki.

    Te bloczki mają dokładność wymiarową 1mm, szerokość 40cm i wysokość 20cm.
    Warstwa kleju wynosi 1mm (i nie da się jej dać za mało lub za dużo). Jak
    chcesz taki bloczek jeden na drugi krzywo położyć? Jak się bardzo postarasz
    waląc gumowym młotkiem to na każdej warstwie ile ugrasz 0,5mm. Czyli 2,5mm
    na metrze ściany a to oznacza że pochylenie ściany wyniesie:

    tg (a) = 2,5mm / 400mm -> a = 0,35 stopnia.

    No to za każdym razem robiąc specjalnie krzywo w tę samą stronę na trzech
    metrach wysokości elewacji dojdziesz do 1 stopnia pochylenia ściany :-)

    Jedyne co trzeba zrobić to wypoziomować pierwszą warstwę - ale ją się
    kładzie na grubsza warstwę tradycyjnej zaprawy więc to nie problem bo taki
    bloczek 40 x 60cm po prostu leży a nie pływa jak cegła więc delikatnymi
    uderzeniami gumowego młotka można go idealnie wypoziomować.

    A jak ktoś się boi że nie podoła to nie wiem, jak teraz ale kiedyś Xella
    miała taką usługę że przyjeżdżali i murowali pierwszą warstwę.

    A przy okazji ceramikę teraz też się nie muruje a klei na piankę :-)

    > a które to ew. błędy może "naprawić" druga warstwa, izolacyjna. Co
    > może przekładać się na koszty ogrzewania.

    Jakie błędy powodujące mostki termiczne da się zrobić w ścianie 1w? Jak
    zawsze czekam na propozycje :-)

    Jest odwrotnie ścian 2w najmniej wybacza bo każda drobna szczelina na
    krawędzi gdzie zaczyna się ocieplenie (listwa startowa, krawędzie otworów
    okiennych itp) jest potencjalnym źródłem wejścia zimnego powietrza pod
    izolację.

    > Wspomniany człowiek będzie klecić z 36.5, nie będzie tynkować, pomieszka,
    > jak będzie za zimno (czyt. za dużo będzie płacić za ekosyf), to dołoży 5
    > cm

    To co napisałeś to jakiś absurd :-) Te bloczki nie mają spoin pionowych -
    jest tam pióro-wpust ale bez żadnych uszczelek. Więc jak ktoś tego z
    zewnątrz nie otynkuje to w zależności od siły wiatru będzie miał albo
    cieplej albo zimniej :-)

    > styro. Dla mnie to jest podejście zupełnie nieprzemyślane. Zwłaszcza że
    > piec (8-16kW) dobiera na chybił trafił bez liczenia zapotrzebowania.

    Prawie nikt tego nie liczy - łącznie z projektantami :-)

    Współczesne domy mają zapotrzebowanie na ciepło w największe mrozy na
    poziomie 4 - 8 kW. Więc zwykle każdy kocioł jest zbyt mocny. Skoro chce
    grzać groszkiem to aby mieć CWU tak czy inaczej potrzebuje jakiegoś
    zasobnika i to jego pojemność będzie decydowała o tym czy ciepłej wody
    będzie dość czy nie, bo ciepła do ogrzewania na pewno wystarczy.

    Przyjęło się że 24 kW potrzeba dla grzania wody dla przeciętnej rodziny i
    tyle. W praktyce jak duży bufor lub zbiornik CWU to może być

> [...]
    > ja
    > raczej skłaniam się ku silce (ze względu na dobre wygłuszanie akustyczne i

    Porotherm czy silka to IMO wybór między dżumą a cholerą :-)
    W pierwszym wieszanie to loteria, a w drugim murowanie to mordęga. W obu
    robienie bruzd pod kable czy rury jest daleki od przyjemnego. Zdecydowanie
    lepiej dać twardy BK.

    Mam z silki dwie wewnętrzne ściany nośne - nigdy więcej nie chcę tego
    widzieć na oczy :-)
    Swego czasu takie połączenie było dość popularne i promowane przez Xelle
    więc architekci tak projektowali - ale znacznie mi to wydłużyło budowę.

