  • 1. Data: 2011-09-07 16:54:29
    Temat: Wentylacja mechaniczna - czy rury w izolacji ?
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Witam.

    Wentylacja mechaniczna - rozprowadzenie rur po domu będzie:

    - na parterze rury będą szły nad sufitem podwieszanym (pomiędzy stropem a
    sufitem powieszonym wykonanym z płyty kartonowo-gipsowej)
    - na użytkowym poddaszu będą szły pod kalenicą

    Czy powinieniem na parterze ułożyć rury zaizolowane ?
    Wolałbym tego nie robić ze względu na fakt, że chciałem sufit podwiesić
    około 15cm nad stropem, a akurat max przekroj rur w projekcie wynosi 15cm.
    Gdbybym mial przepuscic tamtedy rury w izolacji - np. 2cm, musialbym sufit
    opuścić o 19cm.

    Izolację rur robi sie po to by nie skraplala sie woda z pary (ze wzgledu na
    roznice temperatur - in/out rury), aby nie tracic temperatury przeplywanego
    powietrza oraz mniejszy halas - w przypadku prowadzenia rury pod
    podwieszonym sufitem - chyba nie ma takiej koniecznosci ?
    Dodam że jak najbardziej puszczę zaizolowane przeowdy w kalenicy dachu - tam
    jest to bardzo pożądane.

    pzdr
    Bogdan

  • 2. Data: 2011-09-07 17:10:24
    Temat: Re: Wentylacja mechaniczna - czy rury w izolacji ?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Wrz, 18:54, "Bogdann" <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy powinieniem na parterze u o y rury zaizolowane ?
    > Wola bym tego nie robi ze wzgl du na fakt, e chcia em sufit podwiesi
    > oko o 15cm nad stropem, a akurat max przekroj rur w projekcie wynosi 15cm.
    > Gdbybym mial przepuscic tamtedy rury w izolacji - np. 2cm, musialbym sufit
    > opu ci o 19cm.

    Ja bym dal zaizolowane przede wszystkim z uwagi na halas. Szczegolnie
    ze rury beda w praktyce lezaly na konstrukcji stalowej sufitu, sam
    sufit tworzy tez cos w rodzaju membrany - kazdy stuk i szmer slychac
    ze zdwojona sila! 150-tki to juz spore rurska - jak juz Ci tak bardzo
    zalezy to zawsze mozesz zastosowac "portki" (trojnik "Y") i zamiast
    jednej 150-tki puscic po dwie 100-tki - niestety bedzie drozej no i na
    suficie beda dwa anemostaty zamiast jednego :) Moze to jednak miec
    zalete - lepszy rozklad nawiewanego powietrza :-)

    BTW. Jak zastosujesz rury 150-tki w otulinie 2,5cm to te rury beda
    mialy srednice 20cm. W suficie podwieszanym na podwojnym ruszcie (a to
    standard) konstrukcja stalowa zajmuje ok 6cm plus grubosc plyty = ok.
    7cm. Czyli zeby tam zmiescic rure 20-tke to sufit realnie w stosunku
    do obecnego sufitu bedziesz musial opuscic o min. 27cm. Szkoda ze
    wczesniej o tym nie pomyslales i nie podwyzszyles scian o jeden pustak
    - z fuga wyszloby to dokladnie 27cm wyzej :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-09-07 17:19:41
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    > ze zdwojona sila! 150-tki to juz spore rurska - jak juz Ci tak bardzo
    > zalezy to zawsze mozesz zastosowac "portki" (trojnik "Y") i zamiast
    > jednej 150-tki puscic po dwie 100-tki - niestety bedzie drozej no i na

    Przepraszam za pomylke, ale max przekrój jest 12,5cm (rury nawiewne do
    salonu)

    Generalnie strop jest 2,7m nad podloga, wiec mam mozliwosc jeszcze opóscic,
    aczkolwiek nie chcialbym za bardzo.

    pzdr
    Bogdan

  • 4. Data: 2011-09-07 17:41:55
    Od: "Dawidus" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Bogdann" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Generalnie strop jest 2,7m nad podloga, wiec mam mozliwosc jeszcze
    > opóscic, aczkolwiek nie chcialbym za bardzo.

    zastosuj rurę kanalizacyjną fi 100. Tania i spokojnie wystarczy. Zapewniam
    Ciebie. Owiń wełną i na to folia. Będzie git.

