  • 81. Data: 2010-02-26 14:37:33
    Temat: Re: Warto wchodzić w pompe ciepła?
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "kris" napisał:
    > Powiedz mi czemu tak często te nicki zmieniasz?

    żeby głupi miał do myślenia!:O)

    p.s. nie chce mi się z tobą gadać, innym zawracaj D!:O)

  • 82. Data: 2010-02-26 14:50:31
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > głównie dlatego ze to nieprawda :-) Kwestia wielkosci dolnego zródła.

    A to nie wpływa na opłacalność? Te głębsze odwierty za 100 zł za metr?

    Prawda jest brutalna - też się zastanawiałem nad PC. Ale prawda jest
    brutalna że dopóki nie ma w Polsce dopłat do tego to się nie opłaca. Albo
    opłaca się jak - chcesz mieć kolektor poziomy i sam go zrobisz, pompę
    weźmiesz tanią i sam ją sobie ustawisz, albio jak masz jezioro na działce
    jako dolne źródło i masz basen w domu.

    Odwierty się nie opłacają, no chyba że masz kupę kasy. Taniej wyjdzie
    porządne ocieplenie, duża butla na LPG (tankowanie raz w roku latem gdzie
    cena LPG jest najtańsza), i jakikolwiek piec kondensacyjny.

    MS

  • 83. Data: 2010-02-26 14:52:14
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Wodociagom i PGNIG jakos to nie przeszkadza, za to to doskonala okazja na
    > wsadzenie 15 - 20tys. w dziury w ziemi.

    Rury do kolektora też są z tego materaiłu co wodociągi i PGNIG?

    A tak poważnie - naprawdę sądzisz że można mieć kolektor poziomy pod sadem?

    MS

  • 84. Data: 2010-02-26 15:01:29
    Temat: Re: Warto wchodzia w pompe ciep3a?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Papa5merf" <5...@w...pl> napisał w wiadomości

    > z tymi temperaturami pracy silnika masz oczywiscie rację, ale raczej nie
    > chodzi tu o luzy wywołane zmianą rozmiaruf elementuf silnika przez
    > temperaturę, ale chodzi o parametry termiczne środka smarującego te
    > fszystkie części, czyli o olej:O)

    Zapytaj pierwszego lepszego konstruktora zanim zaczniesz pisac takie rzeczy.

    > nie znam się na olejach, ale wiem że silnik samochodu osobowego często
    > dokonuje rozruchu w skrajnie niekorzystnych warunkach dla oleju
    > (temperatury
    > ujemne) czyli szybko się ściera,

    Start na sucho to jest inna inszość.

    > natomiast gdyby ten sam silnik zastosować w
    > PC to wątpię żeby prace w temperaturach powyżej 20stopni były dla niego
    > niekożystne, prawda?:O)

    Nie rozumiem. Chcesz powiedzieć że silnik samochodowy w temperaturze pracy
    20stC będzie rówie trwały jak w projektowanych 80-90stC ?

    > co tam w tej sprężarce tak szybko się zużywa?
    > jakigo rodzaju sprężanie się stosuje, zębate, śrubowe, czy jakie?

    Są różnego rodzaju sprężarki ale w każdym typie rozchodzi się o jedno.
    Zdolność uzyskania bardzo wysokich ciśnień i z czasem ten najważniejszy
    parametr ulega zmniejszeniu.
    Wraz z pogorszeniem szczelności dostaje się coraz więcej oleju do czynnika
    chłodniczego. To wszystko pogarsza pracę całości. i w efekcie pompa zamiast
    3-4 godzin dziennie będzie pracować 8-10 godzin a więc jak widzisz proces
    starzenia narasta lawinowo.

    > tych w lodufkach i fabrycznych PC tak, ale już w innych tak:O)

    Wszystkie komercyjne obecnie małe agregaty to nierozbieralna całość.

