  • 1. Data: 2010-05-21 07:41:46
    Temat: Włącznik schodowy - dobrze robie?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam

    Powiedzcie mi jakie przewody położyć i co w jakiej kolejności żeby potem nie
    trzeba było przerabiać instalacji.

    Ja robie tak, ale jeśli źle myślę to mnie poprawcie.

    Przewód ze skrzynki rozdzielczej 3 x 1,5 do pierwszego wyłącznika, potem do
    drugiego wyłącznika przewodem 3x 1,5 i następnie do oświetlenia.

    No ale ktoś mądry w castoramie ;-) powiedział mi że to jest źle i powinno
    się to połączyc tak:
    z zasilania przewód 4 x 1,5 do wyłącznika, następnie lampa (4 x 1,5) i potem
    do drugiego wyłącznika też przewód 4 x 1,5

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-05-21 07:59:58
    Temat: Re: Włącznik schodowy - dobrze robie?
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    On 21.05.2010 09:41, Bartek wrote:
> [...]
    > z zasilania przewód 4 x 1,5 do wyłącznika, następnie lampa (4 x 1,5) i
    > potem do drugiego wyłącznika też przewód 4 x 1,5

    było wiele razy już na grupie, wystarczy trochę poszukać.
    tu przykładowe podłączenie:
    http://www.elektroinstalacje.info/articles.php?artic
    le_id=1

  • 3. Data: 2010-05-21 08:09:03
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Przewód ze skrzynki rozdzielczej 3 x 1,5 do pierwszego wyłącznika, potem do
    > drugiego wyłącznika przewodem 3x 1,5 i następnie do oświetlenia.

    źle

    > z zasilania przewód 4 x 1,5 do wyłącznika, następnie lampa (4 x 1,5) i potem
    > do drugiego wyłącznika też przewód 4 x 1,5

    też źle :-)

    prawidłowo powinno być tak:
    zasilanie => 3 x 1,5 => włącznik schodowy => 4 x 1,5 => włącznik
    schodowy => 3 x 1,5 => oświetlenie

    a szczegółowo:
    - żółto zielony przewód z zasilania to ochronny, ten łączysz w
    puszkach pod wyłącznikami i wyprowadzasz aż do oświetlenia (jak
    będziesz miał metalowy kinkiet to go nim uziemiasz, a jak nie, to ma
    wisieć w powietrzu, jak mówią przepisy)
    - niebieski też tak samo łączysz w puszkach i doprowadzasz do lampy
    - czarny (może tez być czasem inny kolor, ale różny od dwóch
    powyższych) wpinasz w wyłącznik schodowy do styku L, do dwóch
    pozostałych styków wpinasz dwa czarne z przewodu czterożyłowego
    - w drugim wyłączniku robisz to samo co w pierwszym, czyli czarny z
    przewodu trzyżyłowego łączysz do styku L, a dwa czarne z
    czterożyłowogo do pozostałych styków,
    - w kinkiecie to wiadomo...

    sprawdź tyko jakie masz położenie wyłączników i lampy, bo jeśli jest
    tak, że wyłącznik - lampa - wyłącznik, to wtedy lepiej ciągnąć
    przewody inaczej (oszczędność przewodu)
    a mianowicie:
    zasilanie => 3 x 1,5 => wyłącznik => 4 x 1,5 => oświetlenie => 3 x 1,5
    => wyłącznik

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2010-05-21 09:14:21
    Od: "qaz" <q...@w...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Powiedzcie mi jakie przewody położyć i co w jakiej kolejności żeby potem
    > nie trzeba było przerabiać instalacji. ...

    A ja mam tak (3 kondygnacje): wyłączniki wszystkie chwilowe, zrównoleglone
    (mogą być dwie żyły chyba - proszę mnie poprawić, jeśli PN konieczny - ja
    mam ), lampy 3 x 1,5 też zrównoleglone, wszystko spotyka się w rozdzielni na
    przekaźniku bistabilnym z wyłącznikiem czasowym ( F&F). Z każdego punktu
    można włączyć/wyłączyć dodatkowo po ustawionym czasie (2 - 12 min.) samo
    gaśnie. Szybkie dwukrotne naciśnięcie przy załączaniu eliminuje działanie
    czasówki. Przekaźnik na szynę w rozdzielni pozwala na stosowanie wyłączników
    z podświetleniem. F&F ma też przekaźnik do puszki (mniej kabla pewnie
    wyjdzie) ale nie współpracuje z neonówkami w pstrykach

    pzdr qaz