  • 1. Data: 2009-05-19 18:36:30
    Temat: Wiercenie - konkretne pytanie na dziś
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Witam ponownie.
    Jestem cały czas na etapie wykańczania (samodzielnego!) domu drewnianego i
    mam nowe pytanie: wybieram wiertarko-wkrętarkę (wiertarka musi mieć udar do
    betonu), pilarkę tarczową ręczną i wyrzynarkę. Z piłą i wyrzynarką sobie
    poradziłem. Poniżej mój wybór i prośba o komentarz dot. wiercenia.
    Nadmieniam, że sprzęt wybieram już kilka dni, poczytałem Grupę i inne
    informacje wyguglane i zdaję się na zakupy w lokalnych marketach (Leroy,
    Castortama, Praktiker, Obi - w obrębie Trójmiasta). Net odpada ze względu na
    czasy dostaw. Sprzęt potrzebuję na czwartek. Inne opcje z netu są fajne, ale
    nie mam mozliwości ich zamówić szybko (np Skil).
    a) opcja "3 w 1": Bosch Uneo za 518 zł, http://tinyurl.com/p7jg32
    b) opcja "2 osobne urządzenia": komplet za 384 zł czyli 134 zł taniej
    - wkrętarka akumulatorowa Sparky BR 9,6 E za 158 zł, www.sparky.pl
    - wiertarka udarowa sieciowa MacAllister MAC 710 RH za 226 zł,
    www.macallister.pl

    No i w czym mam problem? Będę korzystał z wszystkich urządzeń typowo
    amatorsko, teraz może częściej, ale w przyszłości sporadycznie jak większość
    amatorów.
    Zalety opcji "3 w 1' czyli Boscha: marka, bateria Lion,
    Wady opcji "3 w 1' czyli Boscha: cena (do zmiesienia) i trwałość baterii,
    kierownik działu elektronarzędzi z Castoramy (zna się raczej) twierdzi, że
    wytrzyma ona max. 5 lat a potem sprzęt jest do wyrzucenia (bateria jest
    wbudowana)
    Zalety opcji "2 osobne urządzenia": mam osobną wiertrkę z dobrym udarem,
    która przy sporadycznym użytkowaniu i z głową powinna mi posłużyć dłużej niż
    5 lat, mam osobną wkrętarkę tanią, która mi wystarczy, nawet jak posłuży
    tylko 5 lat to kupię nową a i tak cena za dwa urządzenia nie będzie wyższa
    niż Bosch
    Wady tej opcji: takie sobie firemki

    Pomożecie?
    Pozdrawiam
    marcan

  • 2. Data: 2009-05-19 19:07:39
    Temat: Re: Wiercenie - konkretne pytanie na dziś
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "marcan" <m...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > niż 5 lat, mam osobną wkrętarkę tanią, która mi wystarczy, nawet jak
    > posłuży tylko 5 lat to kupię nową a i tak cena za dwa urządzenia nie

    ostatnio mialem podobny dylemat
    generalnie wyszlo mi ze nie ma sensu kupowac wiertarki do wszystkiego
    jezeli planujesz jakiekolwiek 'wieksze' prace

    za 500 pln spokojnie kupisz tani mlot pneumatyczny (udary mechaniczne sa
    dobre do 6-8 mm w betonie, bedziesz mial dziurke w kamieniu do wywiercenia
    i polegniesz) oraz przyzwoita wkretarke

    sam kupilem najpierw B&D 18v z udarem i dwoma akumulatorami, wszystko bylo
    super do momentu wiercenia kilku dziur w betonie i kamieniu

    (widze ze ta bosch ma udar pneumatyczny, a nie mechaniczny jak moj B&D wiec
    kwestia srednic i ilosci dziur ktore chcesz wywiercic oraz tego czy przyda
    ci sie mlot)

    ja dokupilem za 200 pln pneumatyczny udar 1200W i smiga w betonie i kamieniu
    az milo