    > zresztą możesz sam zrobić PC ze sprężarki przemysłowej:O)

    Aby zrobić PC samemu tak aby nei generowała strat trzeba się znać. To nie
    jest to samo co zrobienie kolektora z płaskich grzejników.
    Sam dobór sprężarki a za tym idzie skorelowany dobór czynnika chłodniczego w
    zależności od rodzaju wymienników, miejsca stosowania, rodzaj i znajomość
    montazu takich elementów jak presostaty, kapilary i inne. umiejętność
    lutowania twardym lutem i masę innej wiedzy i zdolności manualnych .
    Wybacz ale pierwszy lepszy z ulicy nie jest sam w stanie tego zrobić więc
    nie mów mi że można sobie zrobic samemu.
    Jest takie forum na elektrodzie gdzie spotkasz takich maniaków. Poczytaj
    sobie to zrozumiesz jaki to jest szeroki i poważny temat.

    Marek

  • 85. Data: 2010-02-26 15:12:29
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 26 Feb 2010 10:23:46 +0100, marko1a napisał(a):

    > (ciach - wykład teoretyczny)

    > Porządny samochód z przebiegiem 500tys km ma za sobą około 7tys motogodzin
    > pracy.

    Nooo, raczej w górę, ale w tych okolicach.

    > Sprężarka 4kW z początkowym średnim COP 3,5 (na lepszy nie licz bo tą samą
    > pompą grzejesz także wodę użytkową) to moc 14kW. W średnim domu 150m2 który
    > potrzebuje sezonowo około 11tys kWh popracuje ta sprężarka w sezonie 785
    > godzin. Po 10 latach jest to 7850 motogodzin czyli sporo więcej niż silnik
    > samochodowy po 500tys km.

    Sporo, czyli ok. 5%? ;) Porównywalnie. Ten dom też bardzo optymistycznie
    liczysz, ale załóżmy, że faktycznie super ocieplony (ja bym przyjął średnio
    15MWh albo nawet więcej - przeciętne zapotrzebowanie to 120kWh/m2/rok).

    > Sprężarka nowa to koszt około 3-4 tys zł. W domu 150m2 który potrzebuje
    > około 11tys kWh rocznie za gaz zapłacisz 2076zł

    Mnie wychodzi ok. 2500zł (przy 32MJ z 1m3 za ok. 2zł).

    > Wydatek na samą tylko sprężarkę niweczy oszczędności z 3-7 lat użytkowania
    > pompy ciepła. A gdzie reszta takich wydatków jak wymiana dziesiątek litrów
    > glikolu, czynnika chłodniczego i innych elementów które się popsują?

    A teraz policzmy dla mniej tendencyjnych założeń. Niech dom pochłania
    16MWh rocznie, co daje 3500zł za gaz i 1280zł za prąd dla PC (prad sobie
    policzyłem proporcjonalnie). Różnica wynosi ponad 2000zł rocznie (+/-
    grzanie w pierwszej taryfie). Sprężarka zwraca się po dwóch latach.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 86. Data: 2010-02-26 15:40:42
    Temat: Re: Warto wchodziae w pompe ciep?a?
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "kiki" <k...@k...net> napisal w wiadomosci

    > Popieram. Pompa to naci?gactwo chyba, ?e fanaberia - no to ju? inna sprawa.

    Zawsze istnieje wyjatek od reguly. Znam obiekt "pensjonatowy", gdzie pompa idelanie
    sie sprawdzila, bo:

    1) W czasie tygodnia budynek jest ogrzewany tylko do 10 stopni i tylko noca
    2) W weekend budynek jest ogrzewany non-stop (taryfa "weekednowa") i wtedy sa goscie
    3) 50% inwestycji pokryli podatnicy.

  • 87. Data: 2010-02-26 16:01:06
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Borys Pogoreło pisze:

    > A teraz policzmy dla mniej tendencyjnych założeń. Niech dom pochłania
    > 16MWh rocznie, co daje 3500zł za gaz i 1280zł za prąd dla PC (prad sobie
    > policzyłem proporcjonalnie).

    Ale... Proporcjonalnie do czego?
    Skoro zapotrzebowanie wyliczyłeś na poziomie 16 000 kWh - cieplne, a jak
    wyczytaliśmy pompa odzyskuje trzy do czterech razy więcej energii niż
    ta, włożona w poruszanie sprężarką i innymi tam mechanizmami, to
    wychodzi od 2000 zł do 2666 zł. Przy założeniu, że grzejemy tylko w
    taryfie gdzie 1 kWh kosztuje 0,5 zł. Jak liczysz taryfę nocną, to nie
    licz na to, że będziesz grzał tylko w godzinach tańszego prądu, to to
    nierealne. Będzie trzeba dogrzać w czasie kiedy prąd jest znacznie
    droższy... i to często :-).

