  • 11. Data: 2014-03-27 10:33:52
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna bez GWC latem - czy jest gorąco?
    Od: adam <a...@w...pl>

    > Daje sztukę dla sztuki, bo nic się tym nie ochłodzi.

    A jak to powinno wyglądać dla kubatury ok 500m3?

  • 12. Data: 2014-03-27 10:34:30
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    Nurtuje mnie pytanie: czy wentylacja mechaniczna latem nie będzie
    dramatycznie nagrzewać domu wewnątrz?

    Dobrze ocieplony dom szkieletowy powinien dobrze chronić przed letnim
    upałem, ale wentylacja naniesie całe to gorące powietrze do środka.

    Jak to rozwiązać? Czujnik temperatury, który wyłącza nawiew, gdy
    przekroczy na przykład 25 stopni?

    Czy bez GWC mam szansę opanować problem?

    I druga sprawa: jak szybko ochłodzi się taki (mały) dom po zachodzie
    słońca, gdy temperatura spadnie do ok 20 st?

    --
    MN

  • 13. Data: 2014-03-27 10:34:30
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Nurtuje mnie pytanie: czy wentylacja mechaniczna latem nie będzie
    > dramatycznie nagrzewać domu wewnątrz?

    Nie ma znaczenia rodzaj wentylacji a ilość ciepłego powietrza jaką wpuścisz.
    Co z różnica czy to ciepłe powietrze wtłoczy wentylator czy wleci przez
    uchylone okna?

    Natomiast na pewno pomoże rekuperator - bo odzyska część zimna które przy
    wentylacji grawitacyjnej by wyleciało.

    > Dobrze ocieplony dom szkieletowy powinien dobrze chronić przed letnim
    > upałem, ale wentylacja naniesie całe to gorące powietrze do środka.

    Dokładnie tak.

    > Jak to rozwiązać? Czujnik temperatury, który wyłącza nawiew, gdy
    > przekroczy na przykład 25 stopni?

    Chcesz się dusić? Nie ma sensu wyłączanie nawiewu. Zwykle robi się tak, że
    na noc puszcza wentylację na full by wnętrze się wychłodziło, a na dzień na
    minimum czyli odwrotnie niż w zimie.

    > Czy bez GWC mam szansę opanować problem?

    GWC nie jest rozwiązaniem tego problemu. Na zbyt ciepłe powietrze zewnętrzne
    które napływając ogrzewa wnętrze sa dwa rozwiązania: rekuperator (pomaga
    trochę) i klimatyzacja (pomaga bardzo).

    Działające GWC jest jak Yeti każdy słyszał, ale nikt nie spotkał, bo aby
    dolne źródło miało odpowiednią wydajność to jego zrobienie kosztowałoby
    więcej niż zakup klimatyzacji. Natomiast koszty eksploatacyjne są podobne.

    > I druga sprawa: jak szybko ochłodzi się taki (mały) dom po zachodzie
    > słońca, gdy temperatura spadnie do ok 20 st?

    To zależy od jego pojemności cieplnej. Im niższa tym szybciej. Mieszkałem
    całe dzieciństwo i młodość w kanadyjczyku i w praktyce wyglądało to tak że
    jak na dworze w dzień było 30 to wnętrze nawet przy zamkniętych oknach
    nagrzewało się do 25 stopni, ale po zachodzie słońca i otwarciu okien gdy na
    dworze był 20 to temperatura we wnętrzu szybko spadała. Tak że nie było
    problemu ze spaniem. Znacznie gorzej wspominam mieszkanie w blokach i
    kamienicach gdzie jak się mury nagrzały to nie było siły by po otwarciu
    okien szybko się ochłodziły.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 14. Data: 2014-03-27 10:36:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ale wiesz że klima mieli to samo powietrze i jak jest wentylacja
    > spieprzona
    > to nie ma w tym nic dziwnego że musicie otwierać okna? Jak jest dobrze
    > zrobiona wentylacja, zwłaszcza jeśli klimatyzacja jest w nią wpleciona, to
    > okien otwierać nie trzeba.