    (zastanawiam sie tez nad jakas zwykla wiertarka, bo czasem w ogniu robot
    mozna oba akumulatory szybko wyssac, zwlaszcza jezeli trzeba cos na szybko
    przeszlifowac tarcza na rzepa itd)

    taka 'uniwersalna' wiertarka tez to zrobisz, ale zajedziesz ja IMHO
    znacznie szybciej (wyglada raczej na sprzet do sporadycznego wiercenia
    dziur pod kolki na obrazki) , a rozdzielajac ta robote na 2-3 bardziej
    specjalizowane zrobisz wszystko latwiej, wygodniej a i powinny dluzej
    posluzyc

  • 3. Data: 2009-05-19 19:16:50
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "tg" <a...@b...cpl> wrote in message

    tak mi sie jeszcze przypomnialo, jak ci boschka padnie po
    gwarancji to naprawa jest malo oplacalna

    a jak na gwarancji to tez zostajesz bez niczego na pare
    tygodni

  • 4. Data: 2009-05-19 19:26:45
    Od: "Janusz" <j...@o...pl>

    przychylam się do opinii kolegi poniżej,
    młot za 200zł na własną budowe sprawdza się znakomicie
    za tą resztę to wkrętarkę też kupisz nie byle jaką
    pozdr

  • 5. Data: 2009-05-19 19:44:26
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Mam Skila wiertarkę z udarem sieciową i wkrętarkę aku. Nie polecam.
    Wiertarka pracuje podobnie, jak taka za 40 zł z bazaru. Wkrętarka jest ok,
    ale akumulatory zdechły zupełnie po 2 latach mimo dbałości o nie i
    niewielkiego używania.
    Jacek
    PS
    ja bym radził pojechać do marketu, wziąć do ręki i kupić, co dobrze leży i
    się podoba. Wiertarkę kupić lekką i poręczną i nie za 226 zł tylko za stówkę
    a za zaoszczędzone pieniądze kupić młotowiertarkę, która nie dość, że o
    niebo lepiej wierci w betonie, to jeszcze kuje. Wkrętarka aku fajna jest ale
    jak będziesz ją używał okazjonalnie, to przeważnie spotka Cię zawód w
    postaci rozładowanego akumulatora, jak bedzie miała ponad miesiąc postoju.
    Ja się wyleczyłem z akumulatorowych i do prac okazjonalnych używam sieciowej
    (wymieniłem kabel na dłuższy i cieńszy)

  • 6. Data: 2009-05-19 21:14:56
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Z Waszych komentarzy jasno rozumiem sprawę wiertarki i tutaj decyzję już
    wiem jaką podjąć. Nadal jednak nie wiem co zrobić z wkrętarką. Tym bardziej,
    że do najbliższych prac dużo bardziej mi będzie właśnie wkrętarka potrzebna.
    Jak pisałem dom jest drewniany i o udarze myślałem raczej pod kątem prac w
    mieszkaniu (beton). Z moich przemyśleń po Waszych opniniach jasno wynika, że
    powinienem kupić również i wkrętarkę sieciową a nie na aku. Przy
    okazjonalnym jej używaniu (po zakończeniu prac nad domem za jakieś 2-3
    miesiące) aku padną mi pewnie po pierwszym roku używania, no max. po
    dwóch... Nie koajrzę jednak wkrętarek sieciowych. Są takie w ogóle? Znowu
    mnie czeka jutro wyprawa do marketów i kolejna zmiana koncepcji
    wyszukiwania? :-( Tragedia

  • 7. Data: 2009-05-19 21:27:06
    Od: "marcan" <m...@o...pl>

    Poszukałem w sieci wkrętarek sieciowych i masakra. Wszystkie kosztują
    powyżej 500 zł. Jest jedna tania, tylko jedna, ta:
    http://www.specmajster.pl/product-pol-2059-EINHELL-W
    KRETARKA-BTDY-720-E.html
    pzdr

