  • 1. Data: 2010-09-05 08:49:37
    Temat: Wkłady kominowe do pieca na ekogroszek i kominka
    Od: hk <h...@k...pl>

    Witajcie i powiedzcie jak to jest:

    Mam w projekcie przewody kominowe i wentylacyjne 21x21 i 21x14 i piec na
    gaz. Plus informację o rurach - wkładach żaro i kwasoodpornych. Podczas
    adaptacji nic nie zmieniono - mimo że chciałem doprojektowaną kotłownię
    na piec na ekogroszek. Znaczy mają te rury być czy nie??? Bo murarze
    mówią żeby robić z cegły a nie z gotowych systemów, na planie też jest
    cegła. I żeby nie dawać rur. A na forach raz piszą że rura przy
    ekogroszku jest niewskazana, a raz że powinna być. Tylko która? Bo
    kwasoodporna to pewnie była dla gazu, teraz niepotrzebna, a żaroodporna?
    Drewno? Mokry groszek? Podobno niszczy się przy czyszczeniu komina z
    sadzy przez kominiarza i niektórzy piszą, żeby nie dawać.

    PS |Te rury uszczelnia się czymś w kanale? Bo chyba się je wkłada na
    początki i obmurowuje cegłami?

  • 2. Data: 2010-09-05 10:00:09
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > niektórzy piszą, żeby nie dawać.
    >
    > PS |Te rury uszczelnia się czymś w kanale? Bo chyba się je wkłada na

    To zależy od systemu.
    Jeżeli kocioł na ekogroszek to rura kwasoodporna, ponieważ temperatura
    spalin jest niska.
    Jednak do kotłów na paliwa stałe (także na ekogroszek) najlepsze są rury
    ceramiczne.
    Dobrze jak rura jest izolowana termicznie od obmurówki, czyli jest pomiędzy
    murem, a rurą warstwa specjalnej, twardej wełny mineralnej.
    Co do murarzy to po prostu namawiają Cię na robotę, którą potrafią robić i
    chcą na niej zarobić.
    Prawda jest taka, że nawet najlepiej wymurowany komin z cegieł nie będzie
    lepszym od najgorszego systemu kominowego.
    Kominy murowane bez wkłądów mają szereg wad, które doadzą Ci w przyszłości
    nieźle "w kość".
    Wymiary 21x21 czy 21c14 cm to stanowczo za mało dla kotła na ekogroszek,
    ponieważ w taki komin nie wsadzisz izolowanego wkładu, żeby zapewnić
    odpowiedni przekrój komina.
    Zacznij od określenia kotła jaki potrzebujesz, ponieważ od tego zależy
    minimalny przekrój komina, a następnie poszukaj odpowiedniej izolacji i
    wkładu o odpowiednim przekroju. Dopiero wtedy będziesz mógł określić jaki
    musisz mieć przekrój komina.
    Jednak najlepszym rowiązaniem będzie zbudować komin systemowy z ceramicznymi
    rurami i ociepleniem. Taki komin bez najmniejszego problemu będziesz mógł
    wykorzystać z każdym kotłem: węglowym, miałowym, na drewno, ekogroszek, a
    nawet hazowym, ponieważ wystarczy do środka wsadzić rurę z kwasówki o
    średnicy 80mm i już masz tanim kosztem zrobiony komin do kotła gazowego z
    wyrzutem spalin i zasysaniem powietrza poprzez jeden komin.

    Jeżeli zaś chodzi o pozostałe stalowe wkłady to do kotła węglowego czy na
    drewno musisz użyć rury żaroodpornej, zaś do kotłów na ekogroszek oraz kotła
    miałowego najlepiej z kwasówki.

