  • 271. Data: 2010-03-02 10:10:00
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    news:hmim0b$ked$1@news.interia.pl...

    > Uzytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisal w wiadomosci

    > Jest taki film, ktory zaczyna sie mnie wiecej tak: "od kiedy pamietam,
    > zawsze chcialem byc gangsterem". :-))

    Jak ulał ;-)

    Niestety nie ma takiej pracy, ani nawet "pracy" gdzie wysilek, albo
    "wysilek" nie wplywalby - przynajmniej dlugoterminowo - na rezultaty.

  • 272. Data: 2010-03-02 10:29:26
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > No dobrze - powinienem napisać - okno zimą jest lepiej ustawione :-)
    >
    > No ale czytaj o czym tu napisałem. Wielkosc i ustawienie to malo.

    No dobra, czyli wracamy do sedna :-))) Bierzemy pod uwage wyłącznie zimę (to
    załozenie, analiza letnia nas nie interesuje). .
    Sytuacja 1 - słońca jest tak mało ze solar nie startuje. Okno energie
    przyjmuje i ta zasadniczo w całosci zostaje w budynku. Zgadzam sie ze ze tej
    energii jest mało albo bardzo mało, ale faktem jest ze okno w tym wypadku
    jest od solara lepsze.

    sytuacja 2 - słonce swieci na tyle mocno ze solar jest użyteczny. Okno
    przepuszcza promieniowanie w ilosci 75% (sokółka podaje 80%, juz dla zestawu
    2 szyb) - czesc ale znikoma czesc tego promieniowania się odbije i przez to
    okno wyleci na zewnątrz. Promieniowanie w budynku na skutek wielkorotnego
    wewnętrznego odbicia zamieni sie w ciepło. Czyli mozemy przyjąć sprawnosc na
    poziomie 70% bez względu na temperature zewnętrzną.

    I teraz należy przeanalizowac juz konkretne solary i pytać w jakich
    warunkach oswietlenia i temperatury zewnętrznej maja sprawnosc (całkowitą,
    łącznie ze stratami na rurkach, uwzględniając moc pompki obiegowej) powyzej
    tych okiennych 70%.
    Aby uzyskać odbiór ciepła z solara musimy uzyskać na nim chociaż z 30stopni.
    Jesli uzyskujemy mniej to nie odbieramy ciepła, moc = zero.

    Popatrzmy na wykres sprawnosci solara:
    http://www.ekoenergia.pl/uploaded/Image/obrazki/zdje
    cia/golebiowski.jpg
    Przy 30 stopniach różnicy (płyn 30st, temp. zewnętrzna zero) próżniowy ma te
    70% ale potem jest juz tylko gorzej. A ten wykres pokazuje sprawnosc samego
    kolektora, a straty na rurkach, pompka? Całosciowo - osiągniemy z 50%, moze
    60. Czyli mniej niz okno.

    Na dodatek okno (poprzedni post) jest ustawione lepiej w stosunku do
    słońca....

    b.

    pisze z nowego miejsca, bo wątek zrobił sie tak długi ze mi outlook wymięka
    i nie pozwala wysyłac postów

  • 273. Data: 2010-03-02 10:36:13
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > tej
    > energii jest mało albo bardzo mało, ale faktem jest ze okno w tym wypadku

    No nie wiem, solar nie wyciaga energii z domu, okno tak. W dni zachmurzone
    (takich jest zimia u nas wecej) okno ma bilans ujemny, solar najwyzej
    zerowy.

> [...]
    > zestawu
    > 2 szyb) - czesc ale znikoma czesc tego promieniowania się odbije i przez

    Jakies konkrety?

    > Promieniowanie w budynku na skutek wielkorotnego
    > wewnętrznego odbicia zamieni sie w ciepło. Czyli mozemy przyjąć sprawnosc
    > na
    > poziomie 70% bez względu na temperature zewnętrzną.

    Po pierwsze nie mozemy - po drugie, ciagle olewasz, ze okno wyrzuca cieplo
    nie tylko przez promieniowanie.

    > pisze z nowego miejsca, bo wątek zrobił sie tak długi ze mi outlook
    > wymięka i nie pozwala wysyłac postów

    ok.

  • 274. Data: 2010-03-02 11:03:50
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Po pierwsze nie mozemy

    zaproponuj jakąś wartosc - w koncu to szacunki typu pi raz oko. W zasadzie
    mógłbym zmierzyć dosc dokladnie swoje w domu, ale szkoda prądu, i tak bedzie
    gadane ze swiatło i tak sie odbije na zewnątrz :) Albo ze mój pomiar był
    tendencyjny :)

    - po drugie, ciagle olewasz, ze okno wyrzuca cieplo
    > nie tylko przez promieniowanie.