  • 8. Data: 2009-05-19 21:46:14
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > tak mi sie jeszcze przypomnialo, jak ci boschka padnie po
    > gwarancji to naprawa jest malo oplacalna

    niebieska seria (mowie o wiertarce) mi jeszcze nie padla(poza szczotkami do
    zmiany :)a ma juz 5-6 lat :)
    zielona owszem(przetarl sie kabel na wejsciu do wiertarki) i to na
    gwarancji.
    serwis stwierdzil ze 1-2 tyg bedzie to trwalo, no i ze musza zrobic platny
    przeglad(30 zl wiec to nie jakas kwota, ale samo podejscie dziwne)

    skonczylo sie na samodzielnym skroceniu kabla i olanie takiej gwarancji :)

    --
    pzdr
    piotrek

  • 9. Data: 2009-05-19 22:09:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "marcan" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > a) opcja "3 w 1": Bosch Uneo za 518 zł, http://tinyurl.com/p7jg32

    Jak jest coś do wszystkiego to jest do niczego.
    To, że jest to Bosch niczego nie zmienia. Tym sprzętem z całą pewnością nie
    powiercisz w ścianach, a nie mówiąc już o betonach.
    Możesz tylko mieć przyzwoitą wkrętarkę, ale nie młotowiertarkę z udarem.
    Ponadto poważna wadą tego sprzętu jest mało ropowszechniony standard
    SDS-Quick mocowania narzędzi.
    Będziesz miał problemy ze zdobyciem wierteł i bitów, a jak Ci się już uda je
    zdobyć to za 2-3 krotność ceny SDS-Plus
    Osobiście odradzam.

> [...]
    > większość amatorów.
    > Zalety opcji "3 w 1' czyli Boscha: marka, bateria Lion,

    Bosch tak naprawdę to już się skończył i jakość narzędzi tej firmy dla
    amatorów (seria zielona) dość mocno spadła.
    Dam Ci przykład.
    Potrzebowałem małej, poręcznej wkrętareczki do bardziej precyzyjnych robót -
    rozkręcania i skręcania elektroniki, przykręcania blachowkrętami obudów
    sterowników kotłów.
    Kupiłem Boscha IXO za prawie 190zł. Okazał się wielkim niewypałem. Pierwszy
    raz się zepsuł po miesiącu. Został wymieniony na nowy. Po dwóch naprawach po
    prostu rzuciłem go w kąt, ponieważ przekładnia kolejny raz się zacina i
    zgrzyta.
    Trochę nieufnie kupiłem MacAlistera MAC36TSFLI w estetycznej, aluminiowej
    walizeczce, z kompletem przyzwoitej jakości bitów w ilości ok. 50szt. + 4
    wiertła chyba tytanowe oraz kaburą za jedyne 78zł. Używam tego sprzętu
    prawie codziennie, cioram czasami nawet już silnik nie ma siły kręcać to
    kręcę rękojeścią używając jak normalnego śrubokręta :) Wkrętarka już drugi
    rok mi służy bez jakichhkolwiek oznak zużycia i naprawdę ją lubię, bo jest
    nie do zajechania. Co najfajniejsze to firma sama zaleca użytkowanie tej
    wkrętarki także jak zwykłego śrubokręta. W pozycji środkowej przełącznika
    prawo/lewo wkrętarka jest zablokowana i można właśnie w ten sposób jej
    używać :D

    Jeżeli chodzi o MacAlistera to także większe wkrętarki tej firmy potrafią
    zaskoczyć jakością i wytrzymałością.
    Wielokrotnie miałem okazję pracować tymi narzędziami i uważam, że warto się
    nimi zainteresować.
    Jeżeli chodzio młotowiertarkę MAC 710 RH to niestety ale jej nie znam.

