  • 1. Data: 2009-09-25 06:59:37
    Temat: Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Witam.

    Planuję w najbliższym czasie postawić sobie wiatę na drzewo. Ponieważ
    zostało mi sporo dachówek z domu, to chcę je wykorzystać na wiatę.

    Wiata ma być w kształcie prostokąta - szeroka na ok. 2 metry i głęboka na
    dwie dachówki Brassa (ok. 60 cm), tak aby weszły dwa rzędy klocków do niej.

    Myślę sobie, że wkopię 4 słupy drewniane (stęple - które zostały mi z
    budowy). Od góry przykręcę do tego dwie łaty - do krótszych boków i na te
    łaty przykręcę 3 łaty po długości, na które położę dachówki. Ewentualnie
    wkopię jeden słupek w środku wiaty, żeby podtrzymać konstrukcję dachu (na
    długości 2 m może się uginać chyba?), albo zamiast łat dam kantówki.

    Czy macie jakieś pomysły lub udoskonalenia? Np. nie wiem jak rozwiązać
    sprawę zakotwienia wiaty do ziemi - wkopywać słupy, czy na takich stalowych
    kotwach? Jeśli wkopywać, to na jaką głębokość (jest piach na głębokości ok.
    40 cm)? Czym zaimpregnować części wkopane w ziemie, zeby nie przegniły? Czy
    wbetonowywać?

    Ogólnie chcę to zrobić tak, żeby się jak najmniej narobić. No i niewielkim
    kosztem ;)

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 2. Data: 2009-09-25 11:36:32
    Temat: Re: Wiata na drzewo - jak podejść do tematu?
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    On Sep 25, 8:59 am, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:
> [...]
    > dwie dachówki Brassa (ok. 60 cm), tak aby weszły dwa rzędy klocków do niej.

    Na dachach się nie znam, ale 60cm przy typowej długości bierwion ok.
    30cm to za mało, powinno być pare cm zapasu.

> [...]
    > wbetonowywać?
    >
    > Ogólnie chcę to zrobić tak, żeby się jak najmniej narobić. No i niewielkim

    Wkopać, teoria (harcerska z budowy szałasów i namiotów) mówi o 1/3 dł
    wkopanej, 2/3 nad ziemią aby było stabilnie i bezpiecznie nawet przy
    dużym wietrze.
    Najtańsza impregnacja to ... beton. Byle całość w ziemi była
    przykryta, warstwa może być minimalna. Powyżej ziemi dobrze jest
    pomalować impregnatem.

  • 3. Data: 2009-09-25 20:09:50
    Od: "_chab_" <w...@w...pl>

> [...]
    > nie przegniły? Czy wbetonowywać?
    >
    > Ogólnie chcę to zrobić tak, żeby się jak najmniej narobić. No i niewielkim

    Wkopanie drewna do ziemi to nie jest dobry sposób. Po max 5 latach do
    rozebrania, o ile samo się nie zawali.
    Wkopywałem wcześniej drewniane stęple, ale po 3 latach "zjadała" je ziemia.
    Robiłem wiatę na drewno o prawie takich samych wymiarach ale wolałem użyć
    słupków stalowych jak na ogrodzenie. Można kupić po kilkanaście zł za
    sztukę.

  • 4. Data: 2009-09-26 06:38:48
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    _chab_ wrote:

    Robiłem wiatę na drewno o prawie takich samych wymiarach ale
    > wolałem użyć słupków stalowych jak na ogrodzenie. Można kupić po
    > kilkanaście zł za sztukę.

    A ja mam altankę co prawda, ale drewnianą. Drewno jest "w powietrzu", w
    ziemi jest zabetonowana dziura dosyć duża (z 70 cm głęboka, jakieś 50
    średnicy, podłoże gliniaste, mocno pracuje zimą). W betonie jest umocowany
    pręt z przyspawanym "U" do utrzymywania słupa drewnianego. Wierzch betonu
    przysypany ziemią, żeby nie straszył. Drewno jakieś 10 cm nad podłożem,
    zaimpregnowane.
    Justyna

  • 5. Data: 2009-09-27 05:28:28
    Od: Fieta <m...@g...com>

    On 25 Wrz, 08:59, "wolim" <n...@t...pisz> wrote:
> [...]
    > wbetonowywać?
    >
    > Ogólnie chcę to zrobić tak, żeby się jak najmniej narobić. No i niewielkim

    Jeżeli drewno nie jest impregnowane ciśnieniowo (a stemple pewnie nie
    są), lepiej żeby nie miały kontaktu z ziemią. Zabetonowanie
    rzeczywiście działa, ale tylko wtedy, kiedy impregnacja jest uczciwa i
    klasy IV (mój klient robi tak od ponad 30 lat i nie ma reklamacji).
    Gdybym ja to robił, zabetonowałbym coś stalowego w ziemi, do tego
    dopiero przyśrubował drewno tak, żeby pozostawało kilka centymetrów
    nad gruntem. Co do słupków stalowych: można kupić słupy drewniane
    puste w środku, nakładasz je na stalowe i masz słup drewniany ładny z
    rdzeniem stalowym mocnym...

    pzdr, mf

  • 6. Data: 2009-09-27 06:44:19
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "wolim" <n...@t...pisz> wrote in message

    Uzbroić belki i odlac na leżąco słupy z betonu zabetonoiwać w ziemi.
    Obmurować kamieniami lub inną okładziną. Zrobić konstrukcję dachową z
    kantówki, pokryć płytą OSB. Na płycie ułożyć listwy do dachówki lub położyć
    pasy blachy uformowanej na dachówkę. Mała ta Twoja drewutnia - nie masz
    chętki na wędzarnię, suszarnię, grill?
    Ściany z desek - na zakładkę, aby woda ściekała w razie bocznego deszczu.
    Posadzić dookoła clematisy lub inne pnącza.