    Różnica wynosi ponad 2000zł rocznie (+/-
    > grzanie w pierwszej taryfie).

    No coś mi tu nie bardzo gra...

    Sprężarka zwraca się po dwóch latach.

    a kiedy zwraca się cała pompa?
    Nigdy?

    No właśnie... gdyby koszt instalacji pompy był porównywalny z innymi
    systemami grzewczymi, to bym się może i nad tym zastanowił, ale tu 'się
    nie kali' :-) po prostu. Ekologia ekologią, ale to mi trochę śmierdzi
    marketingiem, bo za ekologię płacimy wszyscy w postaci różnego rodzaju
    danin, które powinny być przeznaczane na ten właśnie cel, a całością
    powinno się zająć państwo, a nie indywidualny inwestor - dla mnie, żebym
    się tym w ogóle zainteresował, powinno być taniej, a nie drożej. Jak
    jest drożej... to odpada :-))) i tłumaczenia nie pomogą jak w portfelu
    się nie zgadza. Zakładam instalację na... węgiel :-), bo wychodzi
    najtaniej, a gazu sieciowego nie mam i nie wiem, czy w ogóle chcę go mieć.

  • 88. Data: 2010-02-26 16:11:22
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "marko1a" napisał:
    > Zapytaj pierwszego lepszego konstruktora zanim zaczniesz pisac takie
    > rzeczy.

    myślałem że ty nim jesteś?:O)

    > Start na sucho to jest inna inszość.

    nie start na sucho, tylko zastosowany w każdym silniku olej do zmniejszenia
    tarcia ma sfoje parametry, jest dobierany pod względem temperatury pracy,
    więc jesli będzie bracował w temperaturach znacznie odbiegających od
    optymalnych to drastycdznie rośnie jego współczynnik tarcia i przez to
    znacznie większe od optymalnego tarcie silnik sisę zużywa znacznie
    szybciej:O)
    nie wiem o jakich uszkodzeniach mówisz będących wynikiem rozszeżalności
    termicznej, bo co niby ma zaszkodzić silnikowi jeśli jego temperatura była
    by niska? (pomijak kwestje smarowania), bo za wysoka to rozumiem, w końcu
    ten metal się tak rozszeży ze się nie zmieści w wypustce:O)

    > Nie rozumiem. Chcesz powiedzieć że silnik samochodowy w temperaturze
    > pracy 20stC będzie rówie trwały jak w projektowanych 80-90stC ?

    po pierwsze to to silnik będzie pracował w tych 20stu stopniach jedynie w
    kilka chwil po rozruchu, a wątpię żeby parametry opleju drastycznie spadły w
    porównaniu z 80stopni, czy się mylę?:O)

    > Wraz z pogorszeniem szczelności dostaje się coraz więcej oleju do
    > czynnika chłodniczego.

    wies ze są też sprężarki bezolejowe?

    > Wszystkie komercyjne obecnie małe agregaty to nierozbieralna całość.

    napewno nie wszystkie, w lodufkach fatycznie silnik jest z tesztą zaspawany
    w hermerycznej puszce, ale we fszystkich innych widziałem silnik na
    wieszchu:O)

    > Aby zrobić PC samemu tak aby nei generowała strat trzeba się znać.

    no cusz, jak się nie znasz to płać i płacz:O)
    ale faktycznie mamy teraz pokolnie głąbuf, leni i nieudacznikuf, na niczym
    się nie znających, bo po co skoro robotę tata załatfił?:O)

> [...]
    > Jest takie forum na elektrodzie gdzie spotkasz takich maniaków. Poczytaj
    > sobie to zrozumiesz jaki to jest szeroki i poważny temat.

    a kogo obchodzą leszcze z ulicy?:O)
    każdy temat jest poważny, pewnie że fszystkiego nie zrobisz, stali tesz
    sobie pewnie sam w domu nie wytapiasz?:O)
    ale sama pompa to kwestia połączenia jakiegokolwiek silnika z częścią
    sprężającą (pewnie też do kupienia) i pare duperelek:O)