    Po pierwsze to trzeba docinać używanie gilotyny działa losowo. Do docinania
    potrzeba tarczy diamentowych i sporo czasu, a kurzy się to niemiłosiernie.
    Po drugie te bloczki są ciężkie i małe więc murowanie trwa dłużej i jest
    bardziej męczące. Po trzecie robienie później instalacji też trwa znacznie
    dłużej - ot choćby wywiercenie otworów pod puszki elektryczne - trzeba
    używać diamentowej otwornicy cenę pomijam bo zakup jednorazowy ale wiercenie
    trwa kilkukrotnie dłużej niż w BK otwornica widiową. No i trzeba przedłużacz
    z prądem (bo instalacji jeszcze nie ma) a w BK to otwornicę się montuje do
    wkrętarki i jazda. O bruzdach na kable nawet nie wspominam w BK to jeden
    ruch specjalnych rylcem a w silce trzeba użyć bruzdownicy z tarczami (a
    najpierw założyć słuchawki, okulary i maskę) to już lepiej dać kable po
    wierzchu i grubiej tynku.

    No i na koniec coś na co mało kto zwraca uwagę ale mnie nie odpowiada (wiem
    maruda jestem). Oparcie się plecami o taką ścianę jest nieprzyjemne - on
    wydaje się znacznie bardziej zimna bo ma większe przewodnictwo cieplne niż
    ściana z ceramiki czy BK.

    Z zalet to teoretycznie akustyka lepsza, ale jak tylko nie mieszkasz przy
    trasie kolejowej to nie ma większego znaczenia.

    > Wełna na elewacji zupełnie do mnie nie przemawia (zwłaszcza przy pełnym
    > piętrze). Ma jakieś szczególne zalety w stosunku do styro frezowanego?

    Kilka ma. Pewnie coś pominąłem tak na szybko co mi z pamięci przychodzi do
    głowy:

    1. paroprzepuszczalność
    2. ognioodporność
    3. znacznie lepsza izolacja akustyczna
    4. brak mrówek

    ad 1. Dyskusji czy to ma znaczenie czy nie, było wiele. Dawniej miało
    obecnie (przy wentylacji mechanicznej) praktycznie nie robi różnicy.
    ad 2. To chyba oczywiste :-)
    ad 3. To chyba też oczywiste :-)
    ad 4. Mój ulubiony - bo widziałem kilka razy na żywo :-). Kwas który
    wydzielają mrówki trawi styropian i one bardzo szybko się tego uczą. Same
    mrówki to nie problem bo łatwo je wytruć ale pozostają po nich puste "bańki"
    powietrza po wytrawionym styropianie - tak że tynk trzyma się tylko siatki i
    jak w tym miejscy się uderzy to od razu dziura.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 25. Data: 2015-05-13 14:46:54
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Jakie zalety ma styropian frezowany? Względem gładkiego.

    "Wybacza" nierówne układanie przez partaczy. - ot mostek jaki powstaje na
    łączeniach jest o połowę mniejszy.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 26. Data: 2015-05-13 15:05:07
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 14:45, Ergie pisze:
> [...]
    > - jest tam pióro-wpust ale bez żadnych uszczelek. Więc jak ktoś tego z
    > zewnątrz nie otynkuje to w zależności od siły wiatru będzie miał albo

    Hmm... czyli w ten pióro-wpust należałoby dać też kleju? Czy po prostu
    musi być tynk na zewnątrz?

    Jak budowałem z BK to rozumiem, że nadproża i takie różne nie-bloczkowe
    rzeczy dawałeś też "systemowe" (widzę, że Xellia ma jakieś specjalne
    "dodatki" w ofercie) czy jakoś inaczej sobie radziłeś?
    Jakie nadproże np. potrzeba dać nad otworem pod duuużą bramę garażową?

    Myślę pod kątem przyszłościowego garażu. Bramę chciałbym mieć najlepiej
    3-stanowiskową, ale nie wiem jeszcze czy takie w ogóle istnieją ;)

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 27. Data: 2015-05-13 16:14:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Kżyho" napisał w wiadomości grup

    > Hmm... czyli w ten pióro-wpust należałoby dać też kleju? Czy po prostu
    > musi być tynk na zewnątrz?

    Lepiej kleju nie dawać - powietrze jest lepszym izolatorem niż klej :-)
    Po prostu taki dom należy otynkować. Dawniej w ogóle straszyli że
    nieotynkowany jak od deszczu zamoknie i zamarznie to się pokruszy, ale mój
    tak stał trzy zimy, woda się lała po ścianach (bo ich żadną folia nie
    przykrywałem) i nic. Stodoły nieotynkowane po wsiach od 20-30 lat z tego
    wymurowane stoją i nijak rozsypać się nie chcą :-)

    > Jak budowałem z BK to rozumiem, że nadproża i takie różne nie-bloczkowe
    > rzeczy dawałeś też "systemowe" (widzę, że Xellia ma jakieś specjalne
    > "dodatki" w ofercie) czy jakoś inaczej sobie radziłeś?