    Na początu pisalismy ze nie rozważamy likwidacji okien. One są. Czesto -
    zawsze nocą, czesto w dzien - mają straty. Na to nic nie mozemy poradzic.
    Analizowalismy czy przyjmuja ciepło lepiej niz solar czy gorzej. Zaczeło sie
    , przynajmniej moje pisanie, od tego ze argumentem za solarami była ich
    wysoka temperatura, co jest techniczną bzdurą.
    Ja sie tylko upieram że nie mozna mówic ze solary są zdecydowanie lepsze.

    Ale jeszcze taki dowód z życia: domy pasywne projektuje sie tak żeby miały
    duże powierzchnie okien od strony południa. Czyli straty od okien muszą być
    mniejsze niz zyski. Pewnie jakies specjalne okna są, 3-szybowe itp ale
    uzyskanie zysku energeycznego z okien jest faktem.

    Zróbmy jakis nowy wątek? Moze o dupach, co? :)

    b.

  • 275. Data: 2010-03-02 11:16:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Analizowalismy czy przyjmuja ciepło lepiej niz solar czy gorzej.

    Sugerujesz, ze okno przyjmuje lepiej?

  • 276. Data: 2010-03-02 11:22:11
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Sugerujesz, ze okno przyjmuje lepiej?

    Tak :-) Starałem sie nawet uzasadnić :)
    Ale miało być o dupach!

    b.

  • 277. Data: 2010-03-02 11:58:12
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Tak :-) Starałem sie nawet uzasadnić :)

    Jaki cel ma to analizowanie - solar/okno?

    > Ale miało być o dupach!

    Dojdziemy i do tego.

  • 278. Data: 2010-03-02 12:20:34
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Jaki cel ma to analizowanie - solar/okno?

    A ja wiem, juz nie pamiętam, to było 800 postów temu :-)

    > Dojdziemy i do tego.

    Oby :-)

    b.

  • 279. Data: 2010-03-02 12:24:16
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Mar, 00:30, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Przecudowny wyklad (szkoda, ze bez zwiazku z moimi postami), a teraz -
    > potrafisz odpowiedziec na proste pytanie - czy macie tego samego
    > typu kolektory (pionowy/poziomy) Ty i Twoj znajomy?

    Gdybys czytal dokladnie, to bys znalazl odpowiedz. Ale przypomne raz
    jeszcze - tak! On ma 300mb kolektora poziomego na grubych rurach
    5-6cm. Tak sie kiedys robilo :) Nie ma drogich odwiertow. Ma dwie
    petle po 150mb zakonczone w domu, z dwoma duzymi pompami (wielkie,
    stare). Ja bede mial u siebie 500mb, czyli materialowo - jeszcze
    drozej, a technicznie - znacznie lepiej, bo cieplo bede odbieral z
    500m2, a nie z 300m2 gruntu.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 280. Data: 2010-03-02 12:29:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 2 Mar, 01:10, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > To nie ma zadnego znaczenia. Nawet jak nie bedziesz chodzil do pracy to caly
    > dzien moglbys jesc czekolade czy smazyc jajecznice, co kolwiek co nie jest
    > praca. Ja tez nie pracuje na etacie i nie lapie godzin, ale daleki jestem od
    > tego zeby uznac, ze ta praca jest nic nie warta. Dzieki niej zaoszczedzilem
    > sporo pieniedzy i nie wydaje mi sie przy okazji zebym mial gorzej zrobione.
    > :-) Nie mniej jednak gdyby ktos pytal to nie powiem, ze koszt instalacji to
    > 23.000zl.

    Zgadzam sie. Ale nie chodzi o to. Ghost i reszta twierdza, ze do
    KOSZTU (a nie wartosci) tej instalacji trzeba doliczyc swoj czas. Ty
    doliczasz go tylko do wartosci (i to sie zgadza!), a nie do KOSZTU :)

    > Wszystko sie zgadza, ale gdybys dom chcial sprzedac to te 150 doliczysz? :-)

    No pewnie, ze dolicze :) Ale nigdy nie powiem, ze KOSZTOWAL mnie 150
    tys wiecej (bo doliczylem swoja prace), bo poprostu nie kosztowal.
    Moja praca (zawodowa) nie byla w czasie, kiedy budowalem dom, warta
    150 tys pln, bo gdybym byl w pracy zamiast budowac dom - nie
    zarobilbym ani grosza wiecej. O to chodzi :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.