  • 1. Data: 2009-12-04 15:23:52
    Temat: Wartość działki?
    Od: Dąbrowski <b...@v...pl>

    Witam
    Kupiłem dom wraz z prawem użytkowania wieczystego działki. Rok temu
    rzeczoznawca dla potrzeb wyliczenia opłaty za dzierżawę ustalił wartość tej
    działki na 13373 zł. Teraz dostałem ze starostwa wypowiedzenie tamtej umowy
    i ofertę nowej ale już ze stawką wyższą o 75% od poprzedniej. Urzędnik
    starostwa tłumaczy to tym, że obecna wartość działki ustalona przez innego
    rzeczoznawcę, jest wyższa od poprzedniej o 75%. Przez ten rok nic się nie
    zmieniło na działce ani w sąsiedztwie. Nie odkryto tu złóż ropy naftowej,
    złota ani nawet źródeł geotermalnych, skąd więc taki skok wartości działki?
    Dodam, że działka znajduje się w mało atrakcyjnej miejscowości. Jest tu
    jedynie wodociąg i prąd, bez kanalizacji. Obok mojej jest pusta działka,
    którą starostwo od kilku lat bezskutecznie próbuje sprzedać lub
    wydzierżawić.
    Czy tego typu nieruchomości aż tak podrożały w ciągu jednego roku?

  • 2. Data: 2009-12-04 15:31:57
    Temat: Re: Wartość działki?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Dąbrowski pisze:

> [...]
    > wydzierżawić.
    > Czy tego typu nieruchomości aż tak podrożały w ciągu jednego roku?

    Należy dokładnie przyjrzeć się operatowi szacunkowemu - jakie działki i
    w jakiej okolicy były brane pod uwagę w wycenie.

    Z drugiej strony - czy wartość z zeszłego roku nie była jakoś mocno
    zaniżona?

    Z trzeciej ;) strony skok o 75% przez ostatni rok jest lekko podejrzany,
    chyba że to okolica, do której fala wzrostu wartości dopiero dociera.

    W moim przypadku wartość działki w ciągu roku od zakupu skoczyła o
    400-500% ;-> (wszyscy nabywcy w okolicy lamentują, że nie kupili więcej
    ziemi ;) ale to było od wczesnej wiosny 2006 do wczesnej wiosny 2007 - w
    okresie najszybszego wzrostu cen.

    Tak więc bez szczegółów trudno się wypowiedzieć. Tak prowizorycznie -
    porównaj oferty z Twojej okolicy w jakimś pośrednictwie nieruchomości
    (ewentualnie odejmując jakieś 10-20%). Możesz też oczywiście próbować
    zamówić inny operat - ale pytanie, czy to się opłaci? Ile to jest metrów
    i ile wynosi opłata za dzierżawę?

  • 3. Data: 2009-12-04 16:47:41
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > (ewentualnie odejmując jakieś 10-20%). Możesz też oczywiście próbować
    > zamówić inny operat - ale pytanie, czy to się opłaci? Ile to jest metrów

    To będzie duża skórka za mała wyprawkę, bo przeciez napisał, że wartość została
    ustalona na 13373 zł, więc roczna opłata to raptem 134 zł. Po wzroście o 75%
    wychodzi 234 zł. A za wycenę zapłaci zdecydowanie więcej. A po prostu wcześniej
    mogło się niewiele dziac w tej okolicy, potem obrót wzrósł i pojawiły sie
    jakies porównywalne transakcje. Ale bez analizy tych dwóch operatów nic nie
    mozna powiedziec.

  • 4. Data: 2009-12-04 16:56:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Boombastic pisze:

    > To będzie duża skórka za mała wyprawkę, bo przeciez napisał, że wartość została
    > ustalona na 13373 zł, więc roczna opłata to raptem 134 zł. Po wzroście o 75%
    > wychodzi 234 zł.

