  • 121. Data: 2014-09-11 14:58:31
    Temat: Re: Wentylacja
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2014-09-11 14:48, Kris wrote:

    > Chcesz dodać majeranku do potrawy a tu go paszcza bora bora połyka;)

    Gorzej jak Ci narzędź wypadnie i wpadnie :-D

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 122. Data: 2014-09-11 15:02:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 11 Sep 2014 05:37:06 -0700 (PDT), Adam

    > Tylko ze taki okap musi miec duzo wyzsza wydajnosc zeby sciagnac
    > "w dol" opary - wiec silnik musi byc mocniejszy, a co za tym
    > idzie glosniejszy.

    Jeśli jest w szafce przy nogach, przymocowany do podłogi (choćby szafki)
    dzięki temu jest tłumiony. W zwykłym okapie silnik jest zawieszony na
    wysokości głowy i z całą pewnością nie jest mocowany bezpośrednio do
    ściany.

    Tak w ogóle to znajomy kupił sobie używany okap ze spalonym wentylem,
    zamiast wymieniać na nowy to dokupił wentyl kanałowy, postawił go w
    garderobie na piętrze, kabliczki od sterowania tylko podciągnął i ma
    zupełnie bezgłośny okap o piekielnej wydajności. :P

    Ja też sobie zrobię podobnie, tylko w okap z demobilu nie będę się wcale
    bawić, jeno zrobię szparę na ścianie za garami coś na wzór bora-potfora
    (cenowego). Ani się to nie zaleje, ani przy pieprzeniu nie zassie za
    mocno... ;P

    > Sam szum powietrza rowniez moze bardziej dokuczac :-)
    > Tradycyjne okapy maja przewage bo para juz leci
    > w ich kierunku, wystarczy wciagnac, bez zawracania
    > pedu w druga strone ;)

    Przy takiej szerokiej szparze raczej nie będzie problemu.
    Ale wiadomo że lepiej będzie mieć taką szparę nieco nad i za garami.

    --
    Pozdor Myjk

  • 123. Data: 2014-09-11 15:13:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 11 Sep 2014 13:29:28 +0200, quent

    > A jak pieprzysz to całe Twoje pieprzenie zasysa do dziury a nie do gara ;-D

    Tak mi się skojarzyło:
    http://youtu.be/B5aemxUSvDc?t=32s

    --
    Pozdor Myjk

  • 124. Data: 2014-09-11 15:15:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Tylko ze taki okap musi miec duzo wyzsza wydajnosc zeby sciagnac "w dol"
    > opary - wiec silnik musi byc mocniejszy, a co za tym idzie glosniejszy.

    Niekoniecznie. Jest więcej miejsca więc można zamontować większy wentylator
    ale zmniejszyć obroty i będzie ciszej.

    To tak jak w komputerach można dać wentylator fi 8 i 3,5 krpm albo fi 12 i 1
    krpm. Ten drugi będzie _wielokrotnie_ (kilkanaście decybeli) cichszy przy
    podobnej wydajności.

    Zaznaczam, że nie wiem, czy projektanci Bory z tego skorzystali, bo może być
    i tak że mając dużo miejsca i tak wpakowali mały wysokoobrotowy wentylator.

    > Sam szum powietrza rowniez moze bardziej dokuczac :-)

    To już kwestia jak zorganizowano wlot. Powierzchnię ma mniejszą, ale jeśli
    jest dobrze wyprofilowany to może się obyć bez świszczenia. Na pewno jest to
    trudniejsze niż przy okapie wiszącym, ale za to ten wlot jest trzykrotnie
    dalej od uszu gotującej osoby.

    > Tradycyjne okapy maja
    > przewage bo para juz leci w ich kierunku, wystarczy wciagnac, bez
    > zawracania
    > pedu w druga strone ;)

    Niby tak, ale w praktyce jest tak że para się kłębi i trzeba jej "pomóc" by
    zechciała lecieć do okapu a nie rozłaziła się na boki pod szafki.

    Rozwiązanie jest proste i opisałem je w poprzednim flejmie: tradycyjny okap
    tyle że z wentylatorem umieszczonym dalej w kanale - wtedy jest i cicho i
    wydajnie i cena jest znacznie niższa niż Bora.

    W te wakacje widziałem też inne rozwiązanie, ale jeszcze nie wiem, jak
    działa bo budowa nie skończona: Znajomy doprowadził sobie do kuchni kanał
    35x35cm i w ogóle zrezygnował z dodatkowego wentylatora. Kanał jest
    doprowadzony bezpośrednio nad kuchenkę i zakończony obudową tradycyjnego
    okapu z filtrami siatkowymi.