    Dawid

  • 5. Data: 2011-09-07 18:36:18
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Możesz uzyc rur o przekroju prostokontnym, Ta sama powierzchnia a dużo
    cińsze.
    Gdybym robił dla siebie dałbym w izolacji.

    KADAR

  • 6. Data: 2011-09-07 21:07:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Wrz, 19:41, "Dawidus" <d...@o...pl> wrote:

    > zastosuj rurę kanalizacyjną fi 100. Tania i spokojnie wystarczy. Zapewniam
    > Ciebie. Owiń wełną i na to folia. Będzie git.

    Ale radzisz.. Niedosc, ze zamiast przekroju 122cm2 bedzie mial 78cm2
    (a to chyba dosc spora roznica, nie sadzisz?) i przez to wentylacja
    bedzie mocniej halasowac, to jeszcze proponujesz uzycie
    nieatestowanego do tego celu, sztywnego PCV. Bedzie halas, halas,
    halas... I potem ludzie marudza ze wentylacja mechaniczna jest BE :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-09-07 21:31:03
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Wed, 7 Sep 2011 14:07:09 -0700 (PDT), Adam napisał(a):

> [...]
    > nieatestowanego do tego celu, sztywnego PCV. Bedzie halas, halas,
    > halas... I potem ludzie marudza ze wentylacja mechaniczna jest BE :)

    Co do przekroju zgoda, tworzywo też nie wzbudza euforii, ale skąd się
    bierze to przekonanie, że proste przewody wentylacyjne hałasują
    (bardziej niż elastyczne w domyśle) zaiste nie wiem...

    --
    ŁC
    Słowo "wegetarianin" pochodzi z jednego z narzeczy indiańskich i oznacza

  • 8. Data: 2011-09-07 22:23:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 7 Wrz, 23:31, ŁC <a...@r...to> wrote:

    > Co do przekroju zgoda, tworzywo te nie wzbudza euforii, ale sk d si
    > bierze to przekonanie, e proste przewody wentylacyjne ha asuj
    > (bardziej ni elastyczne w domy le) zaiste nie wiem...

    W piwnicy mam jedna sztywna rure kanalizacyjna na wierzchu i jak ktos
    pusci nawet ciurkiem wode to ten halas roznosi sie po calej
    piwnicy :-) Sztywny material zawsze przeciez bedzie przenosic wiecej
    dzwiekow niz miekki. Stuknij sobie w bloku w kaloryfer na parterze to
    uslyszy to caly blok!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 9. Data: 2011-09-08 05:35:54
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Wed, 7 Sep 2011 15:23:07 -0700 (PDT), Adam napisał(a):

> [...]
    > piwnicy :-) Sztywny material zawsze przeciez bedzie przenosic wiecej
    > dzwiekow niz miekki. Stuknij sobie w bloku w kaloryfer na parterze to

    Ale ja pisałem konkretnie o rurach wentylacyjnych. Gładkie mają znacząco
    mniejsze opory przepływu, dzięki czemu powietrze płynie przez nie
    wolniej - a więc i ciszej.

    --
    ŁC
    Pijani wędkarze złowili rusałkę.

  • 10. Data: 2011-09-08 07:28:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 8 Wrz, 07:35, ŁC <a...@r...to> wrote:

    > Ale ja pisałem konkretnie o rurach wentylacyjnych. Gładkie mają znacząco
    > mniejsze opory przepływu, dzięki czemu powietrze płynie przez nie
    > wolniej - a więc i ciszej.

    Przy prawidlowych przekrojach opory przeplywu nie maja wiekszego
    znaczenia bo sa bardzo niskie (powietrze plynie powoli) - za to halas
    od wentylatorow z rekuperatora, halas generowany na kazdym
    anemostacie, zlaczce, redukcji, trojnikach etc jest najgorszy. A ten w
    rurach sztywnych sie nieeesieeeee daleko :)
    pozdr.

    --
    Adam