  • 1. Data: 2009-07-15 20:39:47
    Temat: Uziemienie obok przewodów elektrycznych i indukowanie impulsu w strefie chronionej
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Czy mogę puścić przewód z głównej szyny wyrównawczej do uziomu obok
    przewodów elektrycznych?
    Na długości około 1,5 metra.

    Wymyśliłem sobie, że w razie pizgnięcia pioruna robi tutaj się mały
    transformator, który przeniesie impuls i ominie moje błyszczące nowością
    przepięciówki.

    Odsunąć go i wiercić nowe dziury czy nie? Jeśli odsunąć, to jak daleko?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-07-15 20:45:24
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message
> [...]
    > przepięciówki.
    >
    > Odsunąć go i wiercić nowe dziury czy nie? Jeśli odsunąć, to jak daleko?

    Niech zapytam. Czy ty masz doprowadzenie prądu ziemią? mam na myśli to co do
    skrzynki dochodzi, bo od skrzynki masz ziemią.

    Jak nawet walnie gdzieś w słup 15kV/230V i dalej kabel idzie ziemią to jest
    mała szansa, że coś się stanie. Prędzej piorun poleci do ziemi przebijając
    izolację niż doleci ci do budynku. Tak więc zabezpieczenia bym dał w domu
    ale specjalnego zagrożenia propagowania przepięć nie będzie. Jedynie
    indukowane EMP.

  • 3. Data: 2009-07-15 20:47:30
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości

    > "Jan Werbiński" <j...@j...com> wrote in message

    > Niech zapytam. Czy ty masz doprowadzenie prądu ziemią? mam na myśli to co
    > do skrzynki dochodzi, bo od skrzynki masz ziemią.

    Napowietrzna linia 4 przewody. Zabezpieczenie główne 3x25. 8-10 metrów dalej
    jest licznik, gdzie rozgrzebałem i działam.

> [...]
    > dał w domu ale specjalnego zagrożenia propagowania przepięć nie będzie.

    Idzie niestety powietrzem. Dlatego zastosowałem przepięciówkę B+C. Jak
    dotychczas nic mi się nie spaliło, ale...

  • 4. Data: 2009-07-15 20:54:28
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > Idzie niestety powietrzem. Dlatego zastosowałem przepięciówkę B+C. Jak
    > dotychczas nic mi się nie spaliło, ale...

    No tak to kibel z liniami napowietrznymi. Kabel w ziemi jest dużą ochroną na
    walnięcia w słupy średniego napięcia. Nawet 100m w ziemi na 230V już coś
    daje

  • 5. Data: 2009-07-15 20:58:40
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    >
    > No tak to kibel z liniami napowietrznymi. Kabel w ziemi jest dużą ochroną
    > na walnięcia w słupy średniego napięcia. Nawet 100m w ziemi na 230V już

    Zatem wracając do krytycznego odcinka 1,5 metra przewodu pomiędzy uziomem a
    główną szyną wyrównawczą idącym w jednej wiązce z przewodami do odbiorników
    energii? Będzie to transformator przenoszący impulsy, czy nie?

  • 6. Data: 2009-07-15 21:36:35
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

> [...]
    > a główną szyną wyrównawczą idącym w jednej wiązce z przewodami do
    > odbiorników energii? Będzie to transformator przenoszący impulsy, czy nie?

    Nie będzie to transformator. Jeżeli owiniesz te kable wokół pręta to będzie.

  • 7. Data: 2009-07-16 02:39:18
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Nie będzie to transformator. Jeżeli owiniesz te kable wokół pręta to
    > będzie.

    Oj nie wiem... Dla wysokich częstości i podobnych nim dużych impulsów o
    stromym zboczu narastania (takich jak piorun) transformatorem są nawet dwa
    idące obok przewody. Im bliżej są, tym bardziej sprzęga się to indukcyjnie.
    Dowodem jest np mechanizm powstawania zakłóceń w sąsiadujących ze sobą
    kablach.
    O ile jednak znam normy nakazujące puścić ethernet 15 cm od zasilania, to
    nie przypominam sobie tychże dotyczacych odległości uziomów od kabli.

  • 8. Data: 2009-07-16 07:27:07
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > O ile jednak znam normy nakazujące puścić ethernet 15 cm od zasilania, to
    > nie przypominam sobie tychże dotyczacych odległości uziomów od kabli.

    to wsadź jeden z "przewodów" w rurkę miedzianą przed zatynkowaniem

  • 9. Data: 2009-07-16 07:33:18
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > to wsadź jeden z "przewodów" w rurkę miedzianą przed zatynkowaniem

    A rurkę podłączyć do...?

  • 10. Data: 2009-07-16 07:48:02
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > A rurkę podłączyć do...?