    Sterowanie wydajnością planuje rozwiązać przez podłączenie włącznika na
    okapie do rekuperatora tak aby można było z kuchni włączyć rekuperator na
    wyższy bieg. Jego rekuperator ma wydajność 350m3 na godzinę na najwyższym
    biegu, z tego na kuchnię przypada trochę ponad połowa co oznacza że nawet
    przy maksymalnej wydajności będzie miał w kuchni przepływ poniżej 0,5 m/s
    czyli CISZA ABSOLUTNA!

    Oczywiście takie rozwiązanie ma też wadę - przełączenie rekuperatora na
    wyższy bieg gdy nie wynika z ilości osób a tylko na potrzeby gotowania
    oznacza niepotrzebne zbyt mocne wentylowanie innych pomieszczeń a więc
    straty. Rozwiązaniem byłaby automatyczna przepustnica, ale to dodatkowy
    koszt i komplikacja sterowania na tyle że ja już mu tego nie podłączę, więc
    musiałby kogoś zatrudnić.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 125. Data: 2014-09-11 15:23:50
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-09-11 14:57, quent pisze:

    > Czyli jednak bara-bara działa jak trzeba! LOL

    Na wlaczonym okapie bora bara.
    No jak do tego tomoze byc. :-)

    Pozdro.. TK

  • 126. Data: 2014-09-11 15:25:53
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-09-11 14:22, Kris pisze:
    > Przysyłaj.
    > Maniek przy kuchni bora bora w Warszawie na Próżnej 9.

    Eeee, jak przy Proznej to wszystko jasne. :-)

    Pozdro.. TK

  • 127. Data: 2014-09-11 15:37:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > garderobie na piętrze, kabliczki od sterowania tylko podciągnął i ma
    > zupełnie bezgłośny okap o piekielnej wydajności. :P

    Nosz kuźwa :-)
    A jak przy poprzednim flejmie opisałem to rozwiązanie to mnie tu prawie
    żywcem zjedzono że głupoty pisze i nikt tak nie robi :-)

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 128. Data: 2014-09-11 15:43:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 11 Sep 2014 15:37:13 +0200, Ergie

    > Nosz kuźwa :-)
    > A jak przy poprzednim flejmie opisałem to rozwiązanie to mnie tu prawie
    > żywcem zjedzono że głupoty pisze i nikt tak nie robi :-)

    Robią, robią -- tylko się nie chwalą. :P Też bym pewnie nie wiedział o
    "rzeźbie" znajomego i myślał nadal żem taki nowatorski umysł ;) gdybym
    podczas pierwszych oględzin domu nie nadział się na rury i wentylator w
    burdeliku (jeszcze nie wykończonej) garderoby. :)

    --
    Pozdor Myjk

  • 129. Data: 2014-09-11 15:50:16
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 11 Sep 2014 15:15:03 +0200, Ergie

    > Sterowanie wydajnością planuje rozwiązać przez podłączenie włącznika na
    > okapie do rekuperatora tak aby można było z kuchni włączyć rekuperator na
    > wyższy bieg.

    Ja w ogóle myślałem czy nie dać stałego wyciągu wentylacji w formie "okapu"
    -- wtedy będzie sprawa załatwiona. Czyli powstanie cały czas działający
    bezgłośny okap który będzie jednocześnie "bytówką". Ew. to sterowanie tylko
    dać na pełną moc...

    --
    Pozdor Myjk

  • 130. Data: 2014-09-11 16:14:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 11 września 2014 15:50:16 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

> [...]
    > bezgłośny okap który będzie jednocześnie "bytówką". Ew. to sterowanie tylko

    Ja mam w kuchni wyciag wentylacji (do reku) w samym rogu kuchni. Przez dwa
    lata od czasu zamieszkania nie mialem w ogole okapu (bo mialem jeszcze stara
    kuchnie z mieszkania, a okapu nie zabieralem) i szczerze mowiac jego brak
    jakos specjalnie mi nie przeszkadzal. Ale sam wyciag z reku niewiele
    Ci tam wciagnie - jednak jak mam teraz okap (z filtrem weglowym, wylot
    spowrotem na kuchnie - choc w okolice wyciagu do reku) to widze jak on
    wsysa wszystkie opary ladnie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.