    Czy montować wkład podczas budowania komina ?
    Jężeli ma być ocieplony to tylko podczas budowania, ponieważ później trudno
    będzie wsadzić ocieplenie. Jeżeli wymurujesz komin to później będziesz mógł
    wsadzić tylko i wyłącznie drogi wkład w podwójnej rurze tzn. rura w rurze, a
    pomiędzy rurami ocieplenie. Wkłądy yakie są o wiele droższe od pojedynczej
    rury. Jednak weź pod uwagę, że wkłady się zużywają i podczas całego swojego
    życia wymienisz je ze 2-3 razy. Wtedy będziesz musiał dać wkład w podwójnej
    rurze lub rozebrać fragmenty bocznych ścian komina, aby obsadzić pojedynczą
    rurę w ociepleniu.
    Ewentualnie później można obsadzić już rurę bez ocieplenia i bez
    konieczności rozwalania komina. Będzie trochę zabawy przy wyciąganiu
    zużytych rur i ocieplenia.
    Tutaj pojawia się przewaga systemowych kominów ceramicznych. Stawiasz taki
    komin jeden na całe życie i zapominasz o wszelkich problemach. Byle tylko
    systematycznie był czyszczony to nie ma prawa mu się nic stać.

    Reasumując masz do wyboru:
    1. Systemowy komin ceramiczny - najlepsze i najtrwalsze rozwiązanie. Taki
    komin może współpracować z każdym kotłem, nawet gazowym po wstawieniou do
    środka taniego wkładu o niewielkiej średnicy ze stali kwasoodpornej do
    wyrzucania spalin. Sam komin zaś może pełnić rolę kanału zasilającego kocioł
    w powietrze. Dzięki umieszczeniu rury salowej wewnątrz komina następuje
    dodatkowa wymiana ciepła od spalin do świeżego powietrza, która poprawia
    efektywność kotłów gazowych i zwiększa efekt kondensacji. Nadaje się w
    szczególności do kotłów kondensacyjnych. Buduje się go raz na całe życie.
    2. Komin murowany z wkładem ceramicznym i ociepleniem - posiada wszystkie
    zalety komina systemowego, a przy tym niższy koszt budowy. Kominów
    murowanych z wkłądem ceramicznym bez ocieplenia odradzam, ponieważ ze
    względu na różne włąściwości rozszerzalnościowe ceramiki i cegieł bardzo
    szybko by popękał.
    3. Komin murowany bez wkładu - po kilkudziesięciu latach ściany komina
    zaczynają pękać, pękają tynki na ścianach komina, stwarzają zagrożenie
    zaczadzenia, na tynkach pojawiają się pęknięcia, którymi wyłazi sadza oraz
    maź, których nie da się zaszpachlować, ani uszczelnić ze względu na to, że
    sadza jest tłusta. Zmuszają do wymiany tynków oraz wykonania uszczelnienia
    wewnątrz komina. Kominy takie stwarzają ponadto spore problemy w
    użytkowaniu, które polegają na tym, że "cug" uzyskują dopiero wtedy, kiedy
    się nagrzeją, a rozpalanie kotła po południu zawsze wiąże się z okropnym
    dymem w kotłowni. Chodzi o to, że nagrzany u góry komin od słońca, a
    jednocześnie zimny wewnątrz domu w ogóle nie ma "cugu" (ciągu) i tak długo
    kocioł kopci w kotłowni, aż cały komin się rozgrzeje i "złapie cug".
    4. Komin murowany z wkładem stalowym bez ocieplenia - zachowuje się lepiej
    niż komin bez wkładu, ale wymaga wymiany wkładów co jakiś czas. Wkłady w
    zalezności od rodzaju paliwa, kotła oraz sposobu palenia wytrzymują od kilku
    do kilkudziesięciu lat. Przy czym wymiana takich wkładów w takim kominie
    jest dość łatwa i nie wymaga wkuwania się do komina. Wkłady zaś dobiera się
    w zależności od kotła, a w rzeczywistości od temperatury spalin. Jęzlei
    spaliny lecą gorące to stal żaroodporna, jezeli zimne to stal kwasoodporna.
    5. Komin murowany z wkładem stalowym i ociepleniem - n ie posiada wad komina
    bez wkładu, ponieważ bardzo szybko się rozgrzewa i nabiera "cugu". Wkłady w
    takich kominach wytrzymują dłużej, gdyż pracują przy wyższej temperaturze,
    przy której nie wykrapla się para wodna, która łącząc sie z dwutelenkiem
    siarki tworzy kwas siarkowy niszczący blachę. Późniejsza wymiana wkładu i
    ocieplenia jest utrudniona i wymaga później kucia ścian komina lub
    obsadzenia wkładu z podwójnej rury z ociepleniem, ewentualnie wkłądu bez
    ocieplenia, żeby nie kuć ścian.