    Dokładnie! Jak ktoś ma wentylację mechaniczną to powinien użyć klimatyzacji
    kanałowej. Wtedy ma zawsze świeże powietrze o zadanej temperaturze w całym
    domu i nie trzeba otwierać okien. Chyba że rano by posłuchać śpiewu ptaków.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2014-03-27 11:16:33
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Masz rekuperator?

    byndem miał :)

    b.

  • 16. Data: 2014-03-27 11:34:57
    Od: GreDi <b...@b...pl>

    On 27.03.2014 10:36, Ergie wrote:
    > Dokładnie! Jak ktoś ma wentylację mechaniczną to powinien użyć
    > klimatyzacji kanałowej.

    Super... tylko że jak projektuje się rekuperację to urządzenie dobiera
    się tak aby było wstanie wymieść raz na godzinę całe powietrze w
    pomieszczeniach. W przypadku klimatyzacji, zakłada się, że urządzenie ma
    być wstanie wymienić 4 razy na godzinę całe powietrze.

    I teraz pytanie jak to pogodzić.
    Żeby się na koniec nie okazało, że z nawiewu przyjemnie spływa chłodne
    powietrze, a w domu jest cieplutko.

    GreDi

  • 17. Data: 2014-03-27 12:10:24
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "GreDi" napisał w wiadomości grup

    > Super... tylko że jak projektuje się rekuperację to urządzenie dobiera
    > się tak aby było wstanie wymieść raz na godzinę całe powietrze w
    > pomieszczeniach.

    Bzdura.

    > W przypadku klimatyzacji, zakłada się, że urządzenie ma
    > być wstanie wymienić 4 razy na godzinę całe powietrze.

    Bzdura.

    > I teraz pytanie jak to pogodzić.

    _POLICZYĆ_

    > Żeby się na koniec nie okazało, że z nawiewu przyjemnie spływa chłodne
    > powietrze, a w domu jest cieplutko.

    Jeśli jest zrobione OZC to z wystarczającą dokładnością wiadomo jak będzie
    się nagrzewał budynek przy dowolnej temperaturze zewnętrznej.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 18. Data: 2014-03-27 12:40:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 11:34:57 +0100, GreDi

    > I teraz pytanie jak to pogodzić.

    Matematyką. ;)

    --
    Pozdor Myjk

  • 19. Data: 2014-03-27 12:42:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 27 marca 2014 12:10:24 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

    > Bzdura.

    Maksymalnie kubature na godzine. Nikt nie przewymiarowuje kanalow - zwykle
    te kanaly sa nawet za male w stosunku do wentylacji... Do klimatyzacji
    przydalyby sie zdecydowanie wieksze kanaly!

    > Jeśli jest zrobione OZC to z wystarczającą dokładnością wiadomo jak będzie
    > się nagrzewał budynek przy dowolnej temperaturze zewnętrznej.

    OZC liczy cieplo w sezonie grzewczym, a nie letnim. W sezonie letnim sa takie
    zyski od slonca ze trudno je policzyc. Mozna zakladac ale nie policzy sie
    tego tak jak dokladnie jak OZC na sezon zimowy :)

    Np. - mam grafitowy dach 250m2 z dachowki ceramicznej. Jaka wedlug Ciebie
    powinienem przyjac temperature w OZC na zewnatrz? 30stC powietrza, czy
    50-60stC dachowki? :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2014-03-27 12:49:49
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 27 Mar 2014 04:42:01 -0700 (PDT), Adam

    > Maksymalnie kubature na godzine. Nikt nie przewymiarowuje kanalow - zwykle
    > te kanaly sa nawet za male w stosunku do wentylacji... Do klimatyzacji
    > przydalyby sie zdecydowanie wieksze kanaly!

    I gdzie leży przeszkoda? Wiadomo że na standardowych przekrojach wentylacji
    się tego nie zrobi. Trzeba to zwyczajnie uwzględnić jeśli się chce mieć
    dodatkowo klimatyzację. Ja będę chciał coś takiego popełnić na kanałach
    kwadratowych QuietR.

    --
    Pozdor Myjk