  • 101. Data: 2010-02-26 18:49:08
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Papa5merf" <5...@w...pl> napisał w wiadomości

    Aaa widzisz przypominało mi się pewne zdarzenie.
    Lat temu 3 dałem rodzicom zamrażarkę 6 letnią bo nie była mi potrzebna a oni
    działkują na całego więc u nich się przyda myśłałem. Pochodziła dwa lata aż
    pewnego razu w lecie ojciec zadzwonił i powiedział że zamrażarka zgłupiała
    bo chodzi niemal cały dzień a tylko w nocy czasem się wyłącza.
    Wezwałem kolegę serwisanta. Powiedział że to złom bo czynnik jest ale
    agregat nie daje wymaganego ciśnienia tłoczenia i dlatego zamrażarka chodzi
    Ojciec stwierdził że wymontuje sobie agregat i przerobi na mały kompresorek.
    Wymontował i podłączył manometr z butli tlenowej. Włączył do prądu i okazało
    się że ciśnienie jakie można uzyskać z tego agregatu to 8atmosfer. 8
    atmosfer to bardzo dużo bo wystarczy ze sporym nadmiarem do do aerografu
    modelarskiego lub napompowania koła ale to sporo za mało do pracy
    zamrażarki. Nowy sprawny agregat daje ponad 20atmosfer.

    Marek

  • 102. Data: 2010-02-26 18:52:28
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    t.googlegroups.com...

    > Sprezarka w pompie kosztuje 3-4k pln. Cala porzadna polska pompa (na
    > podzespolach najlepszych producentow) na ta chwile obecna - ok 13k
    > pln netto, z pompami obiegowymi dolnego i gornego zrodla. Mozna kupic
    > viessmana za 40k pln ale tak robia nieznajacy sie na sprawie bogaci
    > burzuje ;-)

    No przyjalem pompe za 20 000, Ty piszesz o 13 000 netto - 15 860 brutto. Nie
    tak wiele za duzo przyjalem, za to co do relacji sprezarki do kotla o ktora
    chodzilo nie pomylilem sie wcale.

    Pozdro.. TK

  • 103. Data: 2010-02-26 19:15:57
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Z tym, że patrząc na dane historyczne, to gaz drożeje szybciej niż prąd.
    >
    > Dla przykładu:
    > http://www.cieplodlatrojmiasta.pl/text_pages/porowna
    j-koszty-ogrzewania,53.html

    > Wykres nr 4 - przez te 4 lata prąd (G12) podrożał o 16%, zaś gaz (w-4) o
    > 38%!

    Mowi sie tez coraz czesciej o tym, ze mamy mocno przestarzala infrastrukture
    energetyczna i nie brak tez szacunkowych prognoz o wzroscie cen pradu o
    nawet 80%. Jak bedzie tak naprawde nie wie nikt.

    Pozdro.. TK

  • 104. Data: 2010-02-26 19:23:46
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <t...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > infrastrukture energetyczna i nie brak tez szacunkowych prognoz o wzroscie
    > cen pradu o nawet 80%. Jak bedzie tak naprawde nie wie nikt.

    Ja slyszalem od energetykow z poludnia, ze te ostatnie (przedzimowe) klopoty
    na pomorzu ze zrywanymi liniami to wlasnie problem zaniedbanej sieci.

  • 105. Data: 2010-02-26 19:25:05
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
    On 25 Lut, 17:01, "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote:

    >im bardziej ocieplony tym PC sie bardziej oplaca, podlogoweczki i max
    >niskotemperaturowo

    Właśnie na odwrót!
    Im bardziej ocieplony tym mniej się opłaca.
    Już w domach oszczędnych o zużyciu 50kWh/m2 rocznie cena za gaz jest tak
    niska że inwestycja w drigie PC nie ma żadnego uzasadnienia.
    W takim domu pierwsza lepsza lokata daje nam roczny zysk pokrywający niemal
    w 100% roczne opłaty za gaz. Więc po jakiego grzyba mam inwestować
    w te zabawki? Po to aby płacić za prąd i ponosić koszty eksploatacji?