  • 89. Data: 2010-02-26 16:41:33
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 25 Lut, 17:01, "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote:

    nie wiem gdzie sie wczepic, moze zaczniemy tutaj :-) to nie do Ciebie
    Hana

    > pompa ciepla jkesli ja finansujesz sam nie ma sensu, zwrot kosztow to jakies
    > 10-20 lat

    no i super, czyli krocej niz dobry kredyt hipoteczny ;-)
    to mowimy o kosztach bezposrednio wlozonych bez doliczania biezacych
    oszczednosci

    > pod warunkiem ze nic nie nawali

    no tak, inne urzadzenia sa bezawaryjne i bezobslugowe i
    bezkonserwacyjne ;-)
    ale trza by podsumowa najlepiej wlasnie na 20letnim okresie

    > natomiast spotkalem sie z gminami
    > gdzie na pompy ciepla sa dotacje z unii ale to bylo w zeszlym roku nie wiem
    > jak teraz.

    byloby bajeczka.... no ale liczmy bez extrasow

    jedziemy dalej, zreszta byla juz o tym mowa
    jak nie masz gazu to powinna byc dzialka tansza
    jak masz to insza rozmowa pewno wtedy kalkuluje sie to wykorzystac...
    chodzi tylko o to, ze jak nie masz to nie jestes skazany na jakies
    kotly :-)
    no i te przylacza odbiory itp gdzies tam wyzej ktos liczyl

    dalej
    dolne zrodlo ciepla wcale nie musi byc tak na dole ;-)
    calosc moze byc wspomagana zwyklymi plaskimi panelami na ktore sa
    dotacje ;-)
    nie mowiac duuuzym o szambie i wykorzystaniu do konca cwu ;-)

    no i prund
    ktos tu zagwarantuje ze za 5-10lat nie bedzie mozna wytwarzac go we
    wlasnym zakresie?

    wtedy nawet jak piszecie wymiana sprezarki co 10-15lat za 3-4tys - a
    moze beda tansze za tyle lat - to pikus, Pan Pikus ;-)

    no i niesmiertelne:
    im bardziej ocieplony tym PC sie bardziej oplaca, podlogoweczki i max
    niskotemperaturowo
    tak samo rekuperator jesli jest w komplecie to PC sie dobrze uzupelnia
    do tego niskotemperaturowego...
    im wiekszy dom tym PC tez sie bardziej kalkuluje
    im tansza dzialka ze wzgledu na brak gazu tym...

    mozna tak dlugo wyliczac

    i tak samo jak przy wentylacji mechanicznej i rekuperatorze
    porownujemy czy oplaca sie doinwestowac ROZNICE instalacji PC vs gaz +
    roznice calkowitych kosztow napraw, obslugi, wymian przez powiedzmy
    20lat nawet wg dzisiejszych cen
    a nie calkowita kwota za PC ze jest kosmos

    potem ta sume roznic rozkladamy w rate kredytu hipotecznego i
    porownujemy z biezacym calkowitym kosztem grzania gazem (paliwo) vs
    zuzyte kWh powiedzmy sredniorocznie miesiecznie

    i tak mozemy rozmawiac

    nie wiem jak dodac do tej symulacji latwosc wywtarzania pradu we
    wlasnym zakresie za lat kilka, niezaleznosc mediowa itp
    ale to juz kazdy sobie sam musi odpowiedziec
    znowu - najlatwiej na etapie projektu, calosciowo podejsc do tematu
    inna sprawa, ze za 5-10lat wlasne biogazownie moga byc tez modne ale
    to juz deczko wieksza dzialeczke trza miec ;-)

    z ukłonami

    z.

  • 90. Data: 2010-02-26 17:32:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > ale sama pompa to kwestia połączenia jakiegokolwiek silnika z częścią
    > sprężającą (pewnie też do kupienia) i pare duperelek:O)

    Oczywiście. Kup sobie sprężarkę coopelanda za 3-4 tysiące do tego wymienniki
    po 1500zł, poskładaj wszystko do kupy z presostatami lutując na twardo,
    Wykonaj odwierty odpal urządzenie po to tylko żeby się przekonać że pompa
    nie jest taka jak trzeba bo jakiegoś szczegółu nie uwzględniłeś i zamiast
    spodziewanego COP 3-4 będziesz miał 2,5-3.
    Nie każda sprężarka się nadaje a o to jaką wybrać kłocą się nawet spece w
    temacie.

    Marek