  • 161. Data: 2010-02-27 11:18:53
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:00168a04-8a90-48a3-bc8c-bcf04fea59e1@e23g2000yq
    d.googlegroups.com...
    > On 26 Lut, 22:22, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    >
    >> No i ile to wszystko z robocizna?
    >
    > Ja mam robocizne za darmo..

    E, to slabo pomyslales: rowerek i dynamo w piwnicy - to dopiero byloby za
    darmo.

    > Dolne zrodlo robocizna dla kumatego goscia
    > to ok 2k pln dla koparkowego i tyle. Do tego ~500m rury za 1,5k pln i
    > glikol za 1k pln.

    Ale mozesz konkretnie podac koncowa kwote?

    > U siebie pompy jeszcze nie mam - bedzie w przyszlym sezonie.

    No to pozyjemy zobaczymy.

    > Ale caly
    > czas pisze o instalacji ktora znam i ktora dziala juz bezawaryjnie
    > przez 12 lat w domu 140m2 z poddaszem, z raczej standardowym
    > ociepleniem -> na ogrzewanie wlasciciel wydaje ok 2k pln na sezon. Ma
    > oddzielny podlicznik, wiec to nie sa "orientacyjne" wartosci :)

    2kpln na sezon - a ile zainwestowal w nia i jaka ma temperature w domu?

  • 162. Data: 2010-02-27 11:26:03
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    v.googlegroups.com...

    > Marko1a - pisales jeszcze cos o tym ze moje okna nie pozwola na tak
    > maly dobowy spadek temp. z wylaczonym CO.. Beeeep. Wedlug OZC zyski z
    > okien mam praktycznie na takim samym poziomie jak straty przez nie.

    Ciekaw jestem jak on te zyski liczy - przeciez zima w polsce jesli jest
    porzadne slonce (a rzadko jest) to jednoczesnie musi pizdziec jak kieleckim.

  • 163. Data: 2010-02-27 14:14:11
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    > rury/kable. Po czym znów przysypuje taką samą warstwą piasku. Po ubiciu
    > można dopiero sypać ziemię z kamieniami, pamiętając jeszcze o ułożeniu
    > folii sygnalizacyjnej.
    > Tak więc wrastający korzeń może taką rurę/kabel nieznacznie przesunąć, ale
    > jeżeli położony jest on prawidłowo i zgodnie z technologią to nie ma prawa
    > mu się cokolwiek stać.

    Korzenie czego widzieliscie na glebokosci 1,5m pod ziemia??

    Pozdro.. TK

  • 164. Data: 2010-02-27 14:42:18
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "marko1a" napisał:
    > Po prostu w moim domu się nie opłaca bo mam na tyle niewielkie rachunki za
    > gaz że lepiej wsadzić kasę na lokatę.

    może po prostu przewymiarowałeś i dlatego ci się nie kalkulowało?

    > I wyjdzie ci pompa z COP 1,2 Hahahaha
    > Co ty wypisujesz ?

    niby dlaczego, skąd to magiczne 1,2?:O)

    > Różnie. Zależy od sprężarki, temperatur źródła i oddawanej, oleju, ceny.

    żuć paroma pszykładami:O)

    > Powodzenia! Litr benzyny kosztuje 4zł a jego ekwiwalent gazu GZ50 to około
    > 0.9m3. GZ50 kosztuje 1,73zł

    ale kto ci każe zasilać silnik oakcyzowaną benzyną?:O)
    lejesz opał i po sprawie, albo samodzielnie pędzony bimber:O)

  • 165. Data: 2010-02-27 15:02:58
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > obserwujac te i inne instalacje dochodze do wniosku, ze z promieniowaniem
    > rozproszonym radza sobie jednak lepiej. Moj kolektor znacznie mniejszy
    > uzyskuje podobne temp. Ale to tylko moje obserwacje.

    Dzis powiem szczerze, bylem nieco zdziwiony. Pogoda jest calkiem dupniasta,
    geste chmury ze nie widac w ogole gdzie moze byc slonce, mgla, temp. na
    zewnatrz 4C, slowem nic ciekawego. Za to temp. na kolektorze 28C, a poniewaz
    woda w zasobniku ma 24C, wiec pompa spokojnie pracowala grzejac wode w
    zasobniku o jakies minimalne wartosci przez zapewne krotki czas. Wyglada na
    to, ze sytuacja z tygodnia na tydzien bardzo sie poprawia i latem spokojnie
    bez slonca uda sie sporo dogrzac. A na 10 kolektorach plaskich w Katowicach
    http://www.solver.katowice.pl/
    kilka razy wiekszych od jednego mojego ok. godz. 11, 20C. O 12 bylo 30C,
    wiec w najlepszym wypadku porownywalnie. Dla kilka razy wiekszych kolektorow
    wynik raczej mizerny. Oczywiscie w sloneczny dzien zyski z 10 plaskich
    kolektorow beda nieporownywalnie wieksze, tyle ze same kolektory to koszt co
    najmniej 10 000zl.
    Ostatnio po rozmowach z Marko zastanawialem sie nad dolozeniem jednego, ew.
    dwoch plaskich kolektorow jak miejsce pozwoli, ale widze, ze moze lepiej
    bedzie dolozyc jeszcze jeden prozniowy nawet taki ktory mam o podobno bardzo
    kiepskich parametrach. O ile w ogole bedzie taka potrzeba.

    Pozdro.. TK

  • 166. Data: 2010-02-27 18:17:40
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Korzenie czego widzieliscie na glebokosci 1,5m pod ziemia??