    Co do produkcji prądu to możesz go sobie sam produkować wytwarzając biogaz a
    tym napędzając agregat pradotwórczy. Ciepło z agregatu przeznaczysz do
    ogrzania komory fermentacyjnej a prąd w domu. Tylko że do biogazu trzeba
    mieć dojście do substratów lub sporą własną działkę. Z kilograma trawy
    uzyskać można 0,5m3 gazu o wartości opałowej 18-24 20MJ. Z hektara można
    uzyskac około 6 to siana. Nie mam jakiś konkretnych danych ale zielonej
    trawy z której uzyskuje się najwięcej biogazu można mieć około 2 ton w
    sezonie czyli około 1000m3 gazu
    Czy wiesz że z organicznych odpadów kuchennych w przeciętnym gospodarstwie
    domowym można uzyskać w małej przenośnej beczkowej biogazowni tyle gazu że
    wystarczy na miesięczne gotowanie? Zamiast zapychac kosz na śmieci takimi
    odpadkami zrobić beczkową biogazownię taką jak tu:
    http://www.e-biogaz.pl/2009/03/prosta-przydomowa-bio
    gazownia.html
    Jak widzisz można gazowników pogonić.

    Marek

  • 106. Data: 2010-02-26 19:36:29
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    > Ja slyszalem od energetykow z poludnia, ze te ostatnie (przedzimowe)
    > klopoty na pomorzu ze zrywanymi liniami to wlasnie problem zaniedbanej
    > sieci.

    I wyobraz sobie PC 8kW napedzana agregatem przez 2 tygodnie, bo
    optymistyczny dzisiejszopokoleniowy mlodowilkowy i wszystkowiedzacy inwestor
    majac rekuperator zrezygnowal z komina bo po co... :-)

    Pozdro.. TK

  • 107. Data: 2010-02-26 20:17:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lut, 19:33, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > A teraz gdzie reszta kosztów inwestycyjnych?
    > Moja kotłownia to kocioł wiszący na ścianie za który zapłaciłem 3000zł
    > Kotłownia z PC kosztuje 30-40tys zł.

    Mozesz rozwinac? Bo teraz Ty banialuki piszesz :) Kupujesz pompe za 16
    tys i masz w niej absolutnie wszystko - podpinasz tylko czujnik
    temperatury na zewnatrz, dwie rurki dolnego i dwie rurki gornego
    zrodla. Nie biore pod uwagi CWU bo przy gazie tez musisz to rozwiazac
    (w pewnie identyczny sposob). I to wszystko. Gdzie tu 30-40 tys pln ?

    [...]
    > 26 lat to dwa razy wymiana sprężarki czyli dodać należy 7,5tys zł.

    Najstarsza instalacja pompy o ktorej teraz bede pisal ma 12 lat.
    Wymiana sprezarki -> 0 razy.

    > Do takiej instalacji samego glikolu wejdzie około 70l. Cena za 20l okolo
    > 170zł. Glikol należy wymieniać co 5 lat a czasem częściej.
    > Niech będzie 5 wymian i doliczamy kolejne 595zł.

    Wymiana w w/w instalacji glikolu - 0 razy (raz na rok dolewa ~1l na
    poczatku sezonu).

    > Nie znam ceny czynnika chłodniczego bo to też zależy jaki będzie zastosowany
    > w pompie i zalezny jest od rodzaju sprężarki ale nie jest to trwały środek i
    > też trzeba go wymieniać lub uzupełniać. Koszt tego w ciągu 25 lat to około
    > 500zl

    Wymiana czynnika chlodniczego - 0 razy. W lodowce tez czesto
    wymieniasz czynnik ? Znam lodowki majace 25 lat i nikt w nich nic nie
    uzupelnial.