  • 3. Data: 2010-09-06 05:22:42
    Od: hk <h...@k...pl>

    Plumpi pisze:
> [...]
    > spalin jest niska.
    > Jednak do kotłów na paliwa stałe (także na ekogroszek) najlepsze są rury

    <ciach>

    Bardzo dziękuję za opis. Pytanie: gdzie w internecie można dostać na
    szybko (znaczy szukam poleconych stron, nie z google na chybił trafił)
    takie rury ceramiczne? Murarze po licznych obsuwach mają wejść właśnie
    teraz, mam kupione to czego sobie życzyli, ale jednak wolałbym dołożyć i
    zrobić dobrze - z wkładem ceramicznym. Kanały mam nadzieję trochę
    powiększyć, ale fi20 na pewno nie wejdzie - a innych w Castoramie u
    siebie nie widziałem.

  • 4. Data: 2010-09-06 08:36:44
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > zrobić dobrze - z wkładem ceramicznym. Kanały mam nadzieję trochę
    > powiększyć, ale fi20 na pewno nie wejdzie - a innych w Castoramie u siebie

    W prawie każdym składzie budowlanym oraz w zakładach produkujących materiały
    ogniotrwałe.
    Wpisz w googlach "materiały ogniotrwałe" i znajdziesz conajmniej kilka firm
    oraz najbliższe składy.
    Pamiętaj, że rury ceramiczne muszą być klejone specjalną masą, którą także
    kupisz w składach budowlanych. Masa ta jest odporna na temperaturę oraz
    kwasy.

  • 5. Data: 2010-09-06 08:45:29
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > kupisz w składach budowlanych. Masa ta jest odporna na temperaturę oraz

    P.S.
    Napewno są takie rury do kupienia w Częstochowie w spółce "Ogniotrwałe"
    powstałej po upadłych "Zakładach Materiałów Ogniotrwałych". Kontakt
    znajdziesz w necie.
    Co do komina to buduj komin do rury, nie na odwrót. Czyli kup rury, a
    przekrój komina rób taki jaki będzie potrzebny, choćby nawet kosztem
    miejsca, bo jak zrobisz za mały to będą problemy. Kominy średnicy 18-20cm to
    naprawdę minimum. Sprawdź jeszcze jaki będzie miał czopuch kocioł, bo od
    tego trzeba zacząć. Acha no i później trzeba jeszcze zrobić stosowne
    poprawki w projekcie.

  • 6. Data: 2010-09-06 09:00:36
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    wiadomościnews:i62974$i4g$1@news.onet.pl...

> [...]
    > naprawdę minimum. Sprawdź jeszcze jaki będzie miał czopuch kocioł, bo od
    > tego trzeba zacząć. Acha no i później trzeba jeszcze zrobić stosowne

    poprawki w projekcie nie sa konieczne. Zmiany nieistotne.

  • 7. Data: 2010-09-06 09:18:30
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisał w wiadomości

    > poprawki w projekcie nie sa konieczne. Zmiany nieistotne.

    Ale lepiej niech to skonsultuje z projektantem lub choćby z kierownikiem
    budowy, bo zmienia się masa całego komina i także zmieniają się parametry
    fundamentu, który należy wylać pod komin.

  • 8. Data: 2010-09-06 09:49:27
    Od: hk <b...@m...pl>

    W dniu 06.09.2010 11:18, Plumpi pisze:
> [...]
    > budowy, bo zmienia się masa całego komina i także zmieniają się
    > parametry fundamentu, który należy wylać pod komin.

    No właśnie - fundamenty wylałem miesiąc temu - teraz tylko czekałem na
    murarzy :) Ale z kierownikiem się skonsultuję, nie ma sprawy... nawet
    wiem co powie "a rób co chcesz jak chcesz drożej". Murarze wcześniej
    napomknęli, że komin można powiększyć na ostatnim poziomie - łazienka na
    poddaszu użytkowym będzie miała kanał budowany dopiero od poddasza - że
    niby oni tak z reguły robią, bo nie będzie komin już taki ciężki żeby
    strop nie wytrzymał, a oszczędność materiału i miejsca. Też muszę o to
    zapytać kierbuda...