    O roczną opłatę się pytałem - skoro faktycznie tak symboliczna, to pełna
    zgoda: marudzenie w tym przypadku jest zwyczajnie nieopłacalne.

  • 5. Data: 2009-12-04 17:04:57
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > O roczną opłatę się pytałem - skoro faktycznie tak symboliczna, to pełna
    > zgoda: marudzenie w tym przypadku jest zwyczajnie nieopłacalne.

    No a jaka ma być jak nie 1% dla mieszkanówki i 3% dla pozostałych (z
    wyłaczeniami z opłatą 0,1%)?

  • 6. Data: 2009-12-04 17:13:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Boombastic pisze:

    > No a jaka ma być jak nie 1% dla mieszkanówki i 3% dla pozostałych (z
    > wyłaczeniami z opłatą 0,1%)?

    Nigdy nie użytkowałem wieczyście ;) ani kwestią tych opłat się nie
    interesowałem, więc nie wiedziałem - duh!

  • 7. Data: 2009-12-04 20:34:02
    Od: "RK" <r...@w...pl>

    wiadomości news:0599.0000011c.4b193d2d@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > została
    > ustalona na 13373 zł, więc roczna opłata to raptem 134 zł. Po wzroście o

    + 22% VAT

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-12-05 10:01:43
    Od: Dąbrowski <b...@v...pl>

> [...]
    > została
    > ustalona na 13373 zł, więc roczna opłata to raptem 134 zł. Po wzroście o

    Dokładnie to 285 zł więc zamówienie innego operatu raczej się nie opłaci.
    Zastanawiało mnie po prostu skąd taki skok wartości działki. Miejscowość na
    Podlasiu, z tych upadających. Nie widać aby ktoś tu budował coś nowego. Więc
    nawet z czystej ciekawości pofatyguję się do starostwa i poczytam jakie to
    atrakcje odkrył tu rzeczoznawca ;-)

  • 9. Data: 2009-12-05 13:39:34
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Dąbrowski" <b...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Podlasiu, z tych upadających. Nie widać aby ktoś tu budował coś nowego.
    > Więc nawet z czystej ciekawości pofatyguję się do starostwa i poczytam
    > jakie to atrakcje odkrył tu rzeczoznawca ;-)
    Jak jakie? Jesteś jedyny który ma pieniądze. Będziesz całą gminę utrzymywał
    :)
    Wojtek

    --
    Nie każde piwo to Żywiec!
    .... Na szczęście :)

  • 10. Data: 2009-12-05 14:30:07
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > nawet z czystej ciekawości pofatyguję się do starostwa i poczytam jakie to

    Zadnych zrodel geotermalnych nie musi sie odkrywac ani nawet ziemi pozlacac
    aby ona "zyskiwala na wartosci". To nie cena ziemi rosnie, ona podobnie jak
    zloto, ma stala wartosc, tylko pieniadz sie dewaluuje. Takie jest prawo
    ekonomiczne i nic na to nie poradzimy.
    Ja ze 20 lat temu kupilem kawalek pola za 400 dolarow i teraz jest wart... no
    nie che zapeszac ale duuuzo razy wiecej. I chleb od trzech lat drozeje, pare
    lat temu bochenek w mojej wsi kosztowal 99 groszy a teraz pol bochenka nie
    kupisz taniej niz za 3 zlote...
    I tak ze wszystkim.
    Stalismy sie krajem zadluzonym czyli nowoczesnie, bez jednego wystrzalu
    skolonizowanym, a od dlugu trzeba placic lichwe czyli splacac procenty i na to
    porzebne sa pieniadze. Zatem przewiduje, ze nie tylko cena ziemi ale rowniez
    podatki od niej zapewne niedlugo wzrosna, gdyz lichwe trzeba splacac w
    terminie a tu za bardzo nie ma z czego, gdyz caly dorobek narodowy sprzedano
    za przyslowiowa czapke gruszek... A dlug nadal rosnie.
    Pzdr
    Tornad
    Pzdr.
    Tornad