    No. Tak wiec praktyka troche inna niz teoria - w tym wypadku
    zdecydowanie na korzysc PC ;D

    Swoja droga caly czas fascynuje mnie czemu "pompa ciepla" wywoluje
    taka burzliwa dyskusje, a udzial w niej zabieraja przede wszystkim
    osoby, ktore nie maja z nia *zadnych* doswiadczen :) Nawet nikt nie
    pisze ze kumpel jego kumpla mial kumpla, co podobno mial PC i byl
    niezadowolony ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 108. Data: 2010-02-26 20:25:24
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Lut, 20:36, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:

    > I wyobraz sobie PC 8kW napedzana agregatem przez 2 tygodnie, bo
    > optymistyczny dzisiejszopokoleniowy mlodowilkowy i wszystkowiedzacy inwestor
    > majac rekuperator zrezygnowal z komina bo po co... :-)

    Ty mi lepiej Maniek pokaz wsrod tych rzekomo inteligentniejszych
    inwestorow co maja po trzy kominy - ktory z nich ma instalacje, ktora
    pojdzie grawitacyjnie ;-) A kominek ma prawie kazdy dodatkowo, zeby
    sobie dogrzac w takich chwilach chatke :) I raczej ten mlodowilkowy
    inwestor co ma na scianach 30cm styro, wentylacje z reku i 50cm welny
    w dachu bedzie z litoscia patrzyl na stare budowlane wygi, ktorym po
    12h w domu zrobi sie 15st C, podczas gdy mu spadnie dopiero o 0,1 st
    C ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 109. Data: 2010-02-26 20:28:18
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Glebokosc korzeni drzewa nie jest duza, a kolektor uklada sie ponizej
    > metra. Jak drzewa rosna to z ominieciem ich nie powinno byc problemu.
    > Oczywiscie znacznie wygodniejszy jest kolektor pionowy i z tego co wiem
    > jednak lepszy. Ma niestety podstawowa wade i to dosc powazna - cena.

    Korzenie przecież nie wrosną w taką rurę.
    Co zaś się tyczy drzew to wydaje mi się, że pomagają latem przy wchłanianiu
    energii na skutek wymuszonego przepływu wód gruntowych, które są wciągane
    przez układ korzenny. Ponadto korony drzew ograniczają bezpośrednie
    nasłonecznienie gleby, a tym samym zapobiegają jej osuszaniu. Wystarczy
    sobie porównać jak wygląda gleba w upalne lato. Tam, gdzie nie ma roślin,
    drzew na głębokości kilkudziesięciu cm gleba jest sucha "jak pieprz". Tam,
    gdzie są drzewa gleba zawsze jest wilgotna.

  • 110. Data: 2010-02-26 20:40:38
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "marko1a" napisał:
> [...]
    > do aerografu modelarskiego lub napompowania koła ale to sporo za mało do
    > pracy zamrażarki. Nowy sprawny agregat daje ponad 20atmosfer.

    ale tu nie chodzi o to żeby ze starej lodufki zrobić PC, nie te moce:O)
    wszystko do budowy PC jest w polsce do kupienia za rozsądne pieniądze, nie
    wiem tylko czy część sprężająca jest u nas produkowana czy się to sprowadza,
    PC to silnik napędzający sprężarkę, zamknięty obwód parownika i skraplacza
    rozdzielony zaworem, nawet sterowanie żadne tam nie jest potszebne:O)
    tak przy okazji się spytam jaki obecnie czynik chłodzący/grzejący jest
    stosowany w PC?
    a PC zasilana prądem już z samego założenia jest nieopłacalna, bo prąd jest
    drogi, żeby się opłacało trzeba dać silnik spalinowy, wtedy dla cop=3
    miałbyś 3kWh ciepła z 1kWh paliwa:O)
    jesteśmy krajem oqpowanym ekonomicznie, celowo otępia się wszystkich, w
    szkołach kształcą idiotuf co nawet matematyki nie znajom, a chodzi tylko o
    to żeby spszedawać nam stare i proste technologie jako supereko za kosmiczne
    pieniądze a ty masz na nie zarabiać niewolniczą pracą za grosze:O(
    na tej grupie (jak i każdej innej) siedzą etatowi ubecy, szpiedzi i
    "lobbyści" kturzy wciskają ludziom ciemnotę:O)