    A na przykład palowy dębu.

    MS

  • 167. Data: 2010-02-27 19:18:28
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > A na przykład palowy dębu.

    Widujesz dęby na posesesjach/ działkach budowlanych? Ale gwoli scisłości
    orzech włoski też ma korzen palowy chyba.

    Kriss

  • 168. Data: 2010-02-27 19:27:45
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Dzis powiem szczerze, bylem nieco zdziwiony. Pogoda jest calkiem dupniasta,
    > geste chmury ze nie widac w ogole gdzie moze byc slonce, mgla, temp. na

    Polecam stronę

    http://www.meteo.waw.pl/index.shtml.po

    a w szczególności

    http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po

    są tam też dane o promieniowaniu słonecznym. Dzisiaj było gorzej niż
    wczoraj.

    M.

  • 169. Data: 2010-02-27 22:52:59
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po
    >
    > są tam też dane o promieniowaniu słonecznym. Dzisiaj było gorzej niż

    O 16.30 na kolektorze 19C, pogoda dalej pod psem. Wczoraj masz racje bylo
    lepiej. Wieczorem sprawdzalem pompa pracowala 2 godziny dluzej.

    Pozdro.. TK

  • 170. Data: 2010-02-28 16:05:00
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Lut, 02:01, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:

    > Miedzy domem a kolektorem w tym przypadku znaczacych roznic nie widze. :-)

    No jak to nie widzisz.. Zeby odzyskac energie od solara - musi sie
    "uzbierac" odpowiednia ilosc energii w samym solarze, zeby powstala
    roznica temperatur, bez ktorej uzyskanego ciepla nie
    przetransportujesz do systemu grzewczego. Pozatym dookola solara masz
    -20 st C :) Powiesz, ze dookola domu tez.. Tyle, ze energia ktora
    wpada w solar nie jest wykorzystywana dopoki nie bedzie jej tyle, ze
    oplaci sie transportowac. W czasie kiedy sie ta energia w solarze
    zbiera, caly czas ucieka na zewnatrz.. I jak slusznie zauwazyles - w
    niektore dni nie ma wogole zadnego uzysku. Dlaczego? Nie dlatego, ze
    zadna energia do solara nie wpadla, a dlatego, ze to co wpadlo zostalo
    odebrane przez chlodne powietrze na zewnatrz i nie wytworzyla sie
    odpowiednia roznica temperatur :) Poprostu sprawnosc solara jest mala,
    straty na zewnatrz duze. A to, co wpadnie do domku, liczy sie w 100% w
    bilansie cieplnym :)

    > To nie tak. Solar dziala nawet w zachmurzone dni kiedy nie widac slonca. Na

    O, teraz piszesz z sensem. Slonce daje energie nawet przy totalnie
    zachmurzonym niebie. Gdyby chmurki pochlanialy w calosci
    promieniowanie - mielibysmy przez wiekszosc zimy dluuga noc :-)

    > dworzu jest minus cos tam a snieg sie topi. Solar pokazuje 19C i pompa
    > spokojnie pracuje grzejac wode w zasobniku jakos mizernie. Co Ci po temp.
    > kilkunastu stopniach nawet gdyby byly mozliwe do uzyskania przez dom bez
    > specjalnego absorbera, jak wewnatrz masz 20? Solar jednak troche sie rozni

    Zupelnie zle na to patrzysz! A gdyby na dworze w tym samym czasie nie
    bylo -20st C, tylko +20st C i panowaly takie same warunki pogodowe ->
    to ile wedlug Ciebie pokazywalby czujnik temp. w solarze? :) Moim
    zdaniem (bez liczenia strat etc) - 59st C :) Patrzysz zle na energie.
    Podgrzanie czynnika w solarze z -20st do +19st C to X kWh energii.
    Tyle energii mialbys w domu wiecej gdybys w miejscu solara mial
    okna :) Slonce nie daje +19st C, slonce daje energie, a temperatura
    zalezy od wielu innych czynnikow (temperatura poczatkowa, gestosc,
    kubatura i tak dalej). I tak w szkieletorze moze podgrzalbys wnetrze o
    5st C, a w ciezkim murowanym domu o 1st C.

    [...]
    [...]
    > beda. Czas pracy pompy solarnej w ciagu dnia w listopadzie np. to ok. 5
    > godzin. W grudniu i styczniu nie bedzie wiecej, w lutym zbierze sie ok. 7.
    > Nie przecenial bym tych zyskow.

    Ale ten czas wynika tylko i wylacznie ze zbyt duzych strat do
    otoczenia przez ten solar. Jak slonce wpada do domu to cala energia w
    nim juz zostaje. Nie musi swiecic bezposrednio - promieniowanie przez
    chmury tez dostarcza cieplo. Najlepiej byloby przeszklic duza polac
    dachu i solary umiescic od wewnatrz, ciekawe ile wtedy byloby wiecej
    uzysku :-)

    A przy okazji - wczoraj rozmawialem ze znajomym ktory ma firme
    wykonujaca dachy -> byl ostatnio na szkoleniu gdzies u jakiegos
    niemieckiego producenta dachowek i z ciekawostek - pomacal sobie juz
    produkowane "dachowki - solary" - laczy sie je jedna z druga jakims
    specjalnym wezykiem i w ten sposob mamy "solara" powierzchni
    ~200m2 :-) Cena materialu na dach 200m2 -> ok 120 tys pln.
    pozdr.