> [...]
    > wytrzyma ona max. 5 lat a potem sprzęt jest do wyrzucenia (bateria jest

    Bosch produkuje jeszcze dobre narzędzia tylko w niebieskiej serii czyli dla
    profesjonalistów i tu szczerze polecam przyzwoite młotowiertarki
    GBH 2-24 czy GBH 2-26 , ale niestety ceny są znacznie wyższe.
    Posiadam w swojej firmie instalatorskiej właśnie te młotowiertarki (kilka
    sztuk) i uważam, że są naprawdę przyzwoite.
    Dla porównania także kupiłem podróbki Boscha GBH 2-26 pod nazwą EuroTec
    RH2602 i jestem miło zaskoczony, bo nie widać różnicy w jakości wiercenia w
    stosunku do oryginalnego Boscha, choć widać nieznaczną różnicę w jakości
    wykonania, no i w szybkości zużywania się szczotek przy silniku :D
    Myślę, że w zupełności taka wiertarka spełni Twoje oczekiwania jeżeli nie
    zamierzasz ciorać jej zawodowo, a kosztuje na Allegro raptem 160-180zł.
    Co najważniejsze ma porządny pneumatyczny udar.
    Znajomy za moją podpowiedzią kupił do firmy 7 szt. tych wiertarek i jak
    narazie wszystkie się spisują dobrze.

> [...]
    > niż 5 lat, mam osobną wkrętarkę tanią, która mi wystarczy, nawet jak
    > posłuży tylko 5 lat to kupię nową a i tak cena za dwa urządzenia nie

    Niezupełnie.
    Sparky to całkiem przyzwoita firma, która produkuje narzędzia zbliżone
    jakościowo do niebieskiego Boscha.
    Natomiast MacAlister moim zdaniem przebija jakością serię zieloną Boscha
    oraz firmy takie jak Black&Decker.

  • 10. Data: 2009-05-19 22:28:10
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "marcan" <m...@o...pl> wrote in message

    nie wiem co to warte:
    http://www.allegro.pl/item639688389_wiertarka_wkreta
    rka_ze_sprzeglem_620w_germany.html

    ale zawsze mozna do normalnej wietarki za 50 zlotych (byle miala regulowane
    przyciskiem obroty) podpiac taki wynalazek
    http://www.allegro.pl/item616938788_ogranicznik_wkre
    cania_wkretow_sprzeglo.html

    albo kupic porzadna wkretarke na 18v z dwoma akumulatorami
    http://www.allegro.pl/item619458680_wkretarka_wierta
    rka_b_d_cd18cabk_18v.html
    jezeli nie walisz jednego wkreta po drugim non stop to drugi akumulator
    powinien zdazyc sie naladowac zanim pierwszy sie skonczy, zreszta z dwoma
    pelnymi na starcie to tez troche mozna poszalec
    moim b&d z akumulatorem 1.7Ah mozna spokojnie wkrecic 250-300 wkretow
    3x65 w sosne (a pewnie i drugie tyle by sie dalo)
    natomiast poprzednik czyli jakis skill zdychal po 100 sztukach a na
    dodatek tydzien po ladowaniu nieuzywana bateria byla niemal pusta

    generalnie firmowa wkretarka akumulatorowa to bardzo dobra sprawa i do
    wielu zastosowan w zupelnosci wystarczy, ale zeby nadawala sie
    do betonu i kamienia to musi wygladac conajmniej tak:
    http://www.allegro.pl/item639060418_mloto_wiertarka_
    dewalt_dw005_24v.html
    ;)

    bardziej chcialem podkreslic ze ta boschka za 500 to fajny sprzet, ale
    ma duze ograniczenia i lepiej za ta sume kupic nawet trzy tanie do
    konkretnych zadan jezeli planujesz jakas wieksza robote

    tamta jest bardziej do tego co widzisz na obrazkach na stronie
    powiesic halogenki, skrecic stol czy zawiesic obrazek ale musialbys
    miec ze trzy zeby korzystac z nich caly dzien a z 10 zeby wiercic
    w betonie