    Różnie różniście. Pisałem kiedyś szczegółowo ale nie pamiętam w jakim wątku.
    Nadproża używałem systemowe. robiąc wieniec po prostu od zewnątrz
    murowałem z bloczków 7,5 wstawiałem styropian i zbrojenie i zalewałem
    betonem. Słupki do wieńca pod murłatę - podobnie: od zewnątrz i od środka
    bloczek 7,5cm szerokości, a pomiędzy tym zbrojenie i styropian. Systemowych
    kształtek "C" (albo "U") nie używałem bo i po co? Tak szło szybciej i sporo
    taniej.

    > Jakie nadproże np. potrzeba dać nad otworem pod duuużą bramę garażową?

    Takich nadproży w systemie nie ma to się wylewa żelbetowe. Xella proponuje
    by na jakiejś podpartej desce ułożyć kształtki "U" włożyć zbrojenie i zalać
    całość betonem. Można też po prostu zrobić szalunek i wylać nadproże a
    później obłożyć styropianem lub Multiporem.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 28. Data: 2015-05-13 16:44:34
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-05-13 o 16:14, Ergie pisze:
    > Stodoły nieotynkowane po wsiach od 20-30 lat z tego wymurowane stoją i
    > nijak rozsypać się nie chcą :-)

    Czym różnią się bloczki komórkowe "no name" od tych robionych przez
    Ytong? Czy w ogóle istnieje jakiś "no name"? 30 lat temu przecież też to
    produkowano więc Ytong raczej nie jest jedynym producentem.

    --
    MN

  • 29. Data: 2015-05-13 18:46:59
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 13 May 2015 14:45:15 +0200, Ergie

    > Powtarzasz [...]

    Pytam. I nie chodziło mi o piony, lecz szczelność takiej ściany.

    > Prawie nikt tego nie liczy - łącznie z projektantami :-)
    > Współczesne domy mają zapotrzebowanie na ciepło
    > w największe mrozy na poziomie 4 - 8 kW.
    > Więc zwykle każdy kocioł jest zbyt mocny.

    Jest SKAM z palnikiem na zamówienie - moc nominalna 7kW.

    > Porotherm czy silka to IMO wybór między dżumą a cholerą :-)
    > W pierwszym wieszanie to loteria, a w drugim murowanie to mordęga. W obu
    > robienie bruzd pod kable czy rury jest daleki od przyjemnego.

    Jest Silka E, która rozwiązuje problem upierdliwego bruzdowania.
    Tylko trzeba przed murami mieć projekt elektryczny.

    > Zdecydowanie lepiej dać twardy BK.
    > Mam z silki dwie wewnętrzne ściany nośne - nigdy więcej
    > nie chcę tego widzieć na oczy :-)

    Ludzie budują i sobie chwalą ten materiał i parametry.
    Poczytam jednak więcej z naciskiem na BK. Tnx.

    --
    Pozdor Myjk

  • 30. Data: 2015-05-13 19:21:38
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

> [...]
    > i od środka bloczek 7,5cm szerokości, a pomiędzy tym zbrojenie i
    > styropian. Systemowych kształtek "C" (albo "U") nie używałem bo i po

    Jako, że co raz bardziej widzę, że jeszcze bardzo dużo nie wiem w
    kwestii prawidłowego budowania murów czy masz jakieś fajne źródło, z
    którego korzystałeś przy nauce przed swoją budową?
    Chętnie bym przeczytał taki poradnik jak zbudować dom/garaż od A-Z dla
    początkujących ;)
    Chodzi o to, żeby postawić ściany zgodnie ze sztuką i żeby to było
    bezpieczne. Bo już jakiś czas temu mnie dosyć przekonałeś, że z BK to
    może i sam rzeczywiście będę w stanie sobie garaż wybudować, no ale poza
    układaniem bloczków jednak dochodzą jakieś wieńce, nadproża, murłaty,
    słupki itp. Chciałbym wiedzieć co i jak :)
    Oczywiście jest Google, ale może masz jakieś sensowne źródło gdzie po
    kolei wszystko jest ładnie wyjaśnione